Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Klarte å snitte meg litt ned med oksene i dag. Har et snitt på 21.55 nå, så nå er jeg i pluss igjen. :D

 

Skulle kanskje ha sikret gevinsten på slutten av dagen i dag, men teknisk så ser det ut som en pen dobbelbunn kan bli satt på OSE nå, og hvis DOW holder seg ut kvelden kan det vel se ut som omvent hode-skulder? Eller tar jeg helt feil nå?

 

Personlig er jeg iallfall fremdeles opptimist, og krysser fingrer og tær for OSE til 250 før nyttår. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642
Siden jeg har litt penger på bok så foreslo min far her om dagen at jeg burde kjøpe aksjer i Statoil eller Telenor, dette er visstnok aksjer som er dømt til å gå opp i verdi hvis jeg bare venter lenge nok var hans ord. Har han et poeng i det?

 

Helt klart. Det samme kan man si om Yara.

Lenke til kommentar

En ny utvikling som bloomberg har påpekt:

 

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=206...&refer=home

 

 

Konsekvensen kan være at gjelden i de utviklede økonomiene er for stor til at lave renter for noen særlig effekt bortsett fra en slags carry trade effekt, mens de utviklende økonomiene fortsatt kan ta opp mye gjeld og vokse samtidig som de tjener på lav oljepris og lavere råvarepriser som muliggjøres av lavere forbruk i de utviklede økonomiene på grunn av metningen i gjeld.

 

Det kan bety en liten dekobling mellom Oslo Børs og utviklende markeder fremover.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Men utviklings markedene har stor risiko. Mange av dem høy rente og høy inflasjon til tross for lave råvarepriser. Utviklings markedene selger ofte til ”vesten” som for øyeblikket har problemer med å betale eller ikke er interessert i å kjøpe. Det betyr at markedet til utviklingslandene ikke eksisterer eller er mye dårligere enn for bare mnd siden.

 

Mange utviklings markeder sliter også med sin valuta og pengepolitikk i tillegg til store handelsunderskudd og elendige nasjonalbalanser.

 

Men som du sier festen, tiden er inne for gode ”carry trades”. Skal selv ta en trade nå med USD & UAH hvis alt holder seg som nå utover januar neste år. :)

Lenke til kommentar

Et selskap jeg har sett på som er ganske bra er BYD. De lager batterier (for nokia og flere). Og selger elektriske biler. De selger til en pris som tilsvarer 6,8 milliarder dollar for 6,8 million kvm med ganske nye fabrikklokaler, og de har 138 tusen ansatte. Slik det fungerer i Kina lever arbeiderne i egne byer som fabrikken eier, og det er noe helt annet enn amerikansk bilindustri. De startet opp i 1995. Warren Buffet kjøpte til en lavere pris, men det er muligheter for at dette er et selskap som vil begynne slik de startet i japan og korea. Med billige imitasjoner og produkter for merkevarer som nokia først, før de senere blir en merkevare selv. Samsung startet i 1969 og har på 39 år bygd seg opp til å bli den største merkevaren i korea. Det er en mulighet for at BYD blir en merkevare fra Kina og de har også det lokale markedet i Kina som er ganske ubegrenset.

 

De har også en ledelse som er aggressiv:)

 

http://jalopnik.com/344806/detroit-auto-sh...ough-cobo-arena

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...