Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Skal nok på tur bort fra Bergen i helgen. Reisemålet har pol, joda, men med et heller begrenset utvalg. Sist jeg var innom samme sted hadde de sterkøl fra hansa og ringnes, samt et bokkøl på lager. Ikke mer å skryte av. Så jeg må nok handle inn noe her i byn før jeg reiser. De hadde mye single-hop IPA inne sist jeg tok en storhandling, mulig de har litt igjen enda.... Dog A høres fristende ut, om jeg finner tak i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Penguin vet jeg dessverre ikke noe om (de hadde den og, men den måtte vike). Abstrakt 11 er også veldig, veldig bra, men selv om den er veldig fyldig synes jeg den manglet litt bitterhet (!!) til å være perfekt.

Abstrakt 11 inneholdt ingefær. Selv om ingefær er noe jeg liker veldig godt i endel matretter så passer det meg veldig dårlig i øl. ab:11 var derfor ingen suksess hos meg, til tross for at den hadde andre bra kvaliteter.

 

Jeg har en Dog A stående som jeg håper blir bra, men jeg tror ikke den vil strekke opp.

DogA hadde veldig mye dominerende kaffepreg så den falt ikke i smak hos meg. Chilien var i praksis også ikke-eksistrende. Dette er en stout som er milevis unna feks. Paradox serien. En øl som ligner litt, men uten den ekstreme kaffedominansen, er Odins Tipple fra Haandbryggeriet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skummet er jo mer visuelt enn det er smak og "varemerket" til Guinness ligger jo i skummet. (Noe som forsåvidt er litt trist. Men jeg mener å huske at jeg smakte en annen industristout en gang som hadde samme opplegget, med en kullsyrepatron inne i boksen, for å få et slikt kremaktig skum.)

Guinness er nok mer en "leskedrikk" fremfor noe annet, noe som også avspeiles i deres "ice cold Guinness" markedsføring. Jeg kan nok finne på å kjøpe en Guinness selv også, men da må det være på et sted med ekstremt dårlig utvalg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skummet er jo mer visuelt enn det er smak og "varemerket" til Guinness ligger jo i skummet. (Noe som forsåvidt er litt trist. Men jeg mener å huske at jeg smakte en annen industristout en gang som hadde samme opplegget, med en kullsyrepatron inne i boksen, for å få et slikt kremaktig skum.)

 

Mener Murphy's har samme systemet.

Lenke til kommentar

Finnes div spøker mtp amerikansk øl og likheter med vann

http://www.nbcnews.c...leges-1C8566405

Som et lite apropos så ser vi samme svineriet her til lands med kutting av alkohol for å spare penger. Riktignok står det angitt på flaskene/boksene så det er ikke svindel, bare beklagelig. Først ble mengden redusert fra 0,5 til 0,4 så ble alkoholen redusert fra 4,7 til 4,5 og nedover. Hva blir neste begredelige triks?
Lenke til kommentar

"Dead Pony Club" er en slags "folkeøl" eller "lettøl+" med mye humle. Den minner veldig om "Nanny State" fra samme bryggeri. Humlen dekker til en viss grad over ølets manglende kropp men dette er ingen øl som jeg har spesielt lyst til å drikke dersom jeg har andre alternativer. Halvveis ned i flasken var jeg rett og slett lei allerede.Ville heller drukket "Nanny State" fremfor "Dead Pony Club" da man i praksis får samme smak til en billigere penge og i tillegg kan man fint kjøre bil mens man drikker "Nanny State" (det er alkoholfritt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes div spøker mtp amerikansk øl og likheter med vann

http://www.nbcnews.c...leges-1C8566405

 

Som manga av oss forventet var dette bare tull. Det er vanlig å brygge ølet litt sterkere enn det en skal ende opp med og så tilsette vann. Denne metoden gjør at en treffer langt bedre enn ved å prøve å styre en levende organisme (gjær) ned til minste detalj.

Det at "ledende" arbeidere støtter påstanden om at ølet er svakere enn merket er for meg et bevis på hvor industrialisert produksjonen er. Det ser rett og slett ikke ut til at de skjønner hva de er med på å lage og dremed bare utfører oppgavene de blir instruert om.

 

http://olportalen.no/2013/02/28/anheuser-busch-jukser-ikke-med-alkoholprosenten/

Lenke til kommentar

Høres hvertfall veldig risky(og usannsynlig) ut i utgangspunktet for en så stor bedrift å sette seg i en farlig situasjon ved hjelp av slike simple svindelforsøk. Da er den norske metoden "bedre" ved å vanne ut alkoholen og så merke boksen korrekt. Men slike ting hadde trolig ikke gått upåaktet hen i USA, selv i et så simpelt øl som Bud.

Lenke til kommentar

I dag smakte vi Ægir Rallar Amber og Nøgne Ø Brown Ale, begge butikkøl i samme sjanger. Den klare vinneren mellom disse ble Ægir. Nøgne Ø er et svært godt øl, men kom til kort på en for tørr og enkel maltkarakter og for kort ettersmak. Ægir hadde mer aroma, mer saftige brente maltnoter og et hit av sjokolade/snop som ikke Nøgne Ø hadde. Dette var overraskende, da Nøgne Ø Brown Ale tidligere har vært en av mine favoritter blant butikkøl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...