Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Hva tenker folk her om priser på øl ute (type barer, puber og restauranter)? Altså, ingen tvil om at det er fryktelig dyrt, men min erfaring er i alle fall at der det koster 100 kr for en halvliter Carlsberg koster det kanskje 129 for en Nøgne Ø IPA for eksempel.. Da blir valget forholdsvis enkelt.

 

Hva går dere for når dere er ute? Og, kanskje viktigst: Hva er ok pris å betale? En halvliter pils koster gjerne tre ganger det den gjør i butikken. Drar du det regnestykket på la oss si en Dark Horizon 5 har du det gående, gitt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3RYwwc

Jeg pleier 1-3 dyrere øl til å begynne med, avhengig av prosenten. Når jeg føler at smaksløkene mine er blitt daffere bare fyller jeg på med rimeligste alternativ. Sånn avhengig av hva planen for kvelden er.

Lenke til kommentar

Fikk Mail kjapt fra Brekeriet.. Er kun Honning ølene som ikke er Veganske...

 

Så da blir det Lusse Lelle for lillasyster....

 

Prøver å hamstre inn juleøl det begynner å bli slutt på..

 

Slitsomt uten bil, får ta med meg sekken.

 

Det var veldig bra at du delte det med resten av gjengen. Vet ikke om det er så mange som kjenner veganere, men det jo greit at denne tråden blir en slags ressursbank. Ser for meg at laktosen nok er fremstilt i laboratorium eller via andre sukkerproduserende planter, så det gir jo mening at den er vegansk.

 

Ble lei av å ha halve kjøleskapet fullt opp med øl, så tok inn et slik i stedet. Må si det gjorde seg!

 

Jeg bor i en man-cave, men har ikke plass til slike store skap, men ja. Det ser mye fjongere ut når du kan se hvilke øltyper du har liggende. Om jeg noensinne får utvidet Man-caven min så blir nok ølskap kjøpt inn.

 

Øl tråd? Oh wow.

 

Er ikke noe spesielt glad i øl, Carlsberg er sånn okei. Blanc er forsåvidt på samme smak, men tyskie og mesteparten har en forferdelig ettersmak som gjør at mye øl bare smaker forferdelig (for sterkt osv.).

 

Kunne heller ønske det var mer øl som hadde en smak av noe uten en så ille ettersmak.

 

Oh hi, Mark!

 

Jeg ser at du har fått et par gode tips fra noen av de andre i tråden, men jeg var litt interessert i denne ettersmaken som du snakket om. Er det bitterhet du sliter med? Er det en bitter ettersmak som du misliker? Eller er det noen andre smaker? Kan du prøve å beskrive de "ille ettersmakene" litt mer? Da kan vi kanskje gi deg enda noen tips.

 

Sånn generelt så husker jeg tilbake til da jeg begynte å drikke øl. Var heller ikke noe glad i det, men det var det billigste de hadde. Det jeg fant ut var at jo lysere ølene var da, jo bedre passet de meg. Så om du har lyst til å prøve deg på forskjellige typer øl kan du forsøke disse (da gjerne så kalde som mulig)

 

Hansa Fatøl (den var min go-to øl i min pure ungdom, før jeg begynte å like øl i noen større utstrekning. Jeg syns at vanlig Hansa ble litt for stram for min smak da. Du gjetter kanskje at jeg er fra bergensregionen, men jeg prøvde meg da også på Ringnes og litt annet, men det var også noe som jeg på det daværende tidspunkt ikke likte)

 

Amerikansk Budweister (rød og hvit boks)

 

Hansa Premium

 

Grans bare (de har en litt søtere smak enn vanlig øl, kan hende at det fungerer for deg)

 

Corona, Sol eller lignende meksikanske øl

 

Muligens kan også Estrella fungere for deg, men der er jeg litt mer usikker.

 

Om du finner en eller annen øl som du smaker på og ikke liker, ta gjerne og nevn hva den heter i denne tråden. Min erfaring er at øl fra samme land har en noenlunde lignende smak

Lenke til kommentar

Noen her som har prøvd å bestille øl over nett fra utlandet? Ser ut som så fantastisk mye bra, men vinninga går vel til de grader opp i spinninga, vil jeg tro?

Mener å huske at jeg vurderte det for en stund siden, men det var i alle fall da ufattelige mye ekstra utgifter som gjorde at det ble himla dyrt. Ikke kun alkoholutgifter, men vel så mye på emballasje og greier... Er usikker på om dette har forandret seg de siste årene...

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar

 

Noen her som har prøvd å bestille øl over nett fra utlandet? Ser ut som så fantastisk mye bra, men vinninga går vel til de grader opp i spinninga, vil jeg tro?

Mener å huske at jeg vurderte det for en stund siden, men det var i alle fall da ufattelige mye ekstra utgifter som gjorde at det ble himla dyrt. Ikke kun alkoholutgifter, men vel så mye på emballasje og greier... Er usikker på om dette har forandret seg de siste årene...

 

 

Kjenner du noen i Sverige, så er det enklere. Da blir det akkurat som å handle på systemet osv...

 

 

Jeg mener å huske at reglene har endret seg, det var enklere før med toll av øl osv. Idag er det ikke like enkelt ser det ut som..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

Uff begynner å bli tomt for juleøl, må stikke innom tidlig på Mandag ser det ut som..

Om du bor nære grensa er det vel bare å hente ei kasse med Omnipollo Noa så er hele jula sikra ;)

 

Jeg bor i Sverige..

 

Tror jeg har nevnt det før, Noa er for besudlet for meg. Dvs foretrekker korn, malt, vann og fat... Ikke alt dette sukker, kake nøtter osv...

Kaffe og kakaobønner er ok..

Lenke til kommentar

Noen her som har prøvd å bestille øl over nett fra utlandet? Ser ut som så fantastisk mye bra, men vinninga går vel til de grader opp i spinninga, vil jeg tro?

Ja, bestilte 8stk Westvleteren 12.

Pakken ble stoppet av Posten så sendte jeg inn dokumentasjon på elendigheten og betalte det som måtte betales.

Da havnet det på 1600kr, altså 200kr pr flaske, det samme Vinmonopolet tar de få gangene de har solgt denne.

 

Det er ikke noe problem å bestille selv, men billigere blir det hvertfall ikke.

Endret av cliffme
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg var redd for.. :(

 

Hvordan ser folks lister over must-haves til jul ut, da?

 

Jeg vurderer å legge inn følgende bestilling på polet;

Haandbryggeriet Dark Force

Haandbryggeriet Fatlagret Julestout

Haandbryggeriet Bestefar

Haandbryggeriet Fatlagret Nissemor

Haandbryggeriet Fatlagret Bestefar

Aass Vellagret

Ringnes Julebokk

Cervisiam Toxic Alevenger

Pohjala Pime OO Islay BA

Mikkeller Via To From

Lervig Sippin into Darkness

Nøgne Ø Julequad (hørt den ikke er like god som 16-utgaven, men)

Nøgne Ø Gjertruds vintervarmer

Nøgne Ø God jul

 

Er nok kanskje noen av disse som ender i lagringsutvalget og ikke i juleølkassen, men vi får se.. Vurderer også en bestilling på bolaget, men får se om jeg finner noe spennende. To øl fra Pohjala inne foreløpig :) 

Lenke til kommentar

 

Da er billetter til Mikkeller Beer Celebration Copenhagen sikret. 

Litt synd at bryggeri-lineupen ikke er annonsert enda, men om det blir tilsvarende fjoråret har jeg ingenting å frykte.

Noen andre som har tenkt seg sydover i mai?

 

Jeg fikk skaffet meg grønne billetter :)

 

 

Tar du turen bare for lørdags ettermiddag? Har selv Guld og tar ut en langhelg. Er svindyrt, men fikk utbytte av det ifjor i form av eksklusiv can sales fra Alchemist ++. 

 

 

Det jeg var redd for.. :(

 

Hvordan ser folks lister over must-haves til jul ut, da?

 

*SNIP*

 

Har fremdeles mye fra fjoråret som jeg må kvitte meg med. Planen er å sammenligne 2016 variantene fra Haandbryggeriet med de fatlagrede variantene som kom i år.

 

Utenom det blir det litt forskjellig på deling

Brouwerij Liefmans Glühkriek

Aass Vellagret

Ringnes Julebokk

Lervig Sippin into Darkness

Stone Xocoveza

Pannepot Old Fisherman's Ale

Berentsen The Holy Bock

Austmann Stille Natt

Bryggerhuset Juleøl

To Øl Julemælk

Lenke til kommentar

Har fremdeles mye fra fjoråret som jeg må kvitte meg med. Planen er å sammenligne 2016 variantene fra Haandbryggeriet med de fatlagrede variantene som kom i år.

 

Utenom det blir det litt forskjellig på deling

Brouwerij Liefmans Glühkriek

Aass Vellagret

Ringnes Julebokk

Lervig Sippin into Darkness

Stone Xocoveza

Pannepot Old Fisherman's Ale

Berentsen The Holy Bock

Austmann Stille Natt

Bryggerhuset Juleøl

To Øl Julemælk

Ikke dum liste, det! Drakk Xocoveza på Haandgemeng i oktober, var veldig bra! Finner Old Fishermans Ale bare fra 2014 på polet sine sider, utsolgt.. Ser spennende ut, hvor får du kjøpt?

 

Tar du turen bare for lørdags ettermiddag? Har selv Guld og tar ut en langhelg. Er svindyrt, men fikk utbytte av det ifjor i form av eksklusiv can sales fra Alchemist ++. 

 

Ai ai ai, det hørtes ikke dumt ut! Hva fikk dere kjøpt, da?

 

Ja, stikker ned bare for lørdag ettermiddag. Gjorde det samme i år, var veldig bra, det :) Blir nok der en helg, så får plenty av tid på Mikkeller og Warpigs i tillegg.

Lenke til kommentar

Fikk tak Pannepot'en i Nederland sist uke. Tviler på den dukker opp på polet her, desverre.

 

Alchemist hadde med seg Heady Topper, Focal Banger, Farmers Daughter og Luscious til salgs. Av de var det faktisk Focal og Luscious som imponerte mest. Mikkeller San Diego solgte og cans og det var en ganske så imponerende tap list på Mikkeller Baghaven i tillegg. Endte opp med 16 cans, om jeg ikke husker helt feil.

 

Er jo diverse lanseringer og tap-takeovers i løpet av uken der, så satser på at jeg får med meg noe i tillegg til festivalen. Ber en stille bønn om Tree House / Trillium

Lenke til kommentar

Tar du turen bare for lørdags ettermiddag? Har selv Guld og tar ut en langhelg. Er svindyrt, men fikk utbytte av det ifjor i form av eksklusiv can sales fra Alchemist ++.

At det liksom skulle være eksklusivt var jo bare tull. Hvem som helst kunne være med på den eventen. Det eneste som var av særlig nytte/verdi på Gull var 20min tidlig inngang på hver session etter min mening. Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...