Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

går som hvordan sier du? US bulk går rett i dass, en korreksjon opp på et par prosent i snitt er ikke oppgang om de har falt 40% fra toppen Sjekk trenden til samtlige US bulk selskap.

 

Gulvet er ikke nådd idag :)

Det gulvet kan meget vel ble plassert når du sa det ble det. Ta hensyn til fundamentaler og nøkkeltall. NAV rabatten var på over 30% det er mer enn nok.

 

Det kan godt være, men jeg tror ikke det skjer riktig ennå. Aksjonærene overreagerer til de grader både den ene og andre veien. Jeg sitter dog ennå godt eksponert i GOGL på ca. 50% av porteføljen, så jeg klager ikke :)

Det er klart, men økonomiske tyngdelover bør gjelde i GOGL med eller uten volatil FFA.

Jeg mener selskaper som dette børs prises med asset-play på driften og på den yielden selskapet er kapabel til og la NAV gå i glemmeboken. Selskapet er mye mer enn NAV.

 

Nøkkeltall for GOGL:

 

PE:

2008: 3.6

2009: 4.1 – Dette er ut fra forward markedet.

 

EPS:

2008: 1.55$

2009: 1.35$

 

NAV: 39,- NOK - P/NAV: 0.9

 

Yield:

2009: 20-25%

 

P/Dividend: 0.25 - Dette er det billigste jeg kan finne på hele Oslo Børs per nå!

 

- Man skal være ganske blåst bort i vinden som value investor om man ikke finner dette attraktivt.

 

Det er skjeldent feil å kjøpe selskaper som stiller med tall som dette!

 

Dagens FFA:

 

CS4TC Closing Previous (+/-)

17-Jun 16-Jun

SPOT $161 599 $159 200 1,51 %

CS4TC JUN08 $190 000 $180 625 5,19 %

CS4TC JUL08 $161 750 $148 813 8,69 %

CS4TC Q308 $161 750 $148 813 8,69 %

CS4TC Q408 $162 250 $147 938 9,67 %

CS4TC Q109 $143 750 $131 000 9,73 %

CS4TC Q209 $132 500 $122 813 7,89 %

CS4TC CAL09 $124 500 $116 250 7,10 %

CS4TC CAL10 $81 500 $76 469 6,58 %

 

PM4TC Closing Previous (+/-)

17-Jun 16-Jun

SPOT $68 060 $69 981 -2,75 %

PM4TC JUN08 $74 650 $74 506 0,19 %

PM4TC SEP08 $69 950 $65 625 6,59 %

PM4TC Q308 $69 950 $65 625 6,59 %

PM4TC Q408 $70 475 $65 975 6,82 %

PM4TC Q109 $63 475 $60 425 5,05 %

PM4TC Q209 $61 175 $58 125 5,25 %

PM4TC CAL09 $59 075 $56 350 4,84 %

PM4TC CAL10 $41 825 $40 100 4,30 %

Endret av Cape
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan noen forklare hva den meldingen som kom etter børslutt i dag egentlig betyr?

 

18/06-2008 17:08:22: (SDRL) Disclosure regarding Scorpion Offshore Ltd

On June 18, 2008, Seadrill Limited closed previous forward contacts

for 11, 394,700 shares in Scorpion Offshore Ltd and simultaneously

entered into a forward contract for the equivalent number of shares

with due date on December 18, 2008. Following these transactions,

Seadrill controls19,494,700 shares corresponding to 36.0 percent of

the outstanding shares.

 

The total ownership percentage has been calculated based on an issued

share capital in Scorpion Offshore Ltd of 54,205,156 shares.

 

 

 

Seadrill Limited

Hamilton Bermuda

June 18, 2008

Lenke til kommentar
Kan noen forklare hva den meldingen som kom etter børslutt i dag egentlig betyr?

 

18/06-2008 17:08:22: (SDRL) Disclosure regarding Scorpion Offshore Ltd

On June 18, 2008, Seadrill Limited closed previous forward contacts

for 11, 394,700 shares in Scorpion Offshore Ltd and simultaneously

entered into a forward contract for the equivalent number of shares

with due date on December 18, 2008. Following these transactions,

Seadrill controls19,494,700 shares corresponding to 36.0 percent of

the outstanding shares.

 

The total ownership percentage has been calculated based on an issued

share capital in Scorpion Offshore Ltd of 54,205,156 shares.

 

 

 

Seadrill Limited

Hamilton Bermuda

June 18, 2008

De har rulla terminen.

Lenke til kommentar
Voldsom fart på GOGL i dag, men den kunne godt ha ventet et par uker så jeg hadde hatt penger å kjøpe for. :(

Baltic dry er en boble, og jeg tror en god inngangspris er lavere enn det som er en fornuftig prising av selskapet med en baltic dry på 1500-2500, hva slags pris det er for de som gidder regne ut.

 

thumb_480_baltic_index.png

Lenke til kommentar

Om noe er en boble går også på utsiden av de fundamentale indikatorene i et selskap sitt regnskap på kort sikt. Helt hypotetisk om gullprisen skulle ta og utvikle seg ekstremt til 10000 dollar f.eks kunne godt inntjeningen til gullgraveselskaper gå i taket, og de kunne levere bedre og bedre resultater på veien opp. Selv om P/E var fornuftig og om selskapet tjente penger ville det være en boble på grunn av det som lå i bunn for alle denne typen selskaper ville være en boble. Dette er en type boble som mange ikke ser for hva det er noe som kan gjøre det vanskelig å komme seg ut i tide. På samme måte, om gullprisen var ekstremt lav i 2001, så lav at flere selskaper hadde store problemer med å overleve og prisingen på tall som P/E ikke var attraktiv kanskje det var kjempekjøp. Noe lignende kan sees på tømmer i Canada nå. Boligkrisen i USA presser prisen på tømmer ned på et kunstig lavt nivå. Når noe er billig og interessen laber er ikke risikoen for å kjøpe like stor som når interessen er stor og prisingen høy.

 

Jeg sier ikke at det gjelder Yara, men det er et selskap som er inne i en slik dynamikk, der det kan være en boble selv om det ser fornuftig ut for analytikere og selskapet tjener penger i bøtter og spann.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Det er slike tanker det er mulig å få i et svakt øyeblikk ruset på en eller annen gevinst, tror børsen var i 490 på vei mot 520. Naturligvis måtte det gå ned igjen da. Det blir nok stagnasjon sålenge oljeprisen er høy, inntjeningen kan øke i endel selskaper uten at aksjekursene går opp, det var det som skjedde på 70 tallet. Sektorer som råvarer, og enkelte vekstselskaper gikk bra i perioden. Shipping gikk bra inntil bear markedet i 73-74 som jeg så financial times dro veksler på nå. Tilslutt var aksjer veldig billige, samtidig som inflasjonen kom ned og gjorde aksjer attraktive igjen. Nå er vi mange år unna en slik situasjon som i 1982, kanskje en slags tilsvarende situasjon kan oppstå i 2013-2015 eller senere med et nytt bull marked. Men oljeprisen kan også knekke om etterspørselen skulle kollapse. Uansett er det et bear marked nå, det er jeg sikker på.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Det jeg tenker på er en sammentrekning av kreditt som var så kraftig at de meget beskjedne marginene til overproduksjonsmaskineriet i Kina ble knust fordi etterspørselen falt for mye, høy arbeidsledighet og en kollaps i råvarer ble resultatet og det ble noe som ligner en ny verdensomfattende depresjon. Inflasjon er nok mer sannsynlig, for det ser ut som det er mer enn nok penger i verden for øyeblikket, men jeg tror ikke vi har sett slutten av kredittkrisen og i verste fall kan det utvikle seg til en depresjon, om problemet utvikler seg til å bli for lite kreditt og ikke for lite olje.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Seadrill gikk ned i dag også. Det har selvfølgelig ikke så stor betydning i det lange bildet, men blir uansett i dårlig humør av å se på at den store gevinsten min nesten er forsvunnet.

 

Som om det ikke var nok, fikk jeg også et brev om restskatt på 20k i dag, så da vet jeg hva feriepengene skal brukes til. Restskatten var selvfølgelig ventet, men fikk meg uansett ikke i bedre humør. Møkkadag!! :(

Lenke til kommentar

Utviklingen i UNP Union Pacific Corporation viser endel trender.

 

Se trenden i grafen forut for Asiakrisen. Fra ca. 15 til 35 :)

 

Og nå fra 30 til 80.

http://custom.marketwatch.com/custom/inter...mp;x=43&y=2

 

Uavhengig av poenget jeg ønsker å gjøre, er det også likheter til utviklingen i aksjekursen på slutten av 70 tallet naturligvis, det er liten tvil om at jernbane er en god investering om det er høy inflasjon og dyr olje.

 

 

Og se på denne indikatoreren som viser temperaturen i Shenzhen ganske bra.

 

http://custom.marketwatch.com/custom/inter...mp;x=43&y=2

 

Det har gått ned mot nivåer som kan signalisere en ny Asiakrise og et fall i inflasjonen i USA. Jeg vet det er en ganske drøy sammenligning, men det er allikevel ganske spennende om det skulle slå til. Det er best å åpne disse grafene i hvert sitt vindu for å se likhetene. Det var Thailand som startet Asiakrisen med å devaluere i Juni 1997. Nå er det åpenbart Vietnam som er kandidat. http://in.reuters.com/article/asiaCompanyA...N16017820080624

Endret av enim2
Lenke til kommentar

“In the eighties and nineties, the developed world enjoyed the tailwind of declining commodity prices and the outsourcing of production and services to low-cost countries, which, despite easy monetary policies, didn’t lead to rising consumer price inflation.

 

“But the next time the Fed embarks on a massive liquidity creating exercise (such as the one Alan Greenspan implemented following the Nasdaq collapse in 2000), these favourable conditions may no longer be in place.”

 

http://www.livemint.com/2008/06/24234934/T...tions-of-8.html

Lenke til kommentar
BNI begynner å bli billig.

 

Når BNI går mye under conocophillips er det billig.

http://www.marketwatch.com/tools/quotes/in...p;optstyle=1013

 

Hvordan kan du sammenlikne et oljeservice selskap med et jernbane selskap og konkludere med at BNI er billig, hvor er nøkkeltallene dine? P/dividend og P/Cashflow evt. P/E...

 

 

Jeg tror Etrade vil overleve, mye cash per aksje.

 

http://finance.yahoo.com/q/it?s=ETFC

Disse Yahoo linkene er ikke noe jeg stoler på, om du ikke klarer lese av regnskapene til selskapene på egenhånd er det ganske drøyt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...