Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Om det ble feilsitering, så forklar gjerne hva du mente, for det forsto jeg isåfall ikke. Jeg leste det jeg siterte der.

 

USA sin subprimekrise, har forårsaket store fall i verdens børser, selv hvor den har lite innvirkning. Når USA får problemer med dollaren, vil det bli langt værre enn subprimekrisen i USA. Det vil helt klart smitte over på resten av verden. Schiff har aldri sagt at resten av verden vil holde seg rak når USA står på kanten av stupet. Men land som ikke har stor utenlandsgjeld vil sannsynligvis klare seg greit.

 

Men at børsene verden over vil reflektere et slikt scenario tviler jeg ikke på.

 

edit: Schiff har troen på gull, men ikke olje..? Er det ikke en link mellom disse råvarene?

Endret av apegryn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker ikke riktig om det var her, stockpro eller stocktalk jeg kom over denne bloggsia, men den er ihvertfall veldig lettvinn hvis man vil følge med på alle tv-intervjuene el. som blir gjort av Schiff, Faber, Ron paul osv. Så jeg poster den på nytt i håp om at flere oppdager den:

Financial Truth

 

Festen: Du er jo Schiff-fan. Hva tror du om det han sier om den nye sosialistregjeringa og pengepolitikken borti der?

 

edit: apegryn, takk for at du sa ifra. vært en altfor lang dag. :)

Endret av Flexo
Lenke til kommentar
edit: Schiff har troen på gull, men ikke olje..? Er det ikke en link mellom disse råvarene?

 

Det er bare fordi olje er en industriell råvare, mens gull også er penger, det betyr at om verdensøkonomien er elendig ,samtidig som seddelpressene går 100 % vil gull gjøre det bedre enn olje. Jeg tror økonomiene vil ta seg opp igjen, og da tror jeg olje vil ha en større verdistigning relativt til gull fra dagens nivå.

Lenke til kommentar
Husker ikke riktig om det var her, stockpro eller stocktalk jeg kom over denne bloggsia, men den er ihvertfall veldig lettvinn hvis man vil følge med på alle tv-intervjuene el. som blir gjort av Schiff, Faber, Ron paul osv. Så jeg poster den på nytt i håp om at flere oppdager den:

Financial Truth

 

Festen: Du er jo Schiff-fan. Hva tror du om det han sier om den nye sosialistregjeringa og pengepolitikken borti der?

 

edit: apegryn, takk for at du sa ifra. vært en altfor lang dag. :)

 

Han vil tro at Obama er en ny Jimmy Carter som vil bruke massevis av penger, at markedet for usa sin gjeld vil kollapse i forsøket på å skape en ny boom , og at de bør gjøre en tilstramning som når volcker tok rentene til 21 % i 1981 for å tiltrekke seg kjøpere av gjeld, men, at de heller denne gangen, istedenfor å øke rentene (for å tiltrekke seg kjøpere av statsobligasjoner) som ikke økonomien tåler, selv vil komme inn som en kjøper av sine egne obligasjoner med seddelpressen for å holde rentene nede . Det vil føre til hyperinflasjon.

 

Jeg tror han tar feil, men det er noe slikt han mener.

Lenke til kommentar

Det som skjer er ikke noe nytt.

 

Først er det en boble i boliger som sprakk i USA i 2005 (og i 1972), så er det en boble i shipping, aksjer i japan den gangen og nå i kina. Det minner om 70 tallet. Det som kan skje er at Obama fører en boom som vil devaluere dollaren så kraftig at USA som i 1981 kan stramme inn igjen og begynne fra en ny base der dollaren er sterk og de har lite gjeld.

 

En amerikansk boligbygger på 70 tallet og nå. sammenlignet med en traktorprodusent. Det er bare utrykk for at inflasjonen flytter seg over til mat.

http://www.marketwatch.com/tools/quotes/in...p;optstyle=1013

 

http://www.marketwatch.com/tools/quotes/in...e=1013sikkert:)

 

Jeg mener ikke at vi er i 1975, men det er en likhet.

 

Gull: http://goldprice.org/images/monthly_dollar.gif

 

Likheten nå er til 1975, men fordi det alt nå kommer en ny president tror jeg det alt nå kan komme en økning i gullprisen før, sammenlignet med den gangen (jimmy carter begynte i 1977).

Endret av festen
Lenke til kommentar

En mulighet jeg har begynt å se for meg er at statsobligasjoner blir solgt ned, slik som i 1999. Det vil gi et press mot at fed skal øke rentene. Det vil de da bli ferdig med i 2010 og så sprekke boblen som skapes når statsobligasjoner mister verdi nå ganske snart. Når det skjer kan endel ting som er orientert mot råvarer få en dobbel topp, eller en ekstrem topp. Det skjedde ikke etter 1999, for da gikk pengene inn i dotcom, men denne gangen kan det ganske sikkert gå inn i råvarer, eller gull. I 2010 må fed ha så høye renter at de knekker denne boblen i råvarer. Når de lykkes med det, med renter på 5-10 %, vil rentene komme ned og Obama kan starte sin første ekspansjon.

 

Det er et scenario som vil gi Obama en type sterk Ronald Reagen boom, med lav inflasjon og sterk vekst i det amerikanske aksjemarkedet fra 2010, samtidig som Oslo Børs vil gjøre det bra fra nå til 2010. Også Ronald Reagen startet sin karriere med å støtte fed i å øke rentene til 21 %. Jeg tror Obama vil gjøre det samme om det behøves.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Hvordan regner man ut skatt av aksjer? Dvs må må notere ned selv alt man tjener, eller blir det innført automatisk?

Blir innført automatisk. Eller, SKAL gjøre det.

 

Jeg tviler på at det finnes unntak. Alle de som tilbyr aksjehandel i Norge, har et slikt opplegg. Alle dine handler lagres i en årsrapport - for så å bli sendt inn til skatteetaten automatisk.

 

Nå begynte jeg først i sommer med aksjer, men dette skal være riktig. Bare husk å sjekke at det stemmer når du omsider skal betale, eller få igjen 28% av tap/gevinst.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Leser litt rundt på ulike fora for tiden. Ser at flere snakker om "Obama-effekten". Denne vil visst gi en tydelig oppgang. Jeg tenker at det er tull. At Obama tar over er vel allerede priset inn?

Lenke til kommentar

De trenger å bruke penger på en måte som gjør at det kommer ut i økonomien. Det de har gjort hittil er ikke nok. Det er massevis de kunne gjort, problemet er å finne noe som gjør nytten og samtidig ikke virker destabiliserende. De kunne annonsert at de ønsket å øke gullreservene sine, og ville trykke opp penger for å kjøpe gull, istedenfor 10 års statsobligasjoner. Da hadde økonomien kommet til å gått som en rakett.

 

Det er en konflikt mellom republikanere som ønsker bremse pengebruken og demokrater som vil bruke penger, men ikke vil bruke nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...