Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Hvordan regnes alkoholprosenten i drikke ut?

Jeg har alltid trodd det var 4,7% alkohold tilsvarer 4,7 gram alkohol, på samme måte som 20% fett i matvarer tilsvarer 20 gram per 100 gram.

På boksen jeg har nå står det 3,7 gram alkohol per 100 gram og 4,7% alkohol :hmm:

 

Aass Bayer.

 

Fikk svar i en annen tråd.

 

 

JUL: Alkoholprosenten oppgis i volumprosent, ikke vektprosent.

100 ml øl med 4,7 vol% inneholder altså 4,7 ml etanol og 95,3 ml vann (jeg ser bort fra sukker og andre stoffer nå).

Egenvekta til etanol er 0,791 gram/ml. Dermed veier de 4,7 ml etanol ca 3,72 gram.

Egenvekta til vann er 1 gram/ml og da veier de 95,3 ml vann 95,3 gram.

100 ml øl veier altså ca 99,02 gram

Hvis du vil regne om til vekt% så kan du bruke vektene ovenfor og regne ut:

Etanol: 3,72/99,02 = 3,75 vekt% (eller gram/100 gram)

Vann: 95,3/99,02 = 96,24 vekt% (eller gram/100 gram)

Endret av JUL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan regnes alkoholprosenten i drikke ut?

Jeg har alltid trodd det var 4,7% alkohold tilsvarer 4,7 gram alkohol, på samme måte som 20% fett i matvarer tilsvarer 20 gram per 100 gram.

På boksen jeg har nå står det 3,7 gram alkohol per 100 gram og 4,7% alkohol :hmm:

 

Aass Bayer.

 

Fikk svar i en annen tråd.

 

 

JUL: Alkoholprosenten oppgis i volumprosent, ikke vektprosent.

100 ml øl med 4,7 vol% inneholder altså 4,7 ml etanol og 95,3 ml vann (jeg ser bort fra sukker og andre stoffer nå).

Egenvekta til etanol er 0,791 gram/ml. Dermed veier de 4,7 ml etanol ca 3,72 gram.

Egenvekta til vann er 1 gram/ml og da veier de 95,3 ml vann 95,3 gram.

100 ml øl veier altså ca 99,02 gram

Hvis du vil regne om til vekt% så kan du bruke vektene ovenfor og regne ut:

Etanol: 3,72/99,02 = 3,75 vekt% (eller gram/100 gram)

Vann: 95,3/99,02 = 96,24 vekt% (eller gram/100 gram)

 

Et annet morsomt fakta er at vi ville sannsyneligvis druknet hvis vi prøvde å svømme i flytende alkohol. Det går ikke ann å svømme i alkohol pga Viskositeten.

Lenke til kommentar
Et annet morsomt fakta er at vi ville sannsyneligvis druknet hvis vi prøvde å svømme i flytende alkohol. Det går ikke ann å svømme i alkohol pga Viskositeten.

 

De sa det samme om sirup......

 

Når det gjelder alkoholinnhold så måles det både i ABV og ABW, men det er den første som er suverent mest brukt selv om en og annen amerikaner driver med ABW.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_by_volume

Lenke til kommentar

Et annet morsomt fakta er at vi ville sannsyneligvis druknet hvis vi prøvde å svømme i flytende alkohol. Det går ikke ann å svømme i alkohol pga Viskositeten.

 

Problemet er vel ikke viskositeten, men massetettheten. Alkohol er ca 3/4 så tungt som vann. For å flyte må man være lettere enn det man flyter i. Et menneske er betydelig tyngre enn alkohol og vil derfor synke rett til bunns i bassenget. I tillegg vil alkoholen være farlig for hud og øyne.

Lenke til kommentar

Problemet er vel ikke viskositeten, men massetettheten. Alkohol er ca 3/4 så tungt som vann. For å flyte må man være lettere enn det man flyter i. Et menneske er betydelig tyngre enn alkohol og vil derfor synke rett til bunns i bassenget. I tillegg vil alkoholen være farlig for hud og øyne.

 

Det stemmer nok bra, søkte på nett og der stod det at det var pga Viscosityhttp://wiki.answers.com/Q/Can_you_swim_in_alcohol. Men det er sant at mye synker til bunns i alkohol. Det riktige er nok Density- Tetthet, litt forvirring med språket der.

 

Det ser man jo når man brygger øl og tester alkoholstyrken også...

 

Poenget mitt var bare at det er vanskeligere å svømme i alkohol enn i vann.

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar

Arright, topic. Skal en tur til Sverige for å fikse noen saker, tenkte å plukke med meg noe på systembolaget samtidig. Jeg har bestilt hhv. Chinook Single Hop og Rochefort 8+10 av usmakte (mener faktisk jeg drakk 8 for et par år siden). Hva er det som er nytt og hipt hos våre naboer i øst som er verdt å se etter?

Lenke til kommentar

Øl, ja, det er man glad i!

 

For meg går det for det meste i CB på flaske. Drikket veldig mye av det mens jeg bodd i Kr.sand. Herlig godt øl, i alle fall på flaske og tappet fra kran.

 

I tillegg pleier jeg kjøpe med meg litt Pilsner Urquell eller St. Miguel når jeg er Danmark. Veldig godt øl. Også glad i Corono, når jeg har litt bedre råd og særlig på sommeren ved grilling..

 

Dahls og Tuborg er også helt greit.

 

Verste jeg har vært borti her i Norge er vel Ringnes, Seidel og Grans..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Øl, ja, det er man glad i!

 

For meg går det for det meste i CB på flaske. Drikket veldig mye av det mens jeg bodd i Kr.sand. Herlig godt øl, i alle fall på flaske og tappet fra kran.

 

I tillegg pleier jeg kjøpe med meg litt Pilsner Urquell eller St. Miguel når jeg er Danmark. Veldig godt øl. Også glad i Corono, når jeg har litt bedre råd og særlig på sommeren ved grilling..

 

Dahls og Tuborg er også helt greit.

 

Verste jeg har vært borti her i Norge er vel Ringnes, Seidel og Grans..

 

Du omtaler her kun pils (lys lager).

For meg kan det sammenlignes med å diskutere bil og kun nevne Hynadai.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen som vet om det lar seg gjøre å bestille denne fra utlandet? Har vanskelig for å tro at Vinmonopolet blir å selge denne :p

http://beeradvocate..../?ba=AleWatcher

Hmm, dette var skikkelig vrient. Fant en butikk i København som fremdeles har noen flasker igjen, men de sender ikke i posten til Norge. Er vel ikke tilfeldigvis noen som kjenner noen i København som kan gjøre en liten tjeneste for meg? :innocent:

Lenke til kommentar

Hmm, dette var skikkelig vrient. Fant en butikk i København som fremdeles har noen flasker igjen, men de sender ikke i posten til Norge. Er vel ikke tilfeldigvis noen som kjenner noen i København som kan gjøre en liten tjeneste for meg? :innocent:

 

Denne helgen kjenner jeg mange i Køben, men de har mer enn nok med å bære ølet de selv skal ha med seg hjem.

 

http://copenhagenbeercelebration.com/blog/

Lenke til kommentar

Håper ingen hatmeldinger her. Skal bestille noen få øl på polet, håper de er framme til neste helg da jeg og min lillesøster smaker øl de få gangene vi møtes. Bestiller 100%lpeated nøgne Ø og Kinn Vestkyst. Mulig det kommer frem i tide om det bestilles Mandag. Pls ingen hatmeldinger, har fått nok av de.

Lenke til kommentar

Håper ingen hatmeldinger her. Skal bestille noen få øl på polet, håper de er framme til neste helg da jeg og min lillesøster smaker øl de få gangene vi møtes. Bestiller 100%lpeated nøgne Ø og Kinn Vestkyst. Mulig det kommer frem i tide om det bestilles Mandag. Pls ingen hatmeldinger, har fått nok av de.

 

Hatmeldinger er vel noe man risikerer på offentlige fora, men trodde ikke øltråden var spesielt infisert.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Håper ingen hatmeldinger her. Skal bestille noen få øl på polet, håper de er framme til neste helg da jeg og min lillesøster smaker øl de få gangene vi møtes. Bestiller 100%lpeated nøgne Ø og Kinn Vestkyst. Mulig det kommer frem i tide om det bestilles Mandag. Pls ingen hatmeldinger, har fått nok av de.

 

Kinn Vestkyst er jo på ganske mange pol, så kommer den ikke frem burde det være mulig å få tak i likevel. Nøgne Ø 100% Peated er det kanskje litt verre med. Det kan jo ta opp til en uke, så det kan gå, men det kan også ikke gå. Men hvorfor vente til mandag med å bestille?

Lenke til kommentar

Håper ingen hatmeldinger her. Skal bestille noen få øl på polet, håper de er framme til neste helg da jeg og min lillesøster smaker øl de få gangene vi møtes. Bestiller 100%lpeated nøgne Ø og Kinn Vestkyst. Mulig det kommer frem i tide om det bestilles Mandag. Pls ingen hatmeldinger, har fått nok av de.

Hatmeldinger? For hva? Uansett, bestill online idag så er du rimelig sikker på at de har fått det inn til ditt lokale pol til torsdag eller fredag. Merk også at 100%peated er en knøttliten flaske så om dere er flere som skal dele så er det lurt med fler av den. Men det er også en ganske spesiell øl så det er ikke sikkert den faller i smak hos så mange.
Lenke til kommentar

Plukket med meg Mikkeller Green Gold IPA og Texas Ranger på polet i formiddag.

 

Førstnevnte har jeg prøvd før og den andre er jeg nysgjerrig på.

 

Noen av dere som har plukket med dere NØ DH 4. edition? Ser de fikk den inn på polet nå i sist nyhetsslipp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...