Gå til innhold

Wii ikke nex gen?


Knebel

Anbefalte innlegg

blablabla....at dere gidder å diskutere samme hver gang det dukker opp en next-gen lignende tråd.

 

For mange flere tråder tilbake,så så jeg akkurat det samme som dere snakker om nå..men så klart,annet navn på tråden selvsagt.

7141635[/snapback]

Jeg synes det er både spennende og interessant, jeg... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg sitter og tenker på her nå er om PS3 og xbox 360 vil komme med noe nytt oh innovativt utstyr i løpet av de årene de vil være på markete.

 

Begge maskinene har rå kraft og hvis begge parter finner på noe lurt, så de både innovativt tenking og rå grafikk. Jeg sier ikke at Wii kommer til suge jeg kommer mest sannsynlig til å kjøpe en før sommeren, men er det like kult med "current-gen" grafikk i 2009?

 

Nintendo tenker stort i dag, men de må komme opp med noe nytt hele tiden for at folket skalholde intressen oppe. Det er grenser for hvor mange FPS spill med crappy grafikk man vil ha til Wii. Nå sier jeg crappy i forhol til PS3 og xbox 360 for de som ikke skjønte det.

 

Nintedo har en mye mindre grense enn hva Sony og MS. De kan ikke akkurat oppgradere sin konsoll med bedre grafikkort osv. Sony og MS kan utvikle spill som kommer med nytt ekstrautsyr som gjør spillopplevelsen annerledes. Se på PS3s gyro-funksjon i håndkontrollen. De er sleipe som faen, men hvis de jobber skikkelig med dette så kan det hende at de kommer opp med noe som er minst like "kult" som Wii-remoten. Jeg sier igjen. Da vil PS3 ha rå grafikk og en original idé.

 

Dette er selvsagt noe jeg bare tror, men jeg tror det er naivt av oss og tro at MS og Sony er ferdig med sine konsoller. De vil garantert finne på noe mer originalt med tiden som tar i bruk kraften i boksene deres.

Lenke til kommentar
For å si det sånn. Første gang jeg prøvde Dead Rising var det ingen tvil at dette var Next gen. Antallet karakterer på skjermen samtidig, sammen med den ganske så flotte grafikken er intet annet enn imponerende

 

Så til di grader enig i at Dead Rising imponerer med bravur! :) Men jeg lurer på hva nextgen egentlig er, når det gjelder konsoll? Går ikke ann å uttale noe om at det er nextgen uten å ha en klar definisjon på hva nextgen omhandler.

Lenke til kommentar
Noen ganger vet jeg ikke om jeg skal le, eller ta deg alvorlig. Wii ER kraftigere enn Gamecube. Den debatten kan bare endes en gang for alltid.

 

...

 

Beklager, men du har ikke noe bevis.

 

Alle troverdige kilder sier at Wii er kraftigere enn GC. Du kan jo prøve å lese IGN sin Nintendo Wii FAQ. Hvilke kilder er det du baserer påstandene dine på? Eller mener du at det er opp til andre å finne dokumentasjon på alt du velger å ha ubegrunnete meninger om? Hvis du hadde giddet å søke litt hadde du funnet ut ganske fort at Wii er kraftigere enn GC.

Lenke til kommentar

Sitatet fra Satoru Iwata illustrerer akkurat det jeg har begynnt å tenke i det siste.

 

Wii er ikke Next gen, det er NEW gen. Det er noe nytt.

 

Og til de som påstår at Wii ikke er kraftigere enn GC... hvorfor får vi ikke wiimote bare som en dings til GC da?

 

Som sagt over meg... alle troverdige kilder tilsier et wii er betraktelig kraftigere enn GC, den er bare ikke like kraftig som 360 og ps3

 

Jeg tror at mange av ryktene om at den ikke er kraftigere enn GC er at de første demoene ble kjørt på moddede GC'er. Og at Nintendo har gått ut og sagt at Wii er en videreutvikling av arkitekturen og teknologien i GC (Grunnen til dette valget er at de ville at utviklere skulle bruke tid på utviking og å lære seg å utnytte kontrolleren ikke å lære seg en ny arkitektur.)

Endret av Dipso
Lenke til kommentar

Synes denne diskusjonen begynner å skli litt ut, men får henge meg på likevel. Når det gjelder konsoller er vi inne i syvende generasjon, slik står det omtalt i wikipedia:

 

"The seventh generation is a video game consoles era in the history of computer and video games that began (roughly) towards the end of 2005 with the release of Microsoft's Xbox 360. The transition into the seventh generation is still ongoing in 2006 with the expected release of new video game consoles from Nintendo: (The Wii) to be between November 19th and December 8th 2006 across the globe, and the Sony (PlayStation 3) in November 2006 and March 2007"

 

Det kan da overhodet ikke være tvil om at Wii da representerer en ny generasjon nintendo-konsoll. Men så kommer vi til det interessante punktet, og som kanskje trådstarter tenker på når begrepet next-gen blir brukt, nemlig grafikk. Jeg klipper igjen iherdig fra wikipedia:

 

"Microsoft has labelled this generation as the "HD Era" (due to the fact that all seventh generation consoles will support 480p and two of them supporting both 720p and 1080p (Xbox 360 and PlayStation 3) HDTV), in the same way that the fifth generation was known as the "3D Era"."

 

Her har nintendo valgt å gå en annen vei, og for å markere dette har de selv kalt sin konsoll for "new generation". Den er likevel en del av syvende generasjon spillkonsoller.

 

Wii er altså en ekte next-gen konsoll på alle måter, men oppfyller ikke kravene i begrepet "HD-Era". Når spørsmålet her blir om Wii svarer til forventningene om next-gen, bør det ikke være vanskelig å se at dette er et svært subjektivt spørsmål. Mange forventer en kraftigere konsoll med flere muligheter og bedre grafikk enn den forrige, men det er en naturlig utvikling heller enn et krav for å kunne kalle konsollen next-gen. Nå oppfyller såvidt meg bekjent Wii alle disse punktene, konsollen er noe kraftigere enn GC, det er flere muligheter (internett, trådløs wifi, ny kontroller osv.) og grafikken bør kunne bli noe bedre enn GC basert på at maskinvaren er noe kraftigere og at den har mer ram. Om dette er nok til å oppfylle forventningene til de som vurderer å kjøpe konsollen er en annen sak. :)

 

Edit: Litt lesestoff her:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Next-gen

http://arstechnica.com/articles/paedia/har.../revolution.ars

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

Det er vel ingen tvil om at Wii er kraftigere enn GC. Det går først og fremst fram av IGNs Wii FAQ, og ikke minst er det naturlig at den er det siden den tross alt er nyere og arvtageren til GC.

 

Hvorvidt Wii er next gen eller ikke kan derimot diskuteres. Mener man konsollen, så er den jo udiskutabelt Nintendos neste generasjons maskin. Mener man kontrolleren, så er den om ikke neste generasjons, hvertfall innovativ. Mener man derimot grafikken, som jeg tror er kjernen i all diskusjon, så er den etter min mening ikke next gen. IGNs Wii FAQ sier er at Wii-hardware'n er noe svakere enn Xbox og langt bak Xbox 360. Det er derfor naturlig å sammenligne grafikken med det man ser på Xbox og PS2, og det stemmer bra med det jeg har sett på Wii til nå. Unektelig ser Zelda på Wii flott ut, men jeg er enig i argumentasjonen om at det hadde vært mye fetere å se Zelda med state of the art grafikk.

 

Next gen for meg er å spille på fete widescreen flatskjermer / prosjektorer i full HD-oppløsning. Det er det som utgjør den store forskjellen kontra de lavoppløselige, gamle TVene vi alle har brukt fram til nå. Nå blir det ikke sånn med Wii, siden Nintendo tenker anderledes med sin konsoll, men det betyr ikke at den er et dårlig produkt, eller at den ikke er bra på det den gjør. Det vil tiden vise...

Lenke til kommentar
"Next generation" handler om mer enn grafikk, da. Det er flere måter å få ting til å se mer troverdig/virkelig ut enn å øke poly-counten, teksturstørrelsen og skjermoppløsningen. Ingen av disse kan akkurat kalles innovativt. :ermm:

7142165[/snapback]

 

Både 360 og PS3 byr på mer enn bedre grafikk. Grovt sett kunne verken GC eller PS2 by på noe forgjengeren ikke kunne – bortsett fra grafikk.

Lenke til kommentar
"Next generation" handler om mer enn grafikk, da. Det er flere måter å få ting til å se mer troverdig/virkelig ut enn å øke poly-counten, teksturstørrelsen og skjermoppløsningen. Ingen av disse kan akkurat kalles innovativt. :ermm:

7142165[/snapback]

 

Både 360 og PS3 byr på mer enn bedre grafikk. Grovt sett kunne verken GC eller PS2 by på noe forgjengeren ikke kunne – bortsett fra grafikk.

7142736[/snapback]

 

Er det ikke bedre å si at forventningene om hva en next-gen konsoll skal by på øker i takt med generasjonsskiftene? For hver ny generasjon konsoller forventer vi desto mer av produsentene. Dette kan sammenliknes med mobiltelefoner. De første generasjonene kunne man ringe med, og folk forventet ikke annet enn at telefonen skulle bli mindre i størrelse. Så kom sms, og folk forventet større lagringsplass for meldingene, samt bedre stavekontroll. Så kom polifoniske ringetoner, deretter mp3-funksjon, e-mail muligheter, spill osv. Ser du hvor jeg vil? Forventningene øker med generasjonene, fordi bedre teknologi muliggjør nye funksjoner.

 

PS: Forøvrig kunne PS2 spille dvd-filmer, noe jeg tviler på at ps1 kunne. :innocent:

Lenke til kommentar
"Next generation" handler om mer enn grafikk, da. Det er flere måter å få ting til å se mer troverdig/virkelig ut enn å øke poly-counten, teksturstørrelsen og skjermoppløsningen. Ingen av disse kan akkurat kalles innovativt. :ermm:

7142165[/snapback]

 

Både 360 og PS3 byr på mer enn bedre grafikk. Grovt sett kunne verken GC eller PS2 by på noe forgjengeren ikke kunne – bortsett fra grafikk.

7142736[/snapback]

 

Er det ikke bedre å si at forventningene om hva en next-gen konsoll skal by på øker i takt med generasjonsskiftene? For hver ny generasjon konsoller forventer vi desto mer av produsentene. Dette kan sammenliknes med mobiltelefoner. De første generasjonene kunne man ringe med, og folk forventet ikke annet enn at telefonen skulle bli mindre i størrelse. Så kom sms, og folk forventet større lagringsplass for meldingene, samt bedre stavekontroll. Så kom polifoniske ringetoner, deretter mp3-funksjon, e-mail muligheter, spill osv. Ser du hvor jeg vil? Forventningene øker med generasjonene, fordi bedre teknologi muliggjør nye funksjoner.

 

PS: Forøvrig kunne PS2 spille dvd-filmer, noe jeg tviler på at ps1 kunne. :innocent:

7142840[/snapback]

 

Jeg skrev grovt sett. Selve spillingen i både GC, PS2, XBOX, og DC var på tradisjonelt vis, med vanlige håndkontroller.

 

XBOX 360 kan snart spille HD DVD-filmer, og PS3 kan snart spille BR-filmer (i 7.1 Surround), det går også rykter om DVR-støtte til PS3. Man kan også plugge et vanlig tastatur i USB-porten på PS3. Dessuten vil Linux bli tilgjengelig fra starten. :)

Endret av Dragon Hunter
Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig i det første du sier Dragon Hunter, både 360 og PS3 byr på mye mer enn bedre grafikk. Slik sett kan alle de tre nye konsollene ting som ikke forgjengerne kunne. Men slik har det i hovedsak vært i alle generasjonsskifter, det er bare ikke like tydelig for oss når vi ser tilbake. DVD-funksjonen i ps2 var faktisk ganske stor, denne konsollen var for veldig mange deres første dvd-spiller, og denne ekstrafunksjonen var på mange måter like stor som blue-ray avspilling på PS3 i dag. Men som jeg sa, forventningene øker for hver generasjon, så sprangene ser større ut i dag.

 

Forøvrig Ulven82, så har disse funksjonene ingenting med nextgen gameplay å gjøre, men heller hvilke funksjoner konsollen byr på utover spilling. Det har engang blitt sånn at denne generasjonen konsoller ser ut til å dreie seg nesten like mye om hva konsollene kan prestere utover spilling som gameplay i seg selv. :)

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar
Hva har HD-dvd og B-Ray med nextgen gameplay da?

7142951[/snapback]

 

Ingenting, bortsett fra at spillene blir større.

7142965[/snapback]

 

Altså det jeg skulle fram til. Nextgen moveplayer har ikke noe med gameplay å gjøre,så skjønte ikke hvorfor du nevner det.

jau,ps3 og x360 har mer å by på sånn sett. selv om det er 50 gb på en B-Ray plate,så betyr ikke det at alle spille kommer til å bli 10 ganger større fordi dvd er bare 4.7 eller noe.

 

Alt er jo avhenging av hva utviklere gidder å utnytte den kraften de maskinene har.

og fordi du sier at wii har dårlig grafikk,så betyr ikke det at det er maskinen,men utvikleren.

Tok litt tid før man klarte å utnytte kraften på ps2,men spillene ble bedre med tid.

 

njash, her babler jeg i vei. men uansett, vent heller til maskinene kommer,så kan man diskutere. ser lite vits i at dere sier den ene er bedre enn den andre andre når 2 av 3 maskiner ikke er ute enda.

Endret av ulven82
Lenke til kommentar

Interessant artikkel, og gode diskusjoner.

 

det er helt klart at nintendo går andre veier enn hva PS3 og X360 gjør, vi får bare se om de har valgt den "rette" veien. For meg er fortsatt nintendo synonym med en kidskonsoll med laber grafikk, mens playstation og xbox har rettet seg mot de eldre gamerne.

 

Jeg kommer til å ha glede av å spille med wii's nye kontroll, men det spørs om den blir god nok, til at det skal fungere i praksis. Hvis den feiler så ser jeg ikke helt poenget med en wii. Wii's hovedargument er vel den nye fancy wiimoten hvis jeg ikke tar helt feil =)

 

Tror det stod på side 3 i denne diskusjonen at hardwaren til wii kan sammenlignes med hardwaren til xbox, og det trenger slettes ikke være en uting at den har dårlig hardware. men nå har det seg faktisk slik at mange ER opptatt av specs og hva maskinen klarer å yte, i mine øyne det jeg vil kalle next-gen.

Men blir det virkelig gøy å spille grøtete wiigrafikk om 5 år, på 1080p skjermer.

 

Blir gøy hvis ps3 får emulator til wii-spill, harr harr :p

Lenke til kommentar

Etter å tilbrakt utallige timer med Oblivion(Som når det kom ble hyllet som det første ordentlige Next-Gen spillet) kan jeg si med sikkerhet at det på ingen måte kommer nærmt noe som helst "next-gen". Det er bare akkurat det samme som før, med et par små forbedringer og mange store "forverrelser". Men heldigvis viser de brukerskapte modifikasjonene at det er masse liv igjen i denne generasjonen også.

 

Det er masse Xbox360 og Ps3 spill jeg lengter etter(Lair, Too Human, Lost Planet, etc, etc), men hittil er det bare et par som viser noe ekte "Next-Gen" potensiale(Alan Wake, Mass Effect).

 

Men det spørs jo også om de greier å utnytte potensialet.

 

Uansett... Hvis du spør meg i dag om hva som er ekte Next-Gen, så er det eneste svaret jeg kan komme på: Wii.

 

Forhåpentligvis vil Ps3 og Xbox360 til slutt vise at de er mer enn forrige generasjon med bedre grafikk, men hittil så er det ikke akkurat bevist at de kan gjøre noe særlig mer.

Lenke til kommentar

Tror det stod på side 3 i denne diskusjonen at hardwaren til wii kan sammenlignes med hardwaren til xbox, og det trenger slettes ikke være en uting at den har dårlig hardware. men nå har det seg faktisk slik at mange ER opptatt av specs og hva maskinen klarer å yte, i mine øyne det jeg vil kalle next-gen.

Men blir det virkelig gøy å spille grøtete wiigrafikk om 5 år, på 1080p skjermer.

 

 

"The console is roughly twice as powerful as a GameCube, putting it in horsepower territory beyond Xbox, but well shy of Xbox 360."

 

Fra artikkelen det ble referert til i diskusjonen når det ble påstått av aidon at Wii er litt svakere enn Xbox. Tror nok Wii er en del hakk sterkere enn Xbox. Mange som overdriver hvor svak Wii egentlig er her. Jeg synes grafikken i endel av det som har blitt vist fram ikke ser så aller verst ut til å være førstegenerasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...