Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

BNI begynner å bli billig.

 

Når BNI går mye under conocophillips er det billig.

http://www.marketwatch.com/tools/quotes/in...p;optstyle=1013

 

Hvordan kan du sammenlikne et oljeservice selskap med et jernbane selskap og konkludere med at BNI er billig, hvor er nøkkeltallene dine? P/dividend og P/Cashflow evt. P/E...

 

 

Jeg tror Etrade vil overleve, mye cash per aksje.

 

http://finance.yahoo.com/q/it?s=ETFC

Disse Yahoo linkene er ikke noe jeg stoler på, om du ikke klarer lese av regnskapene til selskapene på egenhånd er det ganske drøyt.

Hvis du ønsker å dyrke dine metoder som de eneste riktige er det fint, men kjør heller en kvantitativ analyse på antallet mennesker som har blitt rike før du forkaster alle andre metoder enn dine egne. Det er flere fundamentale grunner til at BNI er blitt billig, blant annet noe flom og ødeleggelse av jernbanelinjer og at det har startet et bear marked nå, men alt dette er egentlig støy og har ingen betydning for de langsiktige utsiktene til selskapet. BNI har vært istand på sin konkurranse situasjon å øke markedsandeler (den enes død er den andres brød) og overføre drivstoffkostnader på kundene, derfor vil selskapet sin verdi egentlig øke med økt oljepris, og det har fulgt COP på en måte der forholdet jeg sier har stemt veldig bra.

 

Etrade er jeg mye mer usikker på. Nå tror jeg de vil overleve, men det er ikke sikkert de vil det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg dyrker noen metoder som må til får å vinne i aksjemarkedet som jeg savner i et flertall av innleggene i forumet her det er blandt annet NAV, P/E, P/Dividend.

 

Når man sammenlikner jernbane med oljeservice, så får du står for det, men det er aldri noe jeg kunne funnet på gjøre selv om chartene skulle likne som egentlig er helt irrelevant.

 

COP er aldri i verden priset til vedvarende oljepris på 140$ bare så det er klart, det er få oljeselskaper som er det, blandt annet også STL her hjemme som er grisebillig om oljeprisen står i 140$ over en lengre periode. Jeg tror nok vi kommer til å ha vedvarende høye oljepriser med eller dårlig driving season i US. Det er rett og slett ikke noe olje i verden. Det å da sammenlikne jernbane og oljeselskaper blir ute på skovtur i min bok. Det er sikkert mye bra med BNI, men så lenge du ikke klarer å redegjøre med nøkkeltall så faller dine innlegg ganske useriøst ut.

 

Du snakker om fulgt COP ved økte oljepriser - Det du sier er at selskapet ikke tjener mer penger med høyere oljepris da det blir overført til kundene, men om oljeprisen skulle krakke vill det ganget BNI, men ikke COP. Korrelasjonen slår feil ut fra mitt ståsted. Så lenge jeg ikke aner nøkkeltall og ikke orker gjøre det når jeg klein så får det bare være.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Jeg ser nok på litt andre indikatorer enn deg. Det jeg ser på med BNI er min egen oppfatning om bokverdiene pluss endel kvalitative faktorer, og kvantitative faktorer i forhold til jernbaneaksjer i tidligere perioder med høy inflasjon og min forventning om fremtidig vekst i inntjeningen. Det kostet i sin tid bortimot et helt statsbudsjett å bygge den mengden linjer BNI har. Nå er et helt statsbudsjett 12 trillioner dollar, mens BNI er verdsatt til 33,6 milliarder. Det holder ikke engang til å bygge linjenettet til NSB enda det bare er 1/20 del. Du kan gjøre samme regnestykke med båter og gogl. Det jeg oppfatter som den langsiktige trenden innen jernbane er ikke på noen måte priset inn i aksjekursene til selskapet. En ting jeg vil spørre deg om er hva du ville valgt om du fikk 10 millioner og måtte plassere det i aksjemarkedet og la det bli der i 30 år (utbytter ble automatisk reinvestert i nye aksjer i samme selskap). Hva ville du valgt. BNI eller Gogl? Jeg ville helt åpenbart valgt BNI. Faktisk ville jeg forvente at det ikke fantes noe selskap som heter Gogl om 30 år.

Endret av enim2
Lenke til kommentar
Noen som vil forklare kort hvordan oljeprisen påvirker verdensøkonomien? Slik at jeg forstår det? :)

 

Marginene alle steder spises opp av inflasjon og høyere renter. Akkurat nå virker strammere kredittmarkeder og høy oljepris samtidig. Jeg tror kanskje et av problemene vil løse seg.

 

Tenk et flyselskap, de rammes både slik de ble rammet etter 9/11 med kredittkontraksjon og høy oljepris samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...