Gå til innhold

Funcom svarer leserne - del 1 (PC)


Anbefalte innlegg

Røyking er skadelig for kroppen og kan føre til kreft. Det kan ikke onlinespill.

 

Røyking skader kroppen på mange måter, det kan ikke bare føre til kreft. Spillavhengighet kan ikke skade bare kroppen, men også sinnet. Tror du ikke det finnes mange som sitter hver dag på ræva og spiller og spiser seg fete, og at dette igjen kan lede til hjerte- og karsykdommer? Tror du ikke at mange har mistet både dame/kone/mann/kjærste - i det hele tatt - kontakt med venner og familie?

 

Spørsmålet er om vi vil la myndighetene diktere hva vi bruker tiden på.

 

Myndighetene? Hva er det du snakker om? Dette har ingenting med myndighetene å gjøre, det er FC som lager dette spillet, og dere kan hvis dere vil sette en sperre på hvor mange timer en bruker kan bruke kontoen i uken.

 

Quicko, du har ihvertfall ikke manuell blokk-knapp i AoC. Så det kan man ikke spamme.

7294148[/snapback]

 

Det att folk spiller seg fete er jo ikke spillets skyld. De personene som gjør det ville ha gjort det samme forran TVen eller forran ett annet spill uansett.

De personene har ett dårlig syn på mosjon og mat.

Det er jo ikke slik at spillet binder dem foran pcen og de blir der foruten fri vilje.

 

Det vil jo ikke hjelpe noe særlig med en sperre på 35 timer i uken. Folk som velger og spille mer vil da bare kunne trenge å kjøpe en "account" til, slik at de kan bytte på å spille med to "accounter".

 

Du spør om hva FC tenker å gjøre med spillavhengighet, det har Erling svart på. Men av interne grunner så kan han ikke røpe dette enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det att folk spiller seg fete er jo ikke spillets skyld. De personene som gjør det ville ha gjort det samme forran TVen eller forran ett annet spill uansett.

De personene har ett dårlig syn på mosjon og mat.

Det er jo ikke slik at spillet binder dem foran pcen og de blir der foruten fri vilje.

 

Jeg foreslår at du kommer tilbake når du har lest litt mere empirisk forskning på MMO-er, og på avhengighet, du vil se at avhengighet og fri vilje ikke akkurat går så veldig godt overens. Det er dessuten nok at eksempler der ute på mennesker som har vært friske og sunne, trent, hatt et bra sosialt liv, ikke vært TV-slaver og ikke spillavhengige, som har blitt det, av spill som WoW. Det er nettopp det som gjør denne type spill så "skumle" og verdt å sette fokus på. Det er også defor det nå er mye mer forskning på temaet enn noen gang før.

 

Det vil jo ikke hjelpe noe særlig med en sperre på 35 timer i uken. Folk som velger og spille mer vil da bare kunne trenge å kjøpe en "account" til, slik at de kan bytte på å spille med to "accounter".

 

Vel, en av grunnene til at mange spiller så mye er for å gjøre sin karakter så bra som mulig, det vil ikke gagne dem noe særlig å ha to karakterer da, poenget med disse spillene er stort sett å komme seg på toppen, enten toppen betyr best utstyr, best rank i PvP eller lignende, så har de fleste en hovedkarakter de jobber med, og har målsetninger som dette. ¨

 

Du spør om hva FC tenker å gjøre med spillavhengighet, det har Erling svart på. Men av interne grunner så kan han ikke røpe dette enda.

 

Ja, det har jeg spurt om, og ja, han har ikke kunnet si så mye om det. Noe annet åpenbart du vil påpeke?

Endret av BTK
Lenke til kommentar

Vell folk som spiller mer enn 5 timer i uka (dette gjelder wow) har med sikkerhet mer enn en karakter de spiller med.

 

Folk som spiller mye spiller gjerne med flere karakterer samtidigt.

Spille bort rested xp og logge ut for igjen å spille en annen karakter som har rested xp.

 

Folk som spiller mye har karakterene sine i store guilds. Når det ikke er raids o.l som (hindrer proggresjon av sin "hoved toon") foregår så spiller dem somregel på en "alt". For å levle han opp. Så jo, jeg vil si att de fleste folk som er avhengige faktsik har mer enn en karakter i spillet. Folk som har vært det kan vell bekrefte dette.

 

 

Ja, han (Erling) har også sakt hvorfor han ikke kan røpe noe mer.

FC er "sære" med å komme ut med info som ikke er helt bekreftet enda.

Da er det ikke noen vits å "mase" mer på ett svar, svaret vil du jo få nærmere utgivelses dato uansett. Han har jo påpekt att FC tenker mye på dette og synes det er en viktig ting.

Lenke til kommentar
viste ikkje at dette spillet skal komme til Xbox 360!

7293376[/snapback]

Hvor står det at Age of Conan skal komme til Xbox 360?

7295183[/snapback]

 

Heh, ja det skulle jeg også ha likt å få sett ;)

7298376[/snapback]

 

 

Gamereactor hadde en Artikel om Age Of Conan i det nyeste bladet og der stod det at det skulle komme til Pc og Xbox 360!

Lenke til kommentar

Merkelig att det bare står PC hos gamereactor på hjemme siden demmes.

 

Men siden spillet allerede er en Vista showcase så trur jeg det ikke hadde vært noen stor overraskelse om det kom til x360.

 

Så det kan jo være det bladene og nettsidene gjør.. Føler seg sikre nok til å si det.

 

Finnes jo tross alt butikker og blader som har hevdet og har kommet ut med datoer til att AoC skal komme ut i januar,mars og juni.. Mye spekulering ute og går. ^^

Lenke til kommentar
2)Consoles.  It has been said that Age of Conan may very well end up in a next generation console and not be only a PC title.  Is this still the case and if so, is there any word on what console you may go with?

 

Yes it is still the case, and no there are no details we can give to the public as of yet.

Lenke til kommentar
2)Consoles.  It has been said that Age of Conan may very well end up in a next generation console and not be only a PC title.  Is this still the case and if so, is there any word on what console you may go with?

 

Yes it is still the case, and no there are no details we can give to the public as of yet.

7301144[/snapback]

 

Merk: "May very well".

 

Som på norsk burde bli noe slik som "gjerne kan" eller "kan godt hende".

 

:-)

Lenke til kommentar
Hvor god du er til å svinge sverdet på ulike måter betyr ikke så veldig mye hvis figuren din er mye dårligere til å fekte enn motstanderen, eller hvis han gjør mer skade enn deg for hvert slag.

 

Så det betyr at man kan ikke overvinne en motstander som har bedre utstyr eller høyere nivå, med ferdigheter?

 

Du svarte meg aldri på dette spørsmålet. Kan du gjøre det? Eventuelt si litt om hvor mye/lite personlige ferdigheter har å si?

Lenke til kommentar
Jeg må si jeg et øyeblikk her satt og funderte på om ikke Erling Ellingsen kunne blitt en utmerket politiker, da jeg leste svaret på det første spørsmålet. Han svarte nemlig på alt annet enn selve spørsmålet. Nemlig hva FC har gjort med AoC for å gjøre det til et mindre avhengighetsskapende spill enn f.eks WoW, det er nemlig ting man kan gjøre når det gjelder spillets design, ser man på WoW, så er det bygd som en slags spilleautomat. Ikke rart det skapes avhengighet da. Men svaret er tydeligvis at FC har ikke gjort noenting for å prøve og motvirke dette fenomenet.

7285721[/snapback]

LOL! Ja, jeg tenkte det samme selv. For å høres "tantete" ut, så er det jo åpenbart at MMO'er har dette som problem, og at endel av dem spekulerer i det (ikke se andre veien Blizzard, jeg snakker til deg!). Jeg tipper også at endel av utviklerne egentlig har dårlig samvittighet rundt dette, men døyver det med å overtale seg selv med endel av argumentene vi leste her. Avhengigheten er ikke medieskapt. Vi trenger ikke gå til det ekstreme eksempelet fra EQ en gang. Alle vi som har wow'et en stund vet om noen som har brutte forhold som direkte resultat av intensiv wow'ing.

 

Samtidig reklamerer FunCom med at de baserer seg på 3 timer hver dag ca 3 ganger uka eller noe slikt. Så jeg tror og håper at de har adressert problemet, selvom vi ikke kunne lese det ut av dette intervjuet.

Lenke til kommentar
Om 22 timer spilling på en uke er mye eller lite er helt opp til hvem du spør. Hva mener jeg personlig? Vel, det er drøyt 3 timer spilling hver dag noe jeg ikke ville kategorisert som usunt etter mine meninger. Det er ikke lite, men jeg synes heller ikke det er spesielt mye. Jeg tror mange sitter og ser på TV gjerne like mye hver dag, og selv om en kan spørre seg om det også er sunt, er det til syvende og sist opp til personen å bestemme det selv. Noen ville sagt 3 timer spilling hver dag er uhyre mye, mens andre vil si det er lite. Jeg tror ikke en person med familie, partner og barn har mulighet til å sitte så lenge, mens andre har mer fritid til å gjøre det til vil på. Selv er jeg tilhenger av at folk bør få velge selv og at vi ikke må overregulere.

 

Jeg tror ikke vi må se på onlinespill isolert fra annen underholdning. Det finnes folk som ser på fotballkamper, går på fotballkamper og diskuterer fotball mangfoldige timer hver uke. Er det bedre -- eller verre -- enn å spille onlinespill flere timer i uken? Er det negativt å spille mye onlinespill, og er det mer negativt enn å gjøre andre ting mye? Onlinespill er i det minste en sosial aktivitet, noe "tradisjonelle spill" ikke alltid er. Men jeg sier slett ikke at vi skal skyve dette under teppet, vi må gjerne analysere onlinespill til det ikke er mer igjen å analysere, og hvis det er noe vi som spillutviklere kan gjøre for å gjøre onlinespill "sunnere", så gjør vi det. Men jeg tror også mer av ansvaret ligger hos brukeren enn det gjør hos produktet, ganske enkelt fordi dette er et sosialt fenomen, og fordi folk må ta ansvar for seg selv. Det finnes millioner av mennesker med et helt sunt forhold til onlinespill -- skal de "lide" fordi det finnes et mindretall som ikke greier å kontrollere seg? Det er et spørsmål jeg ikke skal svare på, men som det kan være greit å holde i tankene.

 

Og som jeg sier i intervjuet, så er det ikke "god business" for Funcom eller andre spillutviklere å lage spill som gjør deg avhengig. Ja, dette er en "business", men vi er ikke villig til å ødelegge mennesker for å tjene penger. Vi vil heller at folk spiller lite over lengre tid, enn mye på kort tid. Det perfekte for oss ville vært at noen spilte Age of Conan én time hver dag i flere år, i stedet for at de spilte fem timer hver dag i ett år og så ble lei. Desto mer folk spiller, desto raskere kommer de gjennom innholdet og dermed sier seg ferdige med spillet. Vi legger ikke inn noen flere gulrøtter enn i vanlige, offlinebaserte spill. Det som først og fremst gjør at folk spiller mye er det sosiale aspektet, noe du ser i alle deler av livet.

7292985[/snapback]

Som spesielt intressert i dette spillet må jeg si jeg er skuffet over hva Erling E. skriver her (følger utviklingen av spillet omtrent daglig). Jeg vet ikke hva Erling E.'s nick på det offisielle forumet er, men allerede fra svært tidlig av ga utviklerne meg et intrykk av å være av det mest reflekterte og communitylydhøre jeg har sett innen MMO. Hver gang ting blir tatt opp rundt problemet fra WoW sier utviklerne "This is not WoW" (gjerne i noe caps) og hvorfor AoC ikke går i den fella på nærmest "any given" tema. Synes Erling E. går bort fra mye i dette spesielt i besvarelsen av forumpostene i denne tråden. Mulig det skyldes at vi er et norsk forum...

 

Selvsagt er det ting som gjør at MMO'er ikke kan sammenlignes med Fotball, TV og alkohol.

 

Fotball: Ikke hørt om noen som er avhengig av fotball

Fotball og TV: Aldri hørt om at 39 mann må vente eller "får kvelden ødelagt" fordi main tank måtte hjelpe mor si gå på butikken. Man føler at man har et ansvar ovenfor spillet. Chelsea vinner kampen sin om jeg ikke ser dem. Fangene i Prison Break brekker seg ut selvom vi ikke ser dem.

Alkohol: Ti tusenvis av år gammel tradisjon som har gjennomsyret kulturen i de fleste land. MMO er noe nytt vi innfører. Så kan man gjerne bruke arguementer som at hvis ikke vi gjør det gjør noen andre det. Men det gjør også folk vi ikke vil sammenligne oss med.

 

Det er også veldig lett å mene at alt annet enn det man står med begge beina i selv er et problem. Du referer til leger, advokater etc... Jepp de er i WoW... Er det ikke derfor et oppvekker at nettopp de som itelektuelle ikke sliter med avhengighet til alkohol, narko eller noen annen substans blir avhengig av en MMO? Man kan jo bare se på seg selv. Med sin best likte MMO er det alt man gjør. Jobbe løpe hjem og spille til man legger seg, pluss at man blir grumpy når noen av sine nærmeste ringer midt i en boss-fight. Heldigvis kan MMO-utviklere si når de bruker mye tid at det er jobben deres.

 

Ansvaret for avhengighet må deles mellom spillleren selv og utviklerne. For meg er prosenten avgjørende for det. 1 av 1 million gjør noe dumt fordi han har sett en voldsfilm, mens 70%? sliter med mer eller mindre avhengighet til MMO.

 

Ville noen foreldre der ute gitt en MMO til skolbarna/student-barna sine som har lekser eller eksamener?

 

Det høres ut som jeg er veldig imot MMO'er nå sikkert. Det er jeg egentlig ikke. For hvis utiklerne er sitt ansvar bevisst kan man faktisk gjøre noe med det. Det bare å ha hovedfokuset på et par tre ting:

 

Gameplay istedet for items-jag (FunCom sier jo at det ikke skal ha så mye å si hvilket gear du har i PvP, grunnet combat-systemet. Det er bra!)

 

At man kan begrense hva man "må" gjøre i spillet for å gjøre det man har lyst til. Det beste eksempelet her er BWL gear for å være bra i PvP. (FunCom sier at det skal være separate skills og gear for PvP og PvE. Dette halverer i teorien spilletiden). Selv vurdererer jeg bare å gjøre Arena i TBC.

 

Ikke gjøre spillet så avhengig av en type spiller. "Main Tank eksempelet".

 

Jeg har hele tiden lest det slik at FunCom ville lære at mye av "What went wrong" i WoW. Håper ikke jeg har tatt feil her....(?) Eller det bare har vært ord.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
Microsoft har også sagt at det skal komme til X360.

7298501[/snapback]

Kilde? Såvidt jeg vet har Funcom kun sagt at de gjerne kunne tenke seg å lage en konsollversjon, men det er også alt. Mer om dette i del to av intervjuet i morgen klokken 18.

7300079[/snapback]

tror mye av denne forvirringen skyldes at Gaute Godager (spillregissøren) sier at han liker best xbox-paden når han spiller. Dette gjør også ca 50% av utviklerne.

 

Hele det pad-greine røper vel at en konsollversjon er på vei. I og med at Vista er MS er veien veldig kort til 360.

Lenke til kommentar
Microsoft har også sagt at det skal komme til X360.

7298501[/snapback]

Kilde? Såvidt jeg vet har Funcom kun sagt at de gjerne kunne tenke seg å lage en konsollversjon, men det er også alt. Mer om dette i del to av intervjuet i morgen klokken 18.

7300079[/snapback]

tror mye av denne forvirringen skyldes at Gaute Godager (spillregissøren) sier at han liker best xbox-paden når han spiller. Dette gjør også ca 50% av utviklerne.

 

Hele det pad-greine røper vel at en konsollversjon er på vei. I og med at Vista er MS er veien veldig kort til 360.

7312409[/snapback]

 

 

Det er Bekreftet til Xbox 360 av Funcom! Fikk høre det av Bernt Erik I Gamereactor. :D

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...