Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Valken i Bergen har (for tiden) inne flasker på 0.375l.

Men lister over hva de har får en ikke ut av dem.

 

Når de har såpass mye godt inne er det ganske lett å tilgi dem for at de ikke klarer å oppdatere nettsidene/utvalgslistene ;)

 

Ganske interessant det som blir sagt angående polet i Valkendorfsgate. Jeg har selv vært innom der flere ganger, men kun sett den "vanlige" rekken med øl, som er betydelig mindre enn den på Bergen Storsenter og har gått rett ut igjen.

 

Skal saumfare lokalet litt nøyere denne gangen, er jo ikke så stort, slik at jeg finner dette spesialutvalget som er der.

Lenke til kommentar

Spretter i dette øyeblikk en Dogfish Head 90 Minute Imperial IPA som jeg kjøpte på den lokale dagligvarebutikken til ca. 15 kr. Registrerte i ettertid at den blir skrytt opp i skyene på Ratebeer.com, så dette kan bli spennende.

 

For øvrig synes jeg det illustrerer forskjellen fra Norge godt at jeg var på en klubb (mot min vilje, åpenbart :)) forrige helg, og der hadde de følgende tre øl på tapp: Hoegaarden, Leffe og Stella.

Lenke til kommentar

Jeg hadde med en 4-pack med Dogfish Head 90 Minutes IPA sist jeg fløy hjem til Norge. Den falt i smak både hos meg og de som fikk smake (pilsdrikkere som er lite bevandret i øl-verden).

 

Prøvde deres 120 minutes på pub for et drøyt år siden, og det bli litt mye. Selv for en IPA-elsker som meg. Det var godt, men 0.33 ble definitivt for mye.

Lenke til kommentar

For øvrig synes jeg det illustrerer forskjellen fra Norge godt at jeg var på en klubb (mot min vilje, åpenbart :)) forrige helg, og der hadde de følgende tre øl på tapp: Hoegaarden, Leffe og Stella.

Jeg tror dette kommer mye av at nordmenn generelt ikke har drikkekultur. Det gjelder å bli så full som mulig så fort som mulig og billigst mulig. Det er rett og slett ikke marked for "sære" øl i Norge, annet enn for spesielt interesserte. Det er dessverre de store bryggeriene som produserer smakløst skvip og gjerne det "lokale" bryggeriet som dytter ut til resturanter, puber og dansesteder i nærområdet.

 

Det er nok med én pub i Trondheim med utvalg utover Dahls, Ringnes o.l. da hvermannsen ikke drikker annet uansett. Vi som er interessert går dit hvor de har bedre utvalg.

 

I USA er en middels by, på størrelse med Norge, og da er det straks større marked for bredere utvalg.

Lenke til kommentar

Hvilket "vanlig" øl (Tuborg, Rignes, Carlsberg etc.) er minst bittert?

 

Jeg synes Frydenlund pils og Pokal pils er ålreit. Av utenlandske merker liker jeg dansk Tuborg og Pilsner Urquell (spesiell smak, tar litt tid å venne seg til!). Om man vil drikke vann, kan man drikke amerikansk Budweiser, men det er ikke skikkelig øl etter min mening.

 

Mye av problemet med norsk pils er at de brygger det til 8-9% og deretter vanner det ned. Dette har selvsagt økonomiske årsaker. Da får man en smakløs, dårlig og bitter pils. Jeg vet ikke om dette gjelder all norsk pils, men det er nå det jeg har hørt.

 

 

 

For tiden drikker jeg Falcon Special Brew, men det er kun fordi det er billig. En dag vil jeg ha råd til mere gourmet øl :)

 

58568.jpg

Endret av Avien
Lenke til kommentar
Om man vil drikke vann, kan man drikke amerikansk Budweiser, men det er ikke skikkelig øl etter min mening.

 

Budweiser har et dårlig rykte, men de lager øl som absolutt ikke står tilbake for den pilsen som brygges her i Norge. Budweiser har en nedstemt humlesmak og en litt søtlig munnfølelse, fordi noe av malten er byttet ut med ris. Dette gjør Budweiser til en fin startøl for de som mener at norsk pils smaker surt og bittert.

Lenke til kommentar
Om man vil drikke vann, kan man drikke amerikansk Budweiser, men det er ikke skikkelig øl etter min mening.

 

Budweiser har et dårlig rykte, men de lager øl som absolutt ikke står tilbake for den pilsen som brygges her i Norge. Budweiser har en nedstemt humlesmak og en litt søtlig munnfølelse, fordi noe av malten er byttet ut med ris. Dette gjør Budweiser til en fin startøl for de som mener at norsk pils smaker surt og bittert.

 

Eventuelt kan en gi dem en litt ekstrem IPA, slik at de skjønner hva bitterhet egentlig er rolleyes.gif

 

Lenke til kommentar
Om man vil drikke vann, kan man drikke amerikansk Budweiser, men det er ikke skikkelig øl etter min mening.

 

Budweiser har et dårlig rykte, men de lager øl som absolutt ikke står tilbake for den pilsen som brygges her i Norge. Budweiser har en nedstemt humlesmak og en litt søtlig munnfølelse, fordi noe av malten er byttet ut med ris. Dette gjør Budweiser til en fin startøl for de som mener at norsk pils smaker surt og bittert.

 

Sant nok :)

Lenke til kommentar

Hadde en fin tur til ØlKonsortiet i Aalborg i går. Noen smakebiter av hva som ble handlet inn:

 

Stone Brewing Imperial Russian Stout

Three Floyds Lord Admiral Nelson

Oude Gueuze Lambic Vintage 2004

Mikkeller George!

Mikkeller George! Bourbon edition

Nøgne Ø Sahti

+++

 

Var også innom Søgaards Bryghus og smakte BeerHere Hoptilicus, BeerHere Hopfix, BeerHere Ammestout og Søgaards Kippers Syrling. Alle falt veldig godt i smak, muligens med unntak av Syrlingen som jeg følte hadde veldig kunstige smaker. Den passer nok ikke så godt etter at ganen hadde blitt bombardert med humle.

Lenke til kommentar

Gi folket en humle å tygge på så skal du se det blir noen morsome grimaser!

 

Tror jeg har noe 20 år gammel humle liggende i kjelleren hos min mor. Skal teste på mine sønner ved anledning.

Om den er 20 år gammel har den nok mistet mye smak, men sikkert interessant å smake på uansett.

Lenke til kommentar
Om man vil drikke vann, kan man drikke amerikansk Budweiser, men det er ikke skikkelig øl etter min mening.

 

Budweiser har et dårlig rykte, men de lager øl som absolutt ikke står tilbake for den pilsen som brygges her i Norge. Budweiser har en nedstemt humlesmak og en litt søtlig munnfølelse, fordi noe av malten er byttet ut med ris. Dette gjør Budweiser til en fin startøl for de som mener at norsk pils smaker surt og bittert.

 

Nå er det vel svært få øl i verden som står tilbake for kommersiell, norsk pils :tease:

 

Hadde en fin tur til ØlKonsortiet i Aalborg i går. Noen smakebiter av hva som ble handlet inn:

 

Stone Brewing Imperial Russian Stout

Three Floyds Lord Admiral Nelson

Oude Gueuze Lambic Vintage 2004

Mikkeller George!

Mikkeller George! Bourbon edition

Nøgne Ø Sahti

+++

 

Var også innom Søgaards Bryghus og smakte BeerHere Hoptilicus, BeerHere Hopfix, BeerHere Ammestout og Søgaards Kippers Syrling. Alle falt veldig godt i smak, muligens med unntak av Syrlingen som jeg følte hadde veldig kunstige smaker. Den passer nok ikke så godt etter at ganen hadde blitt bombardert med humle.

 

Anbefaler deg også å turen innom puben "The Wharf" neste gang. De har et svært godt utvalg av div. øl på kran. Men det er selvfølelig sjarmerende å drikke en øl i samme lokalet som den brygges :)

 

Ellers er Mikkeller/BrewDog Devine Rebel noe man bør sørge for å teste når man befinner seg i Dk. Dette er nok en av de bedre øl'ene jeg har smakt. Drakk den forrige helg og savner den dypt og inderlig allerede :(

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Ok, da har jeg endelig nettopp fått kjørt en liten blindtest på pils. :)

(Edit: Nå skal det sies at dette ikke er en helt vanlig blindtest i ordets rette forstand med karaktersetting av ukjente øl, men mer korrekt vil være å kalle det en..tja.."identifiseringtest". Det er altså kun en test for å teste om jeg kunne identifisere diverse typer øl utifra andre kriterier en selve ølboksen/flasken.)

Nå skal det sies at jeg drikker ganske lite vanlig norsk pils(eller pils i det hele tatt) og det meste av det jeg kjøper "frivillig" er Aass pils. Ufrivillig drikker jeg nok mest Ringnes, i den forstand at det er det jeg som oftest får servert når jeg bestiller en halvliter ute på byen.

 

I testen kjørte jeg følgende pilsnere: Aass, Borg, Hansa & Ringnes. Hadde opprinnelig tenkt å utvide testen til å inkludere Heineken, Tuborg & Carlsberg for å gjøre det litt mer spennende, men siden jeg kom såpass sent igang så fant jeg ut at jeg fikk holde meg til de norske denne gangen.

 

Jeg hadde en liten utfordring med å organisere testen på egenhånd slik at jeg ikke skulle kunne få noen hint da jeg helte de respektive øl i glassene, men fikk løst det greit ved å fylle opp glassene i tusmørket slik at jeg ikke fikk se fargen dersom det skulle være noen forskjell. Når jeg skriver glass så er dette dessverre ikke helt korrekt. Vet ikke hva jeg tenkte, men jeg hadde en stabel med engangs plastkrus stående og det virket som en god idé å bruke disse. Dette førte til at alle øl fikk en plastlukt som naturlig nok ødela mye av luktopplevelsen.

 

Så til selve testen.

Aass, som jeg hadde antatt, klarte jeg lett å kjenne igjen. Kun en liten slurk og jeg var 100% sikker. Aass har en ganske særegen smak som går igjen i alle ølene deres og som skiller seg godt ut fra resten av røkla. Så i praksis var det da kun 3 øl det stod om. Det var faktisk da tre tildels forskjellige smaker igjen: Én litt syrlig, én søtlig og en kjip/anelse bitter. Det er kun ett øl her i Norge som jeg vil bruke betegnelsen kjip&bitter på og det er Ringnes. De resterende to, Hansa & Borg var jeg mer usikker på. Men siden jeg i julen hadde drukket endel Borg juleøl så passet dette mer med den søtlige aromaen som var i det ene ølet. Igjen sto da det "tynneste" av alle 4 ølene som da måtte være Hansa. Da jeg tilslutt sjekket fasiten under glassene kunne jeg med glede konstantere at jeg fikk fire av fire riktige! :new_woot:

 

Som en liten konklusjon til testen så vil jeg si at jeg faktisk var litt overrasket over at det var såpass stor forskjell på de fire bryggene slik at jeg klarte å plassere dem. På den annen side var det tross alt bare 4stk, hvorav den ene var bankers. Og hadde testen blitt utvidet hadde den naturlig nok blitt vanskeligere. Dog har jeg ikke noe forutsetning til å kunne utvide den med andre norske pils da jeg allerede måtte "slite" litt for å finne noen jeg hadde et forhold til. Men hadde vært morsomt om andre her også kunne gjort en lignende teste og så dele erfaringer :) Eneste negative med denne testen er at jeg nå har brukt en rolig fredagskveld hjemme på å drikke middels-til-dårlig øl når jeg har masse andre godsaker stående.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...