Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De har gjort det overraskende bra i kollisjonstester, BYD, sammenlignet med andre kinesiske merker. De kineserne stjeler som det passer virker det som. Det går raskere enn å utvikle noe nytt:) Litt musikk, litt lykter, litt her og der. Men det virker jo:)

Endret av festen
Lenke til kommentar

Her er litt mer på boblen som er under oppseiling i gull:

 

Det er viktig å se på likheten til 1998 og aksjekursen til Nortel.

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=NT#char...s=0;logscale=on

 

Gull er nesten det eneste som er opp for året, og som ikke er dollar eller statsobligasjoner.

 

http://news.goldseek.com/UnionSecurities/1209146158.php (jeg har hentet data herfra)

 

Her er en artikkel fra 2001 der en klarer og forutsi det som skjer nå: http://www.gold-eagle.com/gold_digest_01/milhouse021701.html

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hallo

 

Jeg lurer på om jeg skal investere i enten Telenor eller Yara, litt usikker på hvilken. Jeg vet at begge er ganske stabile, og jeg kommer mest sannsynlig til å ha en fortjeneste på begge. Allikevel lurer jeg på hvilken som er mest gunstig. Jeg har tenkt å kjøpe for ca. 10 - 15 000kr.

 

Joakim

Endret av Joakimmo
Lenke til kommentar

Telenor, da må du vurdere Indiaoppkjøpet og hvordan rettsaken mot kyvistar eller hva de heter kommer til å gå. Hvis begge deler får en positiv utfall=kjøp.

Yara har levd på gode gjødselspriser, usikkert på hvordan det blir fremover med finanskrise og alt annet.

Er annet tips er Norske skog, som har kuttet og kuttet og solgt unna ulønnsom drift og fått orden på lånene sine. Hvis du har ett langt perspektiv tror jeg de kan gjøre det ganske bra.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er for mye penger i omløp (inflasjon), men akkurat nå flykter alle i sikkerhet, litt som høsten 1998, det gir feil signaler om deflasjon. Jeg forventer at disse pengene må tas ut av sirkulasjon med å heve rentene slik som når dotcom sprakk i 2000. Jeg kan ikke huske en eneste boom som har endt uten at det har vært fordi rentene har blitt satt opp. Det har ikke skjedd denne gangen. Derfor er ikke boomen over. Når panikken gir seg, sannsynligvis like før eller like etter Obama tar over, vil disse pengene finne et "hjem", slik de gjorde når boblen i internett ble blåst opp i 1999-2000. Jeg tror det kanskje er gull, korn, alternativ energi osv som vil få pengene som snart skal ut i markedet. Nasdaq var opp ca 40 % på det laveste i 1998, sammenlignet med 1996. Gull har på det laveste i 2008 etter 2006 vært opp 50 %

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg satser på telenor, men venter til kyivstar og Indiaoppkjøpet er avklart, hvis det ikke tar for lang tid. Indiaoppkjøpet leste jeg et sted at skulle bli avklart i Januar, men erstatningssøksmålet er jeg ikke sikker på, men jeg har god tid, er bare 15år.

 

Tusen takk for kloke råd :)

Endret av Joakimmo
Lenke til kommentar

George Soros har kjøpt veldig mye aksjer i et selskap som driver med fosfor i Australia, i oktober. Det fundamentale vil vinne over denne krisen. Det er bare så vanskelig å få kjøpt aksjer i utlandet fra amatørlandet Norge, om man bruker amatørmeglere:)

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det er utenrikspolitikk i dette. Noen kapitalisttyver som greide å ribbe til seg Russlands naturressurser til spottpris når systemet etter Jeltsin kollapset kan Putin overkjøre. Det er litt verre med Telenor og den norske stat som hovedeier. Telenor sine investeringer i Russland er langt tryggere enn endel andre selskap.

Lenke til kommentar

2 selskaper i en begynnende boble, garantert!

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=ENER#ch...ource=undefined

 

Boble advarsel: Alternativ energi.

 

 

Dette kommer til å bli stort. Jeg burde ikke komme med slike spådommer i fylla, men, det er trenden.

 

En ting som er spennende med olje, er at det mangler dobbel topp formasjonen sett på nesten alle andre bobler. Derfor kan olje komme tilbake med hevn senere.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...