Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er tendenser i markedet. Det som er interessant er hvordan kobber har hatt en avtakende trend, samtidig med den gode utviklingen for amerikansk tømmer. Det som har overrasket markedet er at det amerikanske boligmarkedet har begynt å styrke seg og at den underliggende utviklingen derfor er bedre enn antatt, som også viser seg i prisen på tømmer.

Lenke til kommentar

Ble det noe profitt på deg da sushi? Jeg har en del penger tilgjengelig akkurat nå, men da pga manglende dybdekunnskap så tar jeg heller å lar rentene gjøre pengene større for øyeblikket.

 

Vel, min vurdering er uansett ikke feil. Hellas MÅ defaulte før eller siden, de kan rett og slett ikke betale tilbake gjelden. Eller store deler av gjelden må kuttes, noe som vil føre til store tap for bankene.

 

Hva med Prime X og det amerikanske boligmarkedet?

 

Kobber som synker sier vel sitt om at Kina roer ned byggingen?

 

Kobber brøkes til å lage strømledninger. Kobberprisene er nok ikke så ekstremt avhengig av Kina, men heller av den økonomiske situasjonen generellt, spessielt i U land.

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Noen som driver med CFD her? Forslag til godt forum hvor dette diskuteres? Antar det er stocktalk?

Anbefaler deg på det sterkeste å holde deg unna cfd. Kostnadene er flere punkter dyrere enn å handle på de ordentlige børsene (cme, nymex ) gitt at du handler index, fx, råvarer eller obligasjoner.

Eneste fordel jeg kan se er giring effekten i aksjer - men igjen med hode på rett plass benytter slik giring uansett.

Lenke til kommentar

Hva med Prime X og det amerikanske boligmarkedet?

 

Kobber som synker sier vel sitt om at Kina roer ned byggingen?

 

I min mening vil boligmarkedet i USA vil nok være relativt dårlig/ stabilt dårlig i lang tid fremover enda (kan sikkert bedre seg xx & fra lave nivåer men kan like godt falle enda mer - veldig usikkert, høy risiko og lite oversiktlig).

 

Som du påpeker kobber er en god indikator på aktivitet og ofte en ledende indikator på økonomiske forhold. Men nå er det ganske mye priset inn en lavere vekst ettersom omtrent "alle (imf, fed osv) vet" det blir lavere vekst..

Lenke til kommentar

Bortsett fra at spreaden er noe større på CFD, så ser det ut til å være mindre arbeid i form av kjøp og salg enn man får med aksjer. Det er vel heller ikke noen nedre grense for kjøp av poster i CDF?

 

Tenkte jeg skulle kaste inn litt penger i CFD - det virker langt mer beleilig enn aksjer. Både med kjøp av poster, samt ved utfylling av selvangivelse...

Lenke til kommentar

Bortsett fra at spreaden er noe større på CFD, så ser det ut til å være mindre arbeid i form av kjøp og salg enn man får med aksjer. Det er vel heller ikke noen nedre grense for kjøp av poster i CDF?

 

Tenkte jeg skulle kaste inn litt penger i CFD - det virker langt mer beleilig enn aksjer. Både med kjøp av poster, samt ved utfylling av selvangivelse...

 

Det er like lite eller mye arbeid. Hva er det du mener er mindre arbeid? CFD speiler kun prisene fra det ekte markedet og tar et påslag slik at du får dårlige priser. Klarer ikke å se hva som blir mindre arbeid ? Blir å så fall mer arbeid får å oppnå samme gevinst man får i vanlige aksjer pga spreaden.. eventuelt mer risiko ved belåning for å ta samme posisjonen som i aksjer.

 

Når det gjelder belåning bør du sjekke rentevilkårene nøye. Her er det potensielle store beløp du må betale for belåning - verre lånerente enn de fleste meglerhus tilbyr.

 

Nå vet ikke jeg hvilket meglerhus du benytter, men eksempelvis finner du mer info under punkt 3 og 4 på CMC sin prisliste:

http://www.cmcmarkets.no/content/documents/cfd/prislista_no_20110908.pdf

 

good luck anyways ;)

 

Mitt tips er uansett keep your costs low.

Lenke til kommentar

Jeg har bare brukt VPN-konto i nettbanken. Det føltes som fryktelig tungvint, og ga så godt som ingen muligheter for short. I tillegg var det x % i kurtasje + 49,- per handel.

 

I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å bruke gearing noe særlig (kanskje kjøre x2-x4), men snarere gjennomføre flere handler på kortere tid.

 

Hvilke meglerhus anbefaler du da? Tenker da på småsummer som 10-25k.

Lenke til kommentar

Nordnet kan jeg varmt anbefale.

 

De har en bra velkomstpakke:

- 4 ukers gratis abonnement på "DagensNæringsliv".

- Et spesialtilbud på et halvårsabonnement på "Dine Penger".

- Billig aksjehandel på Oslo Børs med 9 kroner i minstekurtasje (0,039 %) i 1 måned.

- Boken ”Slik Sparer du smartere” (du mottar denne når du har satt inn penger på din nye Nordnetkonto).

- Et gratis abonnement på "Gründer Økonomisk Rapport" (du mottar dette når du har gjort din første handel på din nye Nordnetkonto).

- Gratis kurs og seminarer på Nordnetskolen. Både på internett og i våre kurslokaler.

Lenke til kommentar

Hva som menes med det er hvor lenge avkastningen, eller forsåvidt den summen man trenger for å eliminere underskuddet i budsjettet, kan tas ut av oljefondet før det går tomt. Her blir det jo slikt at om man tar ut mindre penger enn man tar putter inn så vil jo fondet vare evig, mens om man tar mer ut enn man putter inn så vil jo fondet gå tomt etterhvert. Nøyaktig hvor lenge er jo helt umulig å si, da det avhenger av budsjettsdisiplin, noe denne regjeringen ikke har hatt noe særlig av. Det har aldri vært snakk om at oljefondet skal dekke hele budsjettet, da det naturligvis hadde tømt fondet ekstremt kjappt.

Lenke til kommentar

Vel husk at mesteparten av statsbudsjettet finansieres med skatt.

Du har rett hvis vi setter skatt og avgifter til 0 og kun benytter oljefondet til å dekke statsbudsjettet (dette vil sannsynligvis aldri skje).

 

Jeg klarer ikke helt se at oljefondet kan holde i generasjoner, da må norske velferdstjenester reduseres kraftig og levestandarden i Norge gå ned.

 

Reduksjon av "velferdstjenester" betyr ikke at levestandarden "i Norge" vil gå ned.

 

Kun levestandarden til de som lever på velferdstjenester vil gå ned, mens levestandarden til de som jobber og betaler skatt vil gå opp (ettersom de får beholde mere av sine penger).

 

Om noen av de som lever av velferd begynner å jobbe vil faktisk levestandarden "i Norge" gå OPP, ikke ned, ettersom vi vil produsere mer enn før.

 

Husk at Norge en gang var Europas fattigste land - en gang i fremtiden etter oljeeventyret vil vi bli det igjen).

Der er en risiko for det ja, ettersom der er mange som lever uten å produsere goder.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Poenget med kapitalisme er mer rettferdighet blant landets borgere. Men hvor ville du plassert mennesker(og dyr?) som ikke er i stand til å ta vare på seg selv? Invalide/blinde/downss. etc. Listen er lang. Synest du det er rett å gi de dårligere levestandard?

 

De som ikke er istand til å ta vare på seg selv er avhengige av at andre tar seg av dem.

 

Spårsmålet er hvorvidt de "andre" skal bli tvunget (av staten) til å gjøre dette eller om de vil gjøre dette frivillig (familie/veldedighet).

 

Om svaret er at bruk av tvang er berrettiget, vil selvsagt spørsmålet bli: Hva gjør bruk av tvang berrettiget?

 

 

Merk: Med tvang forstås bruk av vold eller trusler derav.

Nå blir det litt OT, men:

Det sier seg selv at en blind uten omgangskrets ikke har samme mulighet til å ta vare på seg selv i samme grad som når staten stiller opp for å bedre livskvaliteten. Hadde du satt pris på ekstremkapitalisme dersom du var invalid, eller mener du det er korrekt at du fortjente et uverdig liv eller død fordi du ikke kan bidra til samfunnet?

 

For å rettferdiggjøre tvang, er lover; og politi som overholder lovene, en del av tvang i form av frihetsberøvelse og trusler. Uten den form for tvang, kan hvem som helst ta/ta over - andres liv. Da hadde jeg i det minste ikke følt meg noe trygg i samfunnet vårt. Gjerne svar meg på PM så slipper vi mer politisk prat på aksjetråden :)

Lenke til kommentar

skatteflyktning: slapp av, du antar at det er mange velferds-snyltere ute. Noe som har ingen støtte av reel statistikk. Dessuten, en nedkutting av velferdstjenesten kan få store konsekvenser for økonomien, siden velferdstjenesten virker som en god stabilisator hvis en person mister jobben sin.

Du tar feil i begge dine antagelser, men som apegryn har påpekt har ikke dette noe direkte med aksjer å gjøre, så jeg lar det ligge.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...