Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så Rear Window igår og elsket den så tenkte å gripe fatt på mer Hitchcock fremover! Men midt i eksamenstiden er det jo ikke bare, bare å finne tid til alt.

 

Har følgende av filmene hans hjemme: North by Northwest, Vertigo, The Birds og Psycho.

 

Hvordan vil dere rangere filmene? Heller mest mot å starte med Vertigo først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så Rear Window igår og elsket den så tenkte å gripe fatt på mer Hitchcock fremover! Men midt i eksamenstiden er det jo ikke bare, bare å finne tid til alt.

Har følgende av filmene hans hjemme: North by Northwest, Vertigo, The Birds og Psycho.

Hvordan vil dere rangere filmene? Heller mest mot å starte med Vertigo først.

Liker Psycho best, sklir lett inn på min all time topp 5 liste.

 

Psycho

Rear Window

North By Northwest

Vertigo

To Catch a Thief

Notorious

 

Etc, men syns uten tvil Psycho best.

Endret av Cortese
Lenke til kommentar

Sier du det, ja.

 

Ja, det gjør jeg. Nå tar jeg utgangspunkt i hva Wiki klasiferer som horror, men filmer som The Cabinet of Dr. Caligari, Dr. Jekyll and Mr. Hyde, The Golem: How He Came Into the World, Häxan, Nosferatu, The Hands of Orlac, The Phantom of the Opera, Faust – Eine deutsche Volkssage og The Cat and the Canary er alle filmer som kom på 20-tallet, og noe av det ypperste innen sjangeren, i mine øyne. The Cabinet of Dr. Caligari, Häxan, Nosferatu, The Hands of Orlac, The Phantom of the Opera og Faust – Eine deutsche Volkssage er muligens å finne på min topp-10 hva horror angår, og i hvertfall topp-15. Det er sikkert. Stemningsfulle til tusen, og de har aldri blitt matchet seinere. Reint gull!

 

30-tallet hadde også latterlig mye bra, selv om det beste fra dette tiåret var hakket svakere enn det beste fra 20-tallet. Men Dr. Jekyll and Mr. Hyde, Dracula, Frankenstein, Freaks, The Mummy, Murders in the Rue Morgue, Vampyr, White Zombie, The Invisible Man, The Black Cat, Bride of Frankenstein, The Raven, Werewolf of London, The Devil-Doll, Dracula's Daughter og The Cat and the Canary er jo helt fantastiske.

 

Etter 30-tallet kommer 60-tallet. Heia!

 

Jeg sliter med å finne reint gull i dagens (siste 22 årene) horror, selv om jeg fint kan nevne en håndfull virkelig gode filmer.

 

Synes det finnes bra horror fra hvert eneste tiår jeg.

 

Det synes også jeg. Jeg bare synes at noen tiår er langt, langt bedre enn andre, og at vi de siste 22 årene har fått servert relativt lite horror av toppklasse. Jeg kommer ikke på flere enn litt over en håndfull som jeg vil kalle fantastiske. Det har selvfølgelig kommet mye annet bra og, men de er ikke helt der oppe. I hodet kommer jeg på Jacob's Ladder, Braindead, Army of Darkness, Audition, The Quiet Family, Wild Zero, The Happiness of the Katakuris og The House of the Devil som er verdt å nevne. Åtte filmer på 22 år er ikke veldig mye, og ikke alle disse filmene ville fått en plass på min topp-50. Er nok kun The Happiness of the Katakuris som ville fått en plass der, gitt.

 

Jeg må nesten si meg helt enig. Jeg tror ikke jeg noensinne har sett en film som virkelig har skremt meg. Man skvetter jo ofte, men jeg har aldri vært genuint redd etter å ha sett en film.

 

Da skjønner jeg jo godt at du ikke blir imponert av sjangeren, om du faktisk forventer å bli skremt av en film.

 

Er kanskje enig i det du skriver, men så klart ble det laget flere gode filmer på 60 år, enn hva de klarte på ti år.

 

Jeg snakket om tiår for tiår, ikke 1920-1979 samlet. 1920,VS 1990-2012, f.eks. 1920 vinner så jævlig hardt for min del.

 

Noe av det som gjør eldre horror bedre for min del er at de utelukkende satset på stemning, effektene er langt fetere enn hva man finner i dagens film og man slipper dølle scene som er laget utelukkende for og få deg til å hoppe. Å hoppe er morsomt en sjelden gang, og noen filmer lykkes greit med dette. Men generelt er det ikke veldig interessant. Da vil jeg heller ha filmer som bygger unike og frysningfremkallende atmosfære, ala The Cabinet of Dr. Caligari, Nosferatu, Kwaidan og Halloween. Jeg blir ikke skremt når jeg ser noen av disse, men de vinner så JÆVLIG på atmosfære og fete effekter.

 

Om Nosferatu ble spilt inn i dag kan jeg vedde magesekken min på at den ikke ville vært 1/100000 så fet som den orginale. Dølle effekter og en total mangel på stemning ville nok sørget for en mindre imponerende film.

 

Æsj, nei, nå ble dette rotete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han skal snakke om adaptasjonen av boka, antar jeg. Så da er det både bok og film.

 

Hvis du vil, Eksboks, kan jeg snakke med de som allerede har hatt om Hodejegerne, så du kan få se hva de skrev.

I klassen vår er det bare meg og en annen som har adaptasjon av Hodejegerne, i en klasse med 30 elever.

 

Men både boken og filmen er en thriller, ikke sant?

 

Ja, gjerne det! Det hadde hjulpet meg skikkelig. :)

Lenke til kommentar

Jeg skal legge ut DVD samlingen min på finn. Den inneholder 425 titler med totalt 486 filmer. Jeg tenkte å legge den ut for 7000kr, det er 14,5 kr pr film. Er det for mye? Burde jeg legge meg litt lavere?

 

Det er tidligere nevnt å selge alle sammen til Gamestop. Vil jeg klare å oppnå en gjennomsnittlig pris der på ca 15kr pr film?

Lenke til kommentar

Det er tidligere nevnt å selge alle sammen til Gamestop. Vil jeg klare å oppnå en gjennomsnittlig pris der på ca 15kr pr film?

Først og fremst vil de mest sannsynlig ikke ta i mot alle filmene, da de er veldig kresne. For det andre, nei, jeg tviler på at de vil ta mer enn 10 kroner per film. Jeg vil nok anta mindre enn det.

Lenke til kommentar

Jaja, de måtte bare...

 

BURBANK, CA, November 7, 2012 – Warner Bros. Pictures and Legendary Pictures announced today that director Zack Snyder’s upcoming action adventure “Man of Steel” will be presented in 3D in select theaters, as well as in 2D and IMAX®, so fans of the iconic superhero will be able to experience the much-anticipated movie in their format of choice.

 

Man-Of-Steel__120714202505-275x203.png

Lenke til kommentar

Den skandinaviske Another World Entertainment-utgaven skal være den uklipte kinoversjonen av filmen, ja.

http://www.dvdcompare.net/comparisons/film.php?fid=1709

DVD Compare er en fantastisk side for å sammenlikne DVD-utgaver, og til å sjekke teknisk data!

Husker soundtracket fra Holocaust så sykt godt. På min utgave manglet noe apekatt dreping eller noe, siden det hele skal være ekte er vel det like greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...