Gå til innhold

Windows Vista på én DVD


Anbefalte innlegg

Microsoft skal etter planen lansere følgende Windows Vista-versjoner i november for bedrifter og i januar for hjemmebrukere:

    * Home Basic

    * Home Premium

    * Business

    * Enterprise

    * Ultimate

Vil det si at de røde kommer i november mens de grønne kommer i januar?

6908754[/snapback]

Det kan jo bli interessant, sende halve DvD-en av gangen da eller?

 

Det er jo ikke noe særlig nytt egentlig, Vista-installasjonen har vært sånn lenge.

Poenget er at alle skal ha alle de nødvendige filene tilgjengelige, sånn at man kan oppgradere til en høyere versjon uten å måtte få en ny DVD i posten og uten å måtte reinstallere systemet.

6908777[/snapback]

Det er egentlig veldig smart, man burde tenkt på det før, de fleste har vel en DvD-rom nå, har de ikke det da?

 

Har vel egentlig en følelse av at noen kommer til å bryte det systemet ganske fort :innocent:

6908777[/snapback]

Ja, er ikke verden et fint sted?

 

GNU/Linux, BSD og Solaris er jo de eneste skikkelige operativsystemene i verden. Last ned og prøv, du slipper og kjøpe ny PC for KDE og Gnome kjører like fint på en P3. Fluxbox og Xfce kjører fint på en P1.

6908829[/snapback]

Kubuntu er glad i min gamle gode maskin med PM1,6. første utgave.

Det liker man

 

Jeg kjører Vista RC1 på en 1.1 Ghz Pentium Mobile og det går helt suverent :)

Ikke noe Aero-grensesnitt siden maskinen har alt for dårlig skjermkort...

6908867[/snapback]

Hva er moroa uten Aero da?

Blir det ikke helt likt som XP uten da?

Selv skal jeg ikke si noe, jeg liker ikke utseendet til XP, W2K er den fineste Windows som er levert IMO

 

Pr i dag har jeg 4 maskiner i huset,alle har xp med hver sin lisens selv om jeg er klar over at jeg fint kunne kjøpt en og innstalert på alle 4,men det er ikke det det dreier seg om.

For meg er det snakk om ærlighet og selvrespekt + den tilbakemelding jeg gir til mine barn  :hmm:

6909328[/snapback]

Jeg liker holdningene dine, viktig å være bevist på signalene man sender.

 

Det er jo vanskelig å kjøpe ferdig pc uten windows da. Selv har jeg  flere lisenser jeg ikke bruker fra 98 til xp, så om noen kopierer så er det andre som sitter med dobbelt+ opp av lisenser så det går sikkert opp i opp.

6909653[/snapback]

Det burde være flere muligheter til å bestille ferdigbygd uten operativsystem...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det som jeg kunne tenkt meg kunne bli enklere var at om man trengte flere eksemplarer av et os så kunne man feks kjøpe et til full pris og så bare kjøpe en eller to lisensnøkler ekstra for en lavere pris.

Vet du får slike til bedrifter men da snakker en vel om de som trenger mange lisenser ikke to eller tre. :hmm:

6911039[/snapback]

Dersom jeg ikke tar helt feil så lar dette seg ordne dersom du kontakter Microsoft.

For noen år tilbake (Når XP kom på Norsk) kontaktet jeg MS på vegne av et LAN-party for å sjekke mulighetene for rabatt dersom vi solgte XP til våre deltagere... Det vi da fikk beskjed om var at fra lisens nr 10 fikk vi 40% rabatt! (Og vi var jo da "kommers"...)

Lenke til kommentar
Det som jeg kunne tenkt meg kunne bli enklere var at om man trengte flere eksemplarer av et os så kunne man feks kjøpe et til full pris og så bare kjøpe en eller to lisensnøkler ekstra for en lavere pris.

Vet du får slike til bedrifter men da snakker en vel om de som trenger mange lisenser ikke to eller tre. :hmm:

6911039[/snapback]

Dersom jeg ikke tar helt feil så lar dette seg ordne dersom du kontakter Microsoft.

For noen år tilbake (Når XP kom på Norsk) kontaktet jeg MS på vegne av et LAN-party for å sjekke mulighetene for rabatt dersom vi solgte XP til våre deltagere... Det vi da fikk beskjed om var at fra lisens nr 10 fikk vi 40% rabatt! (Og vi var jo da "kommers"...)

6911267[/snapback]

 

Ja, men 10+-lisenser er jo ikke så aktuelt for hjemmebrukere. (ihvertfall ikke så mye mer enn 10 maskiner :))

 

AtW

Lenke til kommentar
Det som jeg kunne tenkt meg kunne bli enklere var at om man trengte flere eksemplarer av et os så kunne man feks kjøpe et til full pris og så bare kjøpe en eller to lisensnøkler ekstra for en lavere pris.

Vet du får slike til bedrifter men da snakker en vel om de som trenger mange lisenser ikke to eller tre. :hmm:

6911039[/snapback]

Dersom jeg ikke tar helt feil så lar dette seg ordne dersom du kontakter Microsoft.

For noen år tilbake (Når XP kom på Norsk) kontaktet jeg MS på vegne av et LAN-party for å sjekke mulighetene for rabatt dersom vi solgte XP til våre deltagere... Det vi da fikk beskjed om var at fra lisens nr 10 fikk vi 40% rabatt! (Og vi var jo da "kommers"...)

6911267[/snapback]

 

Ja, men 10+-lisenser er jo ikke så aktuelt for hjemmebrukere. (ihvertfall ikke så mye mer enn 10 maskiner :))

 

AtW

6911282[/snapback]

 

Nei nettop, jeg snakker om de som trenger fra 2 til 5 lisenser.

Her kunne det godt vært et rabattsystem der du kjøpte et os og fikk rabatt på de ekstra lisensene til dette.

Lenke til kommentar
Det som jeg kunne tenkt meg kunne bli enklere var at om man trengte flere eksemplarer av et os så kunne man feks kjøpe et til full pris og så bare kjøpe en eller to lisensnøkler ekstra for en lavere pris.

Vet du får slike til bedrifter men da snakker en vel om de som trenger mange lisenser ikke to eller tre. :hmm:

6911039[/snapback]

Dersom jeg ikke tar helt feil så lar dette seg ordne dersom du kontakter Microsoft.

For noen år tilbake (Når XP kom på Norsk) kontaktet jeg MS på vegne av et LAN-party for å sjekke mulighetene for rabatt dersom vi solgte XP til våre deltagere... Det vi da fikk beskjed om var at fra lisens nr 10 fikk vi 40% rabatt! (Og vi var jo da "kommers"...)

6911267[/snapback]

 

Ja, men 10+-lisenser er jo ikke så aktuelt for hjemmebrukere. (ihvertfall ikke så mye mer enn 10 maskiner :))

 

AtW

6911282[/snapback]

 

Nei nettop, jeg snakker om de som trenger fra 2 til 5 lisenser.

Her kunne det godt vært et rabattsystem der du kjøpte et os og fikk rabatt på de ekstra lisensene til dette.

6911434[/snapback]

Ja, men f.eks. en mulighet hadde jo vært at Microsoft hadde lagd en avtale med Hardware så alle brukerne som ville ha Vista kunne fått 30-40% rabatt?

 

Det hadde nok solgt noen eksemplarer ekstra, Microsoft hadde tjent det samme og lovlige lisenser hadde økt. ;)

Lenke til kommentar
Microsoft skal etter planen lansere følgende Windows Vista-versjoner i november for bedrifter og i januar for hjemmebrukere:

    * Home Basic

    * Home Premium

    * Business

    * Enterprise

    * Ultimate

Vil det si at de røde kommer i november mens de grønne kommer i januar?

6908754[/snapback]

Det kan jo bli interessant, sende halve DvD-en av gangen da eller?

Jeg antar det er den samme DVDen slik det står i artikkelen og at det er lisensnøkkelen som avgjør hvilke funksjoner som blir tilgjengelig. Men jeg er litt spent på om de klarer å putte inn både 32 og 64-bit på samme DVD. Det er nok mange filer som er identiske (grafikk, temaer, lyder osv) men jeg lurer på hvordan de skal klare å boote installasjonsprogrammet i enten 32 eller 64bit realtime modus.

 

Det burde være flere muligheter til å bestille ferdigbygd uten operativsystem...

6910893[/snapback]

Helt enig. Særlig på bærbare blir man nærmest tvunget til å kjøpe et OS man kansje ikke trenger når man skal kjøpe PC.

 

Snekker`n: Kanskje lisensmodellen Open Value eller Open Value Subscription passer for deg:

http://www.microsoft.com/norge/license/sma...m/lisenser.mspx

http://www.microsoft.com/norge/smb/lisensi...g/officedm.mspx

Lenke til kommentar
Vet dette er et valg som burde vært enklere,men det forvarer uansett ikke kopiering/forfalskning av en vare.

6909709[/snapback]

 

Tror ikke MS XP hadde vært like populært/dominerende dersom det ikke ble cracket; da hadde flere valgt f.eks. Linux. Dersom folk ble fortrolig med dette operativsystemet (og tillegsprg. som OpenOffice) og "aksepterte" det ville flere bedrifter (spesielt kommunale/fylkeskommunale) brukt Linux --> tap for MS.

Lenke til kommentar
Hvordan blir det hvis du har f. eks. syv (tatt helt ut fra luften) PCer hjemme og vil installere Vista på alle? Må du ha en finurlig multi-lisensnøkkel eller kan du ha samme nøkkel på alle sammen?

6911774[/snapback]

De må nok ha hver sin lisensnøkkel så da må man jo enten kjøpe en form for volum-lisens eller kjøpe 7 fullprislisenser

Lenke til kommentar
Jepp, man bør absolutt holde seg til microsofts lisensregler og anskaffe Vista på rettmessig vis. Dersom man ikke kan det bør man holde seg til det forrige OSet man har lisens til å bruke. Har man ikke det heller bør man snarest kvitte seg med de urettmessige kopiene og skaffe seg et gratis OS.

 

Ubuntu og Kubuntu som jeg har i signaturen er glimrende alternativer og man får til og med officepakke, "photoshop" og en rekke andre ting med på "kjøpet". Dvs. man får det fullstendig gratis og til og med gratis orginal-CDer hjem i posten.

6910759[/snapback]

 

eneste minuset med linux for mange er spill.

ja en kan bruke cdega (eller hva pokker dem staver det) eller wine, men det er likevel en prøv og feil omgang.

 

vurderer selv å gå linux, for det eneste jeg snart spiller på denne maskina er quake serien og remakes eller gratis-spill. og det meste av dem er tilgjengelig på linux også.

 

men for noen som prøver å henge med på spillfronten og det rotteracet som er der er nok vista eneste mulighet. og mange er nok allerede ihuga spillkopierer, og da kommer dem ikke til å tenkte to ganger for å kopiere vista i samme slengen.

Lenke til kommentar
Snekker`n: Kanskje lisensmodellen Open Value eller Open Value Subscription passer for deg:

http://www.microsoft.com/norge/license/sma...m/lisenser.mspx

http://www.microsoft.com/norge/smb/lisensi...g/officedm.mspx

 

Muligens for meg,men neppe for madammen og ungene :hmm:

 

Tror ikke MS XP hadde vært like populært/dominerende dersom det ikke ble cracket; da hadde flere valgt f.eks. Linux. Dersom folk ble fortrolig med dette operativsystemet (og tillegsprg. som OpenOffice) og "aksepterte" det ville flere bedrifter (spesielt kommunale/fylkeskommunale) brukt Linux --> tap for MS.

 

Vel de fleste som vokser opp har vel si deby på mors eller fars maskin og der ligger det som regel et os fra MS,så å begrunne det med at piratkopier er årsaken blir nok feil,det er vel heller det faktum at 99% ønsker dette oset,selv om mange ikke inrømmer det :hmm:

Lenke til kommentar
Det er nok mange filer som er identiske (grafikk, temaer, lyder osv) men jeg lurer på hvordan de skal klare å boote installasjonsprogrammet i enten 32 eller 64bit realtime modus.

 

Plass for filer kan være et problem ja, men ikke det å starte riktig installasjonsprogram. Hos meg nå med 64-bit linux:

 

Bios gjør sitt i både 16,32 og 64 bit mode.

Laster GRUB i mode x (urelevant).

Switcher til 16-bit mode (om den ikke var i det fra før).

Grub kalles i 16-bit mode.

Grub gjør noe i 16 bit mode og switcher til 32-bit mode.

Grub loader en 64-bit kernel ifra 32-bit mode.

Grub switcher til 16-bit og kaller kernel entry kode i 16-bit mode.

Kernel gjør litt i 16-bit mode og switcher til 64-bit mode.

 

Å ha en initiell loader som tar en sjekk av CPU og chainloader riktig bootstrap basert på 64/32/16 bit cpu er da enkelt for Microsoft å lage.

 

For å vise likheter på Windows i dag så kan det nevnes at alle Windows programmer har en 16-bit entry-kode (som aldri kjøres på 32/64-bit OS'er) som 16-bit OS'er kjører for å vise feilmelding om at dette programmet er >16-bit. Dette er DOS-basert kode. Denne koden brukes også for å skille mellom 16-bit DOS og Win16 programmer. Dette finner du igjen selv i dagens 64-bit filer. Lenge leve bakoverkompatibiliteten!

Lenke til kommentar
Nettop derfor håper jeg all programmvare kommer med innebygd sporingssystem på en eller annen måte slik at de som endrer det utover lisensen blir tatt.
overvåkingssamfunn er ikke veien å gå
Pr i dag har jeg 4 maskiner i huset,alle har xp med hver sin lisens selv om jeg er klar over at jeg fint kunne kjøpt en og innstalert på alle 4,men det er ikke det det dreier seg om.

For meg er det snakk om ærlighet og selvrespekt + den tilbakemelding jeg gir til mine barn  :hmm:

6909328[/snapback]

Hvordan forholder du deg til copyright på musikk og film? Har dere 4 eksemplarer av samme musikkcd, 4 eksemplarer av samme dvdfilm osv? :D
Lenke til kommentar
Hvordan blir det hvis du har f. eks. syv (tatt helt ut fra luften) PCer hjemme og vil installere Vista på alle? Må du ha en finurlig multi-lisensnøkkel eller kan du ha samme nøkkel på alle sammen?

6911774[/snapback]

De må nok ha hver sin lisensnøkkel så da må man jo enten kjøpe en form for volum-lisens eller kjøpe 7 fullprislisenser

6911992[/snapback]

Jeg har hørt at dersom du kjøper en retail lisens av Windows XP, kan du instellere den på inntill 4 maskiner så lenge de tilhører samme husholdning som deg. Er ikke sikkert det kommer til å forandre seg for Vista. Men jeg eier kun OEM lisenser for Windows XP og har ikke lest retail-lisensen selv.

 

Tror man skal være forsiktige med å dra prosenter ut fra der sola ikke skinner, men ja, microsoft har vært offensiv både gjennom bedriftsektoren og gjennom forhandlere som selger komplette løsninger (dell, hp, ibm o.l) og på den måten opparbeidet seg stor markedsandel.

6912342[/snapback]

Da IBM oppfant PC'en altså hjemme-datamaskinen på slutten av 70 tallet, greide Gates å få til en avtale om at alle IBM maskiner skulle leveres med MS-DOS. Siden IBM på grunn av sin patent på PC'er hadde monopol i 10/20 år, hadde også Microsoft i praksis monopol på operativsystemer. - Siden ingen gadd å fjerne et allerede fungerende system for å legge inn et dårligere utviklet GNU/Unix system, som var alternativet.

 

Men dette var vel ikke akkurat tema for tråden, selv om det ser ut til å komme opp i alle tråder der windows lanseringer er tema.

 

At Vista kommer på én DVD er vel bare en fordel for de som ønsker å kjøpe det og bruke det. Personlig klarer jeg med med de to Windows XP lisensene jeg allerede har en god stund til.

 

Det er heller ingen grunn i dag til å ikke vurdere alternative operativsystemer seriøst. - Kanskje selv om du har en liten gamer i magen. Men hardcore gamere burde nok holde seg til Windows ennå. Men det kan se ut som om flere og flere spillprodusenter får opp øynene for linuxgamer-markedet. Og det ser ut som flere og flere windowsbrukere prøver seg på de alternative operativsystemene.

Lenke til kommentar
Ubuntu og Kubuntu som jeg har i signaturen er glimrende alternativer og man får til og med officepakke, "photoshop" og en rekke andre ting med på "kjøpet". Dvs. man får det fullstendig gratis og til og med gratis orginal-CDer hjem i posten.

6910759[/snapback]

eneste minuset med linux for mange er spill.

ja en kan bruke cdega (eller hva pokker dem staver det) eller wine, men det er likevel en prøv og feil omgang.

6912133[/snapback]

Jepp, spill er et problem på Linux. Det kommer hovedsaklig på grunn av at utviklere nedprioriterer å porte spillene til Linux, som igjen kommer av at det er for få brukere til at det skal lønne seg å bruke tid på dette. Hvis linux hadde hatt flere brukere så ville nok flere spill blitt portet til det, og hvis flere spille hadde blitt portet så ville det blitt flere brukere. Altså en høna og egget-problematikk, eller rettere sagt en ond spiral vi bør bryte ut av for å få en mer reell konkurranse mellom operativsystemene.

 

johneinar: Takk for oppklaringen :) (Da antar jeg at det er for lite plass på en CD til at de forskjellige versjonene av Ubuntu kan ligge på én CD og at ikke boot-modus er noe problem)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...