Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Som en liten konklusjon til testen så vil jeg si at jeg faktisk var litt overrasket over at det var såpass stor forskjell på de fire bryggene slik at jeg klarte å plassere dem. På den annen side var det tross alt bare 4stk, hvorav den ene var bankers. Og hadde testen blitt utvidet hadde den naturlig nok blitt vanskeligere. Dog har jeg ikke noe forutsetning til å kunne utvide den med andre norske pils da jeg allerede måtte "slite" litt for å finne noen jeg hadde et forhold til. Men hadde vært morsomt om andre her også kunne gjort en lignende teste og så dele erfaringer :) Eneste negative med denne testen er at jeg nå har brukt en rolig fredagskveld hjemme på å drikke middels-til-dårlig øl når jeg har masse andre godsaker stående.

 

Artig! Det var interessant å se at du kunne smake forskjell på slike ting. Nå vet jeg ikke om det bor så mange andre ølentusiaster i din umiddelbare nærhet, men det kunne jo vært artig om noen av deltagerne i denne tråden kunne samles et sted og gjort en tilsvarende test.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg brukte kompisene til å teste.

http://storemy.wordpress.com/2011/01/22/syv-vestlendinger-og-en-%C3%B8stlending/

Det hører med at dette var en skikkelig blindtest, der testerene ikke visste hvilke merker som var med.

Det var en liten frykt for at en av testobjektene var lettøl.....

 

I neste runde satser jeg på at en av dem tar seg av skjenkingen.

 

 

Tøft, håper det kommer flere slike. Kunne vært større og mer variert utvalg da ;) ;)

Lenke til kommentar

 

Artig! Det var interessant å se at du kunne smake forskjell på slike ting. Nå vet jeg ikke om det bor så mange andre ølentusiaster i din umiddelbare nærhet, men det kunne jo vært artig om noen av deltagerne i denne tråden kunne samles et sted og gjort en tilsvarende test.

 

Bra idé.

Lenke til kommentar
Kunne vært større og mer variert utvalg da ;) ;)

 

Satser på ene liten utvikling. Den ene av deltakerne hadde testet BrewDog Santa Paws og var absolutt ikke enig med meg. Disse forskjellene var noe jeg var klar over og derfor begynte jeg så forsiktig. Mulig det blir noe Bitter, Pale Ale eller IPA ved neste korsvei.

 

Hehe. God begynnelse. Det er lenge siden jeg har vært noe aktiv på forum og slikt, så jeg vet ikke om forum meetups er noe folk driver med. Da kunne man etterhvert ha arranget noe større. Men jeg er spent på hvordan disse kameratene dine reagerer når du begynner på de mer eksotiske øltypene.

Lenke til kommentar

Dagens nye smaker:

 

- Grans VM-øl

Duft og smak kan faktisk rutes mot tube-kaviar. Ettersmaken henter det dog opp fra den absolutte bunngropa. Men fyfaen. Kaviar. Det er ikke tull. smak det selv. 2/10.

 

- Lade Gaards Pilsner

En fyldigere pilsner. En dæsj ekstra bitterhet med Saaz-humlen på toppen. Den falt faktisk veldig godt i smak. 8/10.

 

- Tou Pilsner

Det dufter litt vel parfymert. Smaken er derimot frisk og fin. Et sommerøl for den som ønsker litt mer futt enn det som vanligvis finnes i sommerølet til de forskjellige produsentene. 7/10.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Får vel beskrive dagens inntak for min del også.

 

Begynte med Nøgne Ø Imperial Stout. Den er beskrevet inngående tidligere i tråden her, så skal ikke si så mye annet enn at den absolutt falt i smak.

 

Neste var da Mikkeller Beer Geek Breakfast som jeg helte i glasset med en temp på 3 grader (ref. spørsmålet over), noe som var i overkant kjølig - ble vel mye bitterhet. Denne ølen ble mye bedre når den får litt høyere temp. Mye smak - kaffe, sjokolade, røyk - og en herlig sødme som kommer frem. Yum :)

 

Edit: Legge til at jeg fant BrewDog Trashy Blonde og Alpha Dog på den lokale Coop Mega'n (Lillehammer) på torsdag. Drakk dem i går, og må nok slenge meg på de som synes BrewDog overdriver noe med humlesmaken. Trashy Blonde likte jeg, mens Alpha Dog nok blir med den ene.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Hva er å anbefale fra spesialutvalget til polet i Valkendorfsgate?

 

Så de blant annet hadde Kriek (Lambic m/kirsebær som hadde vært morsomt å prøve og Brewdog Tactical Nuclear Penguin til en helt sprø pris. Men ellers var det meste ukjent. La dog merke til to ulike typer fra Mikkeller som jo har et godt rykte i disse kretser. (Men jeg har jo ikke smakt noen av dem)

Lenke til kommentar

Anbefaler deg virkelig å kjøpe med deg de to singlehopperene fra Mikkeller. Simcoe og Sentinennial. Ellers bør du ta en titt på Hoppin frog - BORIS the crusher som er en helt fantastisk imp stout. Haandbryggeriet har både Haandbik og Håndbakk inne dersom du liker forhåndsvis lambic og surøl. Sistnevnte var meget spesiel og ekstrem-sur-eddik, og meget god.

 

Tactical nuclear penguin anbefaler jeg ingen, men dersom du er ekstra interessert er det jo gøy å kunne varte opp med at du har nettop smakt en øltil 652,- flasken. Det er en smaksbombe som smaker hovedsaklig whisky og alkohol. Var 3 stk. igjen sist jeg sjekket. Fremdeles det?

Lenke til kommentar

Noen som vet anbefalt serveringstemp. for Mikkeller Beer Geek Breakfast?

 

Hehe, serverer du den på 3 grader er det ikke mye smak i den. Jeg pleier å ta den inn i kjølen i en 15 - 20 min før jeg serverer. Kan tenke meg det er en plass mellom 15 - 18 grader.

 

Jepp, skitnet leggen lettere til der ja... :whistle: Men man lærer da, og det var ikke værre enn å la den stå en stund, så ble den straks mye bedre :)

Lenke til kommentar

Fikk plutselig veldig smaken på stout etter å ha drukket en "Midtfyns Imperial stout" i helgen. Tror jeg skal utforske sjangeren litt igjen og satser på å plukke med meg følgende(hvertfall) om jeg rekker innom polet idag: Mikkeller Beer Geek, Nøgne Ø Imperial og en ny flaske Midtfyns Imperial. Noen som har noen flere tips til stout som man kan få tak i på polet? (Har allerede testet "Dark Force")

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Tja, du kan jo prøve deg på en Dark Horizon 3.etd hvis du liker det litt ekstremt. Ellers har du et greit alternativ i BrewDog - Paradox. En grei "vanlig" stout som fåes på de aller fleste pol er Rouge Shakespeare havre stout. Litt stor flaske, men en "lettdrikkelig og helt grei stout.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene, men glemte selvsagt å nevne at Dark Horizon & Paradox hadde jeg også allerede smakt. (Og begge falt i smak, tror faktisk jeg skal flotte på meg en flaske til med DH da jeg ser at de har den inne på polet jeg skal innom) Men skal sjekke ut Rogue sin Shakespeare.

Lenke til kommentar

Fikk plutselig veldig smaken på stout etter å ha drukket en "Midtfyns Imperial stout" i helgen. Tror jeg skal utforske sjangeren litt igjen og satser på å plukke med meg følgende(hvertfall) om jeg rekker innom polet idag: Mikkeller Beer Geek, Nøgne Ø Imperial og en ny flaske Midtfyns Imperial. Noen som har noen flere tips til stout som man kan få tak i på polet? (Har allerede testet "Dark Force")

 

Samuel Smith Imperial Stout!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...