Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Jeg har sett at endel "smarte" meglerhus har handlet ganske mye de siste dagene. Det er et veldig bra signal. Bunnen er når folk ikke gidder å holde på statsobligasjoner lenger, og da vil også inflasjonen gå oppover. Det gjør at folk låner penger igjen. Obama blir valgt, og kommer med løfter til alle om alt. Lån til bolig i 30 år for en fast rente, og han vil også bidra til at de som har lånt for mye kan få redusert gjelden. Det er massevis av folk som sitter på sidelinjen nå og prøver å time det. Det går greit for de med lite å handle for, men de med mye penger kan få problemer med å komme inn når det begynner å stige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er alt for tidlig å si - men kansje 180 var bunnen. Da hjelper det jo lite at jeg har trodd dette i flere måneder nå, når jeg kjøpte på fredag til 220.

 

Jeg tror mange kjenner seg igjen om å tenke fornuftig og riktig, men å glemme sin egen fornuft når man handler. Blir jo spennende å se! Er jo som sagt ALT for tidlig å fastslå at det var bunnen. Hadde sikkert sittet på gjerdet da den dippet til 180 uansett. Alt er lettere sagt enn gjort. Men at jeg hadde kjøpt på disse nivåer, hadde jeg helt sikkert om jeg ikke hadde kjøpt på fredag.

 

Men jeg har jo eksamen om 2 uker, så jeg har ikke muligheten til å følge med. Mye av det var grunnen for inngang på fredag.

 

Tenk at jeg må lese til eksamen i disse tider! Det suger. For et par år siden diskuterte jeg med en kompis at vi ikke kom til å få oppleve store ting som 2. verdenskrig, Cubakrisen... Det var ikke lenge etterpå at 11. Sept skjedde. Å nå dette! Så man kan ikke klage nå. :D

Endret av Lansky
Lenke til kommentar

Var jo folk som mente 400 var bunnen også...

 

Men ja, så lenge børsen er under 200 vil man nok kunne gjøre gode kjøp hvis man tenker langsiktig. Jeg tror folk er for grådige til at de lar børsen gå under 150.

 

Jeg lastet opp litt mer SDRL til 44 i dag til tross for at jeg har tapt kraftig på den så langt (kjøpte på 70).

Lenke til kommentar

Første gang siden jeg kjøpte aksjene at de faktisk har gått under prisen jeg kjøpte dem for. kjøpte sdrl til 48 og yara til 102 - men jeg ser langt fremover og er veldig sikker på at aksjene karrer seg opp igjen, på lenger sikt.

 

Jeg tipper markedet vil gå enda litt lenger ned, for så å skyte opp igjen til ca. 250, kanskje gå litt ned igjen og så stige sakte men sikkert oppover. Folk frykter tap, ser så mange gode kjøp og investerer, noen selger seg ut igjen for kort gevinst, og det stabiliserer seg etter hvert.

Lenke til kommentar

I 2003 spådde Spetalen, når børsen var rundt 100 at børsen skulle ned 40 % i løpet av noen år. Vi for se om han er like heldig med at oljeprisen ikke skulle under 40 dollar igjen.

Trygve Hegnar var også negativ. Trond Furnes spådde i 04 dow jones i 4000. Det ligner på hvordan det er nå bortsett fra at det kanskje er denne gangen det virkelig gjelder:) Det de var redd for var deflasjon, det samme som er aktuelt nå. De hadde ikke forestilt seg serien av bobler som skulle utvikle seg etter at de kom med spådommene.

 

 

 

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.559172

 

-5,4 % nå på dow jones, gull stiger.

 

10 års amerikanske statsobligasjoner er på 3,12, nå er det en dobbelt bunn i statsobligasjoner fra 2003.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Selv så har jeg innvestert litt her og litt der.. 600 askjer i telenor , 600 i songa , 200 i orkla og jeg har vel 66 i Yara .. Tapet så langt er 27.7 % ..

 

 

Har tru på alle bortsett fra oljesektoren. Songa er risky buisness men jeg tror dem vil klare seg . Olje akjser har samme flyt som olje indexen og jeg personlig har tru på at oljeprisen kan ikke forbli såpass lav over tid. Og siden jeg har innvestert i riggselskap så får jeg heller se på den lyse siden. Oljelagrene holder på å tømmes og verden får aldri nok av olje og det må borres mer i fremtiden . Personlig så håper jeg jo at GM blir redda fordi går dem ned så vil hver eneste innvestor merke det.

 

Når det gjelder hovedindeksen så er skal vi nok tar en tur innom 150-160 .. Går vi noe lenger ned så kommer jeg til gråte.

Lenke til kommentar

4 mnd etter bunnen i 2003 hadde Hermanrud og Furnes dette og si:

 

Det vi har sett de siste månedene er ei massiv investeringsboble. Slik jeg leser de økonomiske forholdene, er det ingen ting som tilsier at det blir bedre tider. Heller tvert imot, fastslår investeringsdirektør Trond Furnes i Skandinaviska Enskilda Banken (SEB) overfor NTB.

 

-Dette er en massiv investeringsboble som ligner veldig på den vi hadde i begynnelsen av 2000. Bare at denne gang kjøper man absolutt alt, sier Furnes.

 

Analysesjef Peter Hermanrud i First Securities slår på sin side fast et "vi er sannsynligvis på vei mot noe stort", at dette er starten på en stor oppgangsfase, skriver Finansavisen.

 

http://e24.no/arkiv/article594683.ece

 

 

 

Jeg tror Furnes kanskje hadde rett, men markedet kan være irrasjonelt lenger enn du kan holde deg solvent.:)

Lenke til kommentar

Markedet er akkurat nå så negativt og håpløst at jeg føler vi er nær bunnen. Litt den samme følelsen jeg satte med da det snudde våren 2003.

 

Jeg tipper bunnen er 160-170 for OSE og 7000-7200 for DJIA.

 

Desember er nesten alltid en veldig god måned på OSE. 240 bør være innen rekkevidde. 2009 blir et positivt år for børsen selv om de realøkonomiske virkningene trolig er på sitt verste da. 400 er nok for mye å håpe på, men kanskje over 350.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er et rally i en fallende trend, på grunn av tvilen rundt Citygroup og bilfabrikkene, men det er mulig gull snart vil gjøre det veldig bra, om det virkelig er slik at prisen ikke matcher den fysiske etterspørselen i markedet. Fysisk gull er vanskelig å få tak i.

 

 

Gull og sølvaksjer er opp 20-30 % i dag. Og det er flere gulleksperter som mener at det kanskje ikke er nok gull til at de greier , (Comex), å levere i desember. Da vil gullprisen eksplodere, men jeg tror ikke det er så sannsynlig, men det kan skje. Gull beveger seg oppover, ofte når yield på statsobligasjoner går ned. Noen velger gull og andre velger statsobligasjoner, det er derfor gull kunne gjøre det bra sammen med statsobligasjoner, uten at aksjer gjorde det bra når børsen gikk ned etter 1929. Lav yield på statsobligasjoner betyr liten vilje til risiko.

 

I 1929, gikk gull ned sammen med alt det andre, men fra våren 1930, var det gull og sølv aksjer som utviklet seg best av alt på børsen.

 

 

Det er endel sølvaksjer som kostet 50-70 dollar i 1980, som nå koster 50 cent - 1 dollar.Det er samme selskaper, justert for inflasjon, er selskapene billige. Men hittil er det ikke noen etterspørsel etter den type selskap. Men det er et alternativ til å kjøpe en vare som nesten er umulig å få tak i.

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=BNI#cha...ource=undefined

 

Gull og denne typen (anti statsobligasjons) aksje. beveger seg helt motsatt. Tidligere dager har det vært en peak rundt denne tiden på dagen, skjer det i dag, vil trenden snu litt utover dagen. Hvorfor gull stiger på den tiden, og så går ned igjen. Vet jeg ikke.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Obama velger NY fed presidenten til ny treasury sekretær og markedene er kraftig opp. Så oversolgt markedene er nå skal det lite til.

 

marc faber video:

 

http://www.cnbc.com/id/15840232/?video=935450306&play=1

 

"What you could see in the next three months is a very strong rebound in asset markets, in equities, followed by a selloff in bonds and eventually a selloff in the dollar," he said.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Har fulgt med på denne tråden en stund, men har enda ikke knødd meg til å registrere meg før nå.

 

Jeg gikk inn på børsen da den sto i 260-270, dagen etter EUs krisepakke kom på bordet, i den tro av at nå skulle det straka vegen til himmels igjen. Desverre ble det ikke slik :)

 

Har følgende portefølje:

- 100 SDRL til snittkurs 75

- 100 Telenor til kurs 36,90

- 10 Yara til kurs 150

 

Jeg har aldri hatt peiling på børs, ikke vært interessert før oktober i år, og ærlig talt har jeg på grunn av mitt tidligere politiske ståsted ment at hele greia burde legges ned... Hehe... Men nok om mine ungdomsidealer:

 

Totalt ligger jeg inne med 12 700, som nå utgjør den stusselige verdi av 8000 kroner. Jeg er student, så det er egentlig ganske mye penger for min del. Jeg tar imidlertid ganske lett på tapet, siden jeg har lært uvurderlig mye av å sitte å følge med på SKB traderen og brukt utallige timer på å tråle meg gjennom dn, hegnar, marketwatch og bloomberg, mens jeg egentlig burde gjort jobben min :)

 

Spørsmålet er imidlertid: Hva bør jeg bruke resten de siste 5-10 000 kronene jeg hadde tenkt som lekepenger på børsen? Er fristet til 100 til i SDRL på kurs 42, siden jeg har tro på selskapet over tid. Er dette er godt kjøp, eller er det risikabelt med tanke på oljeindustriens fremtid? Bør pengene heller inn i BSU?

 

Jeg har og et lite spørsmål om utbytte. SDRL kommer med tall på mandag, og utbyttet ventes å bli bra. Fra når må man eie aksjene før man får rett på utbytte? Og bør man i disse tider kjøpte aksjer før, eller etter, tallpresentasjoner?

 

Og til sist et siste spørsmål: Hva tror dere om å gå inn i bull nå? Xact-fondet er jo ganske billig nå, men hvor lavt kan den egentlig gå? For meg virker det i allefall som oppsiden er mye større enn nedsiden. Jeg kan i verste fall se for meg en verdi av bullfondet på 10 kroner per andel, og da må børsen ned til 120. Kan fondet i teorien nå 1 krone?

Lenke til kommentar
Jeg har aldri hatt peiling på børs, ikke vært interessert før oktober i år, og ærlig talt har jeg på grunn av mitt tidligere politiske ståsted ment at hele greia burde legges ned... Hehe... Men nok om mine ungdomsidealer:

 

Eg har litt lyst til å kommentere dette. Det er litt artig at dette bekrefter ein av stereotypane mine, at engasjert raud ungdom, som gjerne er blandt dei som misliker børsen sterkast, har minst peiling! Nok om det.

 

Spørsmålet er imidlertid: Hva bør jeg bruke resten de siste 5-10 000 kronene jeg hadde tenkt som lekepenger på børsen? Er fristet til 100 til i SDRL på kurs 42, siden jeg har tro på selskapet over tid. Er dette er godt kjøp, eller er det risikabelt med tanke på oljeindustriens fremtid? Bør pengene heller inn i BSU?

 

Om du har tent nok i år til å få skattefradrag for pengene ville nok eg satt dei inn på BSU, det gir tross alt skattefradraget som "avkastning" med ein gong, pluss renter. Eg kan og nevne at SDRL er det selskapet i porteføljen min eg har størst tru på på lang sikt.

 

Jeg har og et lite spørsmål om utbytte. SDRL kommer med tall på mandag, og utbyttet ventes å bli bra. Fra når må man eie aksjene før man får rett på utbytte? Og bør man i disse tider kjøpte aksjer før, eller etter, tallpresentasjoner?

 

Det vert satt ein dag der aksjen går ex-utbytte. Om denne datoen til dømes er 01.12.2008, så vil alle som kjøper aksjen på eller etter datoen ikkje få med utbytte. I teorien vil aksjen omsetjast for tilsvarande mindre som utbyttet er på frå og med ex-utbyttedatoen. Om ein skal kjøpe aksjer før eller etter tallpresentasjoner er umogleg å sei noko sikkert om.

 

Og til sist et siste spørsmål: Hva tror dere om å gå inn i bull nå? Xact-fondet er jo ganske billig nå, men hvor lavt kan den egentlig gå? For meg virker det i allefall som oppsiden er mye større enn nedsiden. Jeg kan i verste fall se for meg en verdi av bullfondet på 10 kroner per andel, og da må børsen ned til 120. Kan fondet i teorien nå 1 krone?

 

Eg gjekk inn i bull for ikkje lenge sida, så på kort sikt iallefall trur eg det er lurt. Kor lavt det kan gå kjem ann på børsen, sjølvsagt. Det er sjølvsagt mogleg at børsen faller så mykje at prisingen på bull-fondet vert 1 kr.

Lenke til kommentar

Hehe, joda, det er ikke til å skyve under en stol at venstreraddiser kan lite om børs og økonomi generelt. Men det bunner ut i en oppfatning av at børsen ikke representerer noen reell verdiskapning, men i nedgangstider faktisk kan være med å dra verdiskapningen som foregår i fabrikkene nedover.

 

Når det kommer til SDRL er jeg sykt fristet til å kjøpe meg inn med mer, men spørsmålet er om oljepriset bunner ut snart eller om den fortsetter fallet ned til 20-30. Det som alt står å faller på er hvor stor man tror krisen er, og hvorvidt oljeprisen i sommer skyldtes en boble som hadde utgangspunkt i stor gjeld i hele samfunnet.

 

Et annet syn er at oljeprisen ble så høy på grunn av kina og indias gigantiske vekst.

 

Ting som taler for at finanskrisen 2007/2008 blir en ny stordepresjon er at den depresjonen på 30-tallet ble utløst av de noenlunde samme faktorene som denne krisen. Et motargument er at motkonjunkturspolitikk og bankgarantier i liten grad ble brukt. Denne gangen har jo myndighetene klart å stoppe de fatale "bank-runs" som ofte er spikern i kista i et lands nedsmeltende økonomi.

 

Men dersom verden virkelig skal inn i en ny stordepresjon kan vi jo trøste oss med at hvis så skjer så har vi nok langt større personlige og økonomiske utfordringer enn de ti-tusnene vi tapte på børsen i 2008.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...