Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor ofte opplever du déjà vu?


Sigmund_Freud

  

319 stemmer

  1. 1. Hvor ofte opplever du déjà vu?

    • 1. Har aldri følt at noe skjer for andre gang.
      16
    • 2. Et fåtalls ganger.
      41
    • 3. Et par ganger i året.
      100
    • 4. En eller to ganger i måneden.
      110
    • 5. Oftere.
      51


Anbefalte innlegg

Får det veldig ofte på ferier og lignende. Akkurat som om jeg har vært der før (ikke nødvendigvis opplevd akkurat samme tingene). Flere ganger jeg føler meg kjent på steder jeg aldri har vært før, ofte ganske skremmende å vite for eksempel hvor ting er når du innerst inne vet at du aldri har vært der og umuig kan vite det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Flere ganger jeg føler meg kjent på steder jeg aldri har vært før, ofte ganske skremmende å vite for eksempel hvor ting er når du innerst inne vet at du aldri har vært der og umuig kan vite det.
Denne følelsen heter Déjà visité (allerede besøkt).

 

Jeg har aldri opplevd denne typen déjà vu, så sånn sett kan jeg vel si meg fornøyd med déjà vécu et par ganger i uken. :)

 

--------------------------------------------------------------------

Er det stort misbruk som har gjort at det nå ikke kan lages avstemninger på Helse-forumet? Har lest at mellom 50 og 70 % opplever déjà vu minst en gang i livet, men hvor mange som opplever det så ofte som flere ganger i uken finner jeg lite data om. Kan en admin lage en avstemning manuelt? :)

Lenke til kommentar

Opplenver stadig déjà vu, men synes vel ikke det er skremmende, akkurat. Mer artig.

 

Er det flere som opplever "når man snakker om sola"-effekten? Av en merkelig grunn er denne alltid fremtredene på ferier i mitt tilfelle. I sommer var vi på guttetur i kroatia, og for tre år siden i Hellas. Begge ganger skjedde episoder alà dette gjentatte ganger:

 

Vi sitter på en café og prater om Opel Kadett. Det blir sagt noe som "joda, på 70-tallet kom den i faktisk i en ganske tøff kupe-versjon, men den er sjelden nå, ser den aldri.." Vi kjører videre på våre leide mopeder etter endt måltid, og etter 5 minutter ser vi en slik Kadett. Tilfeldig kan man si, og det er det jo egentlig. Men når det skjer 3 ganger på en dag, med sjeldne biler(ja, vi snakker mye bil), er det litt merkelig.

Vi snakket også om yachten til Abramovich som var observert i Norge, og dagen etter ligger den der i all sin prakt i en havn i Kroatia når vi kommer inn med ferja.

 

Andre som har lignende?

Lenke til kommentar

Hatt det ofte, siste gangen var for ca. en uke, da slutten på skoleveien ble helt lik begge dagene, og da snakker vi folk som gikk på veien og alt mulig. Faen så skummelt, jeg svinger inn, der kommer den sølvgrå bilen og slipper av akkurat de samme menneskene på akkurat samme sted som i går, og shit, der kommer den røde bilen og slipper av den jenta akkurat når jeg går forbi menneskene fra den forrige bilen.

 

Jeg endret retning og gikk en helt annen vei.

 

Hvis dette da er fenomenet ved navn Déjà vu.

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar

Nå er det ganske skjeldent, men før, når jeg var mindre opplevde jeg det ofte. Når jeg var mindre, fikk jeg også sånne rykkninger, elns når jeg sov, sånn at jeg plutselig spratt en halv meter opp i luften uten videre.

 

Jeg fant jo da en naturlig forklaring på det hele. :p

Jeg fant ut at jeg lå i koma etter en bilulykke elns, og hele livet passerte i revy. Noen ting husket jeg bedre enn andre, så når noen av de tingene kom, kjente koma-meg'en seg igjen, og begynte å tenke at det hadde skjedd før.

Rykkningene forklarte jeg med at legene drev med sånn hjertestarter.

 

Joda.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...