Gå til innhold

Gammel crt skjerm hyler, ødelagt?


Complexity

Anbefalte innlegg

Har en Samtron 96P skjerm, som er ganske gammel.. Den lager en intens pipelyd på alle oppløsninger under 1600, og den har vært der i mange måneder nå og jeg merker at jeg blir GAL av den!

 

Har da rimelig gammel HW så kan ikke spille spill på så mye oppløsning, så blir gal av dette >_<

 

i windows bruker jeg 1600 oppløsning, og da fungerer den greit..

og om jeg slår hardt i den, så slutter den å hyle i ca 30 sekund, før den begynner igjenn..

 

Er den bare å kaste? hva er det som lager denne intense hyleliden? bilderøret?

 

Har ikke kjøpt meg LCD skjerm, fordi er avhengig av 1600 oppløsning, og lcd skjermer har som regel mindre oppløsning enn dette og de som har 1600 er dyr..

 

btw, skjermen går helt opp til 2048 oppløsning, hvorfor virker det fint, men ikke oppløsninger under 1600?

 

Edit: lyden er så ille at under oppstart av pc'en må jeg ha skjermen avslått, windows logoen og det får den til å lage en ekstra høy lyd..

 

edit2: er en 19"

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei skjermen er ikke ødelagt. Hylinga du hører er en spole som sitter løst på kjernen sin og ved enkeltefrkvenser begynner den å vibrere. Det er dette du hører.

Er redd for at du ma leve med dette, eller kjøpe deg en ny CRT skjerm hvis du ikke kan bruke LCD.

Et siste alternativ er å åpne skjermen og finne trafoen som hyler, men vil ikke anbefale deg å gkøre det hvis du ikke vet hva du gjør.

Ellers kan jeg bare ønske deg likke til. Har du prøvd hørselvern? :whistle:

Lenke til kommentar
Nei skjermen er ikke ødelagt. Hylinga du hører er en spole som sitter løst på kjernen sin og ved enkeltefrkvenser begynner den å vibrere. Det er dette du hører.

Er redd for at du ma leve med dette, eller kjøpe deg en ny CRT skjerm hvis du ikke kan bruke LCD.

Et siste alternativ er å åpne skjermen og finne trafoen som hyler, men vil ikke anbefale deg å gkøre det hvis du ikke vet hva du gjør.

Ellers kan jeg bare ønske deg likke til. Har du prøvd hørselvern?  :whistle:

7265321[/snapback]

 

Bruker headsett av å til men hører hylelyden fordet, eller får iværtfall ont i hodet fordet uten at jeg direkte hører den..

 

hvis det bare er en trafo som vibrerer så er det jo ikke noe problem :) er skikkelig glad i denne skjermen så vil egentli ikke ha noen ny..

 

tenkte å ta den med på skolen å få fikset den, går VK1 elektronikk så skulle vel ikke være så vanskeli =) samt at læreren vår vet alt om hvordan en tv'er virker og slikt så får nokk fikset det :)

 

men skal jeg ha lakk på den da? eller lim? som får den til å slutte å vibrere?

 

edit: trenger ikke å kjøpe meg ny CRT skjerm, har 3-4stk, men ingen med så høy oppløsning som denne..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
(...) og om jeg slår hardt i den, så slutter den å hyle i ca 30 sekund, før den begynner igjenn.. (...)

 

7265180[/snapback]

 

Hahaha! Whiner!

7265430[/snapback]

 

hehe, spilte faktisk cs i sta og ble skikkelig ukonsentrert av den lyden og ble drept hele tiden.. da gikk det hardt ut over den :p

 

men har slått i den mange ganger hvær dag i mange måneder nå, og den ser nå ikke ut til å ha tatt skade av det :)

Lenke til kommentar
kansje på tide med en ny skjerm?

 

Har du lite penger kjøper du bare en 19" crt.. får gode ned i 4-500 kr

7265521[/snapback]

 

Har vurdert ny skjerm lenge, men denne er perfekt for meg, så hvorfor kjøpe ny når den kan fikses :)

 

€ll3r 5tj3l 7v-3n

7265768[/snapback]

 

hehe, har vurdert tanken ja, men aldri i livet om jeg får plass til en 42" tv her på pulten, må jo sitte intill veggen bak meg får å se noe :p og tror ikke jeg ser noe serlig da heller =P

 

Jeg fikset en slik piping ved å smøre spolen inn med silikon.

Det som er vanskelig er å komme til og finne ut hvor det piper uten å få støt. Husk det er mange steder med høy spenning, opptil 25000 Volt.

7265980[/snapback]

 

Ja vet at det er mye volt der.. å blir vel å bruke en lydsensor til å finne spolen, så skal vel gå bra :)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...