Gå til innhold

Ulovlig å laste ned tv-serier?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

gråsone-lovgivning er et stikkord. det er ikke lov, men det er vanskelig å straffe noen for det også..

 

juridisk sett vil det å lagre en videofil digitalt på en PC ikke kunne straffes i noe større grad enn dersom du hadde lagret videoen på en VHS-tape. men det er lettere å spore hvem som har lastet ned ting, enn hvem som tar opp på VHS eller DVD via TV-signalet..

 

en tommelfingerregel her, som på alle andre torrents-relaterte emner, er at delere straffes hardere enn nedlastere.

Lenke til kommentar

Det er jo umulig å stille sånne spørsmål her, for alle har sin egen oppfatning av hva som er lov og ikke.

 

Noen sier det er lov, en annen sier det er lov så lenge man ikke ser på den, en annen igjen sier det er lov så lenge du ikke deler den mens andre sier det ikke er lov.

 

Klarer vi å bli enige?

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet; deling har vært ulovlig lenge. dvs torrent er ulovlig.

nedlasting er lov, så lenge du ikke vet at det du laster ned er opphavsrettbeskyttet.

 

hvis du påstår hardnakket at du ikke visste at det var opphavsbeskyttet, så bør det ikke være ulovlig. :p

 

edit: ikke straffbart hvertfall..

Endret av lathorv
Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet; deling har vært ulovlig lenge. dvs torrent er ulovlig.

nedlasting er lov, så lenge du ikke vet at det du laster ned er opphavsrettbeskyttet.

 

hvis du påstår hardnakket at du ikke visste at det var opphavsbeskyttet, så bør det ikke være ulovlig. :p

 

edit: ikke straffbart hvertfall..

7342676[/snapback]

 

....

 

Spiller ingen rolle om du ikke visste det var ulovlig eller ikke.. er det ulovlig så er det akkurat det, uansett om du vet det eller ikke..

 

Tydligvis ikke så mange som fikk med seg den loven.. kom vel for et og halvt år siden.. hvis jeg ikke husker feil.. og den gjorde all nedlastning av beskyttet matriale ulovlig.. akkurat som opplastning av det samme har vært lenge..

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet; deling har vært ulovlig lenge. dvs torrent er ulovlig.

nedlasting er lov, så lenge du ikke vet at det du laster ned er opphavsrettbeskyttet.

 

hvis du påstår hardnakket at du ikke visste at det var opphavsbeskyttet, så bør det ikke være ulovlig. :p

 

edit: ikke straffbart hvertfall..

7342676[/snapback]

 

....

 

Spiller ingen rolle om du ikke visste det var ulovlig eller ikke.. er det ulovlig så er det akkurat det, uansett om du vet det eller ikke..

 

Tydligvis ikke så mange som fikk med seg den loven.. kom vel for et og halvt år siden.. hvis jeg ikke husker feil.. og den gjorde all nedlastning av beskyttet matriale ulovlig.. akkurat som opplastning av det samme har vært lenge..

7342823[/snapback]

riktig.

Jeg mener å huske å ha hørt om en lov som kan ha kommet rundt da du sier, som sier at du ikke kan laste ned opphavsrettede filer.

 

Men det er mange som ikke aner dette.

Før i dag, hadde jeg en diskusjon med en elev her (jeg er IKT Lærling), han trengte hjelp til noe med pc-en, og han lastet ned musikk, og filmer mens jeg skulle fikse det.

Jeg skrudde det av, og sa at det var imot reglemanget på skolen, og norsk lov.

Han var helt uenig, og posto att han hadde lov til å laste ned filmene og musikken, hvis han bare brukte de til privat bruk... makan til tull!

 

Folk skulle ha blitt informert bedre om det.

Er sikkert mange som egentlig er kriminelle, men ikke en gang veit om det, for de har aldri hørt om lovene, og siden det er så enkelt å laste ned gratis, hvorfor skulle det da være ulovlig?...

 

Og jeg skulle legge til noe mere her å, men det glemte jeg... :hmm:

Lenke til kommentar
hvis jeg har en medie-center-pc, som tar opp filmer, så er det lov, det er derfor lov til å ha seriene, uten lisens...

 

å dele ut noe som ikke er lisens-belagt er vel egentlig greit...

 

så jeg ser egentlig ikke at det plutselig skal få lisens når man deler det...

7342859[/snapback]

 

Det er ikke lisens det dreier seg om når det gjelder dette.. det er snakk om copyrights.. ©

Lenke til kommentar
hvis jeg har en medie-center-pc, som tar opp filmer, så er det lov, det er derfor lov til å ha seriene, uten lisens...

 

å dele ut noe som ikke er lisens-belagt er vel egentlig greit...

 

så jeg ser egentlig ikke at det plutselig skal få lisens når man deler det...

7342859[/snapback]

 

Det er ikke lisens det dreier seg om når det gjelder dette.. det er snakk om copyrights.. ©

7343144[/snapback]

Det er snakk om opphavsrett på åndsverk. Copyright er amerikansk og har ingenting med norsk lovgivning å gjøre.

 

Å snakke om lisens er et blindspor. Saken her er at opphavsmannen har distribusjons- og fremstillingsrett på sitt åndsverk, når du laster ned en tv-serie så krenker du opphavsmannens opphavsrett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...