Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tror alternativ energi kan være til Obama det Internett var til Bill Clinton.

Tenker du da både veksten og bobla som sprakk da? Eller kun en av delene?

 

Det blir meget spennende, men vil nok ikke bli like stort som dot-com boblen. Forutsetningen er uansett at oljen går opp. Noe den vil. Husk at hvor høyere oljen er priset, hvor større er interessen for alternativ energi. Vi vil fort få en ny all time high på olje om noen år. Så alternativ energi er meget spennende. Men det store spørsmålet er HVA av alternativ energi burde man satse på?

 

Solenergi er nok den mest opplagte. Annet blir fort en langt større risiko.

 

Men det er uansett NÅ man burde planlegge og gjøre investeringene. Det er nå under krisen at mulighetene ligger der.

 

Noen tips/vurderinger festen? Helst Norske, men også andre.

Lenke til kommentar

Etter en 30-40 % økning i dag har P/E økt fra 4- over 6, det er de kinesiske REC lignende selskapene som har solgt med en stor rabatt til de amerikanske med P/E på 40 og rec. Alt av kinesiske aksjer med P/E på under 6 er en god investering bare på grunn av alle de som skal inn i markedet.(fortsatt nå, etter all uroen så prises de med P/E på 40. Det tror jeg er bevis på at det er en boble, og fortsatt vil være det fremover. Selv med P/E på 40 er ROE 20 %, derfor er det ikke bare luft heller. Fortsatt stor rabatt på de kinesiske. Det er flere dotcom kapitalister som er inne i solenergi.

jernbane er også endel av denne boblen. Det er den mest stabile og forutsigbare investeringen som kan gjøres nå.

 

Jeg har ingen konkrete tips, men se på når disse firmaene er startet og sammenligne med dotcom. Også Oracle var en boble, før 90 tallet. De selskapene som finnes nå tjener penger. Dotcom selskapene var fantasier.

http://finance.yahoo.com/echarts?s=ORCL#ch...s=0;logscale=on

 

 

Se på max og sammenlign stigningstakten med Oracle før 1990, og før 2000. REC har hatt samme takt som Oracle før 1990, men ikke som før 2000. Derfor er det ikke som dotcom, enda.

 

Det kan være slik at oljeprisen trenger å være høy, men det kan også være slik at myndighetene aktivt forandrer skattesystemet, og også bruker så mye penger at de gjennom sin stimulering til alternativ energi indirekte pga av inflasjon skaper høyere oljepriser. Det er ikke sikkert høye oljepriser er nødvendig. Det som skjer i Gaza, kan raskt utvides om Iran, eller Opec bruker det som et påskudd for å finne på noe. Det er ikke tatt hensyn til slike risikoer i den oljeprisen som er nå.

 

Hele teamet til Obama er klare for en ny dotcom, bare boblen er grønn, er det ingen som bryr seg om enda en boble. Nr 1 økonom i verden Joe Stiglitz har snakket om at han ønsker en grønn boble. Kanskje det er derfor det ikke kommer noen boble, men kanskje boblen alt er her. Warren Buffet satset på vindmøller på 60 tallet og er involvert i flere alternativ energi selskap.

 

noen mener det er som dotcom alt. Det er det ikke. Når bare pionerer og miljøforkjempere slik som stordalen og bellona hauge har elbil er det ikke i den ekspansive fasen enda. Det er enda slik at elektriske biler og den teknologien er på et svært tidlig stadium. Det må være ladestasjoner for hurtiglading i hver by og teknologien utbredt på samme måte som bærbare datamaskiner har blitt.

Endret av festen
Lenke til kommentar

7 % fall i prisen på amerikanske statsobligasjoner i dag. Mye på en dag, selv på en dag med bare 4 timer handel med disse papirene!

 

2009 kan nok starte ganske heftig. :grin:

 

Det er mange sammenlikninger med Japan.

 

Det som skiller USA fra Japan: Kriger, tradisjonelt har dollaren hatt mye høyere inflasjon enn yen. I japan er de nesten like konservative som i Sveits. Når Japan sine problemer begynte var Nikkei med en P/E på 40, og mer enn 3 ganger så dyr som Dow Jones er nå. Japan var også et kreditorland, samtidig som de var midt i det jeg regner som en 18 år lang syklus med fallende råvarepriser som ytterligere bidro med et press mot deflasjon. Ulikt den syklusen USA er i nå.

.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Denne er en gambling kandidat.

 

http://finance.yahoo.com/q/ks?s=LDK

 

Det er også andre kinesiske solenergi aksjer. Warren buffet satser ikke på noe annet enn alternativ energi og energi, faktisk alle investeringene hans utenom bank aksjer er knyttet til alternativ energi i 2008. Grunnen til conocco ,COP er at at de fyller på reservene sine , ulikt andre oljeselskaper. Oljesand kommer til å bli stort. CNQ har ca så mange fat, at jeg har regnet ut at prisen per fat, blir ca 30 kroner, om du regner ut fra dagens aksjekurs og ser bort fra utvinningskostnader. Om oljeprisen skulle komme opp i 400-600 dollar engang i 2014-2016, vil disse aksjene være en gullgruve. I ekstreme scenarioer er det mer reservene i jorda enn hva som utvinnes som betyr noe. På en måte er det slik at forholdet mellom gull og olje

"http://www.investmenttools.com/images/wfut/metals/gold_div_crude.gif" , er på en trend, slik at gull nå er dyrt relativt til olje, i forhold til trenden. nesten på 98 nivåer.

 

Vi som lever på denne jorda må forbedrede oss på en lavere levestandard, dyrere mat, mer kamp om ressursene, jeg tror kanskje tiden er inne for å investere i disse tingene, selv om prisen kanskje kan falle lavere.

 

Lenke til kommentar

Ser at børsen begynner å flate ut litt for tiden derfor har jeg lurt på om jeg kanskje skal gå inn å kjøpe noen børsposter.

 

Har spart månedlig i fond i et år nå så jeg vet at det kan svinge en del.

 

Problemet er bare det at de 25 000 kroner jeg har tenkt å sette på Yara, Statoil eller Orkla har jeg ikke råd å tape. Det skal brukes neste sommer da jeg ikke får lønn en måned.

 

Men fristelsen for litt avkastning melder seg også, men dette kan jo gå begge veier.

 

Hva tror dere, er det skikkelig dumt å ta en sjangse nå? Tror dere børsen skal enda mer nedover ?

Lenke til kommentar

På lang sikt (flere år) er de mange gode muligheter nå, men hvis du trenger pengene allerede til sommeren er det selvfølgelig en større risiko. Regelen er jo å aldri bruke mer penger enn man har råd til å tape. ;)

 

Edit: Nå er det en meningsløs setning mindre i verden. :D

Endret av Splitter
Lenke til kommentar

Jeg tror dette er et nivå børsen ikke kommer ned igjen til. Jeg hadde ikke vært bekymret for å tape pengene helt, men et tap på 50 % er jo sikkert mulig.

 

Jeg tror verden kanskje vil oppleve en kombinasjon av noe som ligner resesjon i mange år, samtidig som inflasjonen er ganske høy. Det var det samme som skjedde på 70 tallet. Det er bra for ting som beskytter mot inflasjon, men ikke er avhengig av industriell etterspørsel.

Lenke til kommentar

Når du har ordnet deg denne kapitalen har aksjemarkedet doblet seg:)

 

En filosofi som det er mulig å bruke er den til han som har skrevet boka om "the black swan". Ut fra en slik teori er risiko vanskelig å vurdere, derfor er det å ta en høy risiko med en liten andel av kapital like bra som å ta en medium/lav risiko med mye av kapitalen, da mannen bak boka mener det uansett er vanskelig å vite hva som virkelig er høy og lav risiko. Istedenfor å satse 20000 på et selskap som regnes som solid, kunne du satse 3-4000 kroner på en børspost i et selskap som virkelig hadde kollapset på børsen. :D

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det er et krakk i statsobligasjoner. Det er en av tingene som gir et aksje og boligmarked som bunner ut før realøkonomien.

 

Det er slik at alle løper inn i sikre papirer, og når alle skal ut, tvinges også de som egentlig ikke har den store troen på markedet til å bruke pengene, slik at de ikke taper for mye av den grunnen at det er veldig fustrerende å se aksjemarkedet som de som sitter i slike papirer forsøker å time, samtidig som verdien på statspapirene faller. Derfor kan det komme veldig brå bevegelser og en bratt oppgang de neste dagene og ukene.

Lenke til kommentar

Jeg har vurdert og begynne litt smått med day trading, kanskje kjøpe akjer i selskaper når det ligger på bånn, der akjene varierer kraftig fra enten dag til dag, eller uker/måned.

F.eks kan jeg prøve å finne punkter som dette

123br0.jpg

Jeg tror sannsynligheten er stor for at aksjen vil gå opp når den ligger på et slikt sted. Det er kun snakk om et par tusen lapper jeg kanskje har tenkt til å begynne med. Noen som har prøvd noe lignende og lykkes?

Lenke til kommentar

Funnet ut at det er best å kjøpe på bunn mener du?

Nei, er nå ihvertfall et par som har tenkt på det før deg..

 

At at aksjen stadig vender ned og tester bunnen, er faktisk ikke noe godt tegn, (bearish) og viser at det heller er bedre å selge.

 

Ferske daytradere som handler på magefølelsen går alltid konk.

 

Men er du kortsiktig og interesserer deg for emne, burde du lese om teknisk analyse.

Lenke til kommentar
Jeg har vurdert og begynne litt smått med day trading, kanskje kjøpe akjer i selskaper når det ligger på bånn, der akjene varierer kraftig fra enten dag til dag, eller uker/måned.

F.eks kan jeg prøve å finne punkter som dette

123br0.jpg

Jeg tror sannsynligheten er stor for at aksjen vil gå opp når den ligger på et slikt sted. Det er kun snakk om et par tusen lapper jeg kanskje har tenkt til å begynne med. Noen som har prøvd noe lignende og lykkes?

 

Jeg mener du tjener mer på å tidlig i en oppgang finne en god inngang og så fylle på med lånte midler etterhvert som posisjonen går din vei. Day trading ødelegger for dette og bare gjør det vanskeligere å tjene penger. Når dryships gikk fra litt over 2 til 12 dollar hadde det gått langt bedre om du bare hadde pengene låst i dryships, enn om du prøvde å gå ut og inn.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...