Gå til innhold

Har du noen gode kostholdtips (ikke proteinpulver)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tvert i mot, spis det du vil, inkludert junkfood!

 

Det er bra du selv ser at du er tynn! Da er det mye lettere å gjøre noe med det.

 

Ligger du på en stabil vekt nå eller går du ned / opp? Når man skal opp i vekt så ligger man på seg fett uansett om man vil eller ikke, og når du er så tynn nå så er det bare å spise det du vil enkelt og greit.

Det er mye lettere å fjerne fettet enn det er å legge på seg muskler, men selvsagt må man vite hva man gjør.

 

Uansett, spis det du vil. Hvis du skal trene 3-4 ganger i uken så kommer du til å bruke ca 500-750kcal ekstra de dagene, og da sier det seg selv at du må ha mye mer mat enn det du spiser nå.

 

Ikke så viktig egentlig hva du spiser nå i begynnelsen så lenge du får i deg din egen kroppsvekt x 2.5g proteiner. Du lærer underveis, så ikke tenk så mye på tall og kalorifordeling enda.

Prøv selvsagt å holde deg til mest mulig sunn mat, men om du spiser junkfood av og til så går det helt fint.

Lenke til kommentar
Det er mye lettere å fjerne fettet enn det er å legge på seg muskler, men selvsagt må man vite hva man gjør.

7291905[/snapback]

Det der er så vanvittig individuelt at det hadde vært kjekt om du ikke hadde vært så bastant. Det er kanskje slik for trådstarter, men tjukkasene er stigmatiserte nok som de er om de ikke skal dras lenger ned i søla av slike uttalelser. :)

EDIT: Jeg, f.eks, har veldig lett for å legge på meg fett. Fordelen er at jeg også har veldig lett for å legge på meg muskler. :w00t:

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Det er mye lettere å fjerne fettet enn det er å legge på seg muskler, men selvsagt må man vite hva man gjør.

7291905[/snapback]

Det der er så vanvittig individuelt at det hadde vært kjekt om du ikke hadde vært så bastant. Det er kanskje slik for trådstarter, men tjukkasene er stigmatiserte nok som de er om de ikke skal dras lenger ned i søla av slike uttalelser. :)

EDIT: Jeg, f.eks, har veldig lett for å legge på meg fett. Fordelen er at jeg også har veldig lett for å legge på meg muskler. :w00t:

7291961[/snapback]

 

Var kanskje litt dårlig formulert, men nå tenkte jeg i de baner at det er mye lettere å slanke bort x antall kg fett på ett år, enn det er å legge tilsvarende antall kg muskler på seg i løpet av ett år ;)

Og det gjelder for alle dersom man ikke tar i betraktning AAS.

Lenke til kommentar
Tvert i mot, spis det du vil, inkludert junkfood!

 

Det er bra du selv ser at du er tynn! Da er det mye lettere å gjøre noe med det.

 

Ligger du på en stabil vekt nå eller går du ned / opp? Når man skal opp i vekt så ligger man på seg fett uansett om man vil eller ikke, og når du er så tynn nå så er det bare å spise det du vil enkelt og greit.

Det er mye lettere å fjerne fettet enn det er å legge på seg muskler, men selvsagt må man vite hva man gjør.

 

Uansett, spis det du vil. Hvis du skal trene 3-4 ganger i uken så kommer du til å bruke ca 500-750kcal ekstra de dagene, og da sier det seg selv at du må ha mye mer mat enn det du spiser nå.

 

Ikke så viktig egentlig hva du spiser nå i begynnelsen så lenge du får i deg din egen kroppsvekt x 2.5g proteiner. Du lærer underveis, så ikke tenk så mye på tall og kalorifordeling enda.

Prøv selvsagt å holde deg til mest mulig sunn mat, men om du spiser junkfood av og til så går det helt fint.

7291905[/snapback]

Jeg ser rett og slett ikke poenget i å spise masse drit for å legge på seg fett. Hva i alle dager skal du med det? Prøv heller å legg deg på at høyt matinntak med masse proteiner, moderat med karbohydrater og en del fett. 35/40/35 - proteiner/karbohydrater/fett. For all del, du trenger ikke regne på dette, men når du har drevet på en stund får du feelingen over hvordan det skal være.

Hvis du driver litt kardio på siden øker du forbrenningen, noe som gjør at du spiser mer, og holder fettet i sjakk.

 

Riktig, jeg mener å ha lest et sted at det maksimale man kan legge på seg i muskler pr. år (uten inntak av uhumskheter) er ca 8 kg for alle?

7292471[/snapback]

Det kan man ikke si. Helt inviduelt.

Endret av Orbo
Lenke til kommentar
Tvert i mot, spis det du vil, inkludert junkfood!

7291905[/snapback]

Akurat der er jeg ganske uenig, kanskje 1 junkfood måltid hver 2 uke men ikke mer. Mye junkfood vil bare legge seg som ekstra mye fett som du må ta av når du skal deffe. Er jo bra med litt fett men kan bli for mye, og nå er ikke akurat mcdonalds mat det beste for kroppen heller helsemessig.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Tunfisk er fine greier. En pakke med 3 bokser koster vel omtrent 16 spenn på RIMI, da har du 360g fisk (tørrvekt). Næringsinnholdet pr 100g er som følger:

 

Energi 120 kcal

Protein 25g

Karbohydrater 0,5g

Fett 1,5g

 

Er det noen andre vanlige matvarer som gir mer proteiner for pengene?

EDIT: Etter litt regning fant jeg ut at man faktisk må kjøpe proteinpulver i store kvanta for å slå denne tunfisken.

Euroshopper tunfisk: 4,6875g protein pr.krone

Nutrisport 90+ til 250kr/908g: 3,268g pr. krone

Nutrisport 90+ til 1495/10000g: 6,0200g pr. krone

 

Da har jeg selvsagt ikke tatt hensyn til hva slags protein det er snakk om, det er jo ikke slik at protein er protein (som Arne Scheie sikkert ville sagt det).

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg sier igjen, spis det du vil.

 

Fett på kroppen kommer ikke av at man spiser fett. Det er to helt forskjellige typer fett.

 

Så lenge man har et kalorioverskudd så vil man legge på seg fett! Så enkelt er det. Det spiller ingen rolle hva man spiser sånn sett, det som teller er mengden kalorier man inntar.

Selvsagt er kaloriinnholdet i junk food større enn det er i kylling og ris, men dersom man ikke klarer å spise nok mat slik at man legger på seg, så vil man heller ikke legge på seg mer muskler.

Derfor er det bedre å spise junkfood en gang i blandt hvis man vil legge på seg slik at man vet at man får i seg nok kalorier.

 

Med trådstarters 63kg bør han legge seg på ca 2400 kcal hver dag for å legge på deg muskler, men det tallet betyr lite dersom han ikke regner ut hva 2400 kcal er i mat.

Derfor så bør du spise det du gjør nå + litt ekstra til hvert eneste måltid og så kan du skeie ut en gang i blandt uten å bekymre deg over det.

 

Så lenge du sørger for at du får i deg nok proteiner; 2.5g per kg kroppsvekt, så kommer dette til å gå bra.

Husk også en- og flerumettet fett slik at du holder testestoronproduksjonen ved like.

Å ikke få i seg nok fett er sammen med for lite proteiner den vanligste grunnen til at mange ikke klarer å legge på seg muskler.

Lenke til kommentar
Derfor er det bedre å spise junkfood en gang i blandt hvis man vil legge på seg slik at man vet at man får i seg nok kalorier.

7293063[/snapback]

Hvorfor ikkegjøre det på den enkleste måten? Å føre opp en matplan du fører og regner akurat hvor mye kcal du får i deg osv. Hvis man MÅ ha i seg junkfood ville jeg valgt kyllingkebab og byttet ut Statoil pølsen med en kalkunpølse.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Er ikke så lett å få i seg 2,5g proteiner om dagen hvis man bare spiser drittmat, vel?  :hmm:

7293111[/snapback]

 

Bare 2.5g proteiner er nok ikke noe problem :tease:

 

Skjønner selvsagt hva du mente, men nå sier nå jeg heller ikke at han bare skal spise drittmat da :)

Jeg sier at det ikke er noe problem å spise junk en gang i blandt slik at han faktisk får et kalorioverskudd. Spiser man ikke, vokser man ikke.

Man kommer langt på vei ved å ha et sunt norsk kosthold (noe få i dag har). Spiser man fisk og kjøtt et par ganger i uken er man langt på vei. Da er det enkelt å spe på med mer proteiner ved å drikke melk, spise kjøttpålegg på brødskivene, ta seg en boks eller to med tunfisk osv.

 

For å slutte å forvirre trådstarter og for å få slutt på denne tåpelige diskusjonen slenger jeg ut et oppsett til ham i stedet.

 

Det er ikke noe problem å skifte ut f.eks laks med kylling eller annet magert kjøtt du liker.

 

Ikke tenk så mye på antall gram / ml.

- 80g havregryn er en stor tallerken med havregryn.

- 300ml melk er et stort glass.

- 1ss er en spiseskje

- 200g laks er som oftest 2 koteletter / filéer, 200g kylling er 2 kyllingfiléer, osv. En grie regel du kan bruke er å måle knyttneven din og ta 2 knyttnever kjøtt / fisk til middag.

 

 

 

KCAL PROTEIN KARBO FETT

Frokost

Havregryn, lettkokte 80,0 g 290,4 kcal 7,7 g 60,0 g 1,3 g

Skummet melk 300 ml 105,0 kcal 10,6 g 15,0 g 0,3 g

Tran 1 ss 10 ml 81,0 kcal 0,0 g 0,0 g 9,0 g

 

Lunsj

Fullkorn brød, 2 skiver 80,0 g 181,6 kcal 5,6 g 34,2 g 2,2 g

Skinke, kokt 4 skiver 39,0 g 38,6 kcal 7,0 g 0,0 g 1,2 g

 

Mellommåltid

Tunfisk i vann, stor boks 140,0 g 178,6 kcal 32,2 g 0,0 g 0,7 g

Håndfull nøtter 20,0 g 180,0 kcal 0,0 g 0,0 g 18,0 g

 

Middag

Laks 200,0 g 362,0 kcal 36,8 g 0,0 g 24,0 g

Ris 1 porsjon 40,0 g 140,8 kcal 2,8 g 31,5 g 0,2 g

Olje 1 ss 10 ml 81,0 kcal 0,0 g 0,0 g 9,0 g

 

Etter trening

Banan (gul) 1stk = 110g 220,0 g 210,6 kcal 2,2 g 48,0 g 1,2 g

Tunfisk i vann, stor boks 140,0 g 178,6 kcal 32,2 g 0,0 g 0,7 g

 

Kvelds

Fullkorn brød, 2 skiver 80,0 g 181,6 kcal 5,6 g 34,2 g 2,2 g

Skinke, kokt 4 skiver 39,0 g 38,6 kcal 7,0 g 0,0 g 1,2 g

Olje 1 ss 10 ml 81,0 kcal 0,0 g 0,0 g 9,0 g

 

 

Totalt 2329,4 kcal 149,7 g 222,9 g 80,1 g

Lenke til kommentar
Tvert i mot, spis det du vil, inkludert junkfood!

 

Det er bra du selv ser at du er tynn! Da er det mye lettere å gjøre noe med det.

 

Ligger du på en stabil vekt nå eller går du ned / opp? Når man skal opp i vekt så ligger man på seg fett uansett om man vil eller ikke, og når du er så tynn nå så er det bare å spise det du vil enkelt og greit.

Det er mye lettere å fjerne fettet enn det er å legge på seg muskler, men selvsagt må man vite hva man gjør.

 

Uansett, spis det du vil. Hvis du skal trene 3-4 ganger i uken så kommer du til å bruke ca 500-750kcal ekstra de dagene, og da sier det seg selv at du må ha mye mer mat enn det du spiser nå.

 

Ikke så viktig egentlig hva du spiser nå i begynnelsen så lenge du får i deg din egen kroppsvekt x 2.5g proteiner. Du lærer underveis, så ikke tenk så mye på tall og kalorifordeling enda.

Prøv selvsagt å holde deg til mest mulig sunn mat, men om du spiser junkfood av og til så går det helt fint.

7291905[/snapback]

 

 

Jeg går ikke så mye opp og ned i vekt, har vel ligget rundt 63-65kg en stund nå,

men jeg må innrømme at jeg spiser endel usunn mat, muligens Pizza to ganger i uka. Spiser ellers sunt med mye grønnsaker, endel frukt og hjemmebakt brød, karbonadedeig(Taco, Pasta that sort of thing, vet ikke om dette er så bra og spise dog), jeg spiser egg hver dag og husker også å drikke nok og ta kosttilskudd(Omega 3, Multivitamin, jern(jeg har hatt og har nok fortsatt jernunderskudd, mye bedre nå dog :) ). Jeg har også i det siste begynt og spise endel kylling :thumbup:

 

 

Edit: Hvis man ser bortfra de små mengdene sjokolade jeg spiser av og til(ikke hver eneste uke, og da maks 50 gram eller noe), spiser jeg ikke noen ting med sukker(der er fruktsukker i frukten jeg spiser seff), jeg drikker ikke brus, og går ikke på Macdonalds eller Burger King(siste gangen jeg var der var over et år siden :ph34r: ).

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
  KCAL PROTEIN KARBO FETT

Frokost     

Havregryn, lettkokte  80,0 g 290,4 kcal 7,7 g 60,0 g 1,3 g

Skummet melk  300 ml 105,0 kcal 10,6 g 15,0 g 0,3 g

Tran 1 ss  10 ml 81,0 kcal 0,0 g 0,0 g 9,0 g

     

Lunsj     

Fullkorn brød, 2 skiver  80,0 g 181,6 kcal 5,6 g 34,2 g 2,2 g

Skinke, kokt 4 skiver  39,0 g 38,6 kcal 7,0 g 0,0 g 1,2 g

     

Mellommåltid     

Tunfisk i vann, stor boks  140,0 g 178,6 kcal 32,2 g 0,0 g 0,7 g

Håndfull nøtter  20,0 g 180,0 kcal 0,0 g 0,0 g 18,0 g

     

Middag     

Laks  200,0 g 362,0 kcal 36,8 g 0,0 g 24,0 g

Ris 1 porsjon  40,0 g 140,8 kcal 2,8 g 31,5 g 0,2 g

Olje 1 ss  10 ml 81,0 kcal 0,0 g 0,0 g 9,0 g

     

Etter trening     

Banan (gul) 1stk = 110g  220,0 g 210,6 kcal 2,2 g 48,0 g 1,2 g

Tunfisk i vann, stor boks  140,0 g 178,6 kcal 32,2 g 0,0 g 0,7 g

     

Kvelds     

Fullkorn brød, 2 skiver  80,0 g 181,6 kcal 5,6 g 34,2 g 2,2 g

Skinke, kokt 4 skiver  39,0 g 38,6 kcal 7,0 g 0,0 g 1,2 g

Olje 1 ss  10 ml 81,0 kcal 0,0 g 0,0 g 9,0 g

     

     

Totalt  2329,4 kcal 149,7 g 222,9 g 80,1 g

7293610[/snapback]

 

Herregud så mye proteiner. Hvordan kan du anbefale noe sånt?

Lenke til kommentar
Herregud så mye proteiner. Hvordan kan du anbefale noe sånt?

7300531[/snapback]

 

Hva i all verden er det du snakker om? ~150g proteiner i løpet av en dag er aldeles ikke så mye.

 

Til og med du med din anti-kosttilskuddsholdning (som det forøvrig ikke er nevnt et ord om i denne tråden) preseterer å linke til en diett (som er å finne i din egen sticky på denne siden) satt opp av TN hvor det faktisk blir anbefalt å bruke 2.75g protein per kg kroppsvekt, altså mer enn det jeg anbefaler her!

 

Vil du ha en begrunnelse for mitt forslag?

 

Lær mer om proteiner HER og HER.

 

Og hvis du fremdeles ikke er overbevist, så verdsetter jeg mine egne resultater og treningsprinsipper gjennom mange år fremfor dine meninger.

 

Så får trådstarter selv velge hvem han vil høre på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Herregud så mye proteiner. Hvordan kan du anbefale noe sånt?

7300531[/snapback]

 

Hva i all verden er det du snakker om? ~150g proteiner i løpet av en dag er aldeles ikke så mye.

7301567[/snapback]

 

Det er forholdene det er snakk om da vet du. Det at du sier at jeg har en "anti-kosttilskuddholdning" viser egentlig bare at du ikke har følgt med i tråden jeg lagde.

 

Skal nevnes at forslaget ditt nok er bedre enn den gjennomsnittlige nordmanns kosthold, men det er langt i fra optimalt. Dessuten så avhenger kosten ganske mye av aktivitetsnivå, kroppsvekt, grunnlag osv. Poenget mitt er vel egentlig at fyren sier han trenger energi, og forslaget ditt er ikke akkurat en energibombe.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har gått over til "split program"(jeg tror det kalles dette :innocent: ), tar bena, ryggen(vel har vel muligens noen øvelser som påvirker ryggen på den andre også :p ) og magen en dag. Og den andre dagen tar jeg også noe rygg(som før nevnt), og mest armene Biceps, Triceps etc. Veier fortsatt 63kg(+-) dog :thumbdown: , jeg spiser endel(Litt mat før jeg går på skolen 2-3 brødskiver, på skolen 6-7-8 brødskiver, middag Frossenpizza, Kjøtt, Ris, Spagetti, Kylling, brødskiver etc(store porsjoner, spiser vanligvis fra dype og brede "serveringsskåler :D ), pluss kveldsmat 6 brødskiver(en sjelden gang 1 av 7 ganger i uka eller noe blir dette skippet grunnet for mye middagsmat), og av og til et mellommåltid(4-6 brødskiver) bestående av brødskiver etter jeg har kommet hjem fra skolen. Blir vel vanligvis maks: 4 måltider totalt, av og til 5, og ekstremt sjelden 6. Går på VK1 og det er endel lekser og andre saker som gjør at jeg ikke har tid til å spise mer enn 4 måltider vanligvis. Av og til drikker jeg juice, og jeg bruker mye kjøttpålegg på maten(kalverullade, Vossafår, Trøndersalami etc), og også en del mer sunne pålegg: sveitserost, banan, Tomat, men mest kjøttpålegg. Brødet er grovt fullkornsbrød. Jeg bruker ikke mye proteintilskudd men det jeg bruker er: 330ML(dobbelt så my KARB eller mer, som PROT i denne) etter hver trening(kjøper på treningsstudioet), trener nå tre ganger i uka i circa 1 time og 30min+. Har også gym og basllspill

(til sammen 3 timer i uka). Hm, men går fortsatt dog ikke opp i vekt :whistle: , og sorry jeg klarer ikke og spise tunfisk eller vanlig fisk(jeg er ikke en fiskeelsker, kun frityrtorsk, fiskepinner lignende), tar fortsatt jerntilskudd, og forskjellige vitamintilskudd(blant annet fiskeolje). Jeg orker rett og slett ikke og spise noe spesielt mer til middag ettersom magen min vil eksplodere(jeg spiser allerede 400/600gram) ;) . Jeg tror jeg har litt for bra forbrenning muligens :hmm: , og jeg kan ikke begynne med proteinpulver grunnet at moren min misliker dette :blush: . Jeg har blitt sterkere, men musklene har ikke kommet(sikkert pga vekten min). Spørsmålet mitt er: er det i det hele tatt mulig og legge på seg ved å begynne og spise litt andre ting enn brød? Kom også for all del med andre tips.

 

Ps: jeg synes ikke olje høres særlig fristende ut heller :sick:

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...