Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror norsk økonomi kunne ha godt av en skikkelig smell. Strammer de til rentene nok i USA kan det godt komme fordi oljeprisen vil rammes hardt. Det andre alternativet jeg skrev om med lavere renter og høyere oljepris er kanskje mer sannsynlig, men det er ingen garanti for at det skjer. Akkurat nå er olje ekstremt klar for en korreksjon. Du ser det også på baltic dry. 2 rentehevinger i USA er alt priset inn, for bare noen dager siden ingen rentehevinger og baltic dry går inn for landing. Akkurat nå tror jeg flyselskap som http://finance.yahoo.com/q?s=JBLU kommer til å lette om oljeprisen går ned. Ulempen er at disse flyselskapene rammes fra 2 kanter. Det ene er høyere oljepris og det andre er en generell nedgang på tilgangen til kreditt og forbruksvaner som også rammer flyselskapene. Om oljeprisen går ned vil den siste av disse tingene (stram kreditt og endrede forbruksvaner, økt sparing) fortsatt vare ved, derfor er jeg litt usikker på hvor stor oppside det er.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

En aldri så liten skrell så langt i GOGL. Jaja, jeg sitter rolig med is i maven, men blir da litt frustrert.

I mellomtiden kan vi trøste oss med en RSI på omkring 13. Jeg kan ikke begripe hvorfor GOGl faller så grovt. Her må det være truseskvettere som selger på bakgrunn av BDI?

Lenke til kommentar
En aldri så liten skrell så langt i GOGL. Jaja, jeg sitter rolig med is i maven, men blir da litt frustrert.

I mellomtiden kan vi trøste oss med en RSI på omkring 13. Jeg kan ikke begripe hvorfor GOGl faller så grovt. Her må det være truseskvettere som selger på bakgrunn av BDI?

 

Det er BDI som begynner å knake fordi det er priset inn et par rentehevinger i USA nesten over natta. Jeg hadde solgt om jeg hadde hatt noe i tørrbulk før demningen brister:)

Endret av enim2
Lenke til kommentar
En aldri så liten skrell så langt i GOGL. Jaja, jeg sitter rolig med is i maven, men blir da litt frustrert.

I mellomtiden kan vi trøste oss med en RSI på omkring 13. Jeg kan ikke begripe hvorfor GOGl faller så grovt. Her må det være truseskvettere som selger på bakgrunn av BDI?

 

Det er BDI som begynner å knake fordi det er priset inn et par rentehevinger i USA nesten over natta. Jeg hadde solgt om jeg hadde hatt noe i tørrbulk:)

Det er morsomt å se hvordan folk kan snakke om BDI når de ikke vet hvorfor den faller. Det er sesong messige svingninger som er helt normalt. I sommer er det OL og dette prises nå inn på papir og FFA. Før og under OL vil det være rolig fordi Kineserne vil fremstå som miljø bevisste samtidig som sommeren vanligvis er rolig. Det er ingenting endret over det fundamentale og det vi ser nå er noe CEO i Golden Ocean H. Billung nevnte ved siste kvartalpresentasjon. Tydeligvis endel her som har en trang til å uttale seg om ting de ikke har peiling på for et øre. Da er det bedre å holde kjeft enn å fremstå som en treskalle som enkelte gjør.

 

Angående ratene: Vent til medio september.

 

Du skal være passe tett i pappen for å få til kunststykket å prate ned bulk på grunn av rentene i US for det har ingenting med bulk å gjøre og vil ikke på virke bulk. Det er tull og fanteri.

 

Det skal dog være vanskelig tape penger på GOGL om du sitter long. Du vil få tilbake hele investering i utbytter om du bare har is i magen og litt tålmodighet. GOGL er overraskende billig på nøkkeltall. Sitter dere med GOGL får dere innfinne dere med store svingninger.

 

Utenom kan det sies at det er en rekke med konfirmantposter på 1000 og nedover som blir solgt, samtidig som husene shorter. Man behøver da ikke være rakett forsker for å skjønne at endel av aksjene får ufortjent medfart. Om dere titter på BDI chartet for de siste årene ser dere alle at det er og vil være vanlig at BDI dipper i juni-juli.

 

 

For min egen del er dette ganske lungt - Jeg får dividenden min uansett om ratene er på 7.000 eller 11.000. GOGL har alle sine Cape på lengre kontrakter og Panamax ligger på 32% spot for 2008 og 2009.

At man får GOGL på 27,- med NAV på 37,- At man får et selskap med JF på laget så rabattert taler for seg.

 

-

 

Capesize faller mye mer enn de andre delindeksene, men har også ligget på et høyere nivå enn panamax med ratio på 2.85 da vanlig ratio mellom disse er 2. Cargosplits er nok en av årsakene til at Cape kommer så mye samtidig som høyt ratenivå også fører med seg volatilitet.

Endret av Cape
Lenke til kommentar
Jeg er redd hvor langt ned GOGL skal. Jeg trodde bunn var truffet for tre kroner siden, men tok jo grådig feil. Spørsmålet nå er jo selvsagt hvorvidt GOGL kommer til å fortsette stupet.

Det er det ingen som vet før det stopper, men ved risk-rewarden som ligger der nå må det sies at det finnes mye annet som er mer attraktivt å shorte enn GOGL.

Lenke til kommentar

OSLO, 12 juni (Reuters) - Tørrbulkrederiet Golden Ocean(GOGL) forklarer det ni prosent store fallet i Baltic Dry Index dels med at tunge kunder som Rio Tinto og BHP Billiton forsøker å dra ned markedet.

 

- Det er reaksjoner i markedet på at det er visse segmenter som går ned, på capesize på malm fra Australia og opp til Kina forsøker både Rio og BHP å kjøre markedet ned, så sender de noen rare signaler til markedet, sier befraktningssjef Jon Flaaten i Golden Ocean.

 

Tørrbulkindikatoren Baltic Dry Index har falt fem dager på rad og torsdag stuper indeksen 8,7 prosent til 10.142 poeng.

 

- Det er litt manipulering, på panamax er det flatt på transatlantiske ruter, sier Flaaten.

 

- At man får en reaksjon i et volatilt marked med masse laster er naturlig, og særlig når noen vil prøve å påvirke markedet negativt, sier Flaaten.

 

Fortsatt volatilitet er å vente, men det skal opp igjen, tror han.

 

- Dette er noe vi har sett over lengre tid, det er store svingninger, personlig tror jeg det kommer opp igjen, kommenterer Flaaten.

 

- Det er ikke kaotisk i det hele tatt, det er noen båter i spot som aksepterer lavere rater, så det påvirker hele markedet.

 

- Periodemarkedet er ikke påvirket, sier Flaaten.

 

Han legger til at den siste periodeslutningen for et capesize-skip på 180.000 tonn over fem år, hvor levering av skipet skjer i 2010, er gjort til 51.000 dollar per dag, mot 55.000 dollar sammenlignet med forrige tilsvarende slutning.

 

Flaaten forklarer at slutningen til 51.000 dollar per dag er gjort med Shinwa.

 

- Det er den rabatten folk akspeterer for en god signatur, sier Flaaten.

 

- Man kan ikke se på markedet med bare ett øye.

 

- De langsiktige forretningene er ikke påvirket, sier Flaaten.

 

((Ole Petter Skonnord: 22 93 69 72, e-mail: [email protected]))

Lenke til kommentar

Jeg tror det er viktig å se på de litt bredere makroøkonomiske forholdene og ha de i ryggen og ikke midt i ansiktet og ikke grave seg helt ned i de fundamentale tallene. Det er også viktig å være ydmyk i forhold til det å ta feil og ikke være som en 18-20 åring som akkurat har fått lappen og tror han er verdensmester til å kjøre bil.

Endret av enim2
Lenke til kommentar
går som hvordan sier du? US bulk går rett i dass, en korreksjon opp på et par prosent i snitt er ikke oppgang om de har falt 40% fra toppen Sjekk trenden til samtlige US bulk selskap.

 

Gulvet er ikke nådd idag :)

Enkelte segment er sterkere idag. Pnmx atlantic er fortsatt litt slak, men periodemarkedet er meget bra i hele bulk segmentet!

 

 

Enim får bare fortsette å svart male fanden, billigsalg uten tanke på fundamentaler takker alle ja til.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Nå som OSE går opp og ned, bør man kanskje satse på aksjer som er små og er uavhengig av børsen?

 

Har sett litt på Bluewater Insurance, en aksje som har gjort en vanvittig snuoperasjon ved å gjøre et stort underskudd til 15 mill i kvartalsoverskudd. Er dette noe å satse på tror dere? Kanskje som en langvarig investering. Den har nå en verdi på under 200 millioner, men har en målsetning til å komme over milliarden.

Lenke til kommentar
Nå som OSE går opp og ned, bør man kanskje satse på aksjer som er små og er uavhengig av børsen?

 

Har sett litt på Bluewater Insurance, en aksje som har gjort en vanvittig snuoperasjon ved å gjøre et stort underskudd til 15 mill i kvartalsoverskudd. Er dette noe å satse på tror dere? Kanskje som en langvarig investering. Den har nå en verdi på under 200 millioner, men har en målsetning til å komme over milliarden.

Bør satse på dividende aksjer - alltid -

 

http://www.aksjebloggen.com se det nederste chartet!

Endret av Cape
Lenke til kommentar
går som hvordan sier du? US bulk går rett i dass, en korreksjon opp på et par prosent i snitt er ikke oppgang om de har falt 40% fra toppen Sjekk trenden til samtlige US bulk selskap.

 

Gulvet er ikke nådd idag :)

Det gulvet kan meget vel ble plassert når du sa det ble det. Ta hensyn til fundamentaler og nøkkeltall. NAV rabatten var på over 30% det er mer enn nok.

Lenke til kommentar
går som hvordan sier du? US bulk går rett i dass, en korreksjon opp på et par prosent i snitt er ikke oppgang om de har falt 40% fra toppen Sjekk trenden til samtlige US bulk selskap.

 

Gulvet er ikke nådd idag :)

Det gulvet kan meget vel ble plassert når du sa det ble det. Ta hensyn til fundamentaler og nøkkeltall. NAV rabatten var på over 30% det er mer enn nok.

 

Det kan godt være, men jeg tror ikke det skjer riktig ennå. Aksjonærene overreagerer til de grader både den ene og andre veien. Jeg sitter dog ennå godt eksponert i GOGL på ca. 50% av porteføljen, så jeg klager ikke :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...