Gå til innhold

Windows Vista på én DVD


Anbefalte innlegg

Nettop derfor håper jeg all programmvare kommer med innebygd sporingssystem på en eller annen måte slik at de som endrer det utover lisensen blir tatt.
overvåkingssamfunn er ikke veien å gå
Pr i dag har jeg 4 maskiner i huset,alle har xp med hver sin lisens selv om jeg er klar over at jeg fint kunne kjøpt en og innstalert på alle 4,men det er ikke det det dreier seg om.

For meg er det snakk om ærlighet og selvrespekt + den tilbakemelding jeg gir til mine barn  :hmm:

6909328[/snapback]

Hvordan forholder du deg til copyright på musikk og film? Har dere 4 eksemplarer av samme musikkcd, 4 eksemplarer av samme dvdfilm osv? :D

6912608[/snapback]

 

Desverre viser folks holdninger til andres eiendom seg så lav at overvåkning blir mere og mere ens hverdag,hadde folk bestrebet seg på å passe sitt og ikke jage etter alt som finnst og helst på billigste måte hadde vi kunne sluppet slikt.

 

Selvfølgelig har vi ikke 4 eksemplarer av musikk eller dvd,hvorfor skulle vi det?

Det er da vitterligen lov å spille musikk eller se en dvd på hvilken maskin en ønsker, problemet dukker opp når useriøse/uerlige folk kopierer dette til venner og bekjente :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, men 10+-lisenser er jo ikke så aktuelt for hjemmebrukere. (ihvertfall ikke så mye mer enn 10 maskiner :))

 

Såvidt jeg vet, er det minste antallet lisenser man kan bestille i en Windows XP Professional Norsk Volumlisens 5 stk. Man får da en cd med operativsystemet, og en lisensnøkkel som man da kan bruke på inntil 5 maskiner. Om Microsoft holder styr på antall ganger denne lisensnøkkelen er brukt via Windows Update eller Aktivering av Windows vet jeg ikke.

 

Prisen for denne pakken skal havne ett godt stykke under 5 løse XP-lisenser hvertfall.

 

Alternativt kan man handle lisenser for offentlig utdanning eller privat sektor via en tredjepart som f.eks Crayon (nei jeg har ingenting med dette firmaet å gjøre annet enn at jeg har handlet en del lisenser fra de)

 

De tilbyr løsninger fra 5 til 249 lisenser for privatkunder og da slipper du alt styret med papirmølla til Microsoft :)

Lenke til kommentar
problemet dukker opp når useriøse/uerlige folk kopierer dette til venner og bekjente

 

ifølge norsk lov hadde/har (aner ikke om dette ble fjernet i siste revisjon av kopirettslovgivningen) en faktisk lov til å kopiere musikk og film til venner og kjente. om dette også gjelder programvare, er en annen sak. men å legge den ut på nettet til allmen spredning er en annen sak. og jeg aner ikke hva det blir ment om en kopi av en kopi av en kopi siden en på den måten kan i teorien "lovlig" spre kopier mellom vennegrupper og lignende.

 

en har også lov til å ta backup av innkjøpt media...

 

men jeg tror siste revisjon av loven tok forbehold mot knekking av kopisperrer, noe om å ikke søke hjelp eller noe sånt. i det hele tatt en veldig vag formulering som jeg frykter resultatet av når (er bare ett tidspørsmål) den blir prøvd i retten.

 

tingen er den at de store programvarehusenes vanlige levevei (sag av brukslisenser) er døende, på samme måte mange andre distribusjonssystemer for "informasjon". er rett og slett effekten av internet, intet annet.

 

den dagen billige og kompakte 3D-kopieringsmaskiner eller andre automatiserte produksjonsanlegg kommer på plass vil vi nok se det samme problemet rundt fysiske varer. tenk deg muligheten til å skape en motorblokk ut av keramisk materiale i din egen garasje. eller få en bukse sydd av maskinen i kjelleren?

 

snart er det vel bare råvare-salg som er gjeldende. gjetter meg til at vi da vil se en del saker lik den vi så rundt lexmark og blekkpatroner rett etter dmca-loven ble signert i usa...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Desverre viser folks holdninger til andres eiendom seg så lav at overvåkning blir mere og mere ens hverdag,hadde folk bestrebet seg på å passe sitt og ikke jage etter alt som finnst og helst på billigste måte hadde vi kunne sluppet slikt.

jeg vil si at du har kuttet i årsakskjeden. Hvor får folk disse holdningene fra? Hvilke strukturelle forhold i samfunnet er med på å frembringe disse holdningene? Uansett kan vi "slippe slikt", dvs opprettholde anstendig lovgivning på området.

Selvfølgelig har vi ikke 4 eksemplarer av musikk eller dvd,hvorfor skulle vi det?

Det er da vitterligen lov å spille musikk eller se en dvd på hvilken maskin en ønsker, problemet dukker opp når useriøse/uerlige folk kopierer dette til venner og bekjente  :thumbdown:

6913377[/snapback]

Synes det er noe galt med dine holdninger jeg :shrug:
Lenke til kommentar

Mandela, jeg syntes faktisk heller du bør begrunne hvorfor Snekker'ns holdninger er gale..

 

Jeg er enig med Snekker'n men lever nok ikke opp til det. Jeg laster ned spill og bruker cracka XP, men film/musikk kjøper jeg fortsatt. Holdninger er en ting, men økonomien setter også terkselen høyere for endel. Nå er jeg ferdig utdannet og i bra jobb så Vista kommer jeg til å kjøpe. Samme gjelder med endel spill. Som student og arbeidsledig derimot.. da var jeg ikke like betalingsvillig. Problemet er vel at 'ungdommen nå til dags' (hehe) opparbeioder seg en ekstrem holdning til at alt skal være gratis. Det er opposisjon uten horisont og tanke på konsekvenser. Slike holdninger er skadelige, den gruppen ødelegger desverre for resten.

Lenke til kommentar
Mandela, jeg syntes faktisk heller du bør begrunne hvorfor Snekker'ns holdninger er gale..

 

...

 

Slike holdninger er skadelige, den gruppen ødelegger desverre for resten.

6914456[/snapback]

 

Det gjelder jo forsåvidt begge veier :)

 

Men litt mer On topic, om det er slik at alle versjonene er på også nowember-utgaven av DVDen, bare ikke låst opp, så tror jeg at de kan få seg en liten small på piratkopiering, jeg tror det kan øke på om feks piratversjonen av ultimate kommer hele 3 måneder før retail.

 

AtW

Lenke til kommentar
Mandela, jeg syntes faktisk heller du bør begrunne hvorfor Snekker'ns holdninger er gale..
for det første så begrunner ikke Snekker'n hva som er galt med de holdningene (som ikke er klart definert) han er imot bortsett fra å vise en tommel ned.... Han skriver:
Selvfølgelig har vi ikke 4 eksemplarer av musikk eller dvd,hvorfor skulle vi det? Det er da vitterligen lov å spille musikk eller se en dvd på hvilken maskin en ønsker, problemet dukker opp når useriøse/uerlige folk kopierer dette til venner og bekjente
Han setter opp med selvfølgelighet en kunstig grense mellom familien (som internt kan dele / kopiere en kommersiell musikkcd / videodvd) og venner & bekjente. Kopiering til sistnevnte gjør deg automatisk til en "useriøs"(hva enn dette betyr) / uærlig person. Nå skal det også legges til at det finnes et lovverk som tillater kopiering til dine nærmeste. Hvorfor dette lovverket ikke gjelder programvare er meg uvisst.

 

Nå er jeg ferdig utdannet og i bra jobb så Vista kommer jeg til å kjøpe.
Har du satt deg inn i hva Vista innebærer eller går du etter alt som glitrer / er en ukritisk (for)bruker? Du gir inntrykk av at dersom man har penger, ja, da kjøper man Vista. :p Greit å gå gjennom f.eks. slike spørsmål først: Er det noen grunn til å bytte operativsystem? Er Vista det første operativsystemet som er infisert med DRM fra grunnen av? Har de innbakt palladium, byttet navn på det (folk glemmer så lett..)? osv osv. L
Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet, er det minste antallet lisenser man kan bestille i en Windows XP Professional Norsk Volumlisens 5 stk. Man får da en cd med operativsystemet, og en lisensnøkkel som man da kan bruke på inntil 5 maskiner. Om Microsoft holder styr på antall ganger denne lisensnøkkelen er brukt via Windows Update eller Aktivering av Windows vet jeg ikke.

6913484[/snapback]

Hvordan kan Microsoft kontrollere hvor mange maskiner du har Windows på, så lenge det er innenfor én og samme husholdning (og derfor også ekstern IP)? Du kan jo bruke Windows update mange ganger på én maskin, og ettersom du problemfritt må kunne bytte hardware, kan den ikke lage en ID ut ifra den. Og angående aktivering av Windows - ettersom du må kunne reinstallere Windows, ser jeg ikke hvordan dette skal kunne virke.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Han skriver:
Selvfølgelig har vi ikke 4 eksemplarer av musikk eller dvd,hvorfor skulle vi det? Det er da vitterligen lov å spille musikk eller se en dvd på hvilken maskin en ønsker, problemet dukker opp når useriøse/uerlige folk kopierer dette til venner og bekjente
Han setter opp med selvfølgelighet en kunstig grense mellom familien (som internt kan dele / kopiere en kommersiell musikkcd / videodvd) og venner & bekjente. Kopiering til sistnevnte gjør deg automatisk til en "useriøs"(hva enn dette betyr) / uærlig person. Nå skal det også legges til at det finnes et lovverk som tillater kopiering til dine nærmeste. Hvorfor dette lovverket ikke gjelder programvare er meg uvisst.

 

 

Nøyaktig hvor skriver han at han kopierer innholdet til familie? Og er det fremdeles lov til å kopiere filmer/musikk til venner og bekjente?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Nøyaktig hvor skriver han at han kopierer innholdet til familie? Og er det fremdeles lov til å kopiere filmer/musikk til venner og bekjente?

6922138[/snapback]

han skriver det ikke, men siden han skriver selvfølgelig har vi kun et eksemplar, kan man anta at noe kopiering pågår dersom noen i familien har en mp3 spiller, telefon med mp3 spiller, en eller to biler osv....

Det skulle bare mangle at det ikke var lov å kopiere til dine nærmeste :hrm:

 

http://www.eff.org/corrupt/

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet, er det minste antallet lisenser man kan bestille i en Windows XP Professional Norsk Volumlisens 5 stk. Man får da en cd med operativsystemet, og en lisensnøkkel som man da kan bruke på inntil 5 maskiner. Om Microsoft holder styr på antall ganger denne lisensnøkkelen er brukt via Windows Update eller Aktivering av Windows vet jeg ikke.

6913484[/snapback]

Hvordan kan Microsoft kontrollere hvor mange maskiner du har Windows på, så lenge det er innenfor én og samme husholdning (og derfor også ekstern IP)? Du kan jo bruke Windows update mange ganger på én maskin, og ettersom du problemfritt må kunne bytte hardware, kan den ikke lage en ID ut ifra den. Og angående aktivering av Windows - ettersom du må kunne reinstallere Windows, ser jeg ikke hvordan dette skal kunne virke.

6922083[/snapback]

 

nå gikk jo microsoft ut for kansje ett år siden og sa at de anså bytte av hovedkort som en ny pc, så jo den benytter en form for maskinvare ID.

Lenke til kommentar
nå gikk jo microsoft ut for kansje ett år siden og sa at de anså bytte av hovedkort som en ny pc, så jo den benytter en form for maskinvare ID.

6926795[/snapback]

Så hvis jeg kjøper Vista og en eller annen gang i løpet av min tid med Vista bytter hovedkort (som jo egentlig er ganske sannsynlig), så må jeg spytte ut tre høvdinger for ny lisens?

Lenke til kommentar
nå gikk jo microsoft ut for kansje ett år siden og sa at de anså bytte av hovedkort som en ny pc, så jo den benytter en form for maskinvare ID.

6926795[/snapback]

Så hvis jeg kjøper Vista og en eller annen gang i løpet av min tid med Vista bytter hovedkort (som jo egentlig er ganske sannsynlig), så må jeg spytte ut tre høvdinger for ny lisens?

6936719[/snapback]

 

vanskelig å si, men det er en av grunnene til at jeg så langt har styrt unna xp.

 

mest sansynlig så legger dem inn noen kontraktgreier for antall installasjoner på ny maskinvare innenfor ett gitt tidsrom (for å dekke sin egen bak om noen skulle ende opp med ett hovedkort eller lignende som ryker i hytt og gevær). overskrid disse parameter og vips så er du under mistanke for å drive med installering av "piratvare"...

 

men ja, muligheten er der...

Lenke til kommentar
nå gikk jo microsoft ut for kansje ett år siden og sa at de anså bytte av hovedkort som en ny pc, så jo den benytter en form for maskinvare ID.

6926795[/snapback]

Så hvis jeg kjøper Vista og en eller annen gang i løpet av min tid med Vista bytter hovedkort (som jo egentlig er ganske sannsynlig), så må jeg spytte ut tre høvdinger for ny lisens?

6936719[/snapback]

 

Nei det må du ikke,det samme gjelder jo for xp og jeg har skiftet hk minst 10 ganger med den xp utgaven jeg har,det eneste du må gjøre er å ringe for å få ny kode.

Lenke til kommentar

herre! her sitter jeg med en gammel pc hvor det ryker deler til stadighet. For noen måneder siden brant det i den ene hardisken, like etter røyk hovedkortet. Skal jeg da betale for en ny lisens når jeg formaterer/bytter hovedkort da?

 

Og når vi snakker om piratkopiering, nesten ALLE mine venner driver med piratkopiering, på en eller annen måte. Noen laster ned spill, os og multimedia. Andre laster bare ned musikk osv. Selv har jeg ikke lastet ned noen filer på over 10mb det siste halve året som er piratkopiert. Noen sanger laster jegda ned nå og da. Men vis det er en spesiell sang jeg liker, da ønsker jeg med cd'en til jul, evt kjøper den.

 

At folk klager over at et os er dyrt, har jeg forståelse for. Selv om man kjøper hardware til 10 000 betyr ikke det at man er intresert i og slenge på 1-3000 ekstra for et os! Jeg skal kjøpe ny maskin snart, uansett før/etter lansering av vista blir det nok linux på meg. Alt jeg trenger av programmer får jeg gratis, cs og oblivion funker fint. Opera finnes i linux, noe mer trenger jeg ikke. Hva er da vitsen for meg og batale 1000 kr ekstra for noe jeg ikke trenger?

 

Vis vista nå kommer med muligheten til og instalere programmer på samme måte som i linux (pakkeprogrammet), vis det kommer 3d skrivebord, medfølgende gratis programmvare som fks gimp og openoffice, da kan jeg vurdere og bytte.

 

Jeg er lei av at selskaper som ms overpriser sine produkter, har egne standarer, lager programmer som ikke er fungerende med noe annet deres egne programmer osv. Vis ie hadde fulgt de samme standardene som fks firefox (som er de korekte standardene) så ville ie vært et alternativ jeg kanskje ville brukt, vis IE var sikkert, og at det ikke hadde noen sikkerthetshull, så klart.

 

Takk for meg...

Lenke til kommentar
Syns dette var litt rart, microsoft er på hugget i krigen mot piratkopiering allikavel velger de en så utrygg release metode for vista, skriker jo ut "piratkopier meg". Blir vel som med xp at de første cracka versjonene er på P2P nettverkene få timer etter release.

6922044[/snapback]

XP kom jo ut 35 dager før release. Synes dette er konge, jeg. Hvis alle versjonene er på en DVD, vil det bety at vi får Vista Ultimate Edition mye tidligere enn de som gidder å vente og kaste bort penger.

 

Edit: 35, ikke 38 dager. Husket nesten riktig da.. :thumbup:

Endret av Kris R
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...