Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Smakte to IPA fra Mikkeller på Olympen forrige søndag. (Olympen har forresten perfekt atmosfære for aristokratisk nytelse av gode drikkevarer.) Den første het Green Gold IPA, som var ganske mørk i fargen til IPA å være. Den både smakte og luktet utrolig mye, og var for all del veldig god, men kanskje i overkant med humlebitterhet. Den neste het East Kent Golding Single Hop IPA, som av navnet er laget på humlen fra East Kent Golding. Denne var lysere i fargen, helt utrolig frisk og rett og slett nydelig. Kanskje den beste IPA-en jeg har smakt.

 

Avsluttet med en flaske Rochefort 6. Veldig god, men øl med brun-rød farge har aldri nådd til topps hos min smak. Vanskelig å sette ord på smakene fra trappist-øl, det må egentlig bare oppleves. Søt og veldig fyldig, med en smak som varer lenge. Typisk øl man sipper sakte mens man diskuterer høykulturelle emner med selvhøytidelig non-chalance. I love it!

 

Mikkeller%20-%20East%20Kent%20Golding%20Single%20Hop%20IPA.jpg

 

Denne flasken skulle jeg mer enn gjerne sett i Vinmonopolets vareutvalg.

Endret av Speik
Lenke til kommentar

... fikk omsider gjort unnna Brewdog-debuten. Smakte deres Punk IPA og syns egentlig den var bare trist. Håper for deres del at den ikke er representativ for resten av sortementet deres.

 

Oioi, må bare konstatere at smak er noe subjektivt. Sitter med denne nå og synes den er en av de bedre lyse øl'ene jeg har smakt i det siste.

Selvfølgelig er smak subjektivt, men jeg synes det er litt synd at Brewdog baserer sine øl på å drukne all annen smak med humle. For meg er en god øl en solid kropp av søtlig maltfylde krydret med humle. I mat så bør ikke krydderet overdøve selve maten , med mindre det er for å skjule et dårlig produkt. Det samme mener jeg om øl.

Lenke til kommentar

Du vil nok finne at resten av BrewDogs øl også tenderer mot det ekstreme. Det er slik de ønsker det, og vi er mange som liker det.

Du vil muligens like deres to "butikkøl", Trashy Blonde og Alpha Dog. Sistnevnte har nettopp det du etterlyser. Begge disse er tilgjengelig på Rema.

 

Punk IPA er ganske ekstrem, ja. Jeg skjønner godt at den ikke faller i smak hos alle. Heldigvis finnes det nok av gode alternativer!

Lenke til kommentar

Du vil nok finne at resten av BrewDogs øl også tenderer mot det ekstreme. Det er slik de ønsker det, og vi er mange som liker det.

Du vil muligens like deres to "butikkøl", Trashy Blonde og Alpha Dog. Sistnevnte har nettopp det du etterlyser. Begge disse er tilgjengelig på Rema.

 

Punk IPA er ganske ekstrem, ja. Jeg skjønner godt at den ikke faller i smak hos alle. Heldigvis finnes det nok av gode alternativer!

 

Sitter med en Hardcore IPA nå. Det mest ekstreme med den er at den er ekstremt god (selv om den ser ut som hjemmebrygg).

Skulle gjerne tatt med hjem en kasse med dette stoffet fra London.

(fullstendig anmeldelse kommer på bloggen når jeg har kommet meg hjem og fått ryddet notatene)

 

 

S

Lenke til kommentar

Vil brygge verdens eldste øl på ny:

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7498848

 

Noe så idiotisk har jeg ikke sett på veldig lenge. Det er umulig å ta prøver av dette ølet, for så å tro at man skal klare å lage det samme ølet. Det vil kun være et slags reklamestunt, uten noen verdi i forhold til hva det faktiske innholdet eller resultatet blir.

Lenke til kommentar

Vil brygge verdens eldste øl på ny:

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7498848

 

Noe så idiotisk har jeg ikke sett på veldig lenge. Det er umulig å ta prøver av dette ølet, for så å tro at man skal klare å lage det samme ølet. Det vil kun være et slags reklamestunt, uten noen verdi i forhold til hva det faktiske innholdet eller resultatet blir.

 

Kanskje et reklamestunt, men det kan jo hende at de får noe ny lærdom ut i fra dette. Jeg mener å huske at det for en 10 år siden ble brygget øl etter en gammel egyptisk oppskrift. Det var ganske små kvanta, og jeg kunne gjerne tenkt meg å smake på dette. Jeg ser at Kirin gjorde dette i 2002 i den hensikt å forske på det. Men jeg synes å huske at det var noe annen øl som ble produsert rundt den tiden der også, etter egyptisk oppskrift. Blander jeg der?

 

Edit: jeg fant en link til en link, og der står det følgende

 

In 1996, British beer maker Scottish and Newcastle sold a limited edition, 1,000-bottle batch of beer brewed according to an ancient Egyptian recipe.

 

A bottle of its Tutankhamen Ale sold for £50 ($78).

 

Kunne ikke finne noen som har gjort dette i senere tid. Litt trist egentlig, at man ikke kan få prøvd på slikt. Jeg får heller begi meg vinen i vold. Nå får jeg snart i posten (om alt går etter planen) brennenesle-vin, bjørkevin og "vill-plomme" vin. Men det er vel stoff for en annen tråd.

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar

Dogfish har laget noe lignende øl Theobromabasert på Aztec oppskrifter som er fra 1200 fKr. Burde være mulig å oppdrive en 150 år gammel oppskrift også da.

 

Det spørs hva som er meislet i stein (bokstavelig talt i dette tilfellet) og hva som er skrevet på papir eller ikke skrevet i det hele tatt. I tillegg kommer faktoren om hvor mye en egentlig vet og hvor mye en gjenskaper.

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg eksperter innenfor emnet har gode muligheter til å kunne resonnere seg fram til en oppskrift som er svært lik originalen, om man skulle mangle den spesifikke oppskriften. Jeg tror også at det store med en slik brygging må være om man klarer å ekstrahere en gammel og ukjent gjærstamme. Gjæren er på en måte "jokeren" i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Punk IPA er ganske ekstrem, ja. Jeg skjønner godt at den ikke faller i smak hos alle. Heldigvis finnes det nok av gode alternativer!

Det triste er jo at de virker å kjøre kun på image og absolutt ønsker å lage et bad ass-øl, uten tanke på at resutatet skal være drikkbart.

 

Noen ekspert er jeg ikke, men IPA-øl er gjerne mine favoritter. Blant de 15-20 ulike jeg har smakt rangerer jeg Punk IPA nederst. Med god margin.

 

Når det gjelder humlesmak og bitterhet er ikke Punk IPA veldig ekstremt i forhold til mye annet. Forskjellen ligger i ettersmaken. Der andre har spennende smaksbilder med innslag fra citrus og andre frukter, var Punk IPA intetsigende, ubalansert og kjedelig - eller "ekstrem" om du vil.

 

Nå kan det være at den batchen jeg prøvde ikke var representativ. Jeg håper nesten det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...