Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor ofte opplever du déjà vu?


Sigmund_Freud

  

319 stemmer

  1. 1. Hvor ofte opplever du déjà vu?

    • 1. Har aldri følt at noe skjer for andre gang.
      16
    • 2. Et fåtalls ganger.
      41
    • 3. Et par ganger i året.
      100
    • 4. En eller to ganger i måneden.
      110
    • 5. Oftere.
      51


Anbefalte innlegg

Jeg opplever dette psykologiske fenomentet relativt ofte, dvs fra kanskje en gang i uka til flere ganger daglig alt ettersom. I følge wiki er det déjà vécu-utgaven av déjà vu jeg opplever. Jeg får rett og slett følelsen av at dette har skjedd før, normalt i et ett til tre sekunders slags "flash".

 

Jeg vet déjà vu er vanlig, men er det mange som opplever det like hyppig som meg? Og hvor ofte opplever du déjà vu?

 

Fint om noen med litt innsikt kan forklare hva det skyldes osv. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg opplever dette psykologiske fenomentet relativt ofte, dvs fra kanskje en gang i uka til flere ganger daglig alt ettersom. I følge wiki er det déjà vécu-utgaven av déjà vu jeg opplever. Jeg får rett og slett følelsen av at dette har skjedd før, normalt i et ett til tre sekunders slags "flash".

 

Jeg vet déjà vu er vanlig, men er det mange som opplever det like hyppig som meg? Og hvor ofte opplever du déjà vu?

 

Fint om noen med litt innsikt kan forklare hva det skyldes osv. :)

7312775[/snapback]

hmm jeg å har det sån mange ganger, snålt,går nesten ikke an å forklare:S

kommer dessvere ikke på noe nå:S men jeg har det noen ganger i uken ja :)

Edit:"En slik sammenheng kunne kanskje også forklart hvorfor flere som opplever déjà vu føler at de kan forutsi hva som kommer til å skje."

"Noen forskere tror til og med at følelsen av å ha opplevd noe før faktisk stemmer. De mener hendelsene ligner på noe vi har sett eller gjort tidligere, men som vi ikke husker bevisst. Det kan også være snakk om hendelser fra drømmer."

 

Fa** creepe det stemte uhyrlig likt :dontgetit:

Endret av NadaX7
Lenke til kommentar

Jeg har hatt det ''problemet'' endel i det siste og blir litt skremt hver gang det skjer, det skjer vel mellom en gang pr. mnd. til flere ganger i uka vil jeg tro.

Jeg synes det er litt freaky for jeg klarer ikke og plasere hvor jeg har sett hendelsene første gang men er helt sikker på at jeg har sett det før et eller annet sted når det skjer.

 

Noen ganger er det ikke så ille og jeg tenker bare: 'hva faen!' og andre ganger blir jeg ganske satt ut i noen minutter :p

Lenke til kommentar

Hmm, er snart 18 og tror aldri jeg har opplevd det.

(for en måned siden så husker jeg at det var litt snodig at jeg møtte på samme gutten på nesten samme sted...Men fikk vell egentlig ingen følelse av deja-vu... :hmm: (for jeg så jo at alt ikke var helt likt)

 

Så mitt spørsmål er:

Er dette mer psykologisk, eller er det at dere f.eks ser at to ting skjer igjen...(nesten)

Eller er det at det bare "popper" opp i hjernen der det på en måte kommer et bilde opp, om noe som har skjedd før?... :dontgetit:

 

Dere sier det varer noen sekunder.... Og da begynner jeg å lure, for hvis jeg f. eks synes at noe har skjedd to ganger, så synes jeg jo at det har skjedd noen ganger før. Og det har liksom ingen varighet.

(enten så synes jeg det eller ei)

 

:dontgetit:

Lenke til kommentar
Hmm, er snart 18 og tror aldri jeg har opplevd det.

(for en måned siden så husker jeg at det var litt snodig at jeg møtte på samme gutten på nesten samme sted...Men fikk vell egentlig ingen følelse av deja-vu... :hmm: (for jeg så jo at alt ikke var helt likt)

 

Så mitt spørsmål er:

Er dette mer psykologisk, eller er det at dere f.eks ser at to ting skjer igjen...(nesten)

Eller er det at det bare "popper" opp i hjernen der det på en måte kommer et bilde opp, om noe som har skjedd før?... :dontgetit:

 

Dere sier det varer noen sekunder.... Og da begynner jeg å lure, for hvis jeg f. eks synes at noe har skjedd to ganger, så synes jeg jo at det har skjedd noen ganger før. Og det har liksom ingen varighet.

(enten så synes jeg det eller ei)

 

:dontgetit:

7313985[/snapback]

Den mest logiske forsklaringen jeg har hørt angående dette, er at forskjellige deler av hjernen har forsinkelse av oppfatningen og forståelsen av det en ser. Slik at den ene delen av hjernen danner et visuelt bilde av det man ser, mens den andre delen oppfatter bildet, bare litt senere.
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Har déjà vu ofte. Synes det er utrolig fascinerende. Noen ganger er jeg sanndrømt også. Drømmer en ting om natten og så hender det noen dager i etterkant. Det er litt skremmende.

Lenke til kommentar
Har déjà vu ofte. Synes det er utrolig fascinerende.
Når jeg startet å oppleve det ofte synes jeg også det var fascinerende, nå blir det nærmest for ofte. Startet på jobb kl. fire på onsdag og hadde déjà vu minst to ganger før jeg stengte kl. åtte.

 

Noen ganger er jeg sanndrømt også. Drømmer en ting om natten og så hender det noen dager i etterkant.
Når jeg tenker meg om opplever jeg av og til å tenke at noe kommer til å skje også skjer det i ettertid.

 

Eks.: Når forelesningen på fredag nesten var over tok jeg sammen sakene mine, men ventet med å skru på A2DP-headsettet mitt siden jeg tenkte at om noen ringer bråker det (om noen ringer kommer det rimelig høy ringelyd i høretelefonene som i en stille forelesningssal høres godt). Mindre enn et minutt senere ringer en kompis fire ganger!

 

Eks.2: Skulle ta bussen til jobb for tre-fire uker siden og hadde et helt nytt mnd-kort. Når jeg skal gå hadde jeg god tid og tenkt det er lurt å skrive på tidspunkt og kundenummer med en gang siden jeg ellers alltid glemmer det. Akkurat når jeg skal til å skrive tenker jeg "hva om Daniel kjører forbi og lar meg sitte på, da blir tidspunktet feil" så jeg bestemmer meg for å ikke skrive noen på tid for stempling og går til bussholdeplassen. Om ikke mange minutter kommer naturligvis Daniel kjørende forbi og spør om jeg skal samme veien som han. Var litt småskjelven når jeg satt meg i bilen. :ermm:

 

(Daniel er fettern min, at han har kjørt forbi akkurat der når jeg skal med bussen har skjedd én gang tidligere, og det er over et år siden...)

Lenke til kommentar
Eks.2: Skulle ta bussen til jobb for tre-fire uker siden og hadde et helt nytt mnd-kort. Når jeg skal gå hadde jeg god tid og tenkt det er lurt å skrive på tidspunkt og kundenummer med en gang siden jeg ellers alltid glemmer det. Akkurat når jeg skal til å skrive tenker jeg "hva om Daniel kjører forbi og lar meg sitte på, da blir tidspunktet feil" så jeg bestemmer meg for å ikke skrive noen på tid for stempling og går til bussholdeplassen. Om ikke mange minutter kommer naturligvis Daniel kjørende forbi og spør om jeg skal samme veien som han. Var litt småskjelven når jeg satt meg i bilen. :ermm:

Intuisjon. :w00t:

 

Merka det i dag jeg og.

 

Våknet et par ganger i dag før jeg orket å stå opp, og en av gangene følte jeg bare for å "late" som jeg ikke hadde stått opp, og stirret rett på døra...

Etter 5 sekunder kommer mor inn, for å sjekke om jeg fortsatt sover... :innocent:

:yes:

Lenke til kommentar
Har déjà vu ofte. Synes det er utrolig fascinerende. Noen ganger er jeg sanndrømt også. Drømmer en ting om natten og så hender det noen dager i etterkant. Det er litt skremmende.

7314151[/snapback]

 

Nettopp.

 

Jeg opplever det passe ofte, feks så drømte jeg at jeg satt i en klasse, med en ny lærer osv, visste ikke hvor jeg var, jeg satt og vippa på stolen, og så på en grønn dør.

 

8mnd senere satt jeg på et nytt klasserom, en ny skole, med en ny lærer, satt og vippa på stolen, og så på den grønne døra.

 

- DET var jævlig skummelt

Lenke til kommentar

Har hørt at dejavu er som sagt tidleigere her,bare at den ene hjernehalvdelen reagerer senere enn den andre,derfor føles det ut som vi har sett det før. Men jeg tror personlig at der finnes mer enn vi kan forklare.

 

Blandt annet sender jeg og samboeren og ei nær venninne,veldig ofte melding til hverandre akkurat samtidig. Og da kan det være dagevis siden jeg og venninnen min har sett hverandre eller snakket,men i det jeg skriver melding til henne,får jeg en fra henne. Og her om dagen drømte jeg at jeg og hun hadde vært på jentetur til Paris,og da hadde hun drømt det hun også samme natten!! Vi fant ikke ut hva som kunne hadde gjort det heller for vi hadde ikke sett hverandre eller snakket sammen på flere dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...