Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Vet dere om noen filmer som lingner på Leon og American History X?

8396987[/snapback]

 

Hvis du går inn på IMDb så ser du hvilke filmer som er anbefalt om du likte de to filmene. Kanskje det kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Jeg fikk et spørsmål på en engelsk nettside om hvilke filmer jeg mener var de mest innflytelsesrike filmene på 1900-tallet. Så etter litt tenking skrev jeg ned denne listen:

 

Pulp Fiction

Reservoir Dogs

The Godfather

Blade Runner

The Matrix

Taxi Driver

2001: A Space Odyssey (absolutely insane considering it was made in 1968)

The Shining

Mean Streets

Fight Club (?)

Silence of the Lambs

Se7en

Platoon

Saving Private

Seven Samurai

Star Wars (influenced by Seven Samurai and in turn influenced a whole new generation)

 

Er det noen jeg glemte? Silence of the Lambs og Se7en er jeg litt usikre på da.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar

Føler at du har med alt for mange nye filmer. Du har jo ikke et eneste Hitchcock- eller Chaplin-verk der.

 

Hva med f.eks. Frankenstein, Psycho, dollartrilogien, To Kill a Mockingbird, The Great Dictator, Modern Times, Stand By Me, Alien, Rebel Without a Cause, Scarface, Vertigo og ikke minst Citizen Kane? Sistnevnte er i det minste obligatorisk på en slik liste.

 

edit: Plan 9 from outer space!

Endret av atsjoo
Lenke til kommentar

Alien, Rebel Without a Cause og Citizen Kane er jeg med på, men hadde de andre du nevnte så stor innflytelse?

 

EDIT: Har ikke sett noe av Chaplin, men jeg har studert Hitchcock og sett de fleste av det folk mener er de beste filmene hans, men jeg er ikke sikker på om de hadde noe særlig innflytelse. Kanskje fordi han gjorde kunst ut av underholdning?

 

EDIT2: Altså, filmene hans ble ansett som underholdning med kunsterisk verdi, som han var en av de første som ble anerkjent for, hvis jeg husker rett.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Da tar jeg liksågodt og legger opp en liste for horror, ettersom det er det jeg har best kjennskap til. Kanskje ikke helt relevant da din liste omhandlet generell inflytelsesrikhet, men legger det opp alikevel.

 

Nosferatu, eine Symphonie des Grauens/Nosferatu, a Symphony of Horrors (1922)

Bride of Frankenstein (1935)

Invasion of the Body Snatchers (1956)

Dracula (1958)

Les Yeux Sans Visage/Eyes without a face (1959)

Psycho (1960)

Night of the living dead (1968)

Rosemary's Baby (1968)

The Exorcist (1973)

The Texas Chainsaw Massacre (1974)

Profondo Rosso/Deep Red (1975)

Halloween (1978)

Alien (1979)

Cannibal Holocaust (1980)

Evil Dead 2 (1987

Ringu/Ring (1997) (jeg er litt usikker, men jeg tror det var denne som startet den nye j-horrorbølgen)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm
Skal grenen horror få så mange filmer, så kommer den listen til å bestå av omtrent 1001 filmer. Gjør det heller jævla enkelt.

 

Yojimbo

2001: A Space Odyssey

Battleship Potempkin

 

Der har du listen din.

8399755[/snapback]

Hehee, nå som jeg leser postene over og posten min igjen, ser jeg hvor lite relevant den faktisk var. Hadde akkurat fullført lista jeg postet etter en diskusjon med en kamerat, og postet den nok litt fort.

 

Etter litt mer ettertanke henger jeg meg veldig på 2001 og muligens også battleship potemkin. Det er litt for lenge siden jeg så Potemkin eller leste noe om den til at har en klar mening om hva jeg mener om den. En annen kandidat er vel kanskje citizen kane. :hmm:

Endret av Slettet-dUuoCe48tm
Lenke til kommentar
Da tar jeg liksågodt og legger opp en liste for horror, ettersom det er det jeg har best kjennskap til. Kanskje ikke helt relevant da din liste omhandlet generell inflytelsesrikhet, men legger det opp alikevel.

 

Nosferatu, eine Symphonie des Grauens/Nosferatu, a Symphony of Horrors (1922)

Bride of Frankenstein (1935)

Invasion of the Body Snatchers (1956)

Dracula (1958)

Les Yeux Sans Visage/Eyes without a face (1959)

Psycho (1960)

Night of the living dead (1968)

Rosemary's Baby (1968)

The Exorcist (1973)

The Texas Chainsaw Massacre (1974)

Profondo Rosso/Deep Red (1975)

Halloween (1978)

Alien (1979)

Cannibal Holocaust (1980)

Evil Dead 2 (1987

Ringu/Ring (1997) (jeg er litt usikker, men jeg tror det var denne som startet den nye j-horrorbølgen)

8399248[/snapback]

Mye snadder der, men hva med The Shining? :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...