Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Drakk Paradox:IoA jeg nå nettopp.

 

Hva kan man si? Jeg er ikke så begeistret for veldig mørk, sterk øl, men prøvde nå denne allikevel. Paradox er en Imperial Stout lagret på whiskey-fat. Drakk ølet i sånn 12-15 grader, og fikk så vidt en liten anelse om noe whisky-smak.

 

Jeg får meg rett og slett ikke helt til å nyte dette, er ett eller annet som skurrer. Porteren til NØ slo meget godt an, men jeg tror rett og slett at både Paradox og NØ Imperial Stout blir litt "for mye" for min del.

 

storemy: Et par ord om nevnte Imperial IPA når den er fortært hadde vært fint. :thumbup:

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Lundetangen: En av de bedre norske pilsnere etter min mening. Gammelt Skiens-øl men brygges av Aass. Deilig og friskt.

 

Hvor får man kjøpt det?

 

Her i Skien er det på hver butikk som selger "vanlig" butikk-øl. Trodde faktisk det ølet var vanlig i det fleste butikker rundt om i landet, men der tar jeg feil. Hva det gjelder butikk-øl syntes jeg selv Lundetanger er best.

Lenke til kommentar

Drakk Paradox:IoA jeg nå nettopp.

 

Hva kan man si? Jeg er ikke så begeistret for veldig mørk, sterk øl, men prøvde nå denne allikevel. Paradox er en Imperial Stout lagret på whiskey-fat. Drakk ølet i sånn 12-15 grader, og fikk så vidt en liten anelse om noe whisky-smak.

 

Jeg får meg rett og slett ikke helt til å nyte dette, er ett eller annet som skurrer. Porteren til NØ slo meget godt an, men jeg tror rett og slett at både Paradox og NØ Imperial Stout blir litt "for mye" for min del.

 

storemy: Et par ord om nevnte Imperial IPA når den er fortært hadde vært fint. :thumbup:

Skjønner veldig godt hva du sier. Men min erfaring, er som tidligere nevnt, at man minst bør kjøre to smaker(og gjerne 3) før man gjør opp en mening. Da jeg smakte PIoA første gangen var jeg overhodet ikke imponert. Andre gangen fikk jeg en mye bedre opplevelse. Tredje flasken har jeg fortsatt i skapet, og denne gleder jeg meg faktisk til. Selv om Brewdow er ansvarlig for brygget, så opplevde jeg at den sedvanlige humleoverdrivelsen var mye mindre tilstede. Dette brygget er antageligvis noe av det beste fra Brewdog (Med unntak av Abstrakt serien).

Lenke til kommentar

Drakk en Scarecrow i går, jeg vet lite om den annet enn at den er økologisk og at den smaker temmelig effent. Jeg vil tippe at den er en type undergjæret øl, typisk en pilsner, men vet det ikke.

 

Drakk en Brew Dog IPA i kveld, den var god og og hadde den fine og tydelige bitterheten en ordenlig IPA etter min mening skal ha.

 

Har noen smakt den 0,75-liters Estrella special edition som er å få i butikkene?

 

Den kostet 64 kroner (!!), og jeg ser gudbedre at den er tilsatt sukker. Den BØR være bra på smak. Erfaringer, noen?

Lenke til kommentar

Hvilket "vanlig" øl (Tuborg, Rignes, Carlsberg etc.) er minst bittert?

 

Nå er jeg ingen stor ølkjenner, og har muligens litt kort erfaring innen øl, men av personlige erfaringer synes jeg Carlsberg er den minst bitre av disse tre. ;)

 

Og ikke minst; smaker best!

Lenke til kommentar

Jeg ser at det er mange her i tråden som har sin favorittpils. Som oftest er favoritpilsen identisk med den lokale pilsen. Er det noen av dere som har tatt en blindtest på to eller tre norske pilsnere?

jeg har nemlig gjort dette selv, og det er så og si umulig å kjenne forskjell på f.eks Ringnes, CB og Hansa.Pils er i det hele tatt den kjedeligste øltypen som finnes, og det er svært få smaksnyanser (spesielt blant norske pilsnere).

 

Det kunne vært interessant å se noen inlegg om blindtester av norsk pils her.

Lenke til kommentar

Har flere ganger tenkt å ta en blindtest men har liksom aldri blitt noe av. Kanskje jeg skal prøve å få det til neste helg. Den som skiller seg mest ut av norsk pils er nok Aass og jeg føler meg rimelig sikker på at jeg skal ta denne i en blindtest. Resten av det andre intetsigende skrotet er det nok vanskeligere å ta forskjellen på i en blindtest.

Lenke til kommentar

Jeg ser at det er mange her i tråden som har sin favorittpils. Som oftest er favoritpilsen identisk med den lokale pilsen. Er det noen av dere som har tatt en blindtest på to eller tre norske pilsnere?

jeg har nemlig gjort dette selv, og det er så og si umulig å kjenne forskjell på f.eks Ringnes, CB og Hansa.Pils er i det hele tatt den kjedeligste øltypen som finnes, og det er svært få smaksnyanser (spesielt blant norske pilsnere).

 

Det kunne vært interessant å se noen inlegg om blindtester av norsk pils her.

 

Kjørte en slik test på noen kompiser.

Resultatet var ikke helt som forventet.

Legger den ut på bloggen når jeg får tilsendt et par bilder.

Lenke til kommentar

2 øl ,som ligger langt over streken fra hva hvermannsen kaller øl, ble smakt i helgen.

 

Samuel Adams Utopias: WOW! Dette er nærmere portvin enn noe annet øl jeg har smakt. Nesten så den kan hamle opp med en sherry på søthet og fylde. Veldig interessant øl som bør drikkes med andakt.

 

Cantillon Gueuze 100% Lambic: Syrligheten bombarderer smakssansene mens en gjær utenom det vanlige er fullt tilstede. Tørr som en tørr hvitvin, og en fantastisk smak som sitter lenge.

 

Hadde også et hyggelig gjensyn med Dark Horizon 1st edition. Den er nærmest perfekt nå etter 3+ år lagring. Nesten så jeg er bekymret for at det bare kan gå nedover ved videre lagring.

Lenke til kommentar

Heisann godtfolk :)

 

Skal legge inn ei lita bestilling på polets nettbutikk i nærmaste framtid, og tenkte at eg kunne benytte meg av sjansen til å teste ut weissbier i samme slengen, er det nokon som har ein spesielt god weiss å anbefale?

 

Med i handlelista blir det nok også ymse saker frå Nøgne Ø og Brewdog :D

Lenke til kommentar

Samuel Adams Utopias: WOW! Dette er nærmere portvin enn noe annet øl jeg har smakt. Nesten så den kan hamle opp med en sherry på søthet og fylde. Veldig interessant øl som bør drikkes med andakt.

 

Cantillon Gueuze 100% Lambic: Syrligheten bombarderer smakssansene mens en gjær utenom det vanlige er fullt tilstede. Tørr som en tørr hvitvin, og en fantastisk smak som sitter lenge.

 

Sam Adams Utopias hørtes jo interessant ut, fått kjøpt den på polet eller en annen plass?

 

Sistnevnte er det den lambicen som kun finnes i 75cl-flasker? For min del tror jeg det hadde blitt altfor mye med lambic.

 

Ellers så drakk jeg Orval i går kveld og ble litt tatt på sengen av en enorm "head" /skumtopp og tror jeg derfor skjenket ølet altfor fort slik at det omtrent bare ble skum. Men når jeg kom forbi skummet og faktisk fikk smake på ølet, var det overraskende lett for å være trappist-øl.

 

Kun 6,3%, litt fruktig, litt krydret og veldig lettdrikkelig. Skal gi det en runde til hvor jeg bruker god tid på å helle forsiktig i glasset, men i utgangspunktet virker det som en ganske fin øl. Stor kontrast til f. eks Westmalle Tripel som er langt sterkere og er for meg mer en "typisk" trappist-øl.

Lenke til kommentar

Sam Adams Utopias hørtes jo interessant ut, fått kjøpt den på polet eller en annen plass?

 

Sistnevnte er det den lambicen som kun finnes i 75cl-flasker? For min del tror jeg det hadde blitt altfor mye med lambic.

 

Utopias har de på Patricks i Kristiansand. Vil tro den finnes på andre ølpubber i Norge. Haandverkestuene i Oslo, Den gode nabo i Trondheim eller Cardinal i Stavanger er gode steder å begynne. I følge Ratebeer.com disse stedene i alle fall hatt den tidligere.

 

På polet finnes vel bare 750ml flasken ja. Puber rundtom har gjerne 375ml også. 750ml er i meste laget for en person, men en lambic er jo som skapt for å deles ;)

Lenke til kommentar

Valken i Bergen har (for tiden) inne flasker på 0.375l.

 

 

Men lister over hva de har får en ikke ut av dem.

 

Hei

Vi har dessverre ikke noen enhetlig liste over varene i spesialutvalget. Men ved hvert nyhetsslipp i spesialutvalget lages det lanseringslister, og du vil derfor finne det meste ved å gå inn på www.vinmonopolet.no og søke i disse listene under spesialbutikken.

 

Hadde egentlig forventet bedre service fra "spesialistene"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...