Gå til innhold

Her er GeForce 8800-detaljene


Anbefalte innlegg

Jeg husker tilbake til den tiden jeg varmet foten min på den passive kjølingen på en gammel Pentium 90 om vinterene, men med et slikt skjermkort får jeg da varmet opp hele kjellerstuen. :)

 

Jeg gleder meg til ytelsetester av grafikkbrikken. Jeg er også spent på forbedringene av ytelsen for OpenGL.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herrejesus. Hvis ATI kommer med ett kort som bruker mindre strøm og gir lik ytelse tror jeg de kan toppe hele driten hehe.

 

Tror ikke dette blir aktuellt i mine PCer på en stund. da må de få ned effektforbruket.

 

Til dem som mener CPUene blir flaskehals: Forhåpentligvis vil fremtidige spill ta ibruk Dual+++ cores bedre enn dagens, og således tilføre "endel" mer kraft til bruk fra CPU enn det som brukes i dag. Se bare på Alan Wake demoen :D

Lenke til kommentar

Her nevner du noe essensielt. Jeg savner i grunnen at tabellen i artikkelen opplyser hvor mange watt skjermkortet drar. Minimum anbefalt strømforsyning gir jo en indikasjon, men likevel... :hmm:

 

Skulle jeg kjøpt skjermkort i dag hadde det vel blitt en GF 7950 GT, da den yter likt med 7800 GTX men bruker "halvparten" så mye strøm.

Lenke til kommentar
Det kortet var ganske langt må jeg si.

7013430[/snapback]

Disse bildene kommer fra første "revisjon" av kortet. Bildene er fra en engineering sample nVidia hadde i sommer. Kortene som kommer til å bli solgt er fra en nyere revisjon, og de kommer til å være kortere.

Lenke til kommentar
128 shadere er jo helt sykt. er jo over 4 ganger så mye en 7900gtx og dobbelt så mye som x1900xtx.

7013147[/snapback]

Det stemmer ikke. Husk på at de nye "stream engines" skal gjøre jobben til både pixel hadere, vertex shadere og mye annet. Legger man sammen antall pixel shadere, vertex shadere osv på nåværende kort så kommer de opp mot 80 etter det jeg har lest. Fordelen med de nye er at kraften kan dynamisk fordeles mellom de forskjellige oppgavene. Antallet unified shaders kan altså ikke sammenlignes direkte med eksisterende GPUer. Hvordan ytelsen blir må vi se tester for å finne ut av.

 

Kan noen gi meg en fornuftig grunn til at disse helt nye skjermkortene ikke kommer med HDMI. HDMI har vært lenge på markedet nå og kommer snart i fjerde generasjon. Likevel lages skjermkort som kommer til å koste 6500kr med DVI. Skjønner ikke hvorfor.

7013298[/snapback]

Finn en PCskjerm med HDMI ;) Trenger man HDMI til en TV så bruker man enkelt en overgang om ikke TVen har DVI allerede. Men hvis du har TV med HDMI så kjører du vel ikke lyden ut på skrøpelige TV-høytalere?

 

Men ved kjøp av dette kortet må jo CPU bli flaskehals uansett ;)

7013302[/snapback]

Hvor mange MHz må man opp i da, for at CPUen ikke skal bli en flaskehals? med f.eks. en E6600 eller E6700?

7013348[/snapback]

Det finnes ikke noe fasitsvar på. Det kan være alt fra 500MHz til 5GHz anvhengig av hvilket spill og oppløsning man prater om. Men hvorfor skal man absolutt ha skjermkortet til å bli en flaskehals? Det står jo mellom at enten er CPU eller så er skjermkortet flaskehalsen. En balanse mellom begge, der begge er flaskehals er jo det beste.

Lenke til kommentar
ganske sykt at de kan finne på å lage et skjermkort som produserer mer varme en resten av komponentene sammenlagt?!

syntes at de skal tenke mer på ytelse pr W.

7013924[/snapback]

 

Je jeg vet, drev å tenkte på det samme selv, ting kan tyde på at toppkortet kanksje bruker oppimot 200 watt(?). Det er godt over det resten av maskina bruker i et ganske normalt oppsett.

 

AtW

Lenke til kommentar
Minst 450W PSU... nVidia er smarte hvis 8800 korta kommer med en ekstern PSU slik at den vi har i PC'n blir avlastet. På denne måten kan folk med 350W PSU også kjøpe dette kortet og nVidia kan tjene penger på dem også! Men er de så smarte da....det er en annen sak ;)

7013956[/snapback]

 

Var det en slik ekstern PSU du tenkte på? ;)

 

nvidia_test_rig.jpg

 

Kimmer

Lenke til kommentar

Alltid gøy med nye skjermkort ^^ Så da ble ryktene om separate pipelines for DX9 og DX 10 avkreftet - det ble unified. Fint!

 

Men det virker jo dessverre som at ryktene om strømkravene stemmer... Dette begynner jo å ta mer av enn Prescott-serien til Intel fikk kritikk for vel? Når har Nvidia planer om å hoppe ned til neste "nm"? Og hvor stor produksjonsteknikk skal de ned til? 65nm? Det vil nok hjelpe en del.

 

Det samme kan vi sikkert si for ATI sitt kort.

 

Hvis man skal ha en PSU god nok til å dra ett slikt kort, så vil jo bare skjermkortet og PSU'en gjøre deg fattig :dontgetit: For ikke å snakke om at man bør ha hardware som matcher kortet rimelig godt..

Og hva med SLI? Herregud... Man snakker jo faktisk snart om PC'en som trenger en kilowatt på peak... Føler at utviklingen går i feil retning her :no:

 

Jeg står på en måte mellom å kjøpe meg en konsoll på nyåret, eller oppgradere PC'en (som forøvrig er svinedyrt uansett, men dersom DX10 viser seg å være rått i forhold til x360/ps3 klarer jeg vel ikke å dy meg... :blush: ). Men jeg tenker også på at en konsoll blir jo sikkert 1000 ganger billigere å bruke også, med tanke på strømforbruket.

 

Nei... får vente å se.. :hmm:

 

Edit: Haha, bra bilde ^^

Men rediger størrelsen er du snill...forskyver hele vinduet her :s

Endret av [-GoMp-]
Lenke til kommentar
,06/10-2006 : 16:26]Edit: Haha, bra bilde ^^

Men rediger størrelsen er du snill...forskyver hele vinduet her :s

7014137[/snapback]

 

Sorry!

Der finns ingen guide her på hw.no til, hvordan man lager en post med et miniatyrebilde - med link til ekstern bilde (lagret uten for hw.no)

Han som har skrevet forumguiden, nevner miniaturebilde-funktionen som: "noget av det feteste han har vært bort i" !!

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Det stemmer ikke. Husk på at de nye "stream engines" skal gjøre jobben til både pixel hadere, vertex shadere og mye annet. Legger man sammen antall pixel shadere, vertex shadere osv på nåværende kort så kommer de opp mot 80 etter det jeg har lest. Fordelen med de nye er at kraften kan dynamisk fordeles mellom de forskjellige oppgavene. Antallet unified shaders kan altså ikke sammenlignes direkte med eksisterende GPUer. Hvordan ytelsen blir må vi se tester for å finne ut av.

7013827[/snapback]

 

R580 har 48 PS ALU'er + 8 VS, ergo ikke totalt 80 st. ;) Og dette er den mest "komplekse" sammensettingen når vi tenker kun SM oppsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...