Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

 

Øl med fløte?? "Melkegeleklump"?

 

Tror korrekt terminologi er pastry/milk stout med laktose/melkesukker.

 

Har selv opplevd at pastry stouts har koagulert/klumpet seg. Oppleves som når melk klumper seg, men løser seg opp og gir ikke usmak.

 

Melkesukker/laktose oppfører seg ikke som melk. Det klumper seg ikke på samme måte som melk da det er nettopp sukker.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Samme her, som regel drikker jeg alt sammen om jeg liker ølet, når jeg skjenker til venner så er jeg litt var på dette. Men aldri under en halv cm som du sa... Og så skyller jeg glasset med vann før jeg heller i ny type øl, dersom jeg drikker ulike øltyper bruker jeg ulike glass.

 

 

Her og. Jeg skjenker som regel forsiktig og smaker først, men som regel går resten oppi glasset da jeg ønsker mest mulig smak. Til gjester lar jeg gjerne resten i flasken bli stående bordet og sier at det er bunnfall i flasken som de kan forsyne seg med om de vil. Så blir det gjerne en interesann diskusjon om hva bunnfallet gjør for smaken og om man bør drikke det eller ikke.

Lenke til kommentar

 

 

Øl med fløte?? "Melkegeleklump"?

 

Tror korrekt terminologi er pastry/milk stout med laktose/melkesukker.

 

Har selv opplevd at pastry stouts har koagulert/klumpet seg. Oppleves som når melk klumper seg, men løser seg opp og gir ikke usmak.

 

Melkesukker/laktose oppfører seg ikke som melk. Det klumper seg ikke på samme måte som melk da det er nettopp sukker.

 

 

Neivel da er det vel gjærklumper da?

Lenke til kommentar

Trodde det ikke var lov med salg på alkohol?

 

Salg impliserer midlertidig prisjustering, som ikke er lov. Det er derimot lov å prise alkoholen så høyt eller lavt en måtte ønske. Som regel gjøres dette for å kvitte seg med et restparti, nærestående "best før"-dato eller ved priskrig (gitt at det er prisen "in perpetuum").

 

 

Jeg synes det er idioti at man ikke forteller hva som er nedsatt pris..

 

De har ikke lov å fortelle det pga forbudet mot reklame. Justeringene ligger likevel tilgjengelig i det lukkede presseområdet til polet. Dermed kan media, bloggere og andre nettsteder "rapportere" prisjusteringene uten av det ansees som reklame

Lenke til kommentar

To nettbaserte tjenester har dukket opp siste uke. :)

 

PåTapp.no

Viser tappe-menyen på verifiserte Untappd-steder i Oslo, og det ryktes om utvidelse til flere byer. Ved å logge inn med Untappd vil man se hilken man har drukket tidligere, og eventuelt også filtrere bort disse.

 

MyBeer

Viser ølutvalget hos Vinmonopolet, krysskoblet med rating fra Untappd. Filter for butikk, og listen kan sorteres i ønsket rekkefølge.

Endret av Solaris
  • Liker 3
Lenke til kommentar

To nettbaserte tjenester har dukket opp siste uke. :)

 

PåTapp.no

Viser tappe-menyen på verifiserte Untappd-steder i Oslo, og det ryktes om utvidelse til flere byer. Ved å logge inn med Untappd vil man se hilken man har drukket tidligere, og eventuelt også filtrere bort disse.

 

MyBeer

Viser ølutvalget hos Vinmonopolet, krysskoblet med rating fra Untappd. Filter for butikk, og listen kan sorteres i ønsket rekkefølge.

 

 

Nais!

 

Begge er faktisk tjenester jeg har savnet. PåTapp kan erstatte en bokmerkemappe jeg har og MyBeer ser ut til å ta plassen til den døde Ølmonopolet.no

Lenke til kommentar

Her og. Jeg skjenker som regel forsiktig og smaker først, men som regel går resten oppi glasset da jeg ønsker mest mulig smak. Til gjester lar jeg gjerne resten i flasken bli stående bordet og sier at det er bunnfall i flasken som de kan forsyne seg med om de vil. Så blir det gjerne en interesann diskusjon om hva bunnfallet gjør for smaken og om man bør drikke det eller ikke.

 

 

Ja, når jeg kjører øl med bunnfall så pleier jeg også å helle til det nærmer seg bunnen før jeg gir meg. Jeg har nevnt det før men velger å nevne det igjen soim en fun fact: om du bestiller Hopus i Belgia så pleier de også å helle mesteparten i et dertil egnet glass, mens gjærrester og så videre blir helt over i et shot-glass. Og så får du begge deler. Har aldri helt skjønt hvorfor, men det er litt morsomt.

Lenke til kommentar

Slang inn en liten bestilling på polet nå.

En stund siden sist. Blir for mye ut å drikke godt øl, det koster skjorta!

 

Nøgne Ø Norwegian Farmhouse Tripel 2017
Tre Fontane Tripel
Einstök Ôlgerd Islandic Doppelbock
Chimay Trappist Gold
Malheur 12
Malheur 10
Tripel Karmeliet
BrewDog Cocoa Psycho
Kinn Svartekunst F.E.D.I.R.E.S.P 2014
Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

To nettbaserte tjenester har dukket opp siste uke. :)

 

PåTapp.no

Viser tappe-menyen på verifiserte Untappd-steder i Oslo, og det ryktes om utvidelse til flere byer. Ved å logge inn med Untappd vil man se hilken man har drukket tidligere, og eventuelt også filtrere bort disse.

 

MyBeer

Viser ølutvalget hos Vinmonopolet, krysskoblet med rating fra Untappd. Filter for butikk, og listen kan sorteres i ønsket rekkefølge.

 

Får nå en 403-error på MyBeer. Kjenner du til om prosjektet er dødt eller har det blitt flyttet? Savnet siden når jeg skulle undersøke fredagsslippet

Lenke til kommentar

 

To nettbaserte tjenester har dukket opp siste uke. :)

 

PåTapp.no

Viser tappe-menyen på verifiserte Untappd-steder i Oslo, og det ryktes om utvidelse til flere byer. Ved å logge inn med Untappd vil man se hilken man har drukket tidligere, og eventuelt også filtrere bort disse.

 

MyBeer

Viser ølutvalget hos Vinmonopolet, krysskoblet med rating fra Untappd. Filter for butikk, og listen kan sorteres i ønsket rekkefølge.

 

Får nå en 403-error på MyBeer. Kjenner du til om prosjektet er dødt eller har det blitt flyttet? Savnet siden når jeg skulle undersøke fredagsslippet

 

 

403 her også. Ikke peiling hvorfor - fant linken et sted på FB

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Jeg ser at oktoberfestøl originalt var i lagerstilen "Märzen", men at nyere oktoberfestøl gjerne er langt fra dette, og da heller er i pilskategorien..

 

Hva er ditt foretrukne oktoberfestøl? :)

Märzen helt klart. Synes faktisk Ringnes sitt på litersbokser som de har hatt de siste årene var godt, men har ikke sett det i år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...