Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ny toppnotering i Coca Cola i dag (målt i NOK). Ca 400 kroner aksjen. Det er fortsatt billig sammenlignet med nivåene 10-12 år tilbake.

tja.. om Coca Cola kan vokse like sterkt neste 10-12 årene som de siste 10-12 årene avgjør om det er billig. Bra selskap uansett og vil ha stabile utbytter.

Lenke til kommentar

Ny toppnotering i Coca Cola i dag (målt i NOK). Ca 400 kroner aksjen. Det er fortsatt billig sammenlignet med nivåene 10-12 år tilbake.

tja.. om Coca Cola kan vokse like sterkt neste 10-12 årene som de siste 10-12 årene avgjør om det er billig. Bra selskap uansett og vil ha stabile utbytter.

 

De trenger om ikke vekst, ihvertfall en økning i profittmarginene som typisk kommer i perioder med lavere vekst (i utviklende økonomier).

Lenke til kommentar

Ny toppnotering i Coca Cola i dag (målt i NOK). Ca 400 kroner aksjen. Det er fortsatt billig sammenlignet med nivåene 10-12 år tilbake.

tja.. om Coca Cola kan vokse like sterkt neste 10-12 årene som de siste 10-12 årene avgjør om det er billig. Bra selskap uansett og vil ha stabile utbytter.

 

De trenger om ikke vekst, ihvertfall en økning i profittmarginene som typisk kommer i perioder med lavere vekst (i utviklende økonomier).

Nå er det ganske kjent at profittmarginer ikke har samme %-vis økning som normal vekst.

I et land man har lite marked eller nettopp kommer på banen er det relativt enkelt å xxx % økninger. Mens profittmarginer i etablerte markeder skal man slite med å få opp i xxx %. Kanskje kun noen x % er mulig i etablerte markeder.

Når det er sagt truer vel høyere råvarepriser en vekst i profittmarginer..

Derimot er jeg sikker på de har mulighet til xxx %-vis vekst i flere nye markeder de neste 10-12 årene.. men dette er i mindre land enn de siste 10-12 årene ettersom coca cola stort sette er etablert i de rareste land allerede.

Uansett et bra selskap som vil betale ut enorme utbytter og gjøre det bra nesten uansett hvordan verden tar veien.. ;) anbefaler selskapet som diversifisering ettersom de er eksponert for alle mulige land, valuta.

Lenke til kommentar

Ny toppnotering i Coca Cola i dag (målt i NOK). Ca 400 kroner aksjen. Det er fortsatt billig sammenlignet med nivåene 10-12 år tilbake.

tja.. om Coca Cola kan vokse like sterkt neste 10-12 årene som de siste 10-12 årene avgjør om det er billig. Bra selskap uansett og vil ha stabile utbytter.

 

De trenger om ikke vekst, ihvertfall en økning i profittmarginene som typisk kommer i perioder med lavere vekst (i utviklende økonomier).

Nå er det ganske kjent at profittmarginer ikke har samme %-vis økning som normal vekst.

I et land man har lite marked eller nettopp kommer på banen er det relativt enkelt å xxx % økninger. Mens profittmarginer i etablerte markeder skal man slite med å få opp i xxx %.

Jeg tror ikke det Coca Cola trenger er mer vekst sammenlignet med nå .Eller Intel. Jeg tror det mer er det at det amerikanske aksjemarkedet stiger som helhet, selv om veksten for Coca Cola hadde blitt lavere, ville en slik trend, med sterk dollar (som kunne skadet vekstmarkedene) gitt en økt P/E og økte profittmarginer, det er en enorm forskjell på 4 % utbytte om det er i en stadig svakere valuta, sammenlignet med en sterkere. Større vekst og fortsatt svak dollar tror jeg bare hadde gjort aksjen enda mer billig (frem mot bull-markedet startet), ikke dyrere. Det er som en kandidat om det amerikanske markedet kommer ut av den flate trenden siden 2000, ikke som et slags Apple som skal slå en flat trend jeg ser Coca Cola.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det er interessant at Robert Shiller sin mage tror den neste boblen (som sprekker) kan bli i det amerikanske aksjemarkedet. http://www.gurufocus.com/news/146056/robert-shiller-tells-fox-business-the-next-bubble-could-be-the-stock-market

http://video.foxbusiness.com/v/1174562538001/housing-market-still-suffering-despite-low-prices-mortgage-rates

 

Han har hatt god treffsikkerhet med å gjette før med bøkene irrational exuberance som traff både i 2000 og 2005.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Noe av det farlige med dagens situasjon er at uroen i utviklende markeder slik som i Brasil hvor de innfører 30 % på massevis av varer er at det svekker grunnlaget for Kina å etterspørre råvarer fra Brasil og dermed Brasil. For USA som ikke leverer råvarer i samme grad er ikke en handelskrig et så stort problem. Det kan også skje verre ting enn handelskrig. Sist rentene på amerikanske statsobligasjoner var rundt disse nivåene startet andre verdenskrig.

Lenke til kommentar

Hvordan er skatteproblematikken når det gjelder dividends? Kommer det en 26% skatt på dem?

 

Hva om man handler i USA, for eks. CF Industries? Hvordan er skattesituasjonen hvis jeg kjøper amerikanske aksjer gjennom DNB markets?

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-014-042.html

 

Stop ikke noe om skattesituasjonen for aksje-gevinst i utlandet. Må man betale dobbel (Amerikansk og så Norsk i mitt tilfelle) skatt eller noe?

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Blir nok en real oppryddig på børsen nå neste året... faktor gikk konkurs. Sevan er neste.

 

Hvordan er skatteproblematikken når det gjelder dividends? Kommer det en 26% skatt på dem?

 

Hva om man handler i USA, for eks. CF Industries? Hvordan er skattesituasjonen hvis jeg kjøper amerikanske aksjer gjennom DNB markets?

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-014-042.html

 

Stop ikke noe om skattesituasjonen for aksje-gevinst i utlandet. Må man betale dobbel (Amerikansk og så Norsk i mitt tilfelle) skatt eller noe?

Du betaler kun skatt til 1 stat. Dvs Norge mest sannsynlig om du er norsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...