Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Fra 1979: ...For investors, however, low stock prices remain a disincentive to

buy [so much for buying on the dips]. The only stocks that have done

well recently have been hyper-growth stocks such as energy-related,

gambling, high-technology, or fast-growing small companies. A decade

ago, by contrast, the entire equity market was perceived as an

inflation hedge. Then, in the early 1970s, large growth stocks,

especially the so-called "nifty fifty" were in vogue as inflation

fighters--until the 1974 recession dealt them a blow from which they

have yet to recover.

 

http://www.fiendbear.com/deatheq.htm

 

Business Week's "The Death of Equities" Revisited (fra 1979)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Optimismen på slutten 90 tallet var helt ekstrem sammenlignet med i dag. De siste årenes marked er ett hvor ting har forverret seg skikkelig under overflaten. Jeg tror vi er i starten av et bear marked som kommer til å fortsette i mange år og hvor det er vanskelig å tjene penger på aksjer.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Begynner å friste med noen GOGL-aksjer nå. Å kjøpe GOGL på disse nivåene og kanskje selge igjen utpå høsten, kan sikkert vise seg å bli en skikkelig god investering. Hvis vi ikke får en skikkelig nedtur igjen på børsen, er det vel veldig sannsynlig at GOGL når ATH innen jul?

Lenke til kommentar

http://www.clearedfreight.com/10-06-2008/ - Dagens tank og tørr future.

 

"Ein er vitne til ei relativt flat pmx-kurve, medan det i cape framleis er eit stort gap både til pmx og mellom 3Q/4Q og spot. FFA kom som sagt noko opp mot slutten av dagen, og det synast ikkje så negativt som ein var vitne til i dagens aksjehandel.

 

God periodeaktivitet også lengre ut, Nordcapital skal ha slutta ut ein cape dely 2010 i 20 år (!) USD 41/42,000."

 

Det er åpenbart befraktere og redere som ikke er helt enig med Fearnleys når man slutter slike enorme rater. Svenningen nevner intet om utsettelser ei heller kanseleringer så her er det mye støy, men det er klart at man skal ha i bakhodet at det bygges mye skip. Kun 50% av capesize ordrene for levering i Q1 ble levert, det etter mitt syn et tidlig varsku.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Synd hvis markedet blir dårligere i løpet av 2009, men er likevel fristende å kjøpe nå og så selge igjen i løpet av høsten. Hvis GOGL f.eks kan bli kjøpt for 25kr, vil jeg bli veldig overrasket hvis den ikke når 30tallet igjen i løpet av året. Må uansett vente til feriepengene kommer inn på kontoen, men ble litt usikker etter at jeg leste hva Fearnley skrev.

Lenke til kommentar
Synd hvis markedet blir dårligere i løpet av 2009, men er likevel fristende å kjøpe nå og så selge igjen i løpet av høsten. Hvis GOGL f.eks kan bli kjøpt for 25kr, vil jeg bli veldig overrasket hvis den ikke når 30tallet igjen i løpet av året. Må uansett vente til feriepengene kommer inn på kontoen, men ble litt usikker etter at jeg leste hva Fearnley skrev.

Alle vet at ratene skal ned og det kan også synes godt priset inn på papir. GOGL P/E 1-1.5 ifølge Lodden på dagens nivå, det kan sies at de som "tipper" ratene skal ned er i 2010 er ganske så uten fantasi.

Lenke til kommentar

De høye ratene gjør at inntektene som kommer i de neste kvartalene blir gode. Resultatene kommer der etter. Vet ikke hvor gode resultater som er "lagt" inni prisene nu, men regner med at mangen av olje og shipping selskaper vil komme med GOD resultater frem over.

Lenke til kommentar

Trenger jo strengt tatt ikke pengene her og nå, men passer likevel dårlig med et langvarig bearmarked akkurat nå. Hadde jo egentlig som mål å bli millionær innen 2012. :D

 

Får vel bare trøste meg med utbyttene, og reinvestere dem på blodrøde dager, så når bjørnen er jaget til skogs igjen, blir det kjempegevinst.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi er i et bearmarked. Det er nå over 5 år siden det forrige bear markedet sluttet. Men det er 16 år siden det sist var dårlige tider her i landet. De fleste skjønner ikke at slik vi har hatt det svært lenge egentlig er helt unormalt. En slags lunken økonomi. Når det kreves mye gjeld for å generere BNP vekst, det er da ting virkelig begynner å bli dårlig under overflaten. Etter hver nedtur i økonomien har problemene blitt løst med mer kreditt, eller problemene har blitt skjøvet under teppet. Jeg tror vi er der da de enkle løsningene ikke lenger virker, men at betalingen kommer for en lengre periode med uansvarlig pengepolitikk. Det at vi har olje kan hjelpe på, men det vil ikke eliminere effekten av en langvarig kredittkontraksjon på en serviceøkonomi der alt avhenger av mer kreditt.

 

Og mesteparten av dere som poster her har aldri opplevd et bear marked. I starten tror alle det er en korreksjon. Og kommentatorer skaper falskt håp, og små rallyer øker troen på det, men hele tiden går det nedover og nedover, helt til de fleste tilslutt kapitulerer. Jeg er ganske sikker på at aksjemarkedet var på topp inflasjonsjustert sommeren 2007. Fra da har aksjemarkedet gått sideveis, jeg tror ikke fallet fra toppen var en korreksjon, men jeg tror økningen fra bunnen etterpå var et bear marked rally.

På grunn av lengden på oppgangsperioden, tror jeg også nedturen nå kommer til å bli langvarig. Det at alle er fokusert på aksjer slik som nå er egentlig bare et tegn på slutten av en lang era, det samme med de styrt rike og hedgefondene. Det er som ugress som må vekk. Når ting er virkelig ille og folk snakker som om du er en idiot hvis du vil kjøpe aksjer. Og flere av meglerhusene har gått konkurs og flere av de ny styrtrike fattige igjen, arbeidsledigheten høy, samtidig som ting virkelig er billig, da er tiden inne for et bull marked. Det vil komme rallyer de nærmeste årene, men jeg tror det vil være bear marked rallyer.

 

Enten så er vi på vei inn i et nytt bullmarked for cash, eller så er det fortsatt råvarer som gjelder. En av de to. Aksjer tror jeg ikke det er.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Alt er mulig, men verden kommer uansett til å skrike etter olje fremover, og selv om det selvfølgelig kommer korreksjoner i oljeprisen, vil uansett gode selskaper innen olje og gass tjene voldsomt med penger i overskuelig fremtid. Det kan sikkert skje at hovedindeksen halveres i et anfall av panikk, men på lang sikt tror jeg oljeaksjer er en vinner.

Lenke til kommentar
Alt er mulig, men verden kommer uansett til å skrike etter olje fremover, og selv om det selvfølgelig kommer korreksjoner i oljeprisen, vil uansett gode selskaper innen olje og gass tjene voldsomt med penger i overskuelig fremtid. Det kan sikkert skje at hovedindeksen halveres i et anfall av panikk, men på lang sikt tror jeg oljeaksjer er en vinner.

 

 

Hvis vi får den type stagflasjon tror jeg ikke børsen vil halveres, men heller at børsen vil gå mye opp og ned og bevege seg sideveis eller litt oppover på grunn av børsens oljetyngde, mens pengene hadde hatt det bedre på en bankkonto eller enda bedre i råvarer som gull. Rentene da vil ligge ganske stabilt på 4-7 %. Arbeidsledigheten vil være lav. Det vil gjelde å finne selskaper som øker inntjeningen i takt med inflasjonen, selv om ikke aksjekursen nødvendigvis øker. Det vil være fint å sitte med gjeld.

 

 

 

Hvis det er kredittkontraksjon som er så sterk at verdensøkonomien går skikkelig i grøfta kan godt oslo børs gå ned til under halvparten av i dag, forutsetter lav oljepris. Og renta kan bli 15 % uten noe problem. Arbeidsledigheten vil være høy.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...