Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Jeg lærte av kunstlæreren at det dere definerer som metafilm er postmodernisme innenfor kunstformen. Er da metafilm et produkt av postmodernismen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei er usikker om jeg kan ta det i denne tråden,tenkte at det er bedre enn å lage ny tråd, men jeg prøver meg:

 

Er det noen her som vet om det går an å få tak i Ed Gein med norsk tekst.Har lett overalt etter denne filmen, men finner ingen med norsk tekst.Jeg fant denne her på Play.com,men skulle helst vært i enn Nordisk nettbutikk.

Ed Gein

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
Lurer på hvilke scener. Sikkert hammerscenen i gangen. Er en stund siden jeg så Oldboy, men det var vel ikke akkurat en hyppig bruk av skytevåpen i den filmen.

8421466[/snapback]

Jeg tror de tenker mer på scenen hvor han spiser en blekksprut. Seriøst, har de sett filmen, eller baserer de det på coveret?

 

 

Jaja, greit at det ikke er Hollywood som får gjennomgå denne gangen. ^^

Lenke til kommentar
Metafilm er i mine øyne filmer a là  C'est arrivé près de chez vous / Man Bites Dog. Scream er bare en slasherfilm som følger den klassiske oppskriften for sjangeren. De aller fleste slasher/splatterfilmene deler mange fellestrekk med metafilmer for å bidra med litt comic relief for publikum.

 

Men, men. Jeg har egentlig ingenting å backe dette opp med da jeg ikke har noen teoretisk utdannelse innenfor filmfaget. Jeg sier det bare slik jeg ser det.

8419074[/snapback]

Njaa, C'est arrivé près de chez vous/Man Bites Dog ligger vel nærmere 'cinéma vérité' enn metafilm, vil jeg si.

 

Metafilm er vel ikke sjangerbegrenset, og splatter-/slashergenren er nok bevisst valgt av Craven for å å fremme metakonseptet i enda lettere grad, enn hva han kunne gjort via en vanlig 'skrekkfilm'. Jeg er enig i fellestrekkene sjangrene har, men Scream trår over en rimelig synlig linje hvor det går fra referanser til selvrefererende pjatt.

 

Det er en selvrefererende film om film, og rollefigurene referere til seg selv som filmfigurer. Det er da meta?

 

Ditto, men trenger da ikke utdannelse innen film for å kunne si sin mening om og rundt det. Var det hinting til at jeg var en smule uberettiget bastant, skal jeg ta det til meg. :)

Jeg lærte av kunstlæreren at det dere definerer som metafilm er postmodernisme innenfor kunstformen. Er da metafilm et produkt av postmodernismen?

Postmodernismen er et utrolig bredt begrep, men metafilm faller innenfor det, slik jeg har forstått det, ja...

Lenke til kommentar

I går leste jeg at den godeste Dr. Phil og hyper advokaten la skylden på voldelige tv-spill, og i dag er det Oldboy. Hvordan i allverden kan de dra konklusjonen at han hadde sett filmen mange ganger? Satt de sammen med ham? De gikk vel gjennom en rekke sør-koreanske filmer og fant den de likte best og skyldte på den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Hehehehe, fikk akkurat en artig film tilsendt av en kompis.

 

Cartoon All Stars to the Rescue

 

Hvis du noen gang har hatt lyst til å se Ole brum, Snurre sprett, Alf, ole, dole, doffen og Michelangelo +++ uttale seg om Crack og Hasj er dette sjansen din. Filmskaperene har til og med fått med seg Bush Sr. :!:

 

---

 

@Synd med Oldboygreiene, selv om jeg synes vår alles kjære Jack Thompsons uttalelser var hakket mer ekstreme. http://jackthompsonisadouche.ytmnd.com/

Lenke til kommentar
Hehehehe, fikk akkurat en artig film tilsendt av en kompis.

 

Cartoon All Stars to the Rescue

 

Hvis du noen gang har hatt lyst til å se Ole brum, Snurre sprett, Alf, ole, dole, doffen og Michelangelo +++ uttale seg om Crack og Hasj er dette sjansen din. Filmskaperene har til og med fått med seg Bush Sr.  :!:

 

---

 

@Synd med Oldboygreiene, selv om jeg synes vår alles kjære Jack Thompsons uttalelser var hakket mer ekstreme. http://jackthompsonisadouche.ytmnd.com/

8422238[/snapback]

 

OMFG!! bare av å se den saken fikk jeg lyst til å fyre opp litt crack

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...