Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har bestemt meg for å ta steget til å gå inn i aksjemarkedet. Leste på E24 på fredagen at fredagens sysselsettingstall fra USA kan gi en negativ ringvirkning for markedet for resten av juni. Burde jeg vente med å gå inn til vi nærmer oss juli? Midten av juni er jo tradisjonelt sett en fin måned med god avkastning, jf. http://www.investtech.com/main/market.php?...05&lang=NOR

 

Forskjellen på toppen i 1929, 1930 og bunnen i 1932 blir henholdsvis ca 1,3 1,8 og 3,8 % i årlig realavkastning om den kjappe regninga mi er rett. Når den siden ikke tar med inflasjon høres tallene så store ut. Jeg har dessuten ikke noe særlig tro på slike metoder for å finne ut fremtidig avkastning for da ville slike statistikk freaker vært rike.

Lenke til kommentar
Forskjellen på toppen i 1929, 1930 og bunnen i 1932 blir henholdsvis ca 1,3 1,8 og 3,8 % i årlig realavkastning om den kjappe regninga mi er rett.

Det blir helt feil måte å tenke på, en slik forskjell over 80 år vil utgjøre veldig mye penger. Markedet falt med 89% fra topp til bunn, så om man investerte ved bunn i stedet for topp ville man i dag fortsatt ha nesten 10x mer penger, Inflasjonen påvirker begge beløpene prosentvis likt, så forholdet blir det samme.

Lenke til kommentar
Forskjellen på toppen i 1929, 1930 og bunnen i 1932 blir henholdsvis ca 1,3 1,8 og 3,8 % i årlig realavkastning om den kjappe regninga mi er rett.

Det blir helt feil måte å tenke på, en slik forskjell over 80 år vil utgjøre veldig mye penger. Markedet falt med 89% fra topp til bunn, så om man investerte ved bunn i stedet for topp ville man i dag fortsatt ha nesten 10x mer penger, Inflasjonen påvirker begge beløpene prosentvis likt, så forholdet blir det samme.

 

Hva er egentlig problemet til diskusjon.no, kanskje de skulle fått noen andre til å drifte databasene?

 

Jeg bare gjorde om tallene fra den websiden til realavkastning, du ender jo opp med 10 ganger så mye penger, kanskje 4,3 er nærmere det om du skal bruke 1,3 fra 1929, nå har jeg ikke brukt noe tid på regnestykkene, det spiller ikke så stor rolle om tallene er litt feil, det jeg prøvde å forklare er at kjøpstidspunktet har utrolig mye å si for den langsiktige avkastningen. Slik den websiden skriver det, så er det lett å bli lurt både ved at de ikke tar med inflasjon og at de velger tidspunkt og omtaler 1930 på en veldig tilfeldig måte.

Endret av enim2
Lenke til kommentar
Har bestemt meg for å ta steget til å gå inn i aksjemarkedet. Leste på E24 på fredagen at fredagens sysselsettingstall fra USA kan gi en negativ ringvirkning for markedet for resten av juni. Burde jeg vente med å gå inn til vi nærmer oss juli? Midten av juni er jo tradisjonelt sett en fin måned med god avkastning, jf. http://www.investtech.com/main/market.php?...05&lang=NOR
Juni har en gjennomsnittlig avkastning på -0,4 % de siste 24 årene på Oslo Børs, og er dermed den nest svakeste måneden.

 

Den oppgitte usikkerheten for de ulike månedene illustrerer godt hvor tynn analysen er. Oktober fremstår som en svært usikker måned, men det skyldes utelukkende børskrakket i oktober 1987. Tallene fra USA som strekker seg over nesten 80 år har mye jevnere fordelt usikkerhet og stigning. Med flere hundre års (og gjerne tusen) observasjoner, så ville resultatene vært mye jevnere fordelt. 24 observasjoner for norsk børs sin del, er syltynt, og har liten nytteverdi.

Månedsdata er tull og det samme er TA

 

Kjøp aksjer på fundamentalt grunnlag og gjør hjemmeleksene dine så går det nok bra.

Lenke til kommentar
cape, å avvise TA som tull blir som å benekte det fundamentale. Så lenge noen (og mange) trader etter TA, vil det påvirke kursen, og gå ut over de som ikke tar hensyn til det.

Det kan påvirke kursen det er ikke ensbetydende med at det da er noe fundamental endring i x foretak. Desto lenger du longer en aksje desto mer tull blir TA, tull i det korte bildet også spør du meg.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Teknisk analyse er langt fra tull. Det er et bra verktøy for å sikre seg lave innganger, og selge på topp. Dette er selvfølgelig forutsatt at fudamentale nyheter ikke er kursdrivende.

 

Så en kombinasjon vil være det beste. Treffer bunnen mye bedre nå som jeg har lært meg TA, selv om jeg på langt nær er noen ekspert. Passer meg for aksjer med en negativ trend, og kjøper aksjer med trend opp

Lenke til kommentar
Det kan påvirke kursen det er ikke ensbetydende med at det da er noe fundamental endring i x foretak. Desto lenger du longer en aksje desto mer tull blir TA, tull i det korte bildet også spør du meg.

Du har rett i at det ikke har noe betydning for fundamentale endringer. Det spiller kun på psyken til de som handler x. Og så svak som vår psyke er, har det klart en mening. TA er en konstruert måte å kjøpe/selge på, og enn hvor idiotisk du og jeg synest det er, så spiller det en rolle. Desto flere som bruker TA desto viktigere er det å handle ut fra det.

 

Akkurat nå som jeg sitter å kvirrulerer over dette, lurer jeg litt på om noen typer papirer er mer utsatt for TA tradere enn andre. Noen som har noen tanker rundt det..?

Lenke til kommentar

En boble er ganske lett å kjenne igjen enten det er inntjeningen, forholdet mellom pris og inntjening eller begge deler som er oppblåst. Her er det vietnam sin aksjeindeks som vises. I de små V formasjonene på toppen mens euforien herjet er jeg sikker på at det var noen som følte seg veldig smarte om de traff bunnen i disse V-ene. Det er veldig mange som bruker grafer selv om de ikke bruker teknisk analyse som et verktøy. Kommer en devaluering i tillegg blir det markedet veldig billig.

http://www.sbsc.com.vn/chart?symbol=HOSE&a...7&range=max

Endret av enim2
Lenke til kommentar
TA er et verktøy som er laget for drømmere.

 

Det er grunn til at de mest kjente investore her til lands og utenlands IKKE bruker det.

Spetalen har selv sagt at han bruker TA når han tar kortsiktige posisjoner(maks 1-2 uker).

Uten referanser så blir troverdigheten deretter.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

OSLO, 10 juni (Reuters) - Fearnley tror de massivie nybyggene i tørrbulk vil ta knekken på markedet i 2010 og 2011, men markedet vil holde seg godt i 2008 før nedturen starter i 2009.

 

- I løpet av 1. halvår 2009 vil nedturen starte, og det vil være veldig svakt i 2010 og 2011, sier direktør i Fearnley Consultants, Sverre Bjørn Svenning, på en presentasjon i regi av Oslo Shippingforum tirsdag.

 

- Premien på nybygg og moderne tonnasje vil forsvinne over natten, sier Svenning.

 

Etterspørselssiden er slett ikke dårlig, mener Svenning, men den massive ordreboken vil ødelegge markedet.

 

- Ordreboken på tørrbulkskip fra 50.000 dødvekttonn og oppover har strukket seg, den har kommet opp i 228 millioner dødvekttonn, og står for 92 prosent av ordreboken i tørrbulk, sier Svenning.

 

- 72 prosent har levering frem til 2010, det gir en betydelig flåtevekst, sier Svenning.

 

For supramaxsegmentet ser Svenning en dobling av flåten over de neste 36 månedene, mens det i panamax er mindre dramatisk og flåteveksten estimeres til rundt 28 prosent frem til 2010.

 

- I capesize (de største skipene) er det 100 prosent på ordre, det er dramatisk, vi venter 11 prosent flåtevekst i år, 20 prosent i 2009 og 28 prosent i 2010, og dette er det mest dramatiske i tørrbulk i dag, sier Svenning.

 

Svenning tror ikke skraping kan redde markedet og viser til at det er i de mindre segmentene det er mye eldre skip, og at dette vil slå lite ut i flåteveksten.

 

 

Jeg mener fortsatt GOGL er sterkt oversolgt. Ratene er superbe, og vil holde seg bra til 2009. La oss tjene penger og ha det gøy mens vi kan!

Endret av Barcarolle
Lenke til kommentar
TA er et verktøy som er laget for drømmere.

 

Det er grunn til at de mest kjente investore her til lands og utenlands IKKE bruker det.

Spetalen har selv sagt at han bruker TA når han tar kortsiktige posisjoner(maks 1-2 uker).
Her er det en logisk brist. Ved korte tidsperspektiver så er TA viktig, men ikke ved lange?

 

Et langt tidsperspektiv består av mange korte. Et år består av 52 uker. Hvis det er viktig med TA en uke frem i tid, så vil det også være viktig med TA den påfølgende uka. Følgelig er det alltid viktig med TA, forutsatt at det er viktig i et perspektiv på en til to uker.

 

I likhet med Cape vil jeg gjerne ha en referanse på at Spetalen bruker TA.

 

BOKA norges beste investorer side 161, han alltid ser på det tekniske og sier TA er noe du ikke kommer utenom fordi det forteller om psykologien, kjøper og selger bildet. Han sier også det er viktigere for det kortsiktige på 1-2 uker og du da må bruke det hele tiden, jeg skriver ikke av boka ordrett, men forkorter litt.

Endret av enim2
Lenke til kommentar
TA er et verktøy som er laget for drømmere.

 

Det er grunn til at de mest kjente investore her til lands og utenlands IKKE bruker det.

Spetalen har selv sagt at han bruker TA når han tar kortsiktige posisjoner(maks 1-2 uker).

Uten referanser så blir troverdigheten deretter.

Som enim2 skriver har jeg dette fra boken Norge beste investorer. Spetalen sier han alltid ser på det tekniske, han sier at det avhenger av hvilket perspektiv han har, men han gjør alltid TA. Han mener at dette er veldig mye viktigere enn det fundamentale dersom man er kortsiktig(1-2 uker).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...