Gå til innhold

Wii ikke nex gen?


Knebel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De lager jo tross alt Mario og Pokemon. Om og om igjen. Er jo morsomt det, særlig i lengden. Slikt går jeg aldri lei. Og heldigvis gir de meg 5 års gammel grafikk i 5 år til også. Kan ikke bli bedre.

7137819[/snapback]

 

Er nok ikke bare nintendo som lager flere spill i en serie.

 

Fifa (kan nok ikke telles på 2 hender), Tekken 5(6 m/ tekken tag?), Ridge Racer 7, Halo 3 (blir nok ikke siste), GTA, Need for speed, Pro Evolution Soccer, Buzz, Singstar, Final Fantasy +++

 

At det kommer flere spill i en serie tyder vel på at folk vil ha de, tror ikke folk begynner å grine forde "du" ikke vil ha dem.

 

Kan ikke sammenligne alle spill bare forde de inneholder en kar som heter Mario.

 

Vi vil få se bedre grafikk enn vi fikk se på GC, spørsmålet er når. Skal ikke si mer enn det.

7137884[/snapback]

 

Tror at flere gjerne vil se bevis for at Wii er mye sterkere enn GC, jeg sier ikke at Wii ikke kan være det, men i skrivende stund er det ingenting som beviser det.

 

Det finnes ca. 70 spill der Mario er med, og det kommer Pokémon-spill (paralelle versjoner, som f.eks. rød og blå) hele tiden. Nintendo melker ikke sine franchises mindre enn EA, Ubisoft, Codemasters, eller andre av "de store". Melking er slik de største utviklerene tjener penger, ingen av dem hadde vært der de er i dag hvis de ikke hadde melket.

 

Sammenlign EA før, da NFS-serien var innovativ, og banebrytende, med slik de er i dag. Mario-spillene har desverre gått den samme veien, det har også CMR, og mye annet.

Lenke til kommentar
Tror at flere gjerne vil se bevis for at Wii er mye sterkere enn GC, jeg sier ikke at Wii ikke kan være det, men i skrivende stund er det ingenting som beviser det.

7139590[/snapback]

Noen ganger vet jeg ikke om jeg skal le, eller ta deg alvorlig. Wii ER kraftigere enn Gamecube. Den debatten kan bare endes en gang for alltid.

 

Det finnes ca. 70 spill der Mario er med, og det kommer Pokémon-spill (paralelle versjoner, som f.eks. rød og blå) hele tiden. Nintendo melker ikke sine franchises mindre enn EA, Ubisoft, Codemasters, eller andre av "de store". Melking er slik de største utviklerene tjener penger, ingen av dem hadde vært der de er i dag hvis de ikke hadde melket.

Ja, akkurat det han skrev i posten...

Sammenlign EA før, da NFS-serien var innovativ, og banebrytende, med slik de er i dag. Mario-spillene har desverre gått den samme veien, det har også CMR, og mye annet.
Bra du ennå legger alle Mario-spillene i samme kurv. Det er jo bare naturlig...

 

Har sagt at jeg ikke orker debattere slike poster noe særlig mer. Så jeg bare stopper nå mens jeg klarer. :roll:

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Bare for å svare på problemstillingen trådstarter valgte for denne tråden:

 

NextGen betyr som alle vet neste generasjon. For å finne svaret på om wii er en neste generasjon kan man slå opp i en ordliste å se hva generasjon egentlig betyr. I følge caplex betyr det:

 

"(...)generasjon (av gr.), slektledd; tiden fra en organismes fødsel til vedkommendes avkom blir født(...)"

 

Vi kan da se på Nintendo som en egen art og Nes,Snes,N64 og GC som slektsledd. Når da wii fødes, vil det være i slektsleddet etter GC. Altså Wii er det neste slektsleddet, ergo den er av neste generasjon. Så wii er helt opplagt en neste generasjon, uansett hvordan du prøver å vri og vende på det. Vil derfor konstantere at denne tråden ikke har noen verdi, ettersom problemstillingen allerede er løst.

Lenke til kommentar
Bare for å svare på problemstillingen trådstarter valgte for denne tråden:

 

NextGen betyr som alle vet neste generasjon. For å finne svaret på om wii er en neste generasjon kan man slå opp i en ordliste å se hva generasjon egentlig betyr. I følge caplex betyr det:

 

"(...)generasjon (av gr.), slektledd; tiden fra en organismes fødsel til vedkommendes avkom blir født(...)"

 

Vi kan da se på Nintendo som en egen art og Nes,Snes,N64 og GC som slektsledd. Når da wii fødes, vil det være i slektsleddet etter GC. Altså Wii er det neste slektsleddet, ergo den er av neste generasjon. Så wii er helt opplagt en neste generasjon, uansett hvordan du prøver å vri og vende på det. Vil derfor konstantere at denne tråden ikke har noen verdi, ettersom problemstillingen allerede er løst.

7140042[/snapback]

 

Ummm :hmm: Såvidt jeg forstår blir ikke Wii'en født fra en GC.. Så direkte overførbart er det nok ikke. :)

Lenke til kommentar

Selvføleglig gjør den ikke det. Ps3 og xbox360 blir vel heller ikke født direkte fra Ps2 og xbox? Var bare ment som en hypotetisk forklaring. Når du i din problemstilling stiller spørsmål vedrørende wii er nextgen eller ei, blir det vel du som først og fremst åpner for at ordet generasjon kan brukes om disse nye konsollene. Men ettersom du nå motsier deg selv ved å si at wii ikke er direkte født av en Gc, kan vi vel konkudere med at ingen av de nye konsollene er nextgen, fordi ingen av dem er direkte født av forgjengeren?

Lenke til kommentar

Så er spørsmålet om vi skal tenke på den teoretiske definisjonen av generasjon, eller hva folk flest legger i begrepet.

 

Jeg bryr meg kun om hva spillene kan levere, likegyldig hvilken konsoll det kommer fra. Det er spillopplevelsen som betyr noe. Og da er min definisjon av "next gen" at spillet tilbyr en opplevelse som ikke ville vært mulig på forrige generasjon. Og det er her det blir subjektivt. Hva er det du er opptatt av? Hva er det du har savnet på "forrige" generasjon?

 

Hvis man har savnet enda bedre grafikk og høyere oppløsning, er det klart at man ser på Gears of War som et neste generasjonsspill. Hvis man kun ser på gameplay, er det ikke det, for det ville ikke vært noe problem å lage den samme måten å spille på på en PS2, bare med røten grafikk.

 

Det er i det hele tatt et spørsmål om hva du er opptatt av og hva du forventer av ny teknologi. Derfor vil vi vel aldri kunne enes om hva som er neste generasjon. Og det er helt greit. Vi må få lov til å være forskjellige.

 

Og ang. det Nintendo har sagt om neste generasjon og Wii, så har de vel lagt vekt på at Wii er "new generation" og ikke "next generation". De har vel heller aldri sagt at Wii er en direkte oppfølger til GameCube.

Lenke til kommentar
Så er spørsmålet om vi skal tenke på den teoretiske definisjonen av generasjon, eller hva folk flest legger i begrepet.

 

Da vil mitt motspørsmål til deg være; hva legger folk flest i ordet generasjon? Det finnes det mange ulike meninger om, men det helt korekte vil allikevel være definisjonen av selve ordet. At du kaller dette for teoretisk blir vel også litt feil, ettersom ordet har den betydningen definisjonen tilsier også i prakisis.

 

Det er i det hele tatt et spørsmål om hva du er opptatt av og hva du forventer av ny teknologi. Derfor vil vi vel aldri kunne enes om hva som er neste generasjon. Og det er helt greit. Vi må få lov til å være forskjellige

 

Deler ditt standpunkt om at det for oss eneklt indivder stilles krav om hva vi er opptatt av og hva vi forventer er avgjørende for hvilken konsoll en skal invistere i. Allikevel synes jeg ikke at det i den grad dette avgjør hva som er neste genereasjon og ikke. For å ta et annet eksempel; dersom våre unger verken blir smartere eller bedre mennesker enn oss, vil dette tilsi at de ikke er neste generasjon?

 

Og ang. det Nintendo har sagt om neste generasjon og Wii, så har de vel lagt vekt på at Wii er "new generation" og ikke "next generation". De har vel heller aldri sagt at Wii er en direkte oppfølger til GameCube.

 

I henhold til dette stiller jeg meg enig til at wii blir en ny genreasjon, det er vel egenlig alle neste generasjoner? Wii er kanskje ikke en direkte etterfølger av GC, men allikevel en indirekte etterførlger. Wii kan spille av GC spill, altså wii og GC har flere felles egenskaper. En indirekte etterfølger er vel også en form for neste generasjon?

Lenke til kommentar
Selvføleglig gjør den ikke det. Ps3 og xbox360 blir vel heller ikke født direkte fra Ps2 og xbox? Var bare ment som en hypotetisk forklaring. Når du i din problemstilling stiller spørsmål vedrørende wii er nextgen eller ei, blir det vel du som først og fremst åpner for at ordet generasjon kan brukes om disse nye konsollene. Men ettersom du nå motsier deg selv ved å si at wii ikke er direkte født av en Gc, kan vi vel konkudere med at ingen av de nye konsollene er nextgen, fordi ingen av dem er direkte født av forgjengeren?

7140317[/snapback]

 

Nå må du jaggu være grei.. Mener du det seriøst? Er det jeg som har funnet opp uttrykket Nextgen? :whistle:

Lenke til kommentar
At du kaller dette for teoretisk blir vel også litt feil, ettersom ordet har den betydningen definisjonen tilsier også i prakisis.

 

[snip]

 

Allikevel synes jeg ikke at det i den grad dette avgjør hva som er neste genereasjon og ikke. For å ta et annet eksempel; dersom våre unger verken blir smartere eller bedre mennesker enn oss, vil dette tilsi at de ikke er neste generasjon?

7140613[/snapback]

Jeg synes du generaliserer for mye. "Neste generasjon" betyr noe annet for spillkonsoller enn med mennesker. Derfor mener jeg at din definisjon av generasjon blir teoretisk siden ingen bruker den i praksis når man diskuterer konsoller.

 

I henhold til dette stiller jeg meg enig til at wii blir en ny genreasjon, det er vel egenlig alle neste generasjoner?

7140613[/snapback]

Igjen vil jeg si det at det er en subjektiv oppfatning av hva du ønsker deg av ny teknologi. Nintendo sier "new generation" for å hoppe av det noe flåsete markedsuttrykket "next generation" har blitt til. For å vise at de ikke prøver å vinne over MS og Sony på deres hjemmebane. Men for meg, etter min definisjon, vil Wii være neste generasjon, for den tilbyr en spillopplevelse som jeg ikke har kunnet få, i tillegg til at den tilbyr noe jeg har savnet, på forrige generasjon.

Lenke til kommentar
Nå må du jaggu være grei.. Mener du det seriøst? Er det jeg som har funnet opp uttrykket Nextgen? 

 

Sa vel aldri at du fant opp det uttrykket, men at du valgte å benytte dette utrykket om Wii i problemstilingen du stiller i begynnelsen av tråden.

 

Du svarte mitt første resonnement med å si:

 

Ummm  Såvidt jeg forstår blir ikke Wii'en født fra en GC.. Så direkte overførbart er det nok ikke.

 

Slik jeg tolker dette utsagnet, mener du at wii ikke er en neste genereasjon fordi den ikke ble direkte født fra en GC. Da har du basert deg på definisjonen av generasjon, og tolker den bokstavelig. Dersom du mener at er er slik, vil vel ingen konsoller være neste generasjon.

 

Allikevel startet du hele tråden med å stille spørsmål vedrørende Wii er en neste generasjon eller ikke. Blir ikke det å motsi seg selv litt?

Endret av Matsini
Lenke til kommentar
Noen ganger vet jeg ikke om jeg skal le, eller ta deg alvorlig. Wii ER kraftigere enn Gamecube. Den debatten kan bare endes en gang for alltid.

 

...

 

Beklager, men du har ikke noe bevis.

 

Har sagt at jeg ikke orker debattere slike poster noe særlig mer. Så jeg bare stopper nå mens jeg klarer.  :roll:

 

Selv om alle Mario-spill ikke nødvendigvis er like, betyr det ikke at serien ikke melkes. Bortsett fra Super Mario Bros.-serien, er det flere andre spinnoff-utgaver som også er plattformspill, som f.eks. Partners in Time, og Paper Mario. Det finnes vel også åtte Mario Party-spill, elns. Det ville vært mye enklere å gi ut et eller to, med alle mini-spillene.

 

__________

 

On topic: Next-gen betyr kun neste generasjon. Wii tilhører en ny generasjon fordi den slippes lenge etter PS2-generasjonen, og fordi den har en ny kontroll. Den er heller ikke en direkte konkurent til 360 og PS3, selv om den konkurerer om flere av de samme salgstallene.

Endret av Dragon Hunter
Lenke til kommentar
Selv om alle Mario-spill ikke nødvendigvis er like, betyr det ikke at serien ikke melkes. Bortsett fra Super Mario Bros.-serien, er det flere andre spinnoff-utgaver som også er plattformspill, som f.eks. Partners in Time, og Paper Mario. Det finnes vel også åtte Mario Party-spill, elns. Det ville vært mye enklere å gi ut et eller to, med alle mini-spillene.

 

Partners in Time og Paper Mario er ikke plattformspill.

Lenke til kommentar
Jeg synes du generaliserer for mye. "Neste generasjon" betyr noe annet for spillkonsoller enn med mennesker. Derfor mener jeg at din definisjon av generasjon blir teoretisk siden ingen bruker den i praksis når man diskuterer konsoller.

 

Da har jeg muligens ikke oppdatert fagterminologikunnskapene mine nok i konsollverdenen den siste tiden. Visste ikke at generasjon hadde en annen betydning når det gjelder konsoller. Gikk bare ut i fra at ordet hadde den allmenne betydningen som definisjonen gir. Beklager dermed på det dypeste at jeg uttalte meg litt snarrådig. Men ettersom du da har svaret gir vel ikke denne tråden særlig mer verdi?

 

Derfor mener jeg at din definisjon av generasjon blir teoretisk siden ingen bruker den i praksis når man diskuterer konsoller

 

Er før øvrig ikke min definisjon av ordet generasjon, men den korekte almenne definisjonen. :)

Lenke til kommentar
Wii tilhører en ny generasjon fordi den slippes lenge etter PS2-generasjonen, og fordi den har en ny kontroll

 

Dette gjelder vel for ps3 og xbox360 også da? ettersom de også blir/ble sluppet lenge etter ps2 generasjonen samt de har nye kontrollere.

 

Det ville vært mye enklere å gi ut et eller to, med alle mini-spillene.

 

Enklere sådan, men dog mindre lønnsomt :)

Endret av Matsini
Lenke til kommentar

blablabla....at dere gidder å diskutere samme hver gang det dukker opp en next-gen lignende tråd.

 

For mange flere tråder tilbake,så så jeg akkurat det samme som dere snakker om nå..men så klart,annet navn på tråden selvsagt.

 

Og dragon_hunter; uttal deg om wii og ps3 når du vet bedre..som feks når maskinene er ute på markedet.

 

Du kan ikke si at ting er bedre og ikke ebdre når du ikke har prøvd de.

Lenke til kommentar
Da har jeg muligens ikke oppdatert fagterminologikunnskapene mine nok i konsollverdenen den siste tiden. Visste ikke at generasjon hadde en annen betydning når det gjelder konsoller. Gikk bare ut i fra at ordet hadde den allmenne betydningen som definisjonen gir. Beklager dermed på det dypeste at jeg uttalte meg litt snarrådig. Men ettersom du da har svaret gir vel ikke denne tråden særlig mer verdi?

7140975[/snapback]

Det var ikke meningen å tråkke på tær eller være overlegen med allmektige svar elns. Beklager hvis noen tolket meg dithen.

 

For å spesifisere litt mer hva jeg mente, så legger spillinteresserte en litt annen mening i uttrykket "next generation" enn den allment korrekte definisjonen av ordet generasjon. Det er liten tvil om at neste iterasjon i en rekke konsoller er en ny (eller neste) generasjon, akkurat som med oss mennesker. Men likevel kan man strides over hvorvidt en konsoll er "next generation", akkurat som artikkelen trådstarter linker til. Det er fordi at man legger mer i "generation" i uttrykket "next generation". Det betyr noe som presser teknologien framover. Noe som gjør et stort sprang. Noe nytt.

 

Derfor kan man komme å (legitimt) mene at Wii kun er en GC 1.5, fordi de ikke mener at Wii gjør nok til å bli regnet som et stort nok teknologisk sprang, nettopp fordi de er opptatt av grafikk. Det er ingen tvil om at Wii ikke presser teknologien på dette området. De flytter seg framover, men ikke nok til å kalle grafikken på Wii et generasjonshopp i forhold til GC. Men jeg er ikke så opptatt av grafikk, og ser på mulighetene som de nye kontrollerne gir som et langt nok teknologisk (og spillopplevelsesmessig) sprang til å mene at den er en ny generasjon, på lik linje med 360 og PS3.

 

Så poenget mitt er at folk legger mer i uttrykket "next generation" enn bare en nøktern observering om at konsollen tilhører neste iterasjon i rekka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...