Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mandag blir en pangstart for børsuken på Oslo Børs. God børsfredag i USA, ny krisepakke fra staten og oljeprisen like oppunder $50. Jeg tipper 7% økning.

10,67% ble det. Den beste siden 1987.

 

Muligens noe overkjøpt. Jeg tror fortsatt børsuken sett under ett kan bli negativ. Ryktes at GM vil slå seg selv konkurs i løpet av uka. I alle fall: Krisen er IKKE over.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Fortsetter oppover i kanonfart nå. Så tipper jeg det går litt ned igjen.

 

Krisen er for all del ikke over, oppgang i fremtiden er veldig sikkert. Derfor: kjøp!

 

Om det går oppover om en måned, et år eller to år er umulig å si helt sikkert. I disse tider er det nok også lurt å fordele risikoen siden konkurs er en reell fare. Men kjøp, kjøp, kjøp sier nå jeg. Ikke at jeg er en ekspert eller noe, men dette er jeg ganske sikker på.

Lenke til kommentar

Hvem er det som har ansvaret når du legger en ordre som ikke blir utført pga av problemer hos nordnet som plutselig oppstår, og du taper 10-15 tusen på at ordren ikke blir utført pga av tekniske problemer hos dem, og sitter og ser masse blir solgt til bedre kurser enn din, uten at ordren går gjennom?

 

Det kan jo dokumenteres at ordren ble lagt inn og at det skulle blitt solgt til den kursen eller høyere kurs. Det er utrolig mye problemer med nordnet og handel på børsene i USA, at jeg anbefaler ingen å handle med nordnet i USA for kortsiktige posisjoner (som kan bli langsiktige, fordi de ikke greier å selge det, heldigvis var det bull og ikke bear fond, da hadde det vært enda værre å sitte med det langsiktig).

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg tror oksene kan gå høyt jeg. Jeg tror det peker oppover i morgen også. Det eneste som beskymrer meg er at Obama optimismen fort kan få seg en knekk hvis det ikke i løpet av 2-4 mnd også kommer tall som tilsier at det er en bedring på vei.

 

Jeg trodde før at det var en bunn når Warren Buffet anbefalte aksjer, og det så ut som alt var som værst, men det kan bli verre, Buffet har også blitt til en figur for myndighetene, pluss at han har noen derivatposisjoner som gjør det veldig dårlig om den amerikanske børsen skulle totalkollapse.

 

Jeg tror det er mange "fond", slik som UVU, http://www.proshares.com/funds/uvu.html?Cu...Quote+and+Chart

 

Ultra Russell MidCap Value som kan øke hurtig. Det kan være tryggere enn å satse på enkeltselskaper i kategorien mid cap Oslo Børs øker så mye fordi det er en samling av small og mid cap.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Jeg tror det vil gå oppover nå helt til børsen er på 350, det er klart at aksjer som er billige nå vil gå oppover ganske lenge.

 

Hvilke case eller faktorer er det du holder på som skal trigge videre oppgang?

Mer positive forventninger og mer positiv psykologi på grunn av Obama og en forventning om at realøkonmien i USA kan snu, tidligst alt om 6 mnd, markedet vil snu 4-12 mnd før realøkonomien, markedene har gått alt for mye ned sammenlignet med hvordan realøkonomien har utviklet seg hittil.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Ok.

 

Mitt syn er realøkonomien skal bli mye verre enn den er nå i både USA og Norge. Arbeidsledigheten forventes å stige utover 2009. Dermed går kjøpekraften ned i 2009. Dermed får bedriftene mindre salg i 2009 og estimatene skal ned.

Multiplikatoreffekten er i startfasen.

 

Om jeg husker rett så sa Obama igår når han presenterte sine økonomiske rådgivere at det skulle bli verre og det er jeg enig i.

Endret av joakim1
Lenke til kommentar

Jeg kan lufte litt av mitt markedssyn.

 

Frem mot jul tror jeg markedet vil kunne stige. Og har eksponert meg med omtrent 25 % tilgjengelige egenkapital i aksjer, resten står på høyrentekontoer.

 

Et av hovedcasene skal jeg beskrive nå. Jeg håper på kommentarer og innspill.

 

USAs bilindustri:

 

Chrysler, Ford og GM er på randen av konkurs og trenger krisehjelp for å ikke gå konkurs.

Disse tre gigantene har i overkant av 3 millioner direkte ansatte. For hver ansatt i bilindustrien er de 10 indirekte avhengige jobber (alle disse jobbene er selvfølgelig ikke i reell fare, men dette er et bilde på hvor store ringvirkningene kan bli).

 

Jeg mener markedet har delvis priset inn konkursene.

Jeg tror vi kan få en stor positiv trigger NÅR bilindustrien i USA blir reddet. Som indikert er ringvirkningene store og en bred lettelse kan treffe markedene. Det kan fort bli en lettelse på de for øyeblikket tyngede råvarene, eks. div industrimetaller og olje.

 

Hvorfor reddes disse? Jeg har allerede pekt på jobbene og ringvirkningene. Jeg kan også nevne at skatteinntektene fra jobbene på litt sikt større enn redningspakken som skal til. I tillegg er det ikke spesielt gøy å betale arbeidsledighetspenger til alle disse folkene. Med andre ord alternativ kost er større enn å redde gigantene.

Lenke til kommentar

Jeg tror markedet tror at bilfabrikkene blir reddet, men det vil bli en positiv overraskelse uansett. Muligheten for at Obama skal starte sin ambisiøse plan om å skape 2 millioner nye jobber med å fjerne flere millioner jobber knyttet til disse bilfabrikkene er minimal. Markedet har trodd at selskapet til Buffet skal gå konk, og at Obama skal starte sin nye presidentperiode med å fjerne millioner av jobber i noen få timer på torsdag og fredag. Men nå tror jeg markedet begynner å komme til sansene.

 

Jeg tror prosjektene til Obama etterhvert vil gjøre statsobligasjoner mindre attraktive. Det er bra for aksjemarkedet.

Endret av festen
Lenke til kommentar

En indikator jeg har brukt før er denne:

http://custom.marketwatch.com/custom/inter...mp;x=43&y=2

 

Det er et eiendomsfirma i hjertet av Kina sin industri. Aksjekursen forteller mye om likviditeten som finnes. Aksjekursen til selskapet beveger seg i stor grad i forhold til carry trade. Det er kanskje en positiv tendens nå selv om det er veldig tidlig å si noe sikkert. Det er priset lavt i forhold til hvor mye inflasjon det har vært fra 2009-2008, justert for inflasjon er det på tidligere nivåer på bunnen i 99.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Men hvordan skal man kunne klare å "redde" GM?

Blir ikke dette bare å utsette konkursen eller kaste penger ned i et hull som ikke lar seg fylle?

Betyr redningspakken at store deler av selskapet må selges?

 

De lager jo helt feil biler, og det tar vel mange år å utvikle nye vel?

Endret av okjatakk
Lenke til kommentar
Men hvordan skal man kunne klare å "redde" GM?

Blir ikke dette bare å utsette konkursen eller kaste penger ned i et hull som ikke lar seg fylle?

Betyr redningen i såfall at store deler av selskapet må selges?

 

De lager jo helt feil biler, og det tar vel mange år å utvikle nye vel?

 

 

Det som er mest sannsynlig er at de kjøper seg tid ved å redde disse selskapene slik at det blir mulig å avvikle eller omstrukturere dem når de har mer kontroll på situasjonen.

Lenke til kommentar

Det er mye som tyder på at denne oppdriften i markedet vil fortsette en stund nå. Det som er ganske pussig er at 10 års statobligasjoner i USA, er nede i 3 %, all time low, tidligere har det vært forbeholdt enorme nedturer i markedet at de sikre papirene er så dyre, men nå stiger både statsobligasjoner og aksjemarkedet samtidig. Det er både overraskende og nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...