Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor ofte opplever du déjà vu?


Sigmund_Freud

  

319 stemmer

  1. 1. Hvor ofte opplever du déjà vu?

    • 1. Har aldri følt at noe skjer for andre gang.
      16
    • 2. Et fåtalls ganger.
      41
    • 3. Et par ganger i året.
      100
    • 4. En eller to ganger i måneden.
      110
    • 5. Oftere.
      51


Anbefalte innlegg

Nå er det ganske skjeldent, men før, når jeg var mindre opplevde jeg det ofte. Når jeg var mindre, fikk jeg også sånne rykkninger, elns når jeg sov, sånn at jeg plutselig spratt en halv meter opp i luften uten videre.

 

Jeg fant jo da en naturlig forklaring på det hele. :p

Jeg fant ut at jeg lå i koma etter en bilulykke elns, og hele livet passerte i revy. Noen ting husket jeg bedre enn andre, så når noen av de tingene kom, kjente koma-meg'en seg igjen, og begynte å tenke at det hadde skjedd før.

Rykkningene forklarte jeg med at legene drev med sånn hjertestarter.

 

Joda..  :p

7340457[/snapback]

 

Ja, en vil gjerne tro, men tror neppe det er det som er årsaken. Men du er på rett spor iallefall, det er vel at du 50/50 ligger i søvne, og kommer realiteten til verks og reagerer med et spark, slag ellernoe ;)

 

Det er drit kult, men også skummelt :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ja, opplever det alt for ofte og blir faktisk ganske redd når jeg opplever det.
Ja, ikke sant?

 

Nå er jeg derimot enda mer skremt. Fra å oppleve det opptil flere ganger daglig har jeg nemlig ikke hatt déjà vu på snart to uker. :scared:

7384961[/snapback]

 

 

kanskje du har begynnt å legge deg tidligere, slik at du ikke er så trøtt og hjernen klarer å henge med :tease:

Lenke til kommentar

Har hatt to som var kjempeskumle denne uka.

 

Satte meg skikkelig ut.

 

Første var når jeg så på Family Guy og Stewie opptrådte på Woodstock.

 

Da tenker jeg på episoden med Simpsons hvor Homer er på Woodstock-festivalen som barn og Jimi Hendrix spiller "Star Spangled Banner". Spør meg ikke hvorfor jeg tenker på den episoden.

 

Og omtrent et halvt minutt senere spiller WinAmp (som jeg har på Shuffle) nettopp Star Spangled Banner med Jimi Hendrix.

 

Det er vel det som er Deja Vu?

Lenke til kommentar
Det er vel det som er Deja Vu?
Nei, dette er kun merkelige tilfeldigheter. Eller intuisjon som andrull sier tidligere i tråden.

 

Déjà vu er når du i form av en slags flash føler at noe har skjedd tidligere. Feks kan en person du aldri ha møt tidligere spørre deg om noe og du kan i det vedkommende stiller spørsmålet føle at "dette har skjedd tidligere".

 

Déjà vu kan også være når du ser noe skje to ganger, som feks når Neo i den første Matrix-filmen ser en svart katt to ganger.

 

Dette er to eksempler på hva déjà vu _ikke_ er:

Eks.: Når forelesningen på fredag nesten var over tok jeg sammen sakene mine, men ventet med å skru på A2DP-headsettet mitt siden jeg tenkte at om noen ringer bråker det (om noen ringer kommer det rimelig høy ringelyd i høretelefonene som i en stille forelesningssal høres godt). Mindre enn et minutt senere ringer en kompis fire ganger!

 

Eks.2: Skulle ta bussen til jobb for tre-fire uker siden og hadde et helt nytt mnd-kort. Når jeg skal gå hadde jeg god tid og tenkt det er lurt å skrive på tidspunkt og kundenummer med en gang siden jeg ellers alltid glemmer det. Akkurat når jeg skal til å skrive tenker jeg "hva om Daniel kjører forbi og lar meg sitte på, da blir tidspunktet feil" så jeg bestemmer meg for å ikke skrive noen på tid for stempling og går til bussholdeplassen. Om ikke mange minutter kommer naturligvis Daniel kjørende forbi og spør om jeg skal samme veien som han. Var litt småskjelven når jeg satt meg i bilen. :ermm:

 

(Daniel er fettern min, at han har kjørt forbi akkurat der når jeg skal med bussen har skjedd én gang tidligere, og det er over et år siden...)

7314412[/snapback]

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

7313985[/snapback]

Den mest logiske forsklaringen jeg har hørt angående dette, er at forskjellige deler av hjernen har forsinkelse av oppfatningen og forståelsen av det en ser. Slik at den ene delen av hjernen danner et visuelt bilde av det man ser, mens den andre delen oppfatter bildet, bare litt senere.

7314072[/snapback]

 

Det har jeg og hørt! Synes det høres veldig logisk ut :)

Lenke til kommentar
Den mest logiske forsklaringen jeg har hørt angående dette, er at forskjellige deler av hjernen har forsinkelse av oppfatningen og forståelsen av det en ser. Slik at den ene delen av hjernen danner et visuelt bilde av det man ser, mens den andre delen oppfatter bildet, bare litt senere.
Ville ikke det bety at menn skulle hatt det oftere enn kvinner (kjent sak av kvinner er flinkere på co-op mht hjernehalvdeler)?

 

Innspill? :hmm:

Lenke til kommentar

Er vel en type Deja ett-eller-annet?

 

(Flyttet fra Hamar til Oslo når jeg var 7, er nå 17, hadde ikke vært der på 10 år altså.)

For en stund siden kjørte vi igjennom området jeg bodde på før i Hamar, og jeg ble utrolig overrasket!

Det var mørkt ute, klokka var vel 11 på kveldens elns, da jeg plutselig så den gamle bestevennen min løpe rundt i hagen for å fange bier i ett syltetøyglass akkurat som den dagen jeg hadde dratt derfra for 10 år siden! Samme bevegelsene.

 

Det at jeg så han der ute var jo selvfølgelig en hallusinasjon eller liknende , men det skumle er at at han stoppet på samme sted han gjorde for 10 år siden og sendte meg det samme triste blikket, det samme slørete smilet, og plutselig var det som om jeg ble revet ut av kroppen for å se denne siste scenen hvor han sier "fang dem der for meg også da", og gir meg syltetøyglasset som utspilte seg for 10 år siden i reprise, bare denne gang i 3dje persons-synsvinkel!

 

Han døde noen få år senere i en ulykke :(

 

Alle disse minnene fra stedet som jeg vil si at jeg "gjenopplevde", gikk faktisk så hardt inn på meg at jeg knakk sammen i gråt der i baksetet.

 

Det var faktisk utrolig skummelt!

Lenke til kommentar
Jeg opplever dette psykologiske fenomentet relativt ofte, dvs fra kanskje en gang i uka til flere ganger daglig alt ettersom. I følge wiki er det déjà vécu-utgaven av déjà vu jeg opplever. Jeg får rett og slett følelsen av at dette har skjedd før, normalt i et ett til tre sekunders slags "flash".

 

Jeg vet déjà vu er vanlig, men er det mange som opplever det like hyppig som meg? Og hvor ofte opplever du déjà vu?

 

Fint om noen med litt innsikt kan forklare hva det skyldes osv. :)

7312775[/snapback]

 

jeg stemte en par ganger i måneden, tror nok det stemmer mest på meg. er veldig merkelig, jeg får og korte flash hvor jeg får en ekstremt sterk følelse av at akkurat det samme har skjedd før. utrolig merkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...