Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Det er forsjell å satser på ratene enn å satse på enkelt foretak med god kontraksdekning. Det er lite som vil forundre meg om de som kjøper GOGL på dagens nivå har fått tilbake hele det investerte beløpet i form av dividende innen 5-6 år, samtidig med en kursøkning. Det er nå engang ikke slik at man behøver rater på ath for å ikke kunne øke mcap.

 

"Men Kina har vært en notorisk boom bust økonomi og slik tror jeg det kommer til å fortsette"

 

Du motsier deg selv i dette innlegget og det kan virke som du er blitt tatt av psykologien vrede.

 

Det som du ikke heller er klar over er at steamkull også brukes til malmet og ikke bare som en energikilde. Ifølge McKinsley så vil det måtte bygges 50.000 skyskrapere i Kina om det følger trenden der som i alle andre land ved at mennesker flytter til de større byene. Dette er mye, for å sette ting litt mer i perspektiv så behøves det over 50mt stål bare for å bygge opp byen som nettopp ble rammet av jordskjelv. Behovet for kull og malm er tilstedet i Kina, det vil det være i ekstremt lang tid fremover.

 

Demand for kull og jernmalm ligger der og det vil være der over lenger tid. Inflasjons argumentet er det jeg ser på som vanlig støy fra intetanene folk som uttaler seg om bulk. Fortsatt lite saklighet over dine innlegg rent sektormessig, hvilket er forstålig. Hvor smertegrensen for baltic dry går er det ingen som engang har snakket om. Det eneste som er klart er at det er billig å frakte samt at det er billig å lagre. Kina og India sulter etter kull, og dette behovet vil være der, jeg tror du skal få store vanskeligheter for å argumentere for at Kineserne eller Inderne ikke skal fortsette sin massive import av kull og malm, forutenom inflasjonsspøkelse som egentlig er ganske irrelevant.

 

Onassis gjorde seg stor når Europa skulle bygges opp etter WW II - Asia er både større i areal og innbygger messig -Det å tro at tørrlastboomen er over på 2-3 år er ikke faktum.

 

 

Når du argumenterer kan du gjerne holde deg til sektorer - Eiendom er eiendom. Shipping er shipping. Det er nok ikke et forum dette der shipping kan diskuterers da det er vanskelig å få saklige motargumenterer utenom vanlig støy man ser hverdag.

 

Spennende med tall idag iallefall.

Endret av Cape
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå refererer du til teorien om at Kina skal vokse inn i himmelen. Er det billig å frakte ting når fraktkostnadene er høyere enn verdien på det som fraktes? Det hadde kanskje blitt slik om du skulle frakte sukker, uten at jeg skal garantere det, men jeg tipper det er slik så billig sukker er nå. Sukker er en av de råvarene jeg har tro på, fordi tilbud og etterspørsel ser dårlig ut. Da er det i det minste en oppside.

 

Jim Jubak: Is China a bubble ? http://www.youtube.com/watch?v=qkqZsphF2oQ

 

http://e24.no/kommentar/spaltister/strompd...icle1701404.ece

Lenke til kommentar
Nå refererer du til teorien om at Kina skal vokse inn i himmelen. Er det billig å frakte ting når fraktkostnadene er høyere enn verdien på det som fraktes? Det hadde kanskje blitt slik om du skulle frakte sukker, uten at jeg skal garantere det, men jeg tipper det er slik så billig sukker er nå. Sukker er en av de råvarene jeg har tro på, fordi tilbud og etterspørsel ser dårlig ut. Da er det i det minste en oppside.

 

Jim Jubak: Is China a bubble ? http://www.youtube.com/watch?v=qkqZsphF2oQ

 

http://e24.no/kommentar/spaltister/strompd...icle1701404.ece

 

Jeg snakker ikke om at Kina skal vokse i himmelen i morgen, men over tid så må det bygges stort antall med skyskrapere, samtidig som etterspørselen etter kull er enorm og vil være det.

 

Jeg tolker ditt innlegg dithen at du mener det ikke finnes oppside i bulk - Da er du rett og slett på bærtur, en nedgang i ratene er allerede priset inn i det fleste aksjene, og GOGL er en av de billigste tørrlastaksjene worldwide, uten grunn. (Billig da iform av nav og p/dividend.)

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Jeg tror tørrbulk har en ufordelaktig risiko sammenlignet med potensiell oppside. Men til Kina: Det vil sikkert bli Kina sitt århundre. På veien dit vil det ikke gå oppover i en rett linje. De største problemene ligger nå i den store overkapasiteten på produksjonssiden som også er en tilpasning til et nivå av kreditt hos vestlige forbrukere som har vært meget høyt de siste årene. Dette snur og da tror jeg ikke det vil gå så det suser i Kina. Jeg tror de må ta grep mot inflasjonen men vente til etter OL. Da vil det ikke være så mange drivere i verdensøkonomien igjen.

Lenke til kommentar

Du har sett hvor bra OSB har klart seg i år i forhold til USA? ;)

Du skal aldri si aldri :)

 

-Men jeg tipper nok at vi også skal ned..

 

Jeg hadde en ganske bra portefølje, men med GOGL gikk jeg ned igjen.. har 95% av 176% i GOGL nå.. (der altså 76% er gearing.,.. Litt mye men ;) )

Lenke til kommentar
Du har sett hvor bra OSB har klart seg i år i forhold til USA? ;)

Du skal aldri si aldri :)

 

-Men jeg tipper nok at vi også skal ned..

 

Jeg hadde en ganske bra portefølje, men med GOGL gikk jeg ned igjen.. har 95% av 176% i GOGL nå.. (der altså 76% er gearing.,.. Litt mye men ;) )

OSE vil overleve på mandag også, men enkelt aksjer kommer nok til å bli stygge.

 

CRU IGE ITX HRG DIAG GAS ville jeg ikke følt meg komfortabel med i det hele tatt.

 

NAS og SAS kommer til å være i en klasse for seg.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Det var endel som hadde illusjoner i USA om at bunnen kanskje var nådd. Det som er problemet er at det ikke er noen driver for å starte økonomien igang igjen. Han netfonds roger tror kanskje rentenedsettelsene vil virke før høsten, men jeg tror ikke det hjelper økonomien i USA, det ser ut som selv en rente på null ikke hadde virket stimulerende, samtidig som det nå ville føre til økt inflasjon. Arbeidsledigheten er 5,5 %, det er nok ikke noen bunn før arbeidsledigheten er over det dobbelte, trolig mer, og boligmarkedet der må få lov til å nå bunnen. Og det skjer ikke i 2008.

Endret av enim2
Lenke til kommentar
Det var endel som hadde illusjoner i USA om at bunnen kanskje var nådd. Det som er problemet er at det ikke er noen driver for å starte økonomien igang igjen. Han netfonds roger tror kanskje rentenedsettelsene vil virke før høsten, men jeg tror ikke det hjelper økonomien i USA, det ser ut som selv en rente på null ikke hadde virket stimulerende, samtidig som det nå ville føre til økt inflasjon. Arbeidsledigheten er 5,5 %, det er nok ikke noen bunn før arbeidsledigheten er over det dobbelte, trolig mer, og boligmarkedet der må få lov til å nå bunnen. Og det skjer ikke i 2008.

Bernake har uttalt seg om inflasjonen og det er nettopp derfor renten ikke settes ytterligere ned. Han har også sagt at det er det som kommer etter at subprime krisen er løst.

 

Før man skal begynne å påstå at rentene ikke virker så må vi vente til høsten august-september først da vil vi se forandringer. Om det ikke blir bedre i US da så er det tid for å gå i tenke boksen. At du stadig er rett for inflasjonspøkelse, men ikke nevner et kvekk om at oljeprisen faktisk er urovekkende finner jeg særdeles rart.

 

 

For Seadrill, STL og stort sett hele OSE så vil nok dette føre til at folk kommer tilbake til OSE akkurat som de dro når den korrigerte litt ned. Oljeprisen er i mine øyne noe som er mye værre en inflasjon om den skulle nå 200$ fatet.

Endret av Cape
Lenke til kommentar
Det var endel som hadde illusjoner i USA om at bunnen kanskje var nådd. Det som er problemet er at det ikke er noen driver for å starte økonomien igang igjen. Han netfonds roger tror kanskje rentenedsettelsene vil virke før høsten, men jeg tror ikke det hjelper økonomien i USA, det ser ut som selv en rente på null ikke hadde virket stimulerende, samtidig som det nå ville føre til økt inflasjon. Arbeidsledigheten er 5,5 %, det er nok ikke noen bunn før arbeidsledigheten er over det dobbelte, trolig mer, og boligmarkedet der må få lov til å nå bunnen. Og det skjer ikke i 2008.

Bernake har uttalt seg om inflasjonen og det er nettopp derfor renten ikke settes ytterligere ned. Han har også sagt at det er det som kommer etter at subprime krisen er løst.

 

Før man skal begynne å påstå at rentene ikke virker så må vi vente til høsten august-september først da vil vi se forandringer. Om det ikke blir bedre i US da så er det tid for å gå i tenke boksen.

 

Men det vil ikke virke. Det er ingen vits å vente. Grunnen til det er at rentene har berget USA ut fra en skikkelig resesjon hver gang fra 1980, sist i 2001-2002 ved å stimulere til forbruk, men det blir ikke slik denne gangen. Nå blir det en ordentlig resesjon eller depresjon, i en økonomi som er 70-80% forbruk kommer det til å gå skikkelig ille. Det virker som alt lavere renter vil gi er svakere dollar og mer inflasjon, men det er ingen i USA som uansett kommer til å bruke penger de ikke har denne gangen 2001-2002 var den siste gangen konsumentene i USA reddet USA ut av resesjon ved å låne mer penger. Jeg tror ikke det er over før boliger blitt overdrevent billige på nedsiden og varelagret av boliger har blitt helt normalt.

Lenke til kommentar
Hvilken idiot fant på "skjult motpart"?! Vet ikke om det er diskutert her tidligere, men fy søren for et idiotisk opplegg!

At man ikke ser kjøper og selger i handelstickern på aksjene som er på OSEBX? - Det er noe idioti, grunnen er at det er slik på andre børser. Det er også shortregister på andre børser, forbannat at det ikke finnes shortregister også.

Lenke til kommentar
Hvilken idiot fant på "skjult motpart"?! Vet ikke om det er diskutert her tidligere, men fy søren for et idiotisk opplegg!

At man ikke ser kjøper og selger i handelstickern på aksjene som er på OSEBX? - Det er noe idioti, grunnen er at det er slik på andre børser. Det er også shortregister på andre børser, forbannat at det ikke finnes shortregister også.

Hadde det enda vært et shortregister, kunne jeg godtatt det. Det skrev jeg i en mail til oslo børs og, men intet svar har kommet enda. Bare det at Oslo Børs greier å komme med begrunnelsen "alle andre børser har det" sier sitt.. De har videre sagt at:

"Vi forstår at dette oppfattes som et tilbakeskritt for enkelte markedsaktører som opplever at ting ikke lenger er like åpent som tidligere, men vår vurdering er at fordelene for markedet som helhet er større, ikke minst ved at man oppnår bedre likviditet i markedet."

Det er noe av det dummeste jeg har hørt.. Dersom noen greier å overbevise meg om at dette gir bedre likviditet; spytt ut!

Oslo Børs har også sagt:

"V gjør også oppmerksom på at informasjon om hvem som har gjennomført samtlige handler blir offentliggjort daglig kl. 18.00."

Hvor i all verden blir dette offentliggjort? Jeg har enda ikke greid å finne dette!

Lenke til kommentar

Jeg ser at Mckinsey estimerer India til å bli den 5. største økonomien innen 2025. Den er nå på 12. plass. For å få en slik vekst, slik som vi ser nå, kreves det mye råvarer og energi. Med en BNP vekst som er nesten dobbelt av norge og over 3 ganger større enn usa så ser jeg ihvertfall et enormt potensiale i Asia.

 

Noen som kjenner til noen OSB aksjer som er eksponert mot det indiske markedet? Ser at FA skrive om DiaGenic, men jeg er ikke interessert i den sektoren.

Lenke til kommentar
Nå lar vi Roger Berntsen i Netfonds være analytiker og Økonom, så lar vi hobbyspekulanter være hobbyspekulanter.

 

Det å bombastisk si at det ikke hjelper har jeg hørt av permabears tidligere. Du fremstår som en besserwisser.

Det for stå for din regning at du gidder å komme med slike utfall. Men det er slik at når jeg skal diskutere noe på denne måten så er det vanskelig å virke overbevisende . For da må først problemstillingene og materialet av data forklares og ikke bare konklusjonen som gjerne er intuitiv for den som har gått gjennom nok data.

Lenke til kommentar

Her er et par grafer som viser en trenden i arbeidsledighet i USA. http://krugman.blogs.nytimes.com/

 

http://research.stlouisfed.org/fred2/series/EMRATIO (samme graf)

 

http://research.stlouisfed.org/fred2/series/UNRATE

 

Det syns best på den siste grafen. Tendensen på grafene nå er ikke helt ulikt i 1973-1974 da rentene måtte økes samtidig som arbeidsledigheten steg, jeg tror på ingen måte arbeidsledigheten er på bunnen nå, jeg tror dette bare er starten. 1992-2000 ligner 1962-1970.

 

Men tilbake til krugman, i 1999 skrev han boka som handlet om å gå tilbake til den samme type økonomi som under depresjonen (the return to depression economics). Han bommet på timingen, fordi økonomien tok seg opp igjen etter 2002 og kredittbobla fortsatte å vokse. Men denne gangen får han kanskje rett ved at rentene ikke vil kunne stimulere økonomien og da vil det bli en ny type resesjon som USA ikke har hatt etter krigen. En mer langvarig og dyp resesjon som ikke er V formet. Der økonomien stimuleres av myndighetene og ikke av privat forbruk, disse stimulipakkene er bare en start på dette. Men det trengs en demokratisk president for å få fart på det. Som det vises på grafene visuelt virker det bare så ekstremt usannsynlig at dette er bunnen i arbeidsledighet når det snakkes om den verste perioden i USA siden depresjonen, mens ledigheten hittil bare har økt en liten del sammenlignet med alle tidligere resesjoner. Jeg tror vi bare er tidlig i en økning i arbeidsledigheten. Det som er veldig spesielt er at om inflasjonen kommer ned så er trolig renter helt ned mot null ikke istand til å stimulere økonomien slik krugman spådde i boka. Men nå er inflasjonen så høy, at rentene kanskje må økes samtidig som hele økonomien går elendig.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Store muligheter for en devaluering i Vietnam med mulige ringvirkninger for Asia over 10 år etter Asia krisen: http://nationmultimedia.com/2008/06/06/hea...es_30074910.php

http://www.guardian.co.uk/business/feedarticle/7566841 (dong selges 13% billigere på svartebørsen nå, og forward kontrakter indikerer 30 % devaluering om i løpet av de neste 12 mnd), mulig trigger for en ny Asia Krise.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...