Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har dessverre ingenting å se frem til. Prometheus er et makkverk av dimensjon ukjent. Å gi den terningkast 1 ville vært alt for generøst.

 

 

 

 

 

I kveld så jeg filmatiseringen av Die unendliche Geschichte, eller The Neverending Story som den heter på engelsk, fra 1984. Jeg og en kompis bestemte oss for å se den av nysgjerrighet fordi den har en plass i dette videoklippet.

 

 

Den er selvsagt myntet på en yngre målgruppe enn oss to, men den var likevel underholdende.

 

The Neverending Story er helt fantastisk. Magisk film med daterte specialeffekter som er helt herlige.

 

Men hold deg unna #2 og 3. Forferdelige filmer.

Endret av Sonny Chiba
Lenke til kommentar

Ikke alt håp ute for Nightcrawler på norske kinoer hører jeg, men avhengig av kinosjefene for garantistøtte. SF Film hadde et virkelig dårlig år i fjor på grunn av spesielt Inside Llewyn Davies.

 

Synd at det ikke er økonomisk å gi filmer begrenset slipp på kino i Norge som det er i f. eks USA. Ikke det samme som da Universal snikslapp Transformers i sommer utenfor Oslo Kino.

 

Kino i Norge blir bare mer og mer elendig. Der amerikanske eller britiske kinoer har et variert tilbud er Oslo Kino spesielt blitt for mye blockbustere, animasjon til barn og lite tilbud for mindre film. Og da snakker jeg ikke franske arthouse-filmer filmet i en majones-tønne.

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Kino i Norge blir bare mer og mer elendig. Der amerikanske eller britiske kinoer har et variert tilbud er Oslo Kino spesielt blitt for mye blockbustere, animasjon til barn og lite tilbud for mindre film. Og da snakker jeg ikke franske arthouse-filmer filmet i en majones-tønne.

Tror du det ville vært økonomisk gjennomførbart å ha en begrenset utgivelse av enkelte filmer i for eksempel kun de største byene?

Lenke til kommentar

Etterspørsel finnes det. Handler bare å gjøre det mulig å faktisk tjene på den etterspørselen, som både amerikanerne og britene har klart. Økende kinopriser og dårlig utvalg er ikke den måten kinoene skal vokse, selv i Verdens Rikeste Land.

 

Det kinoene gjør er strengt tatt å lærer opp folk til å bli pirater, eller bruke andre metoder enn dem. Og det vil de bare tape mer og mer på.

Lenke til kommentar

Jeg synes Prometheus var en god sci-fi film. Den vil aldri bli noen ikonisk filmklassiker ala Alien, men jeg kan heller ikke si at jeg kjedet meg et sekund. Jeg gikk imidlertid til den med et åpent sinn uten å forvente noen klar kobling til Alien-filmene. Mye av kritikken fra Alien-fansen ser ut til å bygge på at filmen har svært lite med Alien å gjøre, så jeg velger å tro at de mest negative reaksjonene har mer å gjøre med forventninger enn med filmens kvaliteter isolert sett.

 

Så forøvrig Exodus (2014) i helgen. Jeg tror dette blir nok et historisk epos med et stort budsjett som allikevel havner midt i bunken og blir fort glemt. To og en halv times grei underholdning og ikke noe mer. Den store glippen ligger i forsøket på å fremstille hva som i bunn og grunn er en legende uten historisk basis på en realistisk og troverdig måte. Det blir som om man skulle laget en Askeladden-film der man prøver å gi en naturlig forklaring på evnene til de tre gode hjelperne eller det flygende skipet; eventyr fungerer best fortalt som eventyr. Animasjonsfilmen Prinsen av Egypt gjorde det riktig.

Lenke til kommentar

Tror også mottakelsen av Promotheus bærer preg av misforståelse, da den faktisk ikke er direkte linket til Alien filmene, hvertfall ikke enda. Den ga mest info om de andre folka og hvordan/hvorfor de utviklet de eggene. Film 2 nr er bekreftet til 2016, så gjenstår å se hvordan det blir med historien videre der. Fortsatt mange spørsmål som trenger å besvares.

Lenke til kommentar

Jeg har sett den én gang, og da på kino. Kan ikke huske at jeg synes den var så ille, tvert i mot så har jeg alltid følt at det var en ålreit film. Men så var jeg klar over at det ikke var en direkte forløper til Alien, men mer en film satt i samme univers med få direkte tilknytninger til Alien-serien. På en måte er Prometheus en "større" film i omfang. Alien blir på en måte en slags "horror-spin-off", selv om det jo her er Prometheus som er spin-off-en, selvsagt.

Endret av Buddy Dacote
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...