Gå til innhold

Ulovlig å laste ned tv-serier?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Torrent nedlasting er lov. loven mot torrents er enda ikke oppretta... den kommer først om en stund

7344238[/snapback]

Dummeste jeg har hørt så langt i tråden. Når du ikke har lov å laste verken ned eller opp så har du ikke lov, uansett metode, punktum.

7348098[/snapback]

Tipper han har misforstått og egentlig snakker om å dele .torrentFILER

7348173[/snapback]

Hvorfor skal det være ulovlig å dele/laste ned torrent filer?

 

Selvsagt, er det copyrighted materiale du laster ned, og som du egentlig ikke har rettigheter til å laste ned, skal det være ulovlig.

Men er det f.eks en Linux distro eller et program du har kjøpt over nett som du laster ned gjennom et torrent program skal det seff være lovlig.

 

Skal du laste ned gjennom ftp, så vil jo det bare være en flaskehals, hvis mange laster ned den samme fila...

Lenke til kommentar
hvis jeg ikk ehusker helt feil kan en still einn torrent-programmet til ikke å dele det du laster ned. har ikke sjekket i nyeste utgave av det programmet jeg bruker men jeg er ganske sikker på at en kunne det før.

7342839[/snapback]

Ettersom nedlastingshastigheten i så godt som alle tilfeller varierer etter grad av deltakelse i delingssvermen, vil en, om en skulle ikke tillate andre å laste ned fra sin klient, få meget lav overføringshastighet - i verste fall ingen. Dessuten motarbeider jo en slik innstilling den totale overføringshastigheten i BitTorrent-nettverket - jo mindre folk laster opp, desto mindre blir nedlastingshastigheten.

Lenke til kommentar

Kort og greit er det ulovlig å laste ned ting (les: tv-serier, musikk, software, filmer osv) som er beskyttet av åndverksloven. I utgangspunktet er alt som bli laget beskyttet av denne loven, men enkelte produkter kan lastes ned uten at det er ulovlig.

 

Torrent i seg selv er ikke ulovlig, det spørs hva man bruker det til. Hvis du bruker det til å laste ned tv-serier, er det ulovlig. Det spiller ingen rolle hva man bruer for å laste ned. LimeWire, Bearshare, Torrent osv, så lenge det du laster ned er ulovlig å laste ned, bryter du en lov.

 

Det er, slik jeg har forstått det, lovlig å dele med venner/familie. Det betyr at jeg kan låne en cd til en kamerat, rippe den til Mp3-filer og ha den på harddisken. Men å legge det ut på internett er veldig ulovlig.

 

Loven om at deling er forbudt, men det er lov å laste ned, gjelder ikke lenger, både opplasting og nedlasting er ulovlig.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Men det bør jo være lovlig å laste ned for du kan jo "ta opp" serier, filmer fra tv og beholde dem,,, det blir jo a

kkuratt likt som å laste ned .

9211348[/snapback]

Bør det da også være lovlig å ta så mange bøker man bare vil fra bokhandelen selv om man bare har betalt for en, for man kan jo bare kopiere den selv når du kommer hjem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...