Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Eight ordinary people are given a million dollars, a fortnight of intensive training and two months to run their own hedge fund. Can they make a killing?

 

The experiment reveals the inner workings of a City trading floor. The money is supplied by hedge fund manager Lex van Dam: he wants to see if ordinary people can beat the professionals, and he expects a return on his investment too. Yet no-one foresees the financial crisis that lies ahead.

 

The traders were selected in spring 2008, before the US credit crisis gathered pace. The successful candidates were chosen, trained and dispatched to their specially created trading room in the heart of the Square Mile. Among them are an environmentalist, a soldier, a boxing promoter, an entrepreneur, a retired IT consultant, a vet, a student and a shopkeeper.

 

As the novices learn the dark art of trading stocks and shares, the financial markets start to buckle. Making money takes second place to basic survival as the brutal realities of global economics take their toll on the traders. How do they cope? Will they secure themselves a bonus, or walk away with nothing?

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=68cciZYNqn0&

 

Anbefaler alle som er interessert i trading å sjekke ut dokumentaren :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lenge siden jeg så dokumentaren. Han som var guruen som ga de oppdraget som også syns i tråden nå, kan jeg se for meg som sleip investor så det holder.

 

Oppdatert:

 

Lex: sleip investor

Lex: sin instruktør ovenfor traderne: ligner voldsomt på en bruktbilselger.

 

 

Det var noen svakheter jeg så hos dem som det kanskje går og lære av og det gikk på temperamentet de hadde. Det var åpenbart problematisk for noen med at de ikke var kjappe nok i hodet, for en så var det at han var en gambler og hektet på rusen, og andre så var det at de ikke hadde nysgjerrigheten nødvendig og kjedet seg eller var emosjonelt ustabile.

Endret av festen
Lenke til kommentar

NOK er ekstremt populært for tiden, spesielt etter valutagulvet ble annonsert i Sveits. Er det noe som taler imot at det er lurt å handle NOK/USD-valutakryss nå som prisen på dollar er så lav i norske kroner? Prisen på dollar vil vel stabilisere seg på et høyere nivå enn litt over fem kroner i framtiden?

Lenke til kommentar

NOK er ekstremt populært for tiden, spesielt etter valutagulvet ble annonsert i Sveits. Er det noe som taler imot at det er lurt å handle NOK/USD-valutakryss nå som prisen på dollar er så lav i norske kroner? Prisen på dollar vil vel stabilisere seg på et høyere nivå enn litt over fem kroner i framtiden?

Jeg tror at USD er oversolgt på kortere sikt og har kjøpt USD og solgt NOK denne uken. Kommer til å bygge på posisjonen hvis rally i NOK fortsetter utover neste uke.

 

Det er ingenting i valutamarkedet som tilsier at ting skal stabilisere seg. I vertfall mener jeg det er ubalanser i realøkonomien og på makroøkonomiske faktorer, derfor blir ikke valuta markedet stabilisert med det første.

 

Jeg er posisjonert for USD oppgang i en post. Mye som også ser billig ut i USA etter fallet den siste tiden, målt i NOK ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror markedet trenger at Hellas går konkurs snart. Bare slik kan Spania og Italia få motivasjonen de trenger til å greie å gjennomføre upopulære tiltak og berge seg. Jeg tror ikke Hellas er noen Lehman, det er mer som når redningspakkene ble vedtatt for bilindustrien i USA.

Enig.

Man trenger en hellas utgang av EU, Portugal også. Og konkurser. Man trenger flere bankkonkurser og store tap.

Alt burde skjedd for lenge siden. Dessverre har politikerne halt ut tiden... som vanlig.

Det vil bli urolig i kredittmarkedene ved en konkurs og flere banker vil få problemer men ikke i samme skala som Lehman.

Lenke til kommentar

Den tabellen viser vel ikke annet enn hvor galt det kan gå når tommelfingerregler anvendes ukritisk. (Er for lat til å begi meg ut på noen full epistel, kortversjonen er at multippelbruk er en halvsuspekt måte å torturere en slags konklusjon ut av kaotiske data, som fungerer sånn halvveis i normale tider. Dette er ikke normale tider.)

 

Men det kan godt være et ålreit tidspunkt å kjøpe aksjer på. Jeg dytter stadig noen kroner inn i markedet.

Lenke til kommentar

Ikke noe fancy, men det er nå strengt tatt snakk om småbeløp. Stort sett indeksfond, men regionvektet etter makrosyn; overvektet Afrika, undervektet Asia. Bygger meg sakte opp igjen etter å ha svidd av det aller meste på et drøyt års reising.

 

Kunne sikkert gjort noe mer fancy ut av det, men du skal ha litt størrelse på porteføljen før det lønner seg å legge allverden av tid inn i det, i alle fall om man har et noenlunde inntektsbringende alternativ på dagtid. Jeg fakturerer langt mer per time jobbing enn jeg kan forvente å skape av meravkastning på en dag med aksjeanalyse ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...