Gå til innhold

Lostkafé - generell chat om serien for USA-seere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kopierer et (modifisert) innlegg jeg skrev i episode-tråden siden det tross alt ikke bare handler om episoden:

 

Hvorfor i all verden forventer folk svar på absolutt alt?

Dette må være første gang i historien at det blir stilt krav til forklaring på absolutt alt i en science-fiction/eventyr-serie. Helt alvorlig, mange av spørsmålene folk krever svar på er totalt sett både uinteressant og ikke minst irrelevant. Om det hadde skjedd i en film eller en annen serie hadde ingen brydd seg og bare akseptert at så sånn er det, det er jo science-fiction/eventyr. Når dette er sagt, så synes jeg likevel et noen få av de større spørsmålene burde blitt besvart:

 

Finalen var episk som sesongavslutning. Men som avslutning på hele serien hadde jeg kanskje håpet på mer: For det slår meg nå at den faktisk i all hovedsak handlet om å nøste opp i et tema (flash sideways) som faktisk ble introdusert i samme sesong. Det største spørsmålet finalen besvarte, var noe vi ikke en gang lurte på før sesongen startet. Det er faktisk ikke umulig at denne "døde-verden"-avslutningen, ble funnet på av forfatterene i etterkant av forrige sesong. Forfatterene hevder jo selvsagt at slutten var skrevet samtidig som piloten, men så vidt jeg husker, er det ingen direkte koblinger før siste sesong.

 

Totalt sett har Lost vært en latterlig bra serie, med topp underholding nesten hver eneste episode. Uansett hvor dårlig finalen hadde vært, kunne ikke det endret på det.

 

Jeg hadde i motsetning til tydeligvis de fleste, ingen forventinger til at alt skulle løses i siste episode, så det er mulig derfor jeg ikke ble skuffet. Føler litt av poenget med serien er at mye skal være åpent for diskusjon. Ville vært kjedelig om alt fikk en fasit. De av oss som har sett Sopranos vet hvor latterlig bra avslutning den hadde. Lost slutter på litt samme måte.

 

Lær deg hva ordet subjektivisme betyr! Ikke alle er enige med deg skjønner du..

 

Dessuten er ikke "latterlig bra" et bra uttrykk.

Lenke til kommentar
Uten tvil -beste avslutningen noen sinne! frysninger minst 10 ganger, felte et par tårer og e egentlig ganske deprimert på å tenke at d aldri komme merr lost :(

Avslutningen hadde jo ikke noe med resten av serien å gjøre, så jeg skjønner ikke dette med at den er så bra. Jada, den gir oss en sukkersøt avslutning på karakterene vi har fulgt, men det har fortsatt lite med resten av serien å gjøre. Og det skuffer.

 

Sett ferdig finalen nå, og sitter igjen med blandede følelser. Følte det manglet noe til slutt, men selve episodene var meget gode. Lost er ferdig, merkelig i grunn, får håpe på hukommelsestap i nær framtid.

Det som manglet var en tilknytning til resten av serien. Hadde de gjort noe så enkelt som at lyset i døren på slutten var det samme lyset som i hulen hadde det vært mye bedre.

 

Fordi Flash Sidewaysene, var ikke flash sideways (alternate reality) likevel, men en slags skjærskild fordi alle var døde... Bedritent å avslutte serien på den måten.

Nei det var ikke så enkelt som det. Det var et univers som øya hadde laget for dem etter at de var døde. Skjønner du ikke? Det vi så var ikke flash-sideways, det var flash-forwards! De minnene de hadde var ikke fra det alternative universet, men fra fortiden deres! Det vi ser har skjedd lenge etter at de var døde, merk samtalen mellom hurley og ben, "du var en god nr. 2" "og du var en god nr. 1" Hurley og Ben har levd flere år på øya før det som skjedde på slutten, det er bare at de har ikke blitt oppmerksom på det enda.

 

Kort sagt, det er ikke en tradisjonell skjærsild, men en univers hvor de som trengte hverandre møttes!

Hvorfor møtte de Eloise og andre? Hun var jo klar over stedets natur. Er ikke det merkelig hvis Lostiene skapte tidslinjen selv, og alle andre bare er pappfigurer?

Lenke til kommentar

Det var egentlig en grei teori.

 

Hjelp meg litt; Desmond glemte å taste inn tallene slik at flyet styrtet. Jacob ville ha nøyaktig de folkene til øya. På hvilken måte påvirket Jacob denne eksakte hendelsen?

Jacob brakte vel Dharma dit for at de skulle sette opp stasjonen for at Desmond skulle havne der og ikke trykke på knappen for dermed å bringe Lostiene dit?

 

Long con indeed...

 

Hvorfor i all verden forventer folk svar på absolutt alt?

Dette må være første gang i historien at det blir stilt krav til forklaring på absolutt alt i en science-fiction/eventyr-serie. Helt alvorlig, mange av spørsmålene folk krever svar på er totalt sett både uinteressant og ikke minst irrelevant. Om det hadde skjedd i en film eller en annen serie hadde ingen brydd seg og bare akseptert at så sånn er det, det er jo science-fiction/eventyr.

Folk forventer at underhistoriene avsluttes på en verdig måte. Men i stedet har Lost blitt en samling delhistorier som bare blir liggende igjen uten noe mer.

 

I andre scifi-serier blir ting faktisk forklart, eller de er en del av showet på en helt annen måte, som gjør at man tar dem for gitt. F.eks. The Force i Star Wars. Ingen trengte eller ønsket en forklaring på grunn av måten filmene var lagt opp.

 

Lost, derimot, ble lagt opp på en måte der man fikk haugevis av mystiske ting som man ble ledet til å tro var en del av en større sammenheng, men så var det ofte ikke det likevel.

Lenke til kommentar

Nå noe som gjør dvd/bluray-pakkene til høsten verdt et kjøp

 

Det blir litt mer enn bare noen ekstra forklaringer på dvd-pakkene som kommer til høsten, både S6 Bluray/DVD`en og komplette serien på BD og DVD vil innholde en epilogue om Ben og Hurley på øya.

 

“For those people that want to pony up and buy the complete Lost series, there is a bonus feature,” Michael just told our Kevin Pereira of Attack of the Show!, which airs tonight at 7 on E!’s brother network G4. “Which is um, you could call it an epilogue. A lost scene. It’s a lot; it’s 12 or 14 minutes that opens a window onto that gap of unknown time between Hurley (Jorge Garcia) becoming number one and the end of the series.”

 

http://darkufo.blogspot.com/2010/05/season-6-dvd-will-have-epilogue-of-ben.html

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det blir lagd en spin-off. De kunne jo ha lagd en som fulgte Jacob fra røykmonsteret ble sluppet løs til noe nærmere moderne tid, eller så kunne de ha droppet øyen fullstendig og heller lagd en serie om Kate og de andre på fastlandet. Det hadde nok blitt labert mottatt uansett, men jeg hadde ikke hatt noe imot om de lagde noe slikt.

Lenke til kommentar

Hvorfor møtte de Eloise og andre? Hun var jo klar over stedets natur. Er ikke det merkelig hvis Lostiene skapte tidslinjen selv, og alle andre bare er pappfigurer?

Det er ingen som sier at de var de eneste som laget universet. Han sier at dette er et univers DERE har laget, det betyr ikke at Lostiesene er de første som har gjort det. Alle lager sitt univers og har de personene som er viktigst for dem, eloise hadde ikke flyttet seg videre enda.

Lenke til kommentar

Hvorfor møtte de Eloise og andre? Hun var jo klar over stedets natur. Er ikke det merkelig hvis Lostiene skapte tidslinjen selv, og alle andre bare er pappfigurer?

Det er ingen som sier at de var de eneste som laget universet. Han sier at dette er et univers DERE har laget, det betyr ikke at Lostiesene er de første som har gjort det. Alle lager sitt univers og har de personene som er viktigst for dem, eloise hadde ikke flyttet seg videre enda.

Det ble sagt at de lagde tidslinjen for seg selv. Hvordan kan da Eloise og andre være der, og være bevisste på hva tidslinjen faktisk er?

 

Du sier at forskjellige folk lager forskjellige universer, men det har ikke noe med saken å gjøre. Jeg snakker altså om Eloise som er klar over tidslinjens natur selv om hun i følge påstanden om at de laget den selv kun er en pappfigur.

 

Hvis Lostiene lagde den for seg selv så lagde de den ikke for Eloise og de andre, men hun er likevel der, og bevisst på hva den er.

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden forventer folk svar på absolutt alt?

For et latterlig utsagn.. Det er jo derfor folk ser på TV. Ingen hadde giddet å sett på TV om dei bare fikk se serier som ikke ga noen løsninger eller svar.

Jeg skrev "svar på absolutt alt". Det ville vært umulig å fått svar og forklaringer på alt, naturlig inn i historien. De fleste store spørsmål har blitt helt (godt nok) eller delvis forklart. Er jo som allerede nevnt en del viktige ting jeg savner svar på, men folk driver jo å sutrer pga de ikke har fått svar på alle mulige småting, som ingen ville stilt spørsmål ved i hvilken som helst annen science fiction/eventyr-siere/film.

 

 

Lær deg hva ordet subjektivisme betyr! ... Dessuten er ikke "latterlig bra" et bra uttrykk.

:hmm: Lær det selv?

 

 

Folk forventer at underhistoriene avsluttes på en verdig måte. Men i stedet har Lost blitt en samling delhistorier som bare blir liggende igjen uten noe mer.

 

I andre scifi-serier blir ting faktisk forklart, eller de er en del av showet på en helt annen måte, som gjør at man tar dem for gitt. F.eks. The Force i Star Wars. Ingen trengte eller ønsket en forklaring på grunn av måten filmene var lagt opp.

 

Lost, derimot, ble lagt opp på en måte der man fikk haugevis av mystiske ting som man ble ledet til å tro var en del av en større sammenheng, men så var det ofte ikke det likevel.

Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg hadde absolutt ingen tro på at alt hadde en sammenheng og at absolutt alt skulle forklares. Men som jeg skrev, hadde jeg håpet at kanskje noen flere av de viktigste tingene ble besvart.

 

Tror problemet til folk har vært å forstå at Lost overhode ikke har vært meningen å være en realistisk serie. Noe som til en viss grad er forståelig, siden begynnelsen virket det å være en helt ordinær serie med rimelig realistisk handling. I Star Wars skjønner en jo med en gang at det ikke skal være "realistisk", og derfor er det ikke nødvendig å kreve svar på alle mulige unødvendige ting som en bare aksepterer at "slik er det i denne fremtids-verdenenen".

 

Poenget er uansett, jeg har fulgt med på Lost fordi jeg syntes det var underholdende - hvorvidt alt hadde en sammenheng/kunne forklares til slutt var ikke det viktigste (men ville jo vært en kjempebonus). Det virker som motivasjonen for å se videre for mange andre har utelukkende vært å få svar på ting. Å følge med på en amerikansk serie av en slik grunn er jo en kjemperisiko, siden de fleste serier blir kansellert før de får foklart noe som helst.

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Jacob brakte vel Dharma dit for at de skulle sette opp stasjonen for at Desmond skulle havne der og ikke trykke på knappen for dermed å bringe Lostiene dit?

 

Long con indeed...

Selvfølgelig. Det ER en rød tråd gjennom alt, bare at den falmer litt for meg av og til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...