Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Alt du trenger å vite om MC-lappen


Thewiz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bla faktisk bitt av MC basillen for under to uker siden jeg :) ... Da trillet jeg inn sykkelen til min eldte stesønn, en Yamaha 660 motard, inn i garasjen og jeg likte konseptet utrolig godt og tenkte, "Hmmm, hvorfor ikke?" Jeg tilter snart femti år tenkte jeg og jeg har, for første gang i livet, faktisk råd til å gå å kjøpe meg en ny motor sykkel og når den tanken var tent begynte jeg å sjekke ut hva som må til for å ta lappen og fant ut at årets siste sikkerhet/risiko kurs (det på tre timer) gikk dagen etter, så jeg meldte meg på i en fart og tok kurset. Vel en uke etterpå var sykkel innkjøpt, en KTM 690 SMC-R 13 mod til "billige" 115000,- og i går søkte jeg om sertifikat på biltilsynets nettsider... Så her skjer ting jævli fort....

 

Toveis komminikasjon til øvelses kjøring er kjøpt, Hjelm (fikk den med på kjøpet hos forhandler, er i tøffe KTM farger...), skinnhansker, kjøre bukse og jakke samt en del sikkerhets utstyr (ryggskinne, albue og kne beskyttere, skikkelige sko) er innkjøpt og to gule sikkerhetsvester jeg har tegnet røde L'er med tusj.... Så jeg er klar for øvelses kjøring også jeg... Har til og med fått lovnader fra tre stykker om å øvelses kjøre med meg (Endelig hadde de muligheten til å "tilbake" betale for alle de tjenestene, opp pussingene og reperasjonene jeg har gjort for dem i alle år.. :) ), den ene av dem er til overmål trafikk lærer, så dette går veien vettu.... :)

 

Det eneste som var litt "uvant" fra de daukjørte 250cc crosserene jeg drev å kjørte i min ungdom var akselerasjonen på min nye sykkel, snakk om plastikk rakett!!! Gjør jo faan meg null til hundre på GODT under seks sekunder jo!!! Ellers sitter både giring, brems, kontra styring og alt det andre inne, for ikke å snakke om balanse... Kjørte litt opp og ned i gata (bor i blindgate) i gangfart og det gikk som hakka møkk i kram snø det... Hadde ingen problemer med å kontrollere sykkelen i gangfart ihvertfall...

 

 

Nå er det vel mulig å "ta" teori delen helt på egen hånd etter hva jeg skjønner, så det blir ihvertfall ikke rare utgiften på det her i gården. Har kjøpt meg noen bøker og arbeids bøker og er, gudskjelov, så heldig at jeg husker det jeg leser etter en gangs gjennomlesning (har alltid hatt det sånn...) så jeg tenkte å ta teorien ganske snart...

 

Oppkjøringen må jeg vente med til neste år da, men jeg er blitt lovet å komme helt først i køen om jeg har teorien bak meg...

 

 

Så JA!!!, jeg gleder meg til våren kommer... :)

Endret av RWS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gratulerer med ny flott sykkel og velkommen til MC verdenen, hehe! Har faktisk vurdert en Duke 690 selv som nummer to sykkel, men siden du skriver "godt under 6sek." så håper jeg den har bedre aksellerasjon enn det, for min store 1300cc cruiser gjør i følge mine uhøytidelige målinger mellom 4-5 sekunder på den biten...

 

En duke 690 har vel tilnærmet like mange hester som min, men veier omtrent halvparten, så derfor håper jeg den er kjappere en det...?

 

Selv har jeg KUN oppkjøringen og det ene sikkerhetskurset igjen og jeg gjorde unna hele greia på bare to uker, hehe. Tok meg noen dager fri fra jobben og tok en del timer på rappen :)

 

Jeg har øvekjørt ganske mye i det siste og skal vel kanskje også utpå en tur til helgen og jeg må bare si at det rett og slett er hærlig og cruise rundt på en motorsykkel! :)

 

Selv om jeg er sylfersk selv og trenger alle rådene jeg kan få, så drister jeg meg allikevel å dele noen erfaringer med deg vedrørende de første turene jeg har hatt.

 

1. IKKE ta for gitt at en mann/dame i en bil som stirrer deg rett i øynene tenker det DU tenker når du kommer på sykkel! med stor sannsynlighet stirrer dem rett gjennom deg og på bilen bak deg og dermed kjører dem ofte rett ut forran nesen på deg! Har opplevd dette MANGE ganger allerede, og etter 20 år med bil lappen, så har jeg fått et annet syn på MC førere i trafikken.

 

2. I førsten er du "stiv" i kroppen (noe jeg også er ennå) og har en anstrengt kjørestil. Har opplevd to ganger og nesten "stivne" i svingene. Man merker at man er stiv ved at man hele tiden strammer hendene rundt hendelen. Faktisk så mye at man nesten føler man blir støl til tider. Etter mye kjøring så løsner det seg da man blir mer selvsikker.

 

3. Plassering i veibanen er alfa omega og ikke gå i "mopedplasseringsfella" og legg deg ut på hvitstripen. Du blir fort offer når du ligger å balanserer mellom hvitstripen og bilene. Gjør krav på veien og legg deg inn mot midten ved vanlig kjøring. Skal biler forbi deg, så ikke legg deg inn mot høyre før bilen begynner å kjøre forbi. Legg deg med en gang ut igjen, før de 150stk. andre bilene presser seg forbi og lar deg bli liggende ved vitstripa.

 

4. Du begynner jo å dra på årene (du også...) men jeg sier det allikevel: Bruk hodet, og innse at du er fersk i trafikken. Da kommer du langt på vei. Ta noen pauser, og reflekter litt på ting du gjør.

 

Du sier du har kjørt 250cc så da regner jeg vertfall med du har litt mer starterfaring enn meg, men dette er nå uansett det jeg har på hjertet ut fra hva jeg har opplevd selv :)

Lenke til kommentar

Grattis, RWS. Har man cash i lomma, er veien selvsagt kortere. Jeg må dessverre spare opp en god del fram til våren så jeg får råd til trafikkskolen først. Men sitter her og drømmer meg litt bort selvsagt, ser på Finn-annonser og er mye fint som selges. Dessverre er ikke utseendet alt, så håper å finne en som passer for meg når den tid kommer.

 

Men du fikk meg til å tenke på det du gjorde; å ta teorikurset nå og evt. kjøpe noe billig for øvelse, og ta alt av prøver og oppkjøring til våren? Er det noe dere erfarne kjørere og trafikkskoler kan anbefale, eller bør jeg vente alt med til våren og ta alt på en gang?

 

Tenker uansett å skaffe meg noen bøker og begynne med selvlæring snart.

Lenke til kommentar

Takker for gode råd Bjerknez :) (Ang akselerasjon så aner jeg ikke hvor fort KTM'n min akser, jeg bare gjetter, for jeg har enda ikke turt å dra på for fullt.... :blush: Men godt mulig at denne plastikk raketten gjør 0 til 100 unna på langt kortere tid enn seks sekunder....)

 

@myst

 

Ja, som jeg skrev, for første gang i mitt liv kan jeg unne meg noe slikt og da gjorde jeg det... Sitter for øyeblikket og drømmer meg bort med en KTM mellom bena.... he he

 

Et HOT tips er å lese så mye teori du bare klarer. Selv leser jeg læreboka parallelt med å kikke i arbeids bøkene og (mentalt) krysse av riktig svar på spørsmålene. Jeg sier mentalt, for jeg kommer til å bruke arbeids bøkene flere ganger og vil derfor ikke skrive i dem... Er det et spørsmål jeg ikke øyeblikkelig kan svare på så skjekker jeg med læreboka og på den måten "krysser" jeg meg mellom arbeids bøkene... Før jeg prøver en gang til neste dag... Og kommer litt lenger for hver eneste dag... Målet er hundre prosent riktig på teori prøven..

 

:) Det er min måte å jobbe på..

 

Ja, skaff deg noen bøker og begynn å lese dem med det samme du har dem i hende! Jo før du får begynt jo heller!!! Og ikke bare LES SPØRSMÅLENE, MEN FORSTÅ HVA SOM STÅR DER OGSÅ, 50% av de gale svarene kommer av at folk ikke forstår hva spørsmålet faktisk spør om og er det flere, nesten like svar alternativer, vel, da svarer du galt da fordi du bare TRODDE! Dette vet jeg etter at jeg har jobbet flere år som hoved instruktør for elektrikere, der de fleste av feilene rett og slett var slurvefeil, de forsto ikke hva spørsmålet spurte om, men trodde... Og tro kan du gjøre i kirken mellom 11 og 13 på søndager, hos biltilsynet gjelder KUN riktige svar og riktige svar kommer ikke av tro, men skikkelig viten du får mellom å lese deg til dem ... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Takk for tips. :) Føler meg litt heldig å bli bitt av basillen allerede nå, får nok av tid til å forberede meg fremover. Er det noen bøker du vil anbefale? Tenkte egentlig å sende en mail til Tempo og forhøre med litt dem. Tipper det ligger noen gode leksjoner på YT også.

 

Og dette er et notis til fremtidige-Myst: om du klarer oppkjøringen på første forsøk, skal du søren meg arrangere et offisielt diskusjon.no:MC-treff!

Lenke til kommentar

Jepp, fant en side som hadde listet alle nødvendige bøker, så har bestilt 3 stk (Veien til førerkort:A/A1, MC-kjøring og Førerkortboka:A/A1). Tenker de får holde til det grunnleggende er på plass. Ikke noe vits med noe avansert før man faktisk sitter på sykkelen. :p

 

Hehe, joda, men det er bare HVIS han klarer det på første forsøk. Time will show.

 

Akkurat nå gjelder det mest å holde styr på impulstankene og ikke se på flere bilder/annonser...

Lenke til kommentar

Håper du har sterkere impulskontroll enn meg! :)

 

Ble bitt av MC basillen i sluttev august, bestillte første time på kjøreskolen i førsten av september, kjøpte meg en ny Yamaha V-Star 1300 en uke etter det. Nå er all kjøring ferdig og teoriprøve er tatt (og bestått). Har også blitt en del øvekjøring med sykkelen da jeg er heldig å kjenne ett par som har lappen og som har stillt opp :)

 

Nå står sykkelen i garasjen og det mest økonomiske hadde jo vært og spart avdragene frem til sesongstart (da jeg ikke får tatt oppkjøring før våren uansett), men det koster og ikke ha impulskontroll, hehe.

 

men jeg har jo noe å pusle med da. Kan jo pusse og gnikke litt etc. og dessutesn så har man jo en "bekymring" mindre til våren, da sykkelen allerede er innkjøpt :)

 

Når lappen er i boks, så er det rett hjem og ut på langtur!

 

har allerede bestemt meg for en vestlandstur til sommeren med sykkelen hvor jeg skal innom Geiranger/Trollstigen etc. Planleggingen er i gang :)

 

Så man kan vel si at jeg er på "hugget" hehe.

Lenke til kommentar

Har også begynt å planlegge noen turer faktisk... hmm, må være noe som går... eller kjører kanskje? :)

 

Siden jeg bor i Hokksund tenkte jeg meg først og fremst, som en jomfru tur når lappen er bestått, en "liten" tur opp mot Åmot for så å svinge mot lampeland på deilig grusvei og fra Lampeland til Veggli, der turen igjen går på svingete grusveier over til Tinn Austbygdi og derfra til Rjukan, for en kopp kaffe eller noe... Så litt tilbake før turen går forbi gaustatoppen og ned til Notodden og strake veien hjem igjen... Bare en "liten" tur på en fem seks timer liksom...

 

Og ja, definitivt vestlandet... Kunne godt tenkt meg en helgetur til Geiranger/Alåesund og de traktene der, kjempeflott natur!!!

 

Er nyskilt og har plutselig 26 uker jeg kan bruke BARE på meg selv (får jeg ny dame noengang og jeg er så dum at jeg gifter meg igjen sverger jeg at det skal stå "Til min fremtidige X kone" inne i den ringen... Da kan den i det minste gjenbrukes :) Men først og fremst skal jeg bruke tiden på meg selv og på sykkel... Og gi beng i disse innmarie kjærringene :)

Lenke til kommentar

@Bjerknez: Vel, jeg prøver å ignorere enkelte tanker og ordrer fra hjernen (f.eks, ta opp lån, søk sponsor, drit og kostnader og kjøp deg sykkel nå, osv.), og ikke lett når basillen biter så hardt at man blir utålmodig. Ikke lettere heller når det er mange fine sykler til rimelige priser nå, jeg skal ikke nekte for at jeg ikke vurderer en investering i nær framtid. Gjeld kan man alltid betale tilbake.

 

@RWS: Heldige mann! Skulle ønske jeg hadde fått sansen for dette i fjor, da kunne jeg dratt på Norgestur i sommer med sykkelen istedenfor bilen. Skjønt, da hadde det ikke blitt plass til storesøster. Hehe. Vi kjørte faktisk Åndalsnes/Trollstigen/Geiranger/Ålesund, og det var så vakkert.

 

Får jeg god dreis på kjøringen fram til neste sommer, er det ikke umulig jeg legger på en korttur selv.

Lenke til kommentar

Litt gjeld har vel aldri tatt livet av noen :)

 

bare man passer på at inntektene er større en utgiftene så går det nok bra vil jeg tro :)

 

Men som sagt, man gjør nok lurt i å heller spare avdragene frem til man skal kjøpe sykkel. Man sparer også ganske mye penger med tanke på forsikringsbiten (selv om min sykkel ikke koster meg mer enn 2.900,- pr.år.)

 

Men fornuftig kan man være i kjærka mener nå jeg! :)

jeg hadde nok ikke kjøpt sykkel NÅ. Når jeg kjøpte den så var det faktisk noen uker igjen av sommeren/høsten og jeg viste at jeg fikk øvekjørt en del også :)

 

Å kjøpe en sykkel som med sikkerhet blir satt rett på lagring er nok ikke noe jeg hadde gjort, så sant ikke tilbudet var ekstremt bra. Men da må det være såpass bra at forsikringen og evt. avdrag er betalt i ca. 6mnd. samt at man får en bonus oppå det igjen. Men klarer du deg med fjorårets modell og kanskje en demosykkel samt kjøper fra nå og utover kan du kommer over noen ekstreme tilbud tror jeg. men de "feiteste" modellene er nok ofte utsolgt vil jeg tro, men du kan som sagt være heldig :)

 

Min sykkel hadde gått 6.000km. og var en 2012mod. Jeg ga 152.000,- og da var ekstrautstyr som sidevesker, vindskjerm, varmeholker, skiltfeste, bagasjebrett etc. med i prisen. Disse tingene alene koster rundt 25.000,-. Så skulle jeg kjøpt min sykkel helt ny med dette utstyret hadde den kostet meg nesten 200.000,-

 

Tror ikke jeg taper så mye på denne hvis jeg skulle solg den til dags dato... men den skal så klart heller ikke selges! :)

Lenke til kommentar

Ja, ikke sant, er jo bare dumt å investere i noe som vil bare støve i garasjen i 6-7 mnd, da er det mer fornuftig å spare så mye man kan fram til våren og finne seg en god modell da.

 

Din var da voldsomt til sykkel da, men spørs selvsagt hvor entusiastisk og kjøreglad man er. Pga min ferskhet, har jeg ikke tenkt mer enn 125cc/15hk og de modellene jeg har sett fram til nå (liker særlig Aprilia, Honda og Yamaha) er det noen veldig fine til mellom 20-50000. Siden den vil bli min aller første også, vil det holde at den vil være godt nok til øvelsesbruk.

 

Jeg kommer nok til å lage egen tråd om valg av sykkel når den tid kommer.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Kom på en ting jeg hadde helt glemt, nemlig oppkjøringen. En måned siden jeg bestod teorien og leste at etter bestått kunne man bestille oppkjøringen når man vil, bare at alt av obligatorisk skal være ferdig og godkjent i god tid før oppkjøringen.

 

Er litt usikker hvor jeg vil kjøre opp egentlig. I Oslo blir det fra Risløkka, er egentlig fristet å ta i Østfold, enten Mysen eller Hafslund, tenker at Østfold-veien er mer "snille".

 

Må jeg bestille prøven via trafikkskolen eller bare å ringe trafikkstasjonen og høre når de har ledige timer? Så på vegvesenets sider at man må ha et referansenummer, antar opplæringen må være påbegynt på trafikkskolen for å bestille time da?

 

Hvor anbefales det å kjøre opp egentlig?

Lenke til kommentar

Ja, ok, så jeg kan bestille når som helst uavhengig av startet på skole eller ikke?

 

Mulig jeg kan bytte skole fra Tempo til Svein Svendsen på Carl Berner da de nettopp har fått inn skolesykler av samme modell som jeg har tenkt å kjøpe etter lappen. Lurer da på om SS er like god som Tempo på MC-opplæring?

Lenke til kommentar

Ok. Starter ikke på skolen før minst om en månedstid, men kan vel ringe og spørre likevel.

 

Ved nærmere ettertanke dropper jeg også tanken om oppkjøring i Østfold, blir for langt. Virker som Lillestrøm er bedre alternativ. Syns Risløkka er midt i knutepunktet, mens Lillestrøm er i mer rolige omgivelser. Noen som kan bekrefte dette? Tenker likevel at sensor kanskje veileder mot sentrum uansett.

Lenke til kommentar

Åh, hjertelig, akkurat det jeg ville høre. :) Det er jo åpenbart da, skal prøve å få til time tidligst mulig, i mai, enten på en mandag eller fredag. Kjipt med karantene på 4 uker, så da bør man tilrettelegge forholdene best mulig.

 

Prøvde å ordne time til oppkjøring nå, men klart sesongen har jo ikke begynt enda, så naturligvis hadde de ikke satt opp noe program for den enda. Går visst via trafikkskolen uansett, så får bare ta det med dem når den tida kommer. Nå må jeg bare gjøre et valg på hvem jeg vil starte hos...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...