Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor ofte opplever du déjà vu?


Sigmund_Freud

  

319 stemmer

  1. 1. Hvor ofte opplever du déjà vu?

    • 1. Har aldri følt at noe skjer for andre gang.
      16
    • 2. Et fåtalls ganger.
      41
    • 3. Et par ganger i året.
      100
    • 4. En eller to ganger i måneden.
      110
    • 5. Oftere.
      51


Anbefalte innlegg

Ganske ofte da jeg var liten.

Noen ganger kom de også på forskudd at jeg hviste hva som kom til å skje, men bare i intervallet 1-5 min ca.

 

Det var spesielt en gang på barneskolen jeg fikk et slikt framtidsgreie, så jeg fortalte læreren hva hun skulle til å si meg. Skal si hun ble paff! :cool:

 

Hørt av en sinnsiolog eller hva det heter at jeg vistnok skal være synsk til en hvis grad, da min farmor var det, og jeg har arvet noe av dette, (mest sanndrømming)

men hittil ser det dårlig ut :p

Det var den skoleepisoden og et par Deja vu's, men that's it.

Farmor fortalte folk at farfar skulle dø om en uke som også stemte, så egentlig er jeg glad jeg kanskje ikke har arvet noe likevel :p hoho

 

Suns det er litt skumle saker jeg... :ph34r:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opplever "svake" deja vus stadig vekk. "Hardere" deva vus har jeg bare opplevd noen ganger.

En gang var skikkelig creepy fordi jeg husket alt av hva kompisen min skulle si, så jeg sa det rett ut og i munnen på han. Husker han ble helt satt ut av det.

En annen gang, da jeg var liten, drømte jeg at søs og jeg skulle leke gjemsel. Jeg drømte akkurat hvor hun skulle gjemme seg. Dagen etter lekte vi gjemsel og jeg fant henne på akkurat de samme stedene som jeg hadde sett i drømmen.

 

Nå i de senere årene har jeg lite av de "harde" deja vuene. Bare slike små, der jeg husker en eller annen setning som skal sies eller hendelse.

Endret av T-Solberg
Lenke til kommentar
Det hadde vært litt kult og fått déjà vu til matte-examen da :p

7495145[/snapback]

 

Det hadde vært eid. Desverre har jeg aldri hatt noen déjà vu som kan brukes til noe som helst.

 

btw. Hva heter det hvis man har sett en person i en drøm, eller i et minne uten fjes, men bare sett kroppen liksom. Også ser du personen etterpå IRL med annsikt?. Er det også déjà vu?

Lenke til kommentar

Dette har jeg opplevd flere ganger, synes det er spennende jeg. Opplever det et par ganger i måneden, +/-

Veldig mange teorier på hva dette fenomenet er, og jeg tror nok vi aldri med sikkerhet kommer til å kunne konstatere hva det er. Men en teori jeg liker, uten å gå for mye inn på religion her, er at i øyeblikket du opplever déjà vu, får du flashbacks fra ditt forrige liv. ;)

Endret av empatiy
Lenke til kommentar
Dette har jeg opplevd flere ganger, synes det er spennende jeg. Opplever det et par ganger i måneden, +/-

Veldig mange teorier på hva dette fenomenet er, og jeg tror nok vi aldri med sikkerhet kommer til å kunne konstatere hva det er. Men en teori jeg liker, uten å gå for mye inn på religion her, er at i øyeblikket du opplever déjà vu, får du flashbacks fra ditt forrige liv. ;)

7499599[/snapback]

Bullshit, vi har et(1!) Liv, fuck det opp så mye du vill, her i verden har du en sjangse :xmas:

Endret av NadaX7
Lenke til kommentar

Opplever dette ganske ofte. Det var mange ganger før men ikkje så mange no for tida. Er blitt ganske vant til det og det er ganske gøy/interessant når det skjer.

 

Men det er spesielt sanndrømming som opptar meg sidan eg gjer det så ofte som daglig. Kan ikkje sjå stort som er spesielt skummelt med det sidan eg er godt inne i det "overnaturlige". Det er ikkje alt slikt eg trur på men det må vel være noko i det når så mange har hatt det og kan fortelle om det ned til minste detalj.

 

Men noko som er merkelig er at, det er ikkje verken deja vu eller noko anna eg har høyrt om, når eg er med ein person som eg ofte ikkje kjenner så snakke er litt med personen og kanskje ser på kroppspråket og slikt og etter 5 min kan eg fortelle veldig mykje om den personen. Dette er ganske merkelig men og ganske gøy.

 

eks: eg var på hyttetur med ein kompis og da hadde søstera hans tatt med seg ei veninne. Vi blei litt vennar og eine natta satt vi oppe til langt på natt mens eg fortalte ho veninna om mykje ting som eg aldri kunne visst og som ho ikkje alltid visste sjølv. Vi satt slik i 6 timar før vi måtte legge oss. Det var veldig merkelig men og ganske morosamt sidan ho var heilt satt ut etter det. Men vi blei ganske gode vennar og av det. :D

 

Det einaste som egentlig kunne fortelle meg noko var ein lapp ho hadde rabla på og av den lille lappen såg eg over 20 forskjellige teikningar av forskjellige ting, og når eg spurde ho om dei forskjellige teikningane eg såg fletta inn i kvarandre så hadde alle saman betydd noko for ho eller det hadde skjedd noko tidlegare som ho kunne forbinde med det.

 

Det var ganske creepy og hadde vore bra om nokon kunne fortelle meg kva dette er eller.

Lenke til kommentar

Jeg ser det er mye snakk om sanndrømming, at ting skjer flere ganger osv. Dette er ikke en form for déjà vu. Déjà vu begrenser seg til følelsen av å allerede ha opplevd, følt eller besøkt. Déjà vécu som jeg startet tråden med er følelsen av at noe har skjedd tidligere. Det skjer der og da, som et slags flash. Dvs når noe skjer føler du et lite øyeblikk at dette ikke er første gangen det skjer.

 

Déjà vu begrenser seg altså til denne allerede-følelsen, og er ene og alene en følelse. Om du ønsker å vite hva du får spørsmål om på prøven i morgen er altså ikke déjà vu svaret på ditt spørsmål.

 

 

Når det er sagt, kom gjerne med historier om sanndrømming og generelt denne typen ekle opplevelser av å føle/se at noe har skjedd før/kommer til å skje i fremtiden. Kommer vel til å forandre litt på første post så det blir klarere hva pollen spør etter, men det skjer ikke i kveld.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg husker også jeg hadde det hyppig når jeg var mindre. Husker jeg sa til kompisene mine at "vent litt, jeg fikk følesen av at de der har skjedd før" uten å vite hva déjà vu var for noe i det hele tatt.

 

Er vell slik at ingen vett med sikkerhet hva det er(?)!

 

Kan vell kanskje benytte annledningen til å påpeke at Filmen Déjà Vu, som kom ut sist uke var ganske så bra, til tross for at filmen hadde veldig lite med selve Déjà Vu og gjøre i grunnen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hmm, jeg og en kompis var på skoletur til korsika, i en av byene, så vi en fin dame som går på andre siden av gata, men vi tenkte ikke mer på det, men vi gikk inn en musikkbutikk på samme gate, vi var der lenge, 30 min til 1 time, men det som skjer er at samme dama som vi så tidligere kommer og går akkurat samme på andre siden av gata, der vi kom ut av butikken, det skjedde nøyaktig det samme som vi så henne tidligere, det va skummelt det...

 

har hatt sånne deja vu tidligere når jeg var mindre, flere ganger skjedde det 2 ganger, akkurat som det står oppe, men synst den som var mest skummelt var det jeg skrev nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...