Gå til innhold

Hva skjedde med Black Isle Studios?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som husker akkurat hva som skjedde med Blakc Isle? Hadde de for lite penger eller hva var det? De lagde tross alt en haug med bra og så vidt jeg vet vellykkede spill, og hadde vel ingen spesielt god grunn til å legge ned. Jeg har aldri helt kommet over sorgen av at de la ned... husker den dagen godt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Interplay la ned Black Isle Studios av finansielle årsaker, mange av utviklerne fra BIS er nå ansatt av Obsidian Entertainment.

Black-isle? *Tenke* de som laget Baldurs Gate er det ikke?

Nei, de lagde ikke Baldur's Gate.

Endret av BTK
Skrevet

"Black Isle Studios is most famous for working on the Fallout and Baldur's Gate series of computer role-playing games, though it only published the Baldur's Gate series." - Wikipedia

Greit, halveis rett da ;) Men fallout, guud hvor jeg elsket de spillene.

Skrevet (endret)
de laget Baldur's gate 2, eller de som sto for det meste i toern hvis jeg ikke husker helt feil.

7241926[/snapback]

Du husker helt feil. Black Isle Studios var bare utgiver, BioWare sto for alle Baldur's Gate-spillene utenom Dark Alliance.

Endret av BTK
Skrevet (endret)

Skjønner fortsatt ikke hvorfor de ikke hadde nok penger. Spillene solgte vel bra? Spillene fra Black Isle er jo også de beste noensinne... tragisk at de la ned. Bra de ikke lagde Dark Alliance spilla iallefall... det hadde ødelagt ryktet deres.

Endret av mad-hatter
Skrevet (endret)
Skjønner fortsatt ikke hvorfor de ikke hadde nok penger. Spillene solgte vel bra? Spillene fra Black Isle er jo også de beste noensinne... tragisk at de la ned. Bra de ikke lagde Dark Alliance spilla iallefall... det hadde ødelagt ryktet deres.

7243520[/snapback]

Bioware lagde Dark Alliance. Det er Bioware som er heltene dine ;)

Endret av AvieN
Skrevet (endret)

Jeg og en kompis tørka støvet av min gamle Fallout 2 cd her om dagen. Tidenes beste spill. :love: Det er en evig synd at Bethesda har overtatt Van Buren/Fallout 3! Gleder meg virkelig til å spille Oblivion igjen, bare med skytevåpen. :hrm:

Edit: Kom visst litt off-topic.

Endret av frostbitten
Skrevet
BIS lagde begge Dark Alliance spillene. Bioware lagde alle de andre (beste) Baldur's Gate spillene.

7251006[/snapback]

BIS lagde det som er suverent det aller beste av alle BG-spillene;

Planescape Torment

BIS lagde ikke "Baldur's Gate: Dark Alliance", det var Snowblind Studios. De lagde derimot "Baldur's Gate: Dark Alliance II", ja. Men faktaet at de har laget Fallout, Fallout 2 og P:T gjør opp for det 100000 ganger.

Øystein

Skrevet (endret)

Det som er synd med at Black Isle er borte er at de hadde hinsides, vilt bra, [fyll på de beste superlativene du kan] grafikk artister.

Jeg leste et veldig intressant intervju med en av dem en gang. Han hadde studert til master (såvidt jeg husker) innen maler-kunst og lært av de beste malerene. Det kan man virkelig se, og sier jo litt om hvor well educatede og skillfull'e folk endel av software husene har der ute. Hadde vel neppe fått jobb med litt Photoshop erfaring der ja.

Icewind Dale med expansions er det mest smakfulle jeg, noen gang, har sett sammen med Diablo(1). (Ja, sisntnevnte er Blizzard's produkt)

Endret av maanemann
Skrevet
Bethesda har overtatt Van Buren/Fallout 3! Gleder meg virkelig til å spille Oblivion igjen, bare med skytevåpen.

Hvis Fallout 3 blir Oblivion med skytevåpen begynner jeg å grine.

Det som er synd med at Black Isle er borte er at de hadde hinsides, vilt bra, [fyll på de beste superlativene du kan] grafikk artister.

Nå er jo heldigvis ikke artistene borte, mange av de ansatte i Black Isle Studios gikk videre til Obsidian Entertainment.

Grunnleggeren av BIS er jo Feargus Urquhart (lead director - Fallout 2), som nå er CEO i Obsidian. Chris Avellone, som er en av designerne som jobbet med Fallout 2 er også i Obsidian nå. Står i Wikipedia at han er mest kjent for Planescape: Torment, akkurat det husker jeg ikke, men det er jo også et knallspill. Pluss mange flere, nesten hele BIS gikk over til Obsidian.

Skrevet

Jeg leste et veldig intressant intervju med en av dem en gang.  Han hadde studert til master (såvidt jeg husker) innen maler-kunst og lært av de beste malerene.  Det kan man virkelig se, og sier jo litt om hvor well educatede og skillfull'e folk endel av software husene har der ute.  Hadde vel neppe fått jobb med litt Photoshop erfaring der ja.

Icewind Dale med expansions er det mest smakfulle jeg, noen gang,  har sett sammen med Diablo(1).  (Ja, sisntnevnte er Blizzard's produkt)

7252422[/snapback]

Hehe, kult. Jeg føler egentlig at de gamle BG-spillene har bedre grafikk enn nyere spill jeg. I nyere spill har man ofret "maleriaktige" brett og personer til fordel for 3d. Det er det samme med f.eks stronghold eller medieval-serien; det var absolutt ikke et pluss for meg at de gikk over til full 3d der heller. Kunsten blir liksom borte...

Det jeg savner mest med det game black isle er galskapen og humoren de kom med; det er sjelden man ser så fargerike og sinnsyke karakterer i dag som Minsc, Jan Jansen, Xan eller Haer dalis fra BG. Hen pecked Hou fra Jade Empire er den eneste jeg kan komme på. Dette er også grunnene til at jeg ikke likte/liker Neverwinter Nights 1/2; jeg har enda ikke møtt en interessant person i NWN 2 f.eks, etter å ha spillt i 5 timer.

Trodde ikke Black Isle lagde noen av Dark Alliance spilla jeg (jeg har runda begge).

Uansett hvordan det ligger ann tror jeg iallefall de folka som bidro med den tyngste originaliteten i de gamle BI spillene enten er borte eller undertrykte... hvorfor ser man ellers så få ordentlig gale og morsomme spill?

Men solgte BA spilla bra? Noen som har en oversikt over det?

Skrevet (endret)
Nå er jo heldigvis ikke artistene borte, mange av de ansatte i Black Isle Studios gikk videre til Obsidian Entertainment.

7252505[/snapback]

Ja, jeg har regna med det, selv om jeg ikke har sett spor av dem der, hvis du skjønner hva jeg mener med spor.

Jeg tviler også på at de føler de får brukt talentet sitt der, med de titlene Obsidian gir ut for tiden. Hvem vet, kanskje har de gått over til andre softwarehus, eller tilbake til sin gamle kunstnerjobb

Endret av maanemann
Skrevet (endret)
BIS lagde begge Dark Alliance spillene. Bioware lagde alle de andre (beste) Baldur's Gate spillene.

7251006[/snapback]

BIS lagde det som er suverent det aller beste av alle BG-spillene;

Planescape Torment

7251959[/snapback]

Var ikke klar over at Planescape: Torment var et Baldur's Gate spill. :hmm:

Forøvrig enig, Torment var genialt. Har sansen for alt det Avellone står bak.

Endret av BareMarius

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...