Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Alt du trenger å vite om MC-lappen


Thewiz

Anbefalte innlegg

NAF skriver:

Krav til elev

 

Du må være 16 år for å øvelseskjøre med bil, 15 år for moped.

 

Før du kan øvelseskjøre må du ha fullført et trafikalt grunnkurs ved godkjent opplæringsinstitusjon. Eleven må være fylt 15 år med mindre det er i skolens regi. For å få godkjent kurset må du ha 100 prosent oppmøte.

 

Hvis du har hatt førerkort tidligere trenger du ikke trafikalt grunnkurs.

 

Under selve øvelseskjøringen må du ha med deg beviset for fullført trafikalt grunnkurs samt gyldig legitimasjon.

 

Hvis du har fått sperrefrist på førerkort eller mistet førerkortet kan man ikke øveleskjøre uten samtykke fra politiet.

Dette er tydeligvis fellesregler for alle klasser, ettersom de lenger ned på siden spesifiserer at "Ved øvelseskjøring med bil (klasse B) skal bilen være utstyrt med ekstra speil..."

Jeg ser ingen krav her jeg ikke allerede tilfredsstiller.

 

Noen som vet om det er strengt nødvendig å ha med kursbevis for trafikalt grunnkurs ved øvekjøring, når jeg kan fremvise førerkort klasse B?

 

Ut ifra denne siden ser det ut som jeg har rett. Sender vegvesenet en mail uansett, så er jeg på den sikre siden.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg forstår ikke dette...

Er den når jeg er 16år jeg kan ha 50ccm ATV?

 

ps: noen som vet noe om hva prisen blir hvis jeg skal kjøpe en ATV for 10,000kr?

 

også må jeg betale forsikring, vei-avgift blah blah blah...

Hvor mye blir det sånn ca?

Endret av Galyrion
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke dette...

Er den når jeg er 16år jeg kan ha 50ccm ATV?

 

ps: noen som vet noe om hva prisen blir hvis jeg skal kjøpe en ATV for 10,000kr?

 

også må jeg betale forsikring, vei-avgift blah blah blah...

Hvor mye blir det sånn ca?

 

 

Du kan ta lappen til Moped når du er fylt 16 år ja. Du kan starte på lappen tidligere, men får ikke førerkortet før dagen du fyller 16.

 

Det spørs jo helt om du registrer på deg selv eller noen i din familie. Det er jo billigere å registrere på f.eks faren din.

 

ATV: F.eks 10 000kr

Årsavgift: 400kr

Omregistreringsavgift: 637kr

Forsikring per år: Dette kan variere, men kan falle på rundt 500 - 1500 i året (husker ikke hva jeg betalte den gangen). Dette med ansvarsforsikring.

 

 

 

Skulle virkelig vært aldersgrense på dette forumet :roll:

Endret av Thewiz
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke dette...

Er den når jeg er 16år jeg kan ha 50ccm ATV?

 

ps: noen som vet noe om hva prisen blir hvis jeg skal kjøpe en ATV for 10,000kr?

 

også må jeg betale forsikring, vei-avgift blah blah blah...

Hvor mye blir det sånn ca?

 

 

Du kan ta lappen til Moped når du er fylt 16 år ja. Du kan starte på lappen tidligere, men får ikke førerkortet før dagen du fyller 16.

 

Det spørs jo helt om du registrer på deg selv eller noen i din familie. Det er jo billigere å registrere på f.eks faren din.

 

ATV: F.eks 10 000kr

Årsavgift: 400kr

Omregistreringsavgift: 637kr

Forsikring per år: Dette kan variere, men kan falle på rundt 500 - 1500 i året (husker ikke hva jeg betalte den gangen). Dette med ansvarsforsikring.

 

 

 

Skulle virkelig vært aldersgrense på dette forumet :roll:

åja =) tusen takk for hjelpen

 

og nei, skulle ikke vært aldersgrense!

årstallet du har bursdag i er jo bare å lyve med ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har hørt om nye regler for neste år ang. MC-lappen (A)?

 

Fikk høre av en kamerat at det kom endringer og at jeg burde kjappe meg med å ta den da disse endringene innebar at en først måtte kjøre opp på lett-mc før en kunne kjøre opp på tung. Noe som vil gjøre lappen en del dyrere.

 

Vurderer derfor å starte nå slik at jeg kan unngå de nye reglene om det er tilfelle ;)

 

Er det foressten slik at teoriprøva varer i 3 år fra du har tatt den? (søkte litt på forumet og fant innlegg fra 2010 som bekreftet dette, men spør for å være på den sikre siden. Regler endrer seg raskt i Norge :p )

Endret av wodwin
Lenke til kommentar

det som er lagt opp som forslag som jeg vet om, er en må være over 24 år for og kjøre tung sykkel. Idag kan en kjøre tung om en er over 21år eller har hatt lappen over 2 år før en blir 21. utenom dette vil det være likt med at en får kjøre tung automatisk når en passerer aldersgrensen

 

Edit: Måtte rette litt opp :p

Endret av Stian2345
Lenke til kommentar

Noen som har hørt om nye regler for neste år ang. MC-lappen (A)?

 

Fikk høre av en kamerat at det kom endringer og at jeg burde kjappe meg med å ta den da disse endringene innebar at en først måtte kjøre opp på lett-mc før en kunne kjøre opp på tung. Noe som vil gjøre lappen en del dyrere.

 

Vurderer derfor å starte nå slik at jeg kan unngå de nye reglene om det er tilfelle ;)

 

Er det foressten slik at teoriprøva varer i 3 år fra du har tatt den? (søkte litt på forumet og fant innlegg fra 2010 som bekreftet dette, men spør for å være på den sikre siden. Regler endrer seg raskt i Norge :p )

 

 

Har hørt litt om dette, men de har ikke kommet så veldig langt med forslaget enda. Tror ikke dette blir aktuelt før om et par år ihvertfall.

 

En bestått teoriprøve varer i 3 år fra den datoen du besto prøven. Husker jeg sjekket dette når jeg tok lappen for MC.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Ser at siste post er veldig gammel, så får hoppe inn med et spørsmål; er nå 14 år, og har veldig lyst til å ta lettmotorsykkel-lappen når jeg blir 16 år, hvis jeg klarer å samle 10.000kr burde det holde? bor ca. 30min nord for oslo, så i 1. post at det sto 10.000 - 25.000 og 25.000 for lettmotorsykkel-lappen var da fløtten meg inmarri dyrt ? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Ser at siste post er veldig gammel, så får hoppe inn med et spørsmål; er nå 14 år, og har veldig lyst til å ta lettmotorsykkel-lappen når jeg blir 16 år, hvis jeg klarer å samle 10.000kr burde det holde? bor ca. 30min nord for oslo, så i 1. post at det sto 10.000 - 25.000 og 25.000 for lettmotorsykkel-lappen var da fløtten meg inmarri dyrt ? :dontgetit:

 

Dette kommer helt ann på hvor flink du er til å kjøre og hvor fort du lærer av feilene dine når du er ute med kjørelærer. Sjekk dine lokale kjøreskoler for pris. Regner med du ihvertfall kommer til å bruke 15 000 på lett-lappen, hvis du ikke har kjørt veldig mye før.

Lenke til kommentar

okei, takk :)

 

kjørte her om dagen ATV med en venn her om dagen, jeg viste ikkno om hvodan jeg skulle gjøre det, men lærte alt på 15min, og ble fort trygg, og hadde aldri kjørt før, men er vel en del vanskeligere å ta lett MC lappen tenker jeg.

 

Og må jeg være 16 år for å ta teorikurset til lett MC? elr kan jeg ta den når jeg er 15?

Lenke til kommentar

Nå er ikke selve KJØRINGEN så veldig vanskelig på motorsykkel, og å kjøre ATV er til og med enda enklere, da du slipper å gire og ikke minst holde balansen når det går sakte.

 

Det som er vanskelig, og de ser på når du kjører opp til både lett og tung sykkel er hvordan du klarer å lese trafikken, kjøremønster og om du klarer å tenke langsiktig osv.

 

Kan ta et veldig enkelt, men godt eksempel som jeg fikk som spørsmål på teoriprøven for tung MC. Spørsmålet var at når jeg kjørte inn mot en rundkjøring mens jeg lå bak en lastebil, hvordan i veibanen jeg burde legge meg for å bli mest mulig sett. Man kan enten legge seg helt til høyre, helt til venstre eller midt i. Dette må man tenke over, da man både selv vil ha sikten man får ved å legge seg til venstre, men samtidig vil bli sett av bilene som står å venter fra høyre.

 

Slike ting er det eneste de fokuserer på på MC-prøven. Vet ikke helt om det er annerledes på lett, men jeg fikk ikke et eneste spørsmål om "hva betyr dette skiltet", "hvem av bilene i dette krysset har vikeplikt" og "kan du kjøre forbi hvis veimerkingen er sånn og sånn"...

 

Du kan begynne når du fyller 15 og ta alt utenom oppkjøring.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Et par praktiske spørsmål, har bladd tilbake et par sider uten å finne svar på dette:

  1. Hvor mange kjøretimer/veiledningstimer er obligatorisk (ut over MC-kurs, sikkerhetskurs på bane og veg, og oppkjøring)? Altså "vanlige kjøretimer"?
  2. Hva slags personlig utstyr trenger man før man begynner med kjøretimer? Bekledning er greit beskrevet i Vegvesenet sin læreplan, og det må man jo ha for kjøring uansett, men trenger man noe utenom dette?
  3. Ser enkelte kjøreskoler har listet priser for førstehjelpskurs. Jeg mener dette sorterte under grunnkurs da jeg tok klasse B, eller tar jeg feil? Har det noe å si at jeg har førstehjelpskurs fra før, at jeg har flere titalls timer med sanitetsopplæring fra førstegangstjeneste (nivå 2), eller må jeg ta dette på nytt?
  4. Noen anbefaling til gode MC-skoler i Bergen? :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Ser at siste post er veldig gammel, så får hoppe inn med et spørsmål; er nå 14 år, og har veldig lyst til å ta lettmotorsykkel-lappen når jeg blir 16 år, hvis jeg klarer å samle 10.000kr burde det holde? bor ca. 30min nord for oslo, så i 1. post at det sto 10.000 - 25.000 og 25.000 for lettmotorsykkel-lappen var da fløtten meg inmarri dyrt ? :dontgetit:

Nei, det holder ikke.

 

Det blir stadig mer man må igjennom. Og i ditt tilfelle er ikke den vanlige teorien og kjøringen for motorsykkel nok, du må også lære deg det generelle ved å ferdes i trafikken.

 

Om jeg skulle gjette tror jeg du trenger minst 30 000 kr, kanskje mer, det spørs hvor fort du lærer.

Lenke til kommentar

[..]

Om du må ha sikkerhetskurs på bane? Ja.

 

Var litt dårlig formulert av meg, det jeg mente var om man måtte ta den kjøringen på bane. Og etter å ha lest litt så ser det ut som det holder å ta den kjøringen på lukka område, å ikke nødvendigvis på ei bane :)

 

Fikk pris på rundt 15 lapper for A nå (har bilførerkort fra før), det var da med kun det obligatoriske. Meldte meg ihvertfall på, satser på å ha en A i førerkortet mitt før sommeren :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...