Gå til innhold

Funcom svarer leserne - del 1 (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok, og da tenker dere på noe lignende rested XP?

7286778[/snapback]

 

Hvorfor engang spørre når han sa han ikke kan gå i nærmere detalj?

 

Jeg er enig.. Det er stort sett spilleren som bestemmer om spillet skal/kan være avhengighets skapende eller ikke.. Ikke utviklerene som lager spillet...

 

Så smarte burde folk være.

 

Alle har ett valg.. Spill ett spill 18 timer i døgnet og ta konsekvensene.. Eller ta regelmessig heroin og ta konsekvensene...

Lenke til kommentar

SirGalrim, ta med i betraktningen at det var o(O)phus som nevnte heroin først, og derfor jeg brukte det i en analogi, jeg håper du ikke tolker det dit hen at jeg mener heroin og WoW er like skadelig, eller like avhengighetsdannende, det blir bare for dumt.

 

Poenget her er at, som Erling Ellingsen også nevnte, man skal ikke kimse av avhengighet, det er mange mennesker der ute som har fått ødelagt livet av spill som Everquest og WoW, enkelte har til og med tatt sitt eget liv som følge av disse spillene, du kan le av det om du vil - og si at all avhengighet skyldes personlige problemer og at man ikke skal prøve å hjelpe, eller forhindre det, men det er en veldig naiv holdning syns jeg.

Endret av BTK
Lenke til kommentar
Det ligger ett valg bak det hele.

7287524[/snapback]

Jeg er uenig.

 

Noen har anlegg for å bli lett avhengig av ting, og det er ikke alltid så lett å se hvor man er på vei før det er for sent å snu.

Som sagt gjelder disse alvorlige tilfellene en liten prosent.

 

Andre ting som kan gjøre mennesker avhengige av mmo spill er foreksempel virkelighets flykt. Personlige problemer som deprisjoner, eller andre psykiske problemer.

Jeg var ganske deprimert en periode og jeg brukte wow for å flykte fra mine problemer. Wow ble til slutt livet mitt. Jeg er sikker på at det gjelder mange andre også. Grunnen til det er ganske enkel, sosiale delen er en stor faktor. Jeg hadde det så gøy med "guildisene" at jeg glemte mine personlige problemer når jeg var online. Noe som resulterte i at jeg var mye online, alt for mye vil noen si.

Min livssituasjon er mye bedre i dag, og har for tiden en pause fra wow. Venter på TBC, det blir gøy :) Har det med "avhengighet" i bakhodet, men så lenge jeg har det bra tror jeg vil klare å holde spillingen nede på et moderat nivå ;)

 

Jeg klandrer ikke spill utviklerene for dette. Så lenge vi har med mennesker å gjøre vil slike problemer eksistere i mmo verdenen. Helt siden det første mmo eller hvilket som helst spill for den saks skyld, har slike problemer eksistert. Eneste grunnen til at vi hører mer om det er at flere spiller i dag og at media elsker å skrike om farlige dataspill. Jeg vil tro prosenten "alvorlige avhengighets tilfeller" er den samme i dag som den var for 10 år siden.

Lenke til kommentar

Hmm..

Etter en gang til å ha lest gjennom alle besvarelsene i denne samfunnsoppgaven denne tråden viser seg å være til nå, må jeg i all uskyldhet få si:

Intervjuet som denne tråden skulle omhandle, kommer noe i bakhånd i forhold til våre verdensfredstruende sykdommer som følge av spilling..

Nå er det vel sånn at de fleste av dødsfallene og akutt-tilfellene på intensivene rundt omkring ikke skyldes spesielt Funcom's spill. Jeg kan ikke nekte for at fristelsen er stor for å komme med utfyllende analogier både til droger og annet etter å ha lest en del av postene her, men jeg lar det være..

 

Føler at det er på sin plass med en takk til Funcom's forlengede arm her inne, og for artikkelskriverens greie oppsett så langt.

Som jeg har nevnt før, denne artikkelens intervjuobjekt har en god reflekterende måte å krydre sine svar på: Derfor vil jeg med glede også lese neste del!

 

Gamer.no kan være fornøyd med denne artikkelen så langt, sier nå lille jeg..

Endret av Helgenen
Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt, veldig positivt at funcom personen faktisk er inne og svarer på forumet :) Må si at jeg gleder meg forferdelig til AoC, selv om jeg trolig må bytte tilbake til windows for å spille det.

 

Ang avhengighet, personlig tror jeg at det er opp til spilleren å styre det.

Men når diskusjonen gikk på pausebelønnings-system, kom jeg på noe jeg har sett en eller annen plass for lenge siden. Et system der, når man er logget ut, man kan sette characteren i arbeid, og dermed oppnå ressurser / (unike?) bonuser. For eksempel, du setter char som bæregutt for en vertshuseier, og reward kan være en slant penger, litt mer styrke, en flaske spesiell brennevin, rabatt på vertshuset, osv osv..

Level vil bestemme hvilkne slike arbeid du kan ta, og hvor mye du vil få i belønning.

Lenke til kommentar
Ett godt intevju.. Men ingenting som var nytt..

7285356[/snapback]

Takk for ros. Mye av innholdet var kanskje ikke nytt for deg, men nytt for alle de som har stilt de spørsmålene som blir besvart - og de tusener som ikke følger så mye med på Age of Conan ellers, men som leser Gamer.no :-)

Lenke til kommentar
Det er umulig for oss å ha servere for folk over 18, ganske enkelt fordi de fleste som er under 18 og som abonnerer på onlinespill, henter kredittkortet fra foreldrene sine. Vi kan naturligvis spørre om alderen, men hvis spillerne selv visste at det ville bety at de ikke fikk spille på "voksen-serveren", ville trolig en minoritet av spillerne oppgi riktig alder ved registrering.

 

Nå er det mye jeg ikke vet om AoC, som f.eks. hvor mange spillere det skal være per server og hvor mange servere dere ser for dere, men det slår meg at det må gå an å innføre en "voksenserver" på en litt mer subtil måte enn å bare spørre om alder.

 

Poenget med en slik server, må være at det har et miljø som er mindre interessant for enkelte grupper og tilsvarende mer interessant for andre grupper. Hvis man skaper inntrykk av at at man holder andre utenfor noe som de ville syntes var veldig gøy, blir det bare misnøye og sabotasjeforsøk ut av det. Hvis man derimot får folk til å innse at de har det morsommere på en server med likesinnede, burde det - i hvert fall i teorien - være mulig å ha en "geriatrisk avdeling" der oldingene fikk være i fred.

 

Jeg vet som sagt ikke om dette passer med planene deres i det hele tatt , jeg synes bare at argumentene mot en "voksenserver" er basert på "feil" utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Gode svar på gode spørsmål. =)

 

Angående spillavhengighet: Jeg skriver en mastergradsoppgave om sosiale forhold i World of Warcraft, med spillavhengighet som det overordnede temaet, og det spillerne selv trekker frem som det mest avhengighetsskapende elementet er og blir det sosiale. Det å være en akseptert del av en større gruppe, følelsen av å jobbe mot det samme målet, og det å snakke med venner og likesinnede.

 

I tillegg kommer ting som det at MMORPG-verdener fortsetter å leve når du logger ut, følelsen av å gå glipp av noe vil alltid være til stede. Og selvsagt det å forbedre karakteren din bare litt til, og litt til, spillet har jo ingen slutt og denne forbedringen kan skje nesten i det uendelige. Blizzard har for eksempel vært veldig flinke til å legge inn lettilgjengelige delmål, som gir spilleren en følelse av suksess og mestring.

 

Problemet med MMORPGs og spillavhengighet er at de tingene som skaper avhengigheten er de tingene som også skaper sjangeren. Det store spørsmålet er da hvor langt skal spillutviklerne gå for å hindre avhengighet? Jeg er av de som mener at det er viktig at utvklerne er bevisste på farene, og legger inn ting som belønner f. eks. pauser, uten at det går hardt utover spillbarheten. Til syvende og sist er det spillerens eget ansvar, og som med det meste annet kan et produkt både brukes og misbrukes. Det er mange grunner til at spillavhengighet oppstår, men utviklerne kan ikke ta hensyn til alle og likevel lage et godt produkt. Når Funcom sier de vil legge inn funksjoner som enda ikke kan avsløres, får vi bare vente og se hvordan de velger å håndtere det. =)

Lenke til kommentar
Ett godt intevju.. Men ingenting som var nytt..

7285356[/snapback]

Takk for ros. Mye av innholdet var kanskje ikke nytt for deg, men nytt for alle de som har stilt de spørsmålene som blir besvart - og de tusener som ikke følger så mye med på Age of Conan ellers, men som leser Gamer.no :-)

7289138[/snapback]

 

Ja det kan nok stemme det :)

 

Jeg vet ikke om mr.ellingsen har rett til å komme med ny info angående spillet. Så spørsmålene jeg eller andre som vet mesteparten om spillet kommer med kan kanskje ikke bli besvart akkurat nå?

 

Uansett, kudos til Ellingsen med godt formulerte og interessange svar :)

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om mr.ellingsen har rett til å komme med ny info angående spillet. Så spørsmålene jeg eller andre som vet mesteparten om spillet kommer med kan kanskje ikke bli besvart akkurat nå?

Erling Ellingsen har svart på alle spørsmålene han har blitt stilt, og hvis han i noen tilfeller ikke kan svare, så skriver han det. Men husk at det kommer en ny bolk i del 2 på fredag, og den er én side lengre enn del 1 :-)

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om mr.ellingsen har rett til å komme med ny info angående spillet. Så spørsmålene jeg eller andre som vet mesteparten om spillet kommer med kan kanskje ikke bli besvart akkurat nå?

Erling Ellingsen har svart på alle spørsmålene han har blitt stilt, og hvis han i noen tilfeller ikke kan svare, så skriver han det. Men husk at det kommer en ny bolk i del 2 på fredag, og den er én side lengre enn del 1 :-)

7291522[/snapback]

Doh, én side mer jeg må oversette for det det engelske communityet ;)
Lenke til kommentar

Problemet med spillavhengighet er at dette er en sosial og interaktiv verden hvor du har mulighet til å vise deg fram. For å gjøre dette i gamle MMORPGs som World of Warcraft må man grinde i flere timer. Dette er borte i Age of Conan da slåssesystemet er realtime. Så jeg ser ikke helt problemet.

 

At spillavhengighet er så stort i WoW er ikke pga spillet er bra, men pga slåssesystemet som er 100% basert på statistikk, ergo det blir masse grinding.

Lenke til kommentar
Angående spillavhengighet: Jeg skriver en mastergradsoppgave om sosiale forhold i World of Warcraft, med spillavhengighet som det overordnede temaet, og det spillerne selv trekker frem som det mest avhengighetsskapende elementet er og blir det sosiale. Det å være en akseptert del av en større gruppe, følelsen av å jobbe mot det samme målet, og det å snakke med venner og likesinnede.

 

Litt sånn som de som velger å bli nazi, rasist eller bli med i en gjeng av et slag fordi de ikke føler de hører til noe annet sted, er gjerne mobbeofre eller lignende. Det er vel helst de som er mye for seg selv og ikke har det så bra ellers, ikke har så mange venner, som søker virtuelle venner og en sosial tilflukt i spill som WoW?

Lenke til kommentar
Angående spillavhengighet: Jeg skriver en mastergradsoppgave om sosiale forhold i World of Warcraft, med spillavhengighet som det overordnede temaet, og det spillerne selv trekker frem som det mest avhengighetsskapende elementet er og blir det sosiale. Det å være en akseptert del av en større gruppe, følelsen av å jobbe mot det samme målet, og det å snakke med venner og likesinnede.

 

Litt sånn som de som velger å bli nazi, rasist eller bli med i en gjeng av et slag fordi de ikke føler de hører til noe annet sted, er gjerne mobbeofre eller lignende. Det er vel helst de som er mye for seg selv og ikke har det så bra ellers, ikke har så mange venner, som søker virtuelle venner og en sosial tilflukt i spill som WoW?

7292033[/snapback]

Det var vel litt i overkant stereotypende. ;) Noen søker seg helt klart til online-samfunn med den type bakgrunn, men de aller fleste er etter min erfaring vanlige, oppegående mennesker som blir fascinert av en virtuell virkelighet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...