Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Og der ble Jason X ødelagt for meg. Hvorfor? En macho damerobot leker rambo og tar ut originale jason lett som bare det. Er det faen meg mulig. For nei, det er ingen trøst at han kommer til bake modifisert og greier. Ingen skal ta Jason, punktum. Skulle ønske jeg aldri så denne filmen.

 

edit:

Skrik-filmene er jo parodier...

Er de? Står ikke noe om det på imdb eller wiki.

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De er vel oppgraderte homageparodier, de skal fortsatt skremme. Det er ikke snakk om en parodi på samme måte som Scary Movie.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
References

Rebel Without a Cause (1955)

The Bad Seed (1956)

Psycho (1960)

Serpico (1973)

The Exorcist (1973)

I Spit on Your Corpse! (1974)

The Texas Chain Saw Massacre (1974)

Black Christmas (1974)

Peur sur la ville (1975)

The Town That Dreaded Sundown (1976)

Carrie (1976)

Suspiria (1977)

Halloween (1978)

Day of the Woman (1978)

When a Stranger Calls (1979)

Cannibal Holocaust (1980)

The Fog (1980)

Friday the 13th (1980)

Prom Night (1980)

Terror Train (1980)

The Howling (1981)

Friday the 13th Part 2 (1981)

Happy Birthday to Me (1981)

Deadly Blessing (1981)

The Evil Dead (1981)

Halloween II (1981)

E.T. the Extra-Terrestrial (1982)

Friday the 13th Part III (1982)

Trading Places (1983)

All the Right Moves (1983)

Friday the 13th: The Final Chapter (1984)

A Nightmare on Elm Street (1984)

Friday the 13th: A New Beginning (1985)

A Nightmare on Elm Street Part 2: Freddy's Revenge (1985)

Jason Lives: Friday the 13th Part VI (1986)

A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors (1987)

Hellraiser (1987)

Fatal Attraction (1987)

Friday the 13th Part VII: The New Blood (1988)

A Nightmare on Elm Street 4: The Dream Master (1988)

Friday the 13th Part VIII: Jason Takes Manhattan (1989)

A Nightmare on Elm Street: The Dream Child (1989)

The Silence of the Lambs (1991)

Freddy's Dead: The Final Nightmare (1991)

Reservoir Dogs (1992)

There's Nothing Out There (1992)

Basic Instinct (1992)

Candyman (1992)

"Ricki Lake" (1993)

Jason Goes to Hell: The Final Friday (1993)

Clerks. (1994)

Mother's Boys (1994)

Forrest Gump (1994)

New Nightmare (1994)

Smoke (1995)

Apollo 13 (1995)

Clueless (1995)

Endret av SteffyPants
Lenke til kommentar
De er vel oppgraderte homageparodier, de skal fortsatt skremme. Det er ikke snakk om en parodi på samme måte som Scary Movie.

8416802[/snapback]

Er du sikker på dette? At det ikke er noe som har blitt en godkjent teori blant horrorfans, men ikke er fakta? Det virker litt tynt, selv om det ikke helt ville overrasket meg.

Men det er jo snakk om Wes Craven, så ville egentlig heller tro at det var Wes sitt siste forsøk på å lage en soon to be classic til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Skrik-filmene er jo parodier...

Er de? Står ikke noe om det på imdb eller wiki.

8416744[/snapback]

 

Ja. Wes har sagt det selv og det er ikke akkurat vanskelig å se. Regner med at Morten utdyper...

 

Edit: Nei, det forsvant han.

Lenke til kommentar
Regner med at Morten utdyper...

 

Edit: Nei, det forsvant han.]

Hehe, nei jeg syns det er litt vanskelig å begrunne. Det er jo ingen tvil om at filmene har en rekke referanser til andre horror filmer, spesielt slasher sjangeren. Og de gjør det hele forholdsvis uhøytidelig, selv om filmen prøver å skremme samtidig. Og i tillegg har de disse 'Slasher-reglene' som blir uttalt av filmnerden spillt av Jamie Kennedy, som filmene i tillegg følger nesten slavisk. Og den første filmen sin working title var 'Scary Movie' :p

 

Det spørs litt hvor langt man vil dra uttrykket 'parodi'. Det er langt fra én ren parodi som Steffy sier, men ikke bare homagefilmer heller. Noe i mellom kanskje. Filmene er uansett ikke like seriøse som man kanskje hadde trodd ved første øyekast.

 

Og hvis Wes Craven selv har uttalt det, så er det egentlig ikke så mye mer man trenger å si.

Lenke til kommentar

Scream er knallbra. Husker fremdeles den dagen hvor jeg og noen kompiser fikk hånda på en Scream-VHS på barneskolen. Satan, så skummel den filmen var. :)

 

Jason X er også knallbra. Hvem kan ikke elske en film hvor Jason blir Über-Jason og kaster en fyr ned på et enormt borr.

 

He's screwed. :love:

Lenke til kommentar
Det var jo ikke det jeg sa. Jeg skrev jo til og med at "det ikke er snakk om en parodi som Scary Movie".

8417230[/snapback]

Ja ja, og derfor skrev jeg "Som Steffy sier" :!: Kom ikke på at det gikk ann å tolke settningen på to forskjellige måter.

8417336[/snapback]

Ah, of course. Vel, da er vi på bølgelengde igjen.

 

 

CARRY ON PEOPLE, NOTHING TO SEE HERE.

Lenke til kommentar
Peliz. Tviler sterkt på at du ikke forstod akkurat hva jeg både skrev og mente.

8418187[/snapback]

 

You come out here and say this is an order and that's an order! Hell, I can look at you son and the only thing you've been ordering is a whole bunch of damn cheeseburgers!

 

Steffyboy har rett synes jeg. Jeg synes det fordi det virker mer subjektivt.

Lenke til kommentar

Rett?

 

Det ble brukt nesten en side på å definere hva Scream er/prøver å være. Det kan lett oppsumeres med ett enkelt ord/begrep: Metafilm, og dårlig sådan. "Dårlig"-delen er selvsagt bare min mening, og jeg synes jeg begrunnet det ganske så tydelig òg.

 

Derav synes jeg det er vanskelig å se "rett" og "galt" i dette. Det er da vitterlig kun meninger som florerer. Enighet, derimot...

Lenke til kommentar
Metafilm bygger på at filmene i denne grupperinger kan sees på som metaforer på selve filmproduksjonen. Metafilm kan også omhandle filmer som ikke legger skjul på at de faktisk er filmer, ved hjelp av elementer som bryter med illusjonen av virkelighet som ligger sentralt i filmmediet (karakterer som ser rett inn i kameraet eller lignende). Det er enkelt forklart film om film.
Lenke til kommentar

Metafilm er i mine øyne filmer a là C'est arrivé près de chez vous / Man Bites Dog. Scream er bare en slasherfilm som følger den klassiske oppskriften for sjangeren. De aller fleste slasher/splatterfilmene deler mange fellestrekk med metafilmer for å bidra med litt comic relief for publikum.

 

Men, men. Jeg har egentlig ingenting å backe dette opp med da jeg ikke har noen teoretisk utdannelse innenfor filmfaget. Jeg sier det bare slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...