Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Øl tråd? Oh wow.

 

Er ikke noe spesielt glad i øl, Carlsberg er sånn okei. Blanc er forsåvidt på samme smak, men tyskie og mesteparten har en forferdelig ettersmak som gjør at mye øl bare smaker forferdelig (for sterkt osv.).

 

Kunne heller ønske det var mer øl som hadde en smak av noe uten en så ille ettersmak.

Er det noe annet du liker da?

 

Carlsberg er helt ok når du vil ha noe billig til å slukke tørsten.

 

Men om du feks liker vin eller champagne... Prøv en fruktig surøl.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Øl tråd? Oh wow.

 

Er ikke noe spesielt glad i øl, Carlsberg er sånn okei. Blanc er forsåvidt på samme smak, men tyskie og mesteparten har en forferdelig ettersmak som gjør at mye øl bare smaker forferdelig (for sterkt osv.).

 

Kunne heller ønske det var mer øl som hadde en smak av noe uten en så ille ettersmak.

Er det noe annet du liker da?

 

Carlsberg er helt ok når du vil ha noe billig til å slukke tørsten.

 

Men om du feks liker vin eller champagne... Prøv en fruktig surøl.

 

Surøl? Er det en ting / hva er det? (ikke vondt ment mot noen.)

Lenke til kommentar

 

 

Øl tråd? Oh wow.

 

Er ikke noe spesielt glad i øl, Carlsberg er sånn okei. Blanc er forsåvidt på samme smak, men tyskie og mesteparten har en forferdelig ettersmak som gjør at mye øl bare smaker forferdelig (for sterkt osv.).

 

Kunne heller ønske det var mer øl som hadde en smak av noe uten en så ille ettersmak.

Er det noe annet du liker da?

 

Carlsberg er helt ok når du vil ha noe billig til å slukke tørsten.

 

Men om du feks liker vin eller champagne... Prøv en fruktig surøl.

 

Surøl? Er det en ting / hva er det? (ikke vondt ment mot noen.)

 

Surøl er en øltype/stil slik som pilsner, IPA osv. 

Her en en god oversikt over forskjellige stiler - http://olportalen.no/oltyper/

Lenke til kommentar

 

 

Øl tråd? Oh wow.

 

Er ikke noe spesielt glad i øl, Carlsberg er sånn okei. Blanc er forsåvidt på samme smak, men tyskie og mesteparten har en forferdelig ettersmak som gjør at mye øl bare smaker forferdelig (for sterkt osv.).

 

Kunne heller ønske det var mer øl som hadde en smak av noe uten en så ille ettersmak.

Er det noe annet du liker da?

 

Carlsberg er helt ok når du vil ha noe billig til å slukke tørsten.

 

Men om du feks liker vin eller champagne... Prøv en fruktig surøl.

 

Surøl? Er det en ting / hva er det? (ikke vondt ment mot noen.)

 

 

Det er en ganske bred betegnelse på spontangjæret øl..

 

http://www.klikk.no/mat/drikke/dette-er-det-kuleste-olet-som-ingen-vil-smake-2523837

 

Min erfaring av ølene er at de smaker syrlig, fruktig og kan minne litt om hvit musserende vin.. Bortsett fra at surøl har mye mer smak.

 

https://www.vinmonopolet.no/search?q=Spontangj%C3%A6ret+%C3%B8l%3Arelevance%3AvisibleInSearch%3Atrue%3AmainCategory%3A%C3%B8l&searchType=product

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare tar med sveriges også..

 

De har ofte litt rimeligere priser..

 

Brekeriet anbefales... 

 

Særlig juleølen Lusse Lelle som er en typ surøl berliner weisse med masse saffran/lussekatter...

 

https://www.systembolaget.se/sok-dryck/?subcategory=%C3%96l&type=Syrlig%20%C3%B6l&fullassortment=1

 

Disse er gode.. Lusse på vintern og Rhubarbre på sommern..

https://www.systembolaget.se/sok-dryck/?searchquery=Brekeriet&fullassortment=0

 

Kan ikke trå feil, en ren gave til prisen i Sverige..

 

Rhubarbre ølen er vel egentlig en saison, men jeg tror den er spontangjæret.... Muligens andre som vet?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Bare tar med sveriges også..

 

De har ofte litt rimeligere priser..

 

Brekeriet anbefales... 

 

Særlig juleølen Lusse Lelle som er en typ surøl berliner weisse med masse saffran/lussekatter...

 

https://www.systembolaget.se/sok-dryck/?subcategory=%C3%96l&type=Syrlig%20%C3%B6l&fullassortment=1

 

Disse er gode.. Lusse på vintern og Rhubarbre på sommern..

https://www.systembolaget.se/sok-dryck/?searchquery=Brekeriet&fullassortment=0

 

Kan ikke trå feil, en ren gave til prisen i Sverige..

 

Rhubarbre ølen er vel egentlig en saison, men jeg tror den er spontangjæret.... Muligens andre som vet?

Har vel drukket en 4-5 fra Brekeriet, mye bra derifra!

 

Driver ikke med reklame, men Budweiser er det beste ølet.

Kan du begrunne det?

En pilsner som verdens beste øl? Høres fantasiløst ut. 

Lenke til kommentar

Om man først skal være så trasig at man skal kjøpe inn noe «lavkaloriøl» hva burde man gå for? Forsøkte meg på en Tuborg Lite og det var begredelige greier. Var som å ta Frydenlund eller Hansa Fatøl som er de to butikkfatølene jeg liker best og blandet de med 50% vann.

 

Håper og tror det må finnes noe bedre lavkaloriøl enn dette?

Lenke til kommentar

Om man først skal være så trasig at man skal kjøpe inn noe «lavkaloriøl» hva burde man gå for? Forsøkte meg på en Tuborg Lite og det var begredelige greier. Var som å ta Frydenlund eller Hansa Fatøl som er de to butikkfatølene jeg liker best og blandet de med 50% vann.

 

Håper og tror det må finnes noe bedre lavkaloriøl enn dette?

Tror jeg har prøvd Hansa lite. Den var helt ok.

Lenke til kommentar

Øl tråd? Oh wow.

 

Er ikke noe spesielt glad i øl, Carlsberg er sånn okei. Blanc er forsåvidt på samme smak, men tyskie og mesteparten har en forferdelig ettersmak som gjør at mye øl bare smaker forferdelig (for sterkt osv.).

 

Kunne heller ønske det var mer øl som hadde en smak av noe uten en så ille ettersmak.

Dersom du liker pilsner som du sier, så burde du gi vanlig Saison, en blonde, en Wit en sjangse.

 

Feks Duvel må du prøve...

 

Dersom du vil prøve en mer kompleks og søt øl, prøv en trappist som Chimay Blue.

 

Disse er veldig safe nybegynner øl for pilsner folk, om man vil utforske horisonten litt.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Driver ikke med reklame, men Budweiser er det beste ølet.

Ehm, nei. Smaker jo ingenting. Med mindre du mener det tsjekkiske?

Endret av Slettet-3RYwwc
Lenke til kommentar

Det finnes gode pilsner og lager også...

 

Schous pilsner fra Oslo synes jeg er kjempegod, fyldig leskende, grei humle for en pils, og tilogmed lite gjennomskinn..

 

Jeg var veldig skuffet da Verdensspeilet i Fredrikstad sluttet å ha Schous pilsen fra Oslo på kran..

 

Ser at den er eid av Ringnes/Carlsberg...

 

Usikker om den var fra Schouskjelleren, men de har iallefall samme logo.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Fant desverre ikke noen nye årganger av Caractère Rouge, men kom ikke tomhendt hjem fra handelen likevel.

Sm2vseE.jpg

Er faktisk mest fornøyd med å finne den komplette serien til Jopen/Lervig sin rye wine collab Don't tRYE this @home, der batchen er delt opp i 6 og lagret på forskjellige fat. Skal bli interessant å smake de mot hverandre for å se hvilke fat som tilfører hvilke særpreg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...