Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

 

Forøvrig er min første lambic smakt på og førsteinntrykket var jo at dette minner litt om champagne for min del, veldig fruktig og syrlig. På en måte godt, men på en måte er jeg også glad for at jeg fikk tak i en flaske på 37.5cl, for 75cl med dette hadde blitt for mye.

 

Uansett: Et merkverdig øl, som virkelig skiller seg ut fra mengden, med sin voldsomme syrlighet og friskhet.

 

Poster et bilde av lambicen.

 

3%20Fonteinen%20Oude%20Geuze%20-%20375ml%20-%20210X330.jpg

 

 

Hvilken Lambic er dette?

Ser at Polet har to.

 

OUDE GEUZE LAMBIC

 

 

OUDE GEUZE VIEILLE LAMBIC

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte meg Brewdog Alpha Dog og Trashy Blonde i dag, og har nettopp smakt på førstnevnte. Spennende øl, jeg er ikke bevandret i det hele tatt, men likte smaken.

 

SamBell: Så faktisk den flasken i dag på Coop Mega på Madla i dag, får vel kjøpe en flaske og smake en gang.

 

Anbefaler en test ja.

 

Alpha Dog gav meg ingenting.

Den blonde derimot var temmelig forførerisk.

 

Sam / StoreMy

Lenke til kommentar

Har aldri vært voldsomt begeistret for SamA lager... (ZNIP)

 

Når det gjelder Paradox IoA så vil jeg faktisk si at dette er noe man som entusiast bør få med seg. (ZNIP)

 

Når det gjelder lambic så har jeg ennå ikke funnet gleden i dette. Tørt og kjipt, og ikke minst dyrt. Kjøp heller en skikkelig cider.

 

Jeg synes personlig at SamA Lager er kanskje det beste lager-ølet jeg har smakt, men folk liker jo forskjellige ting ved ulike typer øl.

 

Skal se om jeg får plukket med meg en BD IoA på polet neste gang, samt kanskje en Orval.

 

Vel, angående lambic så var det litt merkelig, men greit å ha prøvd. Sambell: Den første lambic'en du linket til.

 

Ellers så har jeg også smakt på Dunkertons Premium Organic Cider i kveld. Litt for mye på den søte siden, men milevis fra den industrielle sideren man får tak i her til lands. (Somersby osv...)

Lenke til kommentar

Skal se om jeg får plukket med meg en BD IoA på polet neste gang, samt kanskje en Orval.

 

Vel, angående lambic så var det litt merkelig, men greit å ha prøvd. Sambell: Den første lambic'en du linket til.

 

Jag hadde meg nettopp en BrewDog Paradox IoA. Legger ut anmeldelsen på bloggen i løpet av uken, men jeg kan røpe at den utvilsomt blir kjøpt igjen.

 

Takk for oppklaringen. Får se om jeg finner den på en av polene i nærheten. Om ikke blir det nok bestilling.

 

Sam / StoreMy

Endret av SamBell
Lenke til kommentar

Til den som lurte på hvordan ølet får den smaken det gjør så vil jeg gjøre en liten oppsummering av de viktigste forholdene.

 

Hvilken humle er brukt? De forskjellige humletypene har forskjellig smak, noen er bitrere enn andre, mens andre har mer aromatisk preg. (Bitterhumle og aromahumle) Andre har syrlig preg, nesten som sitrusfrukt. I tillegg er tidspunktet de legges i mesken, temperaturen og tiden den befinner seg der, avgjørende for hvilke smaker som kommer frem. Som en tommelfingerregel kan man si at desto høyere temperatur og desto lengre humla blir liggende til mesking, desto bitrere smak.

 

Hvilken type malt er brukt? Bygg eller kanskje hvete? Hvor kraftig maltet er malten, er det en blanding av forskjellig typer malt? Ikke bare er det forskjell på hvor "hardt" maltet kornet er, men det er også forskjell på kornstammene.

 

Hvilken type gjær er brukt? Overgjær, undergjær? Hvilken temperatur er brukt under gjæringen? De forskjellige bryggeriene har vanligvis en gjærstamme som de holder liv i. Den oppbevares gjerne i kjøleskap og vekkes når man trenger gjær til neste batch. Dette gjør man for å opprettholde bryggerikarakter, da gjæren spiller en meget viktig rolle i smaksbildet. Tilsiktede og utilsiktede infeksjoner setter også smak på brygget, lambic er kanskje den mest kjente typen i den forbindelse.

 

 

Hvilket vann er brukt i bryggeprosessen? Dette har faktisk stor innvirkning på smaken på det ferdige produktet.

Lenke til kommentar

Meget bra, kortfattet innføring Nikka :thumbup:

 

Samtidig er innlegget et eneste langt argument for hvorfor lisensbrygging er en styggedom :thumbdown:

 

BTW: Noen som vet om noen øl-relaterte severdigheter i København? Tenker da både på pub'er og (spesial)butikker med godt utvalg. Reiser dit på langhelg på torsdag :) Skal forøvrig tylle i meg store mengder dansk Tuborg som smaker himmelsk kontra den norske (ref. utsagnet over), og ellers blir det vel også et gledelig gjensyn med Carl's Hvede.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Meget bra, kortfattet innføring Nikka :thumbup:

 

Samtidig er innlegget et eneste langt argument for hvorfor lisensbrygging er en styggedom :thumbdown:

 

BTW: Noen som vet om noen øl-relaterte severdigheter i København? Tenker da både på pub'er og (spesial)butikker med godt utvalg. Reiser dit på langhelg på torsdag :) Skal forøvrig tylle i meg store mengder dansk Tuborg som smaker himmelsk kontra den norske (ref. utsagnet over), og ellers blir det vel også et gledelig gjensyn med Carl's Hvede.

 

Jeg er ikke sikker på at det er den store forskjellen på dansk og norsk Tuborg. Da renhetsloven ble tatt bort kjørte lisensprodusenten Hansa slagordet "Nå kan du få Tuborg laget som i Danmark". Med andre ord med mais.....

 

 

Regner med at du har Mikkeller puben på listen.

Det er stort sett det jeg har kontroll på der nede, men så har jeg heller ikke vært i Køben på 40 år.

 

StoreMy / Sam

Lenke til kommentar

Fikk tak i Brewdog Paradox: Isle of Arran i dag. Men da den har vært gjennom en strabasiøs reise i dag, lurte jeg på om den bør stå en stund for å "roe" ned diverse sedimenter og slikt i ølet.

 

Og angående malt, humle, bryggeprosessen så fant jeg en fin artikkel fra Trondheim Mikrobryggeri om akkurat dette. Ganske enkelt forklart og lett å forstå, anbefales!

 

Nikka: Det tror jeg du er riktig mann til, så for min del: go for it!

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...