Gå til innhold

Har du noen gode kostholdtips (ikke proteinpulver)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilke butikker selger man omega 3,6 og 9, sett bort ifra nett?

8080323[/snapback]

Alle helsekostforretninger og de fleste middelstore - store matbutikker. Bare husk på å kjøpe noe med en stor mengde omega 3-fettsyrer, da det er disse man mangler mest på med et vanlig kosthold.
Lenke til kommentar
Omega 6 får du sannsynligvis nok av gjennom kosten. Sunkost selger Omega 3 i flere "format".

8081246[/snapback]

Bare en liten ting. De fleste Omega 3-6-9 tilskudd inneholder størst mengder omega3, er som regel bare ca tiendedel som er 6 og 9. Selv bruker jeg kun omega3 i vanlige perioder, i perioder der jeg har tungkjør bruker jeg og supplere med et omega3-6-9 produkt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Herregud så mye proteiner. Hvordan kan du anbefale noe sånt?

7300531[/snapback]

 

Hva i all verden er det du snakker om? ~150g proteiner i løpet av en dag er aldeles ikke så mye.

 

Til og med du med din anti-kosttilskuddsholdning (som det forøvrig ikke er nevnt et ord om i denne tråden) preseterer å linke til en diett (som er å finne i din egen sticky på denne siden) satt opp av TN hvor det faktisk blir anbefalt å bruke 2.75g protein per kg kroppsvekt, altså mer enn det jeg anbefaler her!

 

Vil du ha en begrunnelse for mitt forslag?

 

Lær mer om proteiner HER og HER.

 

Og hvis du fremdeles ikke er overbevist, så verdsetter jeg mine egne resultater og treningsprinsipper gjennom mange år fremfor dine meninger.

 

Så får trådstarter selv velge hvem han vil høre på.

7301567[/snapback]

 

 

Ikke mye med 150g proteiner+ for en som skal begynne å trene? Altså trådstarter veier 60kg, det vil si at 150g/60= 2.5g protein!

Det er jo omtrent 3 ganger mer enn hva han trenger! Tror du at en helt utrent person er kababel til å benytte 2.5g protein per kilo kroppsvekt til muskelvekst?

Det viser seg jo tydelig ved all forskning som blant annet Olympiatoppen og NIH har foretatt seg, som vi vel ydmykt må godta er ledende i norge innen helse, trening og ernæring, at det ikke er nødvendig med mer enn 0.8-1.2gram per kilo kroppsvekt hos en utrent person. Med utrent tenker jeg på en med et normalt aktivitetsnivå.

 

Omtrent alle eksperter og forskere er også enige om at et proteininntak på over 2g per kilo kroppsvekt for eliteutøvere så vel som kroppsbyggere ikke vil fremme ytterligere muskelvekst, men at omtrent alt overskudd oksideres og brukt som energi/lagres som fett. (At det i enkelte tilfeller er bevist at større mengder med protein er effektivt, gjelder så veldig, veldig langt fra majoriteten av oss)

 

Så å anbefale utrente å gafle i seg protein er jo ikke bare håpløst, men også hensynsløst, da det kan være skadelig for kroppen. Noen av årsakene til dette er at animalske proteinkilder også inneholder mye mettet fett og kolesterol, noe som vil gi økt risiko for å utvikle hjerte- og karsykdommer. De som er disponerte for å utvikle leversykdom, nyresykdom eller diabetes, bør også være forsiktige med å ha et høyt proteininntak. Det er fordi disse organene må jobbe hardere for å kvitte seg med overflødige aminosyrer. Du risikerer også dehydrering, fordi kroppen bruker mer væske på å kvitte seg med aminosyrene.

 

 

Nei, bruk fornuft, spis sunt og allsidig, tenk heller på timing av proteininntaket, og for all del skjønn at noe som fungerer for gigantiske kroppsbyggere er så utrolig langt fra optimalt for utrente, nybegynnere og viderekommene.

 

Med vennlig hilsen

Mikkel

Lenke til kommentar
Omtrent alle eksperter og forskere er også enige om at et proteininntak på over 2g per kilo kroppsvekt for eliteutøvere så vel som kroppsbyggere ikke vil fremme ytterligere muskelvekst, men at omtrent alt overskudd oksideres og brukt som energi/lagres som fett. (At det i enkelte tilfeller er bevist at større mengder med protein er effektivt, gjelder så veldig, veldig langt fra majoriteten av oss)

8272697[/snapback]

Dette avsnittet kan du godt utdype og dokumentere litt bedre.

 

Så å anbefale utrente å gafle i seg protein er jo ikke bare håpløst, men også hensynsløst, da det kan være skadelig for kroppen. Noen av årsakene til dette er at animalske proteinkilder også inneholder mye mettet fett og kolesterol, noe som vil gi økt risiko for å utvikle hjerte- og karsykdommer.

8272697[/snapback]

F.eks. kyllingfilet som har 0.3g mettet fett og 70mg kolesterol per 100 gram filet? (Kilde OEH). En ytrefilet har omtrent 0.6g mettet fett per 100 gram, noe som heller ikke er mye.

Eller kanskje laks, som ved enkelte studier har gitt redusert sjans for hjerte- og karsykdommer og som har senket (de usunne) fettnivåene i blodet til pasienter?

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...